Nejste přihlášen/a.
Když bych zaplatila nákup zboží v supermarketu bankovní VISA kartou, je poplatek pro zákazníka odvozen od výši celkové částky-provize např 3% bance nebo nějaký paušální poplatek denní, týdenní nebo měsiční až tam bude více transakcí, tak to potom najednou zůčtují do bankovnictví? Příklad: koupila bych alkohol za 300Kč tak provize bance bude 9Kč z mého účtu navíc doúčtována mne?
technická otázka - máte český účet nebo slovenský?
Na SK jsou poplatky státu "transakční" a člověk by až brečel... občas vidím výpisy, kde díky obratu živnostníka udělá tato transakční daň stovky eur za měsíc.
Jinak co se týče poplatků, kolegové již vysvětlili...- bance opravdu poplatek jde, ale platíte ho v ceně zboží. A protože je protizákonné dělat "dvojí ceny podle typu platby", tak je zboží dražší i v hotovosti.
Když se u nás zaváděly platby kartami, tak si obchodník u nich připočítával asi 3%, které mu za tu platbu strhávala karetní společnost.
Takže člověk nakoupil zboží za 100 a pokud platil hotovostí, tak zaplatil 100 a obchodník dostal 100.
Pokud platil kartou, tak zaplatil 103, z toho 3 dostala karetní společnost a obchodníkovi zbylo 100, stejně jako při platbě v hotovosti.
Pak to bylo zakázáno, že zákazníci musí platit stejně, takže od té doby platí 103 všichni, kartovní společnost dostane 3 z něčeho a obchodník dostane 100, nebo 103.
EU tyto poplatky zakázala (je hloupé, že takové věci musí nařizovat EU, na druhou stranu je jistota, že to platí v celé EU). Do té doby si obchodník mohl účtovat poplatky do výše oprávněných nákladů. Nebylo to úplně běžné, některé obchody měli nějakou korunovou sazbu (např. 3 koruny) při menších platbách (např. do 100 korun), jiné měly procenta, např. 2,5 % a naprostá většina obchodů neúčtovala nic. Naposledy jsem se s tím setkal v jednom obchodě, a protože nákup měl být za 12,5 tisíce, tak jsem došel do banky pro dva Masaryky (moc často tyhle bankovky nepoužívám, stačily by mi prsty na to kolik mi jich prošlo rukama za celou dobu jejich existence), jinak bych takovou položku platil kartou (ale 2,5 % ze 12,5 tisíce je už dost peněz).
Ten zákaz EU platí pro koncové spotřebitele. Takže je běžné, že se nějaké poplatky účtují třeba při použití firemních karet, na které se ta regulace EU nevztahuje a je tady ponechán prostor pro to, jak se mezi sebou dohodnou.
Pak je tu ještě DCC, což je taková zlodějina za bílého dne a je potřeba si na to dát pozor hlavně v cizině. To vám obchodník přepočítá útratu do korun nevýhodným kurzem plus případně nějaký poplatek (pokud platíte v cizině, nesmí se na terminálu objevit CZK ani podobné kecy, myslím že bez výjimek platí, že je lepší nechat přepočet na banku, DCC se naštěstí dá odmítnout).
Jinak je to záležitostí obchodníka úplně stejně jako si nepočítá u hotovostní platby náklady na pytle ve kterých to nosí do banky, jak si to s bankou domluví a nesmí tyhle náklady přenášet na koncového zákazníka (samozřejmě mu je platíme v cenách, ale ne odděleně).
Ještě k otázce, pokud by se nějaké poplatky (ze strany obchodníka) účtovaly, byly by rovnou součástí té platby. V případě poplatků od banky by potom záleželo na bance, jestli by je počítala hned nebo až na konci měsíce (ale žádná banka snad žádné poplatky za platby kartou v obchodě neúčtuje, naopak je v jejím zájmu aby lidi platili katrou co nejvíc, protože z toho má provize (které nás ovšem zajímat nemusí, platí je obchodník a má je započítané do svých nákladů)).
Tak mě napadá, kdysi si spořitelna usmyslela, že "ode dne vyhlášení" bude účtovat nějaké poplatky za nákup losů a alkoholu a nevím čeho ještě, ale jestli to reálně provádí nevím (účet u ní už dávno nemám). Musel by jí obchod nabonzovat, že (a za kolik) takové položky člověk kupoval, vzhledem k tomu, že se to prodává v běžných obchodech a může to být součástí běžného nákupu. Nechce se mi hledat, jestli to ještě českáś spořitelna v ceníku má. Ale pokud ano a pokud by to vybírala, tak ta počítá poplatky na konci měsíce a sepisuje je tak, aby se v tom moc lidí nevyznalo.
Uvedu skutečný příklad. Kupoval jsem šperk a byla mi nabídnuta sleva. Ma kartu 10% hotově 15%. Takže ten rozdíl je banka. 5%.
Což je technicky vzato protiprávní, jelikož poskytovat slevu nebo účtovat poplatek na základě formy platby řeší zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele - "diskriminace spotřebitele ve srovnatelných transakcích". Ve dřívějším znění bylo myšleno pouze na dodatečné náklady, ale po aktuální novelizaci se myslí i na slevu.
1. Poplatek platíte sice vy, nicméně ne přímo, ale prostřednictvím platby kartou karetní (nebo jiné) společnosti.
2. Poplatek se pohybuje v řádu procent.
Například tento platební terminál, který si může koupit za 599,- Kč každý: alza.cz/... umožňuje platbu kartou s poplatkem 1,95%. Znamená to napříkad:
- pokud u obchodníka zakoupíte zboží v hodnotě 23 000,- Kč a zaplatíte hotově, obchodníkovi z částky kterou mu zaplatíte zbyde (před odečtením jiných nákladů) 23 000,- Kč. Pokud stejnou částku zaplatíte pomocí tohoto terminálu, obchodníkovi z částky 23 000,- Kč zbyde 22 551,50 Kč. Aneb za službu zprostředkování této platby obchodník zapatí 448,50 Kč.
"Poplatek platíte sice vy", jako i další platby prodejce. Třeba reklamu, úklid, vodu na mytí prodejny, atd, atd.. Zkrátka náklady prodejce musí někdo zaplatit.
Tak to myslíte?
1. Až bude tazatelka řešit proč je zboží dražší v souvislosti s výmalbou obchodu, můžete řešit kolik stojí Primalex. Tazatelka řeší poplatek za platbu kartou.
2. Když chcete zboží v ceně 1000,- Kč koupit s dopravou o které obchodník říká "doprava zdarma" za 1000,- Kč, tak po zaplacení 1000,- Kč si můžete klidně nalhávat do skonání věků že dopravu neplatíte vy ale obchodník od kterého kupujete, však nebude vám to k ničemu. Obchodník peníze z žádného vzduchoprázdna nebere. Dopravu jste zaplatili vy i když si mylně myslíte opak.
Všechnu režii prodejce musí zaplatit zákazník, navíc ještě zisk prodejce musí zákazním zaplatit. Na tom je postaven obchod.
Doprava zdarma je obvykle dobrý způsob, jak přinutoit zákazníka nakoupit víc, než by koupil, kdyby se nesnažil dosáhnout na ten limit pro dopravu zdarma. I když ne vždycky, když platím třeba €6,99 nebo jinou pevnou taxu (po čechách to poslední dobou bývá 30-70 korun, málokdy víc, z německa je to těch €6.99 a ne €14,99 jako to bylo ještě docela nedávno) tak už se snažím nakoupit co nejvíc (několikrát to skončilo nákupem za cca €400), aby se to rozpustilo do co nejvíc položek. Naopak pokud vím, že mám třeba nad 1500 nebo 3000 dopravu zadarmo, nakoupím právě za tolik peněz a ne o moc víc (nechám si to třeba na příště), takže ono ani tohle není úplně jednoznačné. Ale je jasné, že doprava zdarma neni zdarma a že je obsažená v ceně zboží, podobně jako třeba náklady na provoz platebního terminálu, na ty lidi, co to obstarávají, na potřebnou techniku, a to všechno musí obstát v konkurenci.
Ale tak pořád nějaký ten poplatek je psychologická bariéra.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.