Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Šílené šaliny?

Od: tomkk® odpovědí: 47 změna:

V posledních měsících jsem po dlouhé době jel v Brně místo autem několikrát šalinou. A jak pravil klasik okouzlený polární září, "jsem plný dojmů". Asi při 6 jízdách jsem cestoval 4 zcela odlišnými šalinami. U všech nových mě ale zarazila jedna věc, není tam kde stát, není možné se ani při střední obsazenosti protlačit na místo, kde by šlo stát, a to jsem nejel ve špičce. Já měl za to, že u šaliny jde hlavně o to, aby ve špičce přepravila co nejvíce lidí. Ale u nových šalin je to vnitřní členění podivné, neefektivní, chaotické, s minimálním prostorem pro stání a téměř nemožnosti se i při střední obsazenosti třeba přesunout k jiným dveřím. Například jsem nastoupil do šaliny, kde sedačky byly kolmo k jízdě (foto 1), sedící lidé měli nohy a tašky v uličce, kterou pak prakticky nešlo procházet a stát jsem tam musel "lýtko na lýtko" se sedícími. Vůbec mi to nedávalo smysl. Nebo jsem jel jinou tramvají, kde na jedné straně uličky byly dvojité sedačky, na straně druhé místo jednosedačky jakási jednosedačka téměř šíře dvoujsedačky. Sezení pro obézní, nebo malá dvojčata? Ulička opět nepoužitelná pro stání a míjení dvou lidí. (foto 2)
Kapitola sama o sobě byla nízkopodlažní tramvaj, kde mě nastoupivší kočárek vytlačil na něco, co se podobalo dětské atrakci, či výstupu do lunárního modulu, úzké vysoké schody a změt šprušlí po všech stranách, asi jáko na lávce uvnitř vzducholodi Hindenburg. Potřebu nízkopodlažní tramvaje chápu, ale to řešení je děs.
Mohl bych pokračovat, jako že místo klasických svislých a vodorovných trubek k držení z různých míst vystupují různé pokroucené tvary a ze zvýšených vodorovných držadel visí jakési legrační závěsy, kterých se rozhodně pevně držet nejde, protože na nich člověk visí jak houpaající se pytel brambor.
Dobře se mi jelo pouze v jediné v zásadě "normální" šalině, kterou byla stará T3 jen s vyměněnými sedačkami, jen single rada po každé straně a spousta volného nečleněného prostoru. V této jediné se dalo normálně stát, normálně se držet, normálně přecházet i normálně sedět, aniž bych po někom šlapal. (foto 3)

Vnímám to takto negativně jen já, starý mrzout, nebo se opravdu někdo uhodil do hlavy, když navrhoval nový interiér šalin?


 

 

47 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

ben®

1x

Dobrý den, je znát, že jste z Brna, tak neznáte vagony pražského metra, kde se také v některých sedí bokem ve směru jízdy a nohy jsou do uličky. Není s tím větší problém, řešíte zbytečnost a časem to sezení zvládnete i v Brně (přijeďte se podívat do Prahy, jak to sezení funguje, ale potom se zase vratte do Brna ). Zdravím!


doplněno 20.05.25 10:40:

tomkk - tak důležitou stížnost jste tady vložil, je Vám už lépe, "problém" tady nevyřešíme a v Brně si časem zvyknete.


doplněno 20.05.25 14:13:

Poznámka - Kdo pamatuje a přežil ve zdraví (zvláště za mrazů, kdy nebylo přes vnitřní námrazu na oknech vidět ven) městskou dopravu maďarským, kloubovým autobusem Ikarus za socialismu, tak ten by měl současné tramvaje chválit a vážit si jich (je to luxus na kolech).


Porovnejte prosím zbývající prostor mezi sedačkami v metru, je cca dvojnásobný. Zajeďte si to do Brna vyzkoušet a pak se vratte do Prahy si užívat ten volný prostor.

20.05.25 10:14

vernon
Pražské metro do toho netahej. Má mnohem širší vagóny, než jsou vozy tramvaje...
ben®

vernon - protože je Praha větší město, než Brno a může si to dovolit .


Metro sice širší je, ale zvenčí jen cca o 22 cm. Tedy jen tou vnější šířkou to není.

Bene, Ikarusy pamatuji a byl jsem rád, že od nás jezdily Karosy. Ikarusy tu neměly co dělat, byly určené pro maďarské roviny a teploty. Tady se do kopce zoufale trápily.
Ale že by mi po 40 letech mělo u šaliny stačit, že topí, to asi ne. Narážím právě na to, že ty šaliny byly před 40 lety řešené praktičtěji, než některé, které jezdí dnes.
km

"šaliny byly před 40 lety řešené praktičtěji" samozřejmě, hlavně pro osoby se sníženou mobilitou...

 

yarda1

0x

Ty nové tramvaje asi navrhoval dyzajnér co tramvajím říká "socka" a pohybuje se po Praze (a možná i po Brně) jen autem, možná má i řidiče.

V té T3 klidně mohli nechat ty plastové sedačky. Ale T3 je FUJ, vznikla za komunistů.

T3 měly vysoko podlahu, takže vysoký schody.
Ale jinak to byla co se týká prostoru členění geniální tramvaj
S hlavně dobrý sedačky, kdyby měly na konci sedáku ještě mírný stoupání nahoru, že by prdel ne sjížděla dolů, byly by geniální

Je to tak, člověk se občas musel pošoupnout, ale moc to nevnímal. Možná to mělo důvod, třeba aby tam nebyl důlek pro vodu.
bobann
Nechápu jak mohlo projít používání třeba látkových potahů, ještě takových pomalu plyšových kde se drží špína případně roztoči, škodlivý hmyz
Ty plastový sedadla byly geniální na údržbu,hygienu

Takové znovuobjevování Ameriky (Nebo snaha spřátelené firmě udělat kšeft? Nevím.). Nepochybuji, že to za pár let někdo znova zkusí.
Boban
Ty sedačky se sklonem k samovolnému sjíždění prdele ze sedáku možná byly záměr, aby se na nich nedalo chrápat
km

dokonce i v té propagované tramvaji z vídně mají textilní sedačky, no to je skandál! kam se to ta civilizace řítí...

 

jir

0x
Máte pravdu. Taky se mi zdá, že tam je málo trubek k držení.
Navrhovali to ve Škodovce. Tramvaj je nízkopodlažní, takže pod těmi blbě umístěnými sedadly jsou nějaké přístroje a zařízení, nutné pro funkci tramvaje.
Sedadla jsou nejlepší ta tvrdá plastová skořepinová. Polstrovaná jsou na nic. Chvíli jsou pěkná, pohodlná, ale pak si tam sedne pomočený a pokálený bezdomovec a už tu špínu a smrad z toho nikdo nedostane.

 


0x
Tyjo, nejsem sice z Brna, ale z opačného konce D1, každopádně koukám na ty fotky, čtu popis a nestačím zírat, jak se to dá takhle neefektivně vymyslet a zabít prostor. Moje cesty mhd za posledních víc jak 20 let bych spočítal na prstech. Za posledních 5 let jedna cesta muzejním autobusem a starým metrem v rámci dětského dne a jedna cesta současnou tramvají z okraje do centra, kdy jsem si předem pro jistotu "přihnul na kuráž" a zpátky už radši šlapal 2 hodiny pěšky

Taky nejsem z Brna, ale přemýšlel jsem, který opačný konec dálnice myslíte, když Brno je uprostře?

nejsem sice z Brna, ale z opačného konce D1

V tom případě ten nejvzdálenější, kudy se z Brna jede na Plzeň
Odjakživa nějak beru D1 jako spojnici z Prahy do Brna, odkud jde dál pokracovat třeba "nahoru, dolů nebo rovně" a všechny možnosti vnímám jako rovnocenný. Když do těch končin zabloudim, tak o dovolené s přívěsem - a znate to sám, i cesta je cíl, neřeším označení silnice, ale přibližný směr z zamýšlenému cíli, který se kolikrát během cesty ještě změní

Také to tak mám a vždy mě překvapí, když někde hlásí, že se něco stalo na D1 u Říkovic, nebo u Ostravy.

 


Mimochodem, toto je vídeňská tramvaj Fexity. Velký jasný nečleněmý prostor. Zde nemusíte při nástupu, nebo přemistování nikoho přelízat, ani mu sedat do klína. Ani žádné vysoké schody obložené trubkami. Prostě někde to jde.

 

pepik

0x

Odpor k novým věcem je normální. Jinak, jednou jsem jel šalinou, bylo to překvapivě skoro stejné, jako jet tramvají, ale přes vesnici.


Nemám odpor k novým věcem, pokud mi něco pozitivního přinášejí, nebo alespoň něco nezhoršují. Ale mám bohužel pocit, že někteří lidé stálo znova a znova opouštějí to, co fungovalo dobře a vymýšlejí blbosti, aby po pár letech slavnostně objevili, že původní jednoduché řešení bylo lepší. A někdy už se k němu ani nevrátí, protože to nejde. Však jsem dal foto nové šaliny z Vídně, tam to uvnitř vypadá úplně jinak. Proč? Jezdí snad ve Vídni jiní lidé, než v Brně? Mají dvě hlavy a tři ruce?
Na vyřešení prostoru v tramvaji měli lidé přes 100 let. Už by do háje nemělo být potřeba znova objevovat Ameriku, už by to mělo být dávno optimálně vyladěné.

 

2024

0x

Tramvají jsem jel v životě snad 2x...

Ale tohle je opravdu šílenost a praktického na tom není vůbec nic. Ovšem pokud konstruktér té tramvaje zamýšlel to provedení pro okrajové části města, kde nikdo nejezdí, pak OK.

U nás na "vsi" také jezdí autobusy do blízkých vesnic (tedy pardon, místních částí) 5km daleko a v autobuse je jen řidič. Tam bych tedy toto "provedení" i chápal.


Všechno to byly hlavní linky 1,2,9.. které jedou přes hlavák. Ani nevím, jestli má Brno něco jako "okrajovou šalinu". Ony se stanou "okrajovými", až se blíží konečné.

 

santaclaus

0x

porše krámy no, ale celkově Škoda má problém s inteiéry. I taková 45T (asi) ta obousměrná je interiérově k nas---ní

 


0x
Že někdo, kdo v tom jede několikrát za život má nutkání to takto řešit V 45T např sedíš na půl prdele, jsou strašně úzké sicny.

Ta mi zrovna až tak strašná nepřijde. ano, má bohužel vedle sebe 2+2 úzké sedačky, což je jako by měla jezdit Brno - Praha a všichni museli sedět. Bude to dáno tím, že je položená nízko a pod sedačkama jsou schovaná kola. Ale aspoň v místě mimo kola je zcela otevřený prostor přes celou šířku a bez změti nesmyslných trubek, jako v tramvaji se schody (neznám označení). A trubky na držení jsou celkem rozumně rozmístěné a bez nesmyslných poutek, prostě ten zbývající prostor kolem dveří je celkem velký a rouzmně ponechán volný. A pocitově ten interiér působí celkem elegantně.


I na točně je ponecháno maximum volého prostoru. tedy není problém nastoupit a vystoupit, protože prostor kolem dveří není tak zaskládám sedačkami a je kam uhnout.

 

yarda1

0x

Když vidím tuhle tramvaj

1gr.cz/...

tak mne napadá, kolik asi promile měl dyzajnér když se mu to vylíhlo v tykvi.

Když to maloval, někdo mu drknul do ruky

 

km

0x

na foto č. 3 je hezky vidět, jak středně vzrostlá žena se nevejde v běžném směru tak, aby si sedla pohodlně a tak sedí radši zády k oknu...

 


Ještě jsem dohledal to pojízdné dětské hřiště s prolézačkami značky Tatra.. Já samozřejmě chápu, že kdo tímto jezdí denně, tak už si zvykl, protože člověk si zvykne i na smrt, ale já na to koukal jak Alenka v říši divů, prostě mně takovéto polonízkopodlažní řešení přijde minimálně podivné, spíše zoufalé.

 


0x

Srovnávat podlahu nízkopodlažních vozů s podlahou T3 je jako srovnávat prostor auta s motorkou. Aby měla T3 celkovou prostornou podlahu, je ta podlaha nad všemi komoponenty podvozku. To u nízkopodlažních vozů nejde a je to vždycky o kompromisech - prostornou podlahu můžu mít jen tam, kde na podvozku nemám nic. A tam kde něco mám, v rámci možností vrznu sesli, abych prostor alespoň nějak využil. Dalším problémem může být i zatížení - např.práglovská 15T musí mít dvojité sedačky, aby zabrali prostor a snížili tak obsaditelnost stojících (těch by se do prostoru vešlo víc a mohlo by dojít k překročení maximální dovolené nosnosti.)

Neříkám, že tyče na držení nelze udělat jinak, ale opět pokud mám různě vysoké podlahy, udělat to tak, aby tyč v místě kde přecházím ze zvýšené podlahy do nízké nepřekážela, také není jednoduché.

Mimochodem i ten Ikarus měl sedadlo nad pravým prostředním kolem, ze kterého se jen těžko vstávalo - v prostoru pro nohy měl šikminu podběhu.

Co vám na té prolézačce Tatra připadá divného/špatného?


Fakt se mě ptáte na to, co mi přijde špatného na tom, že je v šalině namontována prolézačka a 3 úzké schody, na které se vejde sotva jeden pasažér, a to ne moc tlustý?
Spolu se mnou byla kočárkem nahoru na schody vytlačena i slečna se skořepinovým kufrem na kolečkách. Skoro neměla šanci se pak přes tu prolézačku dostat zpět ke dveřím.
Ano, je to dáno řešením podvozku a agregátů a zjevně zde někdo dělal částečně nízkopodlažní šalinu na podvozku, který se k tomu vůbec nehodí.

Hm, teď se dívám, že ten podvozek je starý přes 40 let a na částečně nízkopodlažní byl násilím předělán až po letech. Pak je to jasné.
Jestli by tedy nebylo lepší za starými vysokopodlažními šalinami tahat nízkopodlažní přívěsy.

 

asd1

0x

Takový věci vymýšlí designér teoretik z kanceláře, který sockou v životě nejel.. Měli by v prototypu povinně jezdit aspoň hodinu denně s vyhlídkou že tak budou jezdit i po schválení do výroby, pak by ten návrh vypadal jinak.. Taky denně čistit látkový potahy po pokáleným bezdomovci, příp. když to poblije ožrala, at se předvedu jak funguje jejich představa při návrhu od stolu. Zlatý plast sedačky z T3...

 

sabina

0x
To Brno je divný, netušila jsem že šalina se vodlišuje vod tramvaje až takhle móc. Ale jen první fotka ukazuje cringe Brna, druhé se mi zdají v cajzu.
ben®

sabina - a to si představte, jak jsou v Brně "šikovní". Umí spřáhnout dvě staré T3 "zadky" k sobě, aby prý byla vyšší kapacita, ale nastupovat se může jen do jednoho vagonu, protože ten druhý má dveře na opačnou stranu. Brno je lepší Kocourkova .

yarda1

Já bych to neodsuzoval. Prostě se tam přechodně něco rozkopalo a potřeba zachovat tramvaje, resp. šaliny místo náhradních autobusů se vyřešila tím co bylo zrovna po ruce. Nebo bo bylo lepší tu tramvajovou linku úplně zrušit než se to kolejiště dá do pořádku?

ben®

yarda1 - já to neodsuzuji, já (a internet) se tím bavím .


Co se týče fotek, tak se u všech nemusí jednat o fotky brněnských, hledal jsem podle typu.
Bene, to spřažení otočených šalin je dočasně kvůli tomu, že se nedá dojet až na smyčku. Takže se používá jen první vůz v daném směru. Ale je to samozřejmě celkem legrační.

Taky jsem koukal, kolik typů se současně provozuje:

Vozový park | DPMB

Já měl ale nejraději Sputnik, kde se platilo paní do kasičky.

 

bene, aby prý byla vyšší kapacita,, ale já četl jiný důvod.-..

ben®

milancukrar - jo, jo, je to možné. Mimochodem, viděl jsem T3 couvat, tak to umí.


zomkk, správně, díky, to je ono.

Důležité sdělení:

Cestující nemají problémy, doprava funguje.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]