Byt v OV nebo družstevní?
Sestra dojíždí na kolej, nebo má další byt a k Vám se nevrací?
Sestra má jaké příjmy? Pracuje?
Vy máte jaké příjmy? Pracujete?
Trvalé bydliště máte Vy a sestra ve kterém bytě?
.
Při znalosti podrobností se nechá něco vymyslet. Bez podrobností jsou to jen teorie. Smlouva za korunu Vám moc nepomůže = budete mít nízké náklady na bydlení. Smlouva kolem 4 tis. by byla ok i z hlediska daní (podle příjmů sestry).
Na příspěvek dosáhnu pouze s náklady spojené s bydlením bez nájmu. Došlo právě k navýšení, i s elektřinou to dělá skoro 7 tisíc a můj důchod je 17 tisíc.
Sestra žije na koleji a u přítele. Ke mně jezdí jednou za 14 dní na víkend.
Její příjem je vdovský důchod.
Já mám trvalý pobyt tady, ona u přítele.
Co všechno je v těch 7 tis.? Jste si jistý tím, že jsou to uznatelné náklady? Není v tom nějaká splátka anuity apod.?
Fond oprav, studená voda, teplo, teplá užitková voda, osvětlení, úklid, pevný domovní odpad.
To je všechno jedna platba svj za užívání bytu 6 tisíc korun + ještě 1 tisíc korun za elektřinu, to je zvlášt.
Já jsem dal sestře na ten byt peníze... Chtěl jsem aby měla svůj majetek, do kterého jí nemohu zasahovat. Nemáme už rodiče a bůh ví co bude se mnou. Chci aby až dostuduje mohla byt prodat nebo ručit s ním na hypotéku
Nebyla by možnost zřídit věcné břemeno?
Věcné břemeno? To se Vám chce se s tím vyřizovat? Vemte v potaz, že žádáte cca na půl roku. Potom má začít platit ta "superdávka", která je ještě v parlamentu. A kdo ví, co bude.
Ještě dotazy:
1. Kolik peněz Vám cca vracejí nebo kolik doplácíte - předpokládám, že elektřina i voda atd. se vyúčtovává ročně.
2. Kdy dostáváte/doplácíte peníze z vyúčtování - měsíc?
3. Vaše město má méně než 70 tis. obyv?
4. Chtěla by Vaše sestra podávat daňové přiznání (nic by neplatila, jen formulář), nebo raději ne?
Nebojte, dáme to dohromady.
5. Elektřina je psaná na sestru nebo na Vás?
Vyúčtování ještě neproběhlo, jsem tu krátce ale předpokládám, že za teplo budu ještě mírně doplácet a u elektřiny bude mírný přeplatek.
Elektřina je psaná na mě.
Vše zařizuji já, i platím, bylo to tak zamýšleno od začátku. Nečekal jsem ale takové skokové zdražení. V tuhle chvíli jsem na hraně, kdy si mohu dovolit byt i auto současně a příspěvek by to vykompenzoval.
Věcné břemeno mi v tuhle chvíli připadá nejlogičtější. Vzhledem k tomu, že byt budu užívat takto ještě několik let. Jedná se o jednu smlouvu a zápis do katastru.
Věcné břemeno řešení je, pokud se Vám to chce řešit + poplatek (2000,-?). A také si raději podrobně zjistěte, co Vám uznají/neuznají jako náklad v případě věcného břemene (fond oprav?).
.
Jak by to šlo (neříkám, že to máte udělat, rozhodnutí ja na Vás):
Můžete žádat až 3 měsíce zpětně.
Pokud žádáte už na 10, 11, 12 / 2024, dokládáte 7, 8, 9 / 2024.
Pokud žádáte až na 1/2025 a dále, dokládáte 10, 11, 12 / 2024.
Uzavřete se sestrou nájemní smlouvu na 4000/měsíc jako nájem a dodatek ke smlouvě o zálohách na obojí vodu, teplo, odpad, osvětlení, ...(prostě vše mimo fond oprav) ve výši dle platby SVJ. Připočtěte zálohu na elektřinu. To jsou Vaše výdaje na bydlení. Doložíte na ÚP nájemní smlouvu s dodatkem o zálohách od sestry, smlouvu o dodávce a zálohách na el. Sestra Vám každý měsíc vystaví doklad, že vybrala nájem a zálohy. Zaplacení záloh na el. doložíte výpisem z účtu nebo potvrzením dodavatele nebo si ÚP zjistí sám. Až proběhne vyúčtování od SVJ, provedete to samé se sestrou a doložíte doplatek/přeplatek na ÚP, stejně tak el.
Příjmy jsou jasné, výši důchodu si ÚP zjistí sám.
Hoďte to do kalkulačky, vidím to na přísp. 2 až 3 tis./měs.
Pokud má sestra jen důchod, nemusí kvůli nájmu podávat daň. přiznání (je v limitu).