Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč se nepoužívají fotografické filmy jen s vysokou citlivostí

Od: herd® odpovědí: 12 změna:
Vrtá mi hlavou jedna věc týkající se filmů do fotoaparátů. Jelikož platí, že u analogové fotky skoro vůbec nevadí přeexponování fotky (jestli to dobře chápu, tak pak stačí jen pozměnit dobu "louhování" zvětšené fotky ), tak z toho pramení můj dotaz: proč se nepoužívají jen filmy s nejvyšší citlivostí? To je jedna věc a druhá, jsou filmy s vyšší citlivostí:
-nedostupné
-dražší
-byly vynalezeny a používan později? (Jaký iso má základní film)
-jiná nevýhoda filmu s vyšší citlivostí
Na okraj:Nenašel jsem, že by existoval film s ISO 1600 nebo vyšší. A nižší než 100. (100,200,400,800 je mi známo)

 

 

12 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


13x
Pokud si to ještě dobře pamatuji, tak z vyšší citlivostí narůstala zrnitost filmu:
fotoaparat.cz/...
Horší se i ostatní parametry, včetně šumu. A není úplně pravda že film nejde přeexponovat, sice nedojde k ostré limitaci, jako u digitàlu, ale stejně se dostáváte do méně lineární oblasti.
No a cena taky hrála svou roli.

 


7x

Kvůli zrnitosti jsem používal pokud možno 17, 18 DIN . Dělával jsem větší zvětšeniny.

 


3x

Jak už tu padlo - vyšší citlivost = vyšší zrnitost = nižší kvalita výsledné fotky. Někdy to nevadí, někdy to může být i záměr fotografa. U fotek z dovolené to ničemu nevadí, ale například pro portrét je film od 21 DIN výše prakticky nepoužitelný. Jediná výhoda vysokocitlivých filmů je snad možnost zkrátit dobu expozice v nepříznivých světelných podmínkách, případně u pohybujících se objektů. A možná pro fotografy, kteří nedokáží udržet foták v klidu při stisku spouště.

Kdo Vám řekl, že se film nedá přeexponovat? Dá a velmi snadno. A nevěřte tomu, že se z přeexponovaného negativu dá udělat slušně vypadající fotka nějakou změnou doby "louhování". To je blábol, který může tvrdit jen někdo, kdo nikdy klasické fotky nedělal.


doplněno 24.06.24 07:31:

Kdysi dávno, když jsem se zabýval fotografováním intenzívně, jsem pro běžné fotky používal nejčastěji kompromisní citlivost 21 DIN, pro "lepší" fotky 17 DIN, pro fotky, kde o kvalitu moc nešlo a byla důležitější krátká expozice výjimečně 24 DIN.

Dnešní filmy jsou asi na lepší úrovni, ale na věci to moc nemění.

hh

asi nemyslel louhování, ani máčení ve vývojce,

Ale dobu osvitu pozitivu tím zvětšovákem... Mno, to by mělo takový šedý nádech, neboli malý kontrast, myslím, takový přeexponovaný negativ bude prostě "slitina".

A možná myslel nebo si to spletl, že bude mít automaticky foták, který si sám nastavuje slonů a dobu expozice, neboli má vlastní zabudovaný expozimetr, Takový myslím měla NDR Praktica A jistě i spousta západních.

Manuální fotáky se jistě dají pře exponovat velice snadno... Dříve byly přeci externí Expozimetry. Jeden takový ruský mám, zastavíš se tam din, clona a ručička se nastaví dle světla a výsledkem je doba expozice (Neboli rychlost závěrky).

Tedy všechny tyto 4 parametry musí být v souladu aby byla správná expozice

 


1x
Mimo zrnitosti a šumu - s vysokým iso bys za denního letního světla nemohl použít malou clonu a nebo naopak delší expozici. To je největší výhoda digitálu - měnit jednoduše iso na každý snímek.

 


0x

asi už tu všechno bylo napsáno, tak akorát ještě poznámka té poznámce na okraj určitě jsem kdysi měla v ruce i film ISO 80 a myslím, že byly i nižší, ale nebylo to na takové to "běžné domácí focení". ISO 1600 určitě byl, mám pocit, že i 3200. Ale taky to nebyly filmy, které by člověk běžně vložil do fotáku s tím, že je časem vyfotí na rodinnou dovolenou.

 

ml1

0x

1600 se snad dělalo, mám pocit, že když jsme jako děti sbírali krabičky od filmů, že jsem od nějaké 1600 krabičku měl.

Velká citlivost znamená větší zrnitost, což je u filmu i u digitálu stejné a dělá to i lidské oko, že při menším světle zvětšuje vjemová pole nebo jak se tomu říká.

U digitálu je výhoda, že může být u každé fotky citlivost jiná, a pokud má člověk dobrý foták, tak to ani nepozná. (Bohužel spousta digitálů (mám zkušenost jen s kompatky) šumí při čemkoliv nad 200, takový panasonic i při 200 zase rollei do 1600 je v pohodě, možná dělá nějaký postprocessing, ale vím, že do 1600 můžu fotit v klidu, 3200 a 6400 už je znát, to už dělám jen v nouzi, ale do 1600 když si mám vybrat jestli fotku rozmazanou pohybem nebo jen "rozplizlou" vyšší citlivostí tak radši volím vyšší citlivost. Trh s kompakty je dneska takový, že si člověk nemůže moc vybírat, ten rollei byla tehdy dobrá koupě (je to prý tradiční značka, já ji neznal, no ale tohle je stejně jen převlečená čína, náhodou povedená, ale kde mám záruku, že tomu tak bude i příště) a nevím, co budu dělat, až odejde.)

Ono záleží na tom, co u digitálu považuješ za šum. Při 200 to ani nemůžeš poznat. Taky záleží o jaké velikosti čipu se bavíme, že...

 

111®

0x
Ake ony se používají když se dělá umění.

 


No vlastně každý to zmínil. Ten vyšší šum(zrno)
Vyrostl jsem na digitálu, ale s tím zvýšeným šumem/zrnem tam vidím nesrovnalost. Důležité je, že expozice by byla stále stejná , - proto dotaz se týká přeexponování, použije se citlivější film, než by odpovídalo (tedy problematika kvality fotky a ne ceny/dostupnosti/vývoje, co mě ale taky zajímá)
Jelikož je expozice stále stejná, tak fotonový šum(ten nezáleží na megapixelech,snímači a ani filmu - "vzniká už před dopadem na něj ") zůstává identický.
Tak se chci zeptat ještě jednou:
Opravdu u analogové fotky roste zrno při použití citlivějšího filmu když hodnota expozice zůstane neměnná( a tedy dojde k přeexpozici)?
(v rámci linearity-reciprocity samozřejmě )
Analogie u digitálu: Moderní snímače jsou ISO invariantní, takže podexponovaná fotka půjde bezbolestně zesvětlit bez nárustu šumu. Platí to ale až od určité hodnoty ISO=invariantní ISO pořízené fotky(RAWu ! tohle u JPG nemá cenu zkoušet), obvykle 500-900. (tady cítím, že to srovnání může pokulhávat, minimálně v kontrastu - přeexpozice-film vs podexpozice-digi).

 


0x

Nenašel jste? A kde jste hledal?

Můj první odkaz na gůglu - Fotoškoda - Mají barevné negativy od ISO 50 do 3200, černobílé dokonce ISO 8, 13, 25 atd.

Akorát ten ISO 1600 se asi přestal vyrábět.

 

km

0x

vyšší citlivost, vyšší cena a horší kvalita obrazu (vetší zrno)
existují i citlivější než 1600 iso, za základní iso považuji 100
přeexponování a tedy pak odlišná doba vyvolávání úplně tomu obrazu nepomáhá, takže to není jendo, jestli fotíte na 100 nebo 1600 iso, ta kvalita prostě bude jiná a pokud budete fotit na nějakou citlivost a pak to budete pushovat, tak na kvalitě obrazu se to vždy projeví

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]