Nejste přihlášen/a.
Hezký den,
zajímá mě, co dělají úředníci na úřadech mimo úřední dny?
Také hezký den! Nevím, proč mám takový dojem toni, že Vaše otázka je trochu jízlivá. Ale stejně se pokusím ji zodpovědět poctivě, protože jsem na úřadě pracovala více než 30 let. Záměrně píši pracovala. Ale budu hovořit pouze za sebe a svůj odbor, který mimo jiné měl na starosti městskou kasu. A ještě musím podotknout jednu důležitou věc, že na našem úřadě je posledních asi 7 let úřední každý den. Ale i předtím, kdy byly úřední dny stanoveny na pondělí, středu a pátek, nebyla budova úřadu a ani kanceláře uzamčeny. A nikdy jsme na našem odboru nikoho neodmítlii i mimo úřední dny. To je opravdu pravda pravdoucí! Na menších městech a nebo obcích je pracovní náplň skutečně různorodá. To znamená, že není v náplni pouze např. výběr poplatku za odpady, ale všechny daně a poplatky, rozpočtové příjmy, pohledávky a závazky, účetnictví a další agenda. A věřte mi nebo ne, v době uzávěrek to nebylo jednoduché. Pracovnice se nemohla zavřít a v klidu se soustředit na závěrkové práce, účetnictví, korespondenci s dlužníky a jinou administrativu. Za mnou občani tolik nechodili, spíš jsem pomáhala řešit problémy svých podřízených. Ale když jsem zpracovávala rozpočet, závěrečný účet města a nebo materiály do rady nebo zastupitelstva, tak jsem si dveře sice nezamykala, ale alespoň zavírala. A nebo jsem si vzala práci domů, kde jsem měla klid. Věřte mi, že na úřadech to není jenom styk s občany, ale spousta administrativy. Někdy samozřejmě zbytečné, aby ti nahoře mohli naše podklady sesumírovat a měli náplň práce. Jinak jsem přesvědčena o tom, že v našem státě je přeúředníkováno. Ale to už by bylo na delší debatu. Je to v systému státní správy i samosprávy. A kdybych měla tu moc, začala bych u senátu, parlamentu, ministerstev a pokračovala bych až na poslední články. Nevynechala bych spoustu agentur a dalších institucí a určitě by se dalo lecos zeštíhlit a nebo rovnou zrušit. :D
Liduška odpovídá přesně... málokdo si dovede představit, kolik administrativy přinášejí třeba legislativní změny. Příkladem jsou známé kauzy kolem výplaty nemocenských dávek. Není to proto, že by úředníci samou rozbažilostí nevěděli, jestli budou dnes hrát karty nebo lodě. Je to obrovský nárůst administrativy, který se zvládá s vypětím sil a s přesčasy (a to víte, že se zaměstnavateli -státu - nechce přesčasy povolovat a platit, takže když už je povolit musí, signalizuje to jasný stav nouze!). A samozřejmě nejsou to jenom dávky.
Moje otázka pochopitelně byla jízlivá. Vždyt jak jinak si vysvětlit, že před revoluci bylo na našem úřadě 8 lidí. Po revoluci byly všechny úřady otevřeny bez omezení. Ale jen asi 1/2 roku, pak to sklouzlo do starých kolejí. Z 8 úředníků se rozrostli na dnešních 29. Úřední dny pouze pondělí a středa. Centrální dveře zavřené, zvonek vypnut. Obsadili ještě další dvě budovy. Arogance moci! Mohli zvednout daně z nemovitosti až 5x. Tak jí pochopitelně zvedli 5x, bez diskuze. No a vy se divíte, že jsem jízlivý?
Možná že většina úředníků. které znáte Vy, řeší problém karty kontra lodě. Ale většina těch, které znám já (a jsem jedním z nich) řeší, jak dodržet všechna překombinovaná a často protismyslná ustanovení zprasených zákonů, stíhat vstřebávat překotné a nepromyšlené novely a technické změny, projít školením a pak ho rychle zapomenout, protože nový zákon se nekoná, a nezbláznit se z toho, a zároveň být milá a vstřícná na klienty a být schopná jim všechno toto vysvětlit a ještě zvládnout neustále narůstající horu administrativy. Z 40hodinového pracovního týdne máme asi 12 hodin, které nejsou úřední. Přeju Vám, abyste našel pro úředníky (aspoň pro některé) víc pochopení a abyste potkával takové, kteří si to zaslouží.
doplněno 21.07.09 19:36:A sama za sebe dodávám: úředník je služebník a úřad je služba. Úředník je tam pro občana. Ten úředník, který to nepochopil, nemá na úřadě co dělat.
Víte toni, ono skutečně záleží na tom, koho máte na radnici a samozřejmě nejvíce, jakého máte starostu a i tajemníka. Ten řídí chod úřadu. Ale většinou stejně hlavní slovo má starosta. To, co jsem psala o špatném systému, věřte mi, že vím, o čem mluvím. Zrušily se Okresní úřady. Jejich kompetence přešly na pověřené městské úřady, kam bylo hodně úředníků převedeno prakticky direktivně z OkÚ. Další část byla převedena na Krajské úřady, ale tam se samozřejmě nabrala ohromná kvanta dalších úředníků. Hodně jsem spolupracovala s ředitelkami MŠ a ZŠ při zřizování příspěvkových organizací - původně rozpočtové organizace napojené v rozpočtu města. Ale to se někomu nelíbilo, takže zákonem nařízené samostané účetnictví, samostatná agenda mzdová, vlastní bankovní účty atd. Chápala jsem toto u velkých škol a školských zařízení. Ale nelogické a hlavně strašně nehospodárné to bylo u mateřských školek s počtem asi 100 dětí a personálem asi do 10 zaměstnanců. A to bych mohla pokračovat, ale už nebudu. Toto jsem kritizovala na všech frontách, ale marně. Předpokládám, že bydlíte v menším městě cca 4 až 5 tis. obyvatel. Naše město je zhruba stejné velikosti a situace s počtem pracovníků je obdobná. Ale o úředních dnech pondělí až pátek to skutečně platí (a platilo to prakticky i předtím). A u nás daň z nemovitosti zůstala na základní výši. Ročně se vybralo něco málo přes milion Kč a u této daně jde celý výnos do rozpočtu města. Já jsem se snažila udržet místní daně a poplatky na stávající úrovni, ne vždy se mi ti povedlo stoprocentně. Vždycky jsem zastávala názor, že sice je snažší zvednou příjmy na úkor občanů, ale především by se rezervy měly hledat ve výdajové části rozpočtu města. A jistě by se našly! Dobrý večer!
Je vidět, že jste znalá a zkušená. Odhadla jste to přesně Naše obec má 2 800 obyvatel. Řeknete si, budou volby tak se těšte. Ale situace u voleb je taková, že můžeme volit buď KDU-ČSL nebo KSČM. Ostatní strany se tady neprosadily. Takže je jasné, že zatím vždy vyhrála KDU-ČSL. Mají tady silnou základnu a předvolební kampaň se děje v kostele. Jsou si jisti výsledkem a tak vůbec nedochází na slova z bible: " Miluj bližního svého jako sebe samého. " Nejlepší řešení je asi se odstěhovat.
Děkuji všem, kteří se diskuze zůčetnili, přeji vám lepší radní a slunečné dny.
nic stejně jako v úřední dny ...
viz. www.kritik.estranky.cz
Po hromadě kritik přidávám i jednu pochvalu.
Nedávno jsem byl na živnostenském úřadě vyřídit si podle novely živ. zákona rozšíření Volných oborů podnikání.
Přišel jsem mimo dny pro veřejnost asi v 8:30h nikde nikdo, první dveře zamčené, šel jsem dál a hned se mě ujala jedna úřednice. Velice milá a ochotná všechno mi vysvětlila ( ikdyž jsem to někdy spíš vysvětloval já jí, což se dá odpustit protože ta novela měla platnost asi jen 3 měsíce a bylo tam moooc změn). Při procházení jejich příruček zákona jsem zjistil, že mám možnost nově si udělat další ŽL. Hned jsme se do toho dali. Čekal jsem že:
-vypíšu žádost na ŽÚ , zaplatím 1000Kč
-půjdu na policii pro výpis z rejstříku trestů zaplatím 50kč,14dní počkám než mi to přijde
-pojedu do 20Km vzdálené pobočky Zdravotní pojištovny pro výpis o bezdlužnosti (místní pobočka toto neposkytuje)
-půjdu na "sociálku" pro výpis o bezdlužnosti ( raději ve středu od 8-15h kdybych tam měl nějakou korunu nedoplatek abych ho mohl zaplatit na pokladně)
-ještě mi chybí doklad o bezdlužnosti u FÚ a doklad o vzdělání a stávající ŽL.
Jak mě ale Paní na ŽÚ překvapila, když jí stačil jeden formulář a 500kč poplatek ( zaplacený na jejich pokladně)
Prostě do 15min. jsem odcházel s novým ŽL a dobrým pocitem, že CENTRÁLNÍ REGISTRAČNÍ MÍSTO už není jen nápis na zdi, ale konečně funguje.
Nakonec co mě zmohlo nejvíce, byly 2 výstupy do 4tého patra bez výtahu po schodech, ale to už jsem asi moc rozmazlený.
Nemůžu si ale nerejpnout za těch asi 20minut co jsem ztrávil na ŽÚ jsem neviděl nikoho pracovat (mimo té co se věnovala mě). 4 úřednice seděly na jednom stole u kafe a bavili se nad bulvárem na netu, ve vedlejším kanclu si další 3 povídaly. Docela mě pobavily dveře kam pořád všichni chodili s nápisem kopírka. Za chvíli jsem zjistil, že kopirka je o jedny dveře vedle a za tímto nápisem se schovává kuchyňka.
To nechápu, jak jste si živnost zřizoval. Oprávnění provozovat volnou živnost můžete získat ten den, kdy se rozhodnete, a od roku 2006 funguje CRM, takže ani nemusíte obíhat úřady... Já podnikám už víc než 15 let a rozhodně musím říct, že se mnoho věcí v tomto směru, tedy snížení byrokracie, změnilo k lepšímu.
Já když mám jít na nějaký úřad v nějaké mě ne zcela srozumitelné záležitosti, tak jsem předem opupínkovanej a nastartuju si žaludeční neurozu. Nevím, jestli mám tak blbej xicht nebo co, ale ještě nikdy se mi nestalo, že bych okamžitě všechno naráz vyřídil. Vždy jsou nějaké pro mě nepochopitelné zádrhely, kvůli kterým lítám od čerta k ďáblu, od dveří do dveří, abych se dozvěděl, že se to dalo vyřídit hned (a pěkně nas...nej) Jak píší Lidka a Inža, věřím že té agendy je hodně a většina z ní pravděpodobně i zbytečná (to taky znám z práce - rozepsat každých 10 minut činnosti 2x na papír a 1x do PC). Pravda je, že je to zase jenom o lidech a organizaci. At je třeba jenom jeden úřední den, v těch zbývajících at si na úřadech třeba mastí karty, paří na poči nebo štupujou fusekle, jen kdyby ta celá mašinerie byla nějakým sympatickým způsobem zjednojednodušena.
A proto přeju mě a úředníkům lepší zákony, míň papírů a více úsměvů.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.