Nejste přihlášen/a.
Dobrý večer, při vyndavání malé lahve zeleného čaje z regálu, mě druhá lahvička spadla na zem a rozbila se. Prodavačka mě ji chtěla naúčtovat. Já jsem odmítla, že byly těsně na sobě. Ona, že ji musí za mě zaplatit. Když jsem chtěla doklad s vyjádřením, ustoupila, že to projedná s majitelkou. Jedná se o malý krámek. Myslím, že mají odpisy nebo ztratné. Co kdybych shodila celý regál? Děkuji předem za Vaše zkušenosti.
Mám dojem, že odpisy se uplatňovali v socialistickém obchodě (dneska možná ve velkých supermarketech). Od čeho by si to drobný soukromý majitel obchodu měl odepisovat?
doplněno 20.02.12 20:32:za hrubku se omlouvám
To je v pořádku, pokud budu vědět, že to tak je, není problém to zaplatit, jednalo se mi o princip. Nikdy jsem v obchodě nepracovala a kromě toho, částka není velká. Známý tvrdí, že pokud bych zaplatila a oni si to odepíšou, tak mají láhev pro sebe.
V sousední obci byl maličký krámek doslova nabitý zbožím. Uličky ani ne metrové. Já jsem baba rozměrná a navíc v zimě, v tlusté bundě, jsem se tam doslova bála chodit. Regál s alkoholem stál ve výši mého pasu a láhve se mi otíraly o oblečení. Abych tak něco rozbila. Jednou jsem byla svědkem, jak se to paní skutečně povedlo. Byla stará, s francouzskými holemi, nějak zaškobrtla a láhev ferneta - jaká byla. Paní to musela zaplatit, bylo mi jí líto. Přestože majitel krámku má krásnou novou vilku, nové terénní auto a rozhodně nestrádá nedostatkem. Na druhou stranu, kdyby mu to udělal každý...
Raději jsem tam přestala chodit, ve vsi je ještě sámoška Jednoty a tam je přece jen všude víc místa. Jinak si myslím, že dotyčný opravdu musí za způsobenou škodu zaplatit sám. Schválně to neudělal, je to nemilé, ale co se dá dělat? Jaga.
Nechci se hadat, ale odpisy treba u nas ve firme funguji. Poskozene zbozi a pod. se odepise ze stavu. Zadny problem.
A k tomu obchodu, neco mi rika, ze ten obchod je na to pojisteny. Samozrejmne prodavacky za to ruci a ty by mely byt pojisteny proti "blbosti". Ale jinak si stale myslim ze pokud to nekdo neudelal schvalne, tak to prodejce po zakazanikovi hradit nema.
No... "odepsat" se to může, ale to se tak maximálně odepíše ze skladu, aby to nechybělo při inventuře, ale pokud něco nakoupim za 100,- Kč a prodávám to a někdo to rozbije, ukradne, znehodnotí atd. tak furt jsem 100Kč ve ztrátě... to už nikdo nezaplatí. Jedná se tedy o odpis SKLADU! A nedej bože, kdyby si živnostník s obchodem odepisoval toho zboží za rok víc, tak na něj příjde z FÚ nebo z ČOI kontrola...
Příklad - nakoupim 50ks zboží po 100Kč, ve skladu tedy mám zboží v hodnotě 5000,- Kč,
Prodejní cena bude 200,- Kč, takže při prodeji všeho bych měl obrat 10 000,- Kč (zisk 5000Kč) z této částky bych tedy platil daň...
Pokud bych 20ks zboží prodal pod rukou, bez dokladu atd a pak je vykázal jako "znehodnocené zboží", tak po 200kč prodám jen 30ks - obrat 6000Kč, a 20ks po 100kč odepíšu (2000Kč), tak nakonec jsem v tom za 4000,- Kč, a jsem tedy 1000Kč v mínusu... a to by se finančáku zdálo hodně divné
Ale zpátky v tématu - za rozbité zboží zodpovídá zákazník. Je už pak na prodejci jak se k tomu postaví. Supermarkety tohle neřeší, protože jejich denní obrat ze všech poboček se pohybuje ve stovkách milionů, a nějáká ta padesátikoruna za rozbité okurky jim nevadí. Vietnamci raději drží hubu kvůli ČOI, a krom toho většina vietnamců je "slušných" a berou to jako vstřícný krok zákazníka... no a typický Čech vás div nepožene před soud... ale je to osoba od osoby... bejt to částka zanedbatelná částka, tak taky mávnu rukou.
doplněno 05.10.14 12:14:Jen doplnim - u toho "odpisu" pak prakticky v účetnictví je uvedeno prodej 20ks po 200,- Kč (zisk 2000,- Kč (protože 2000Kč byl nákup těch 20ti kusů) a 30ks po 0Kč (ztráta 3000,- Kč, protože 3000Kč byl nákup 30ti kusů)
Krkovičko, ale když někteří zákazníci se chovají v prodejně doslova jako puštění ze řetězu. Nedávno jsem byla v Kauflandu, vybírala jsem ovoce. Najednou ohromná rána, silná paní asi 60 letá, zarudlá, v klobouku a s ohromnými dioptrickými brýlemi typu "masařka" narazila vozíkem do plechového odpadkového koše a ten se s rámusem poroučel k zemi. Stát se může, šla jsem dál. V oddělení nápojů začaly padat balíky limonád. Naštěstí v plastech. Co se stalo? Vtom vidím uhánět pryč povědomý kabát. Ano, zase ta paní. A do třetice. V oddělení kávy a čaje byly akční čaje vyrovnané v čele regálu, aby k nim zákazníci měli volný přístup. Paní okukovala, prohlížela a najednou se rozhodla pro krabičku čaje, která byla zabudovaná až skoro na dně. I když úplně stejné měla u nosu. Ne, ona chtěla ten zespodu! Vše se zbortilo a rozprsklo po prodejně. Odhadovala jsem to tak na 200 krabiček. To už jsem ale řvala smíchy. Paní po mně vyčítavě koukla, popadla vozík a byla pryč. Vůbec neměla snahu to uvést do pořádku, či aspoň přivolat prodavače. Za chvilku si toho jeden z prodavačů všiml a začal to dávat zase dohromady. Trvalo mu to asi pěkně dlouho.
Neříkám, že jsou takoví zákazníci všichni, ale tahle paní rozhodně do té prodejny nepatřila. A to jsem ji nesledovala celou dobu, kdoví, kolik těch karambolů doopravdy bylo!A co všechno ještě provedla. Jaga.
Bohužel opravdu za to zřejmě budete muset zaplatit. Já na tohle mám ,,pojistku na blbost,, Mám malá trojčátka a před Vánoci, jak byly všude vánoční stromečky s ozdobami se jim pravidelně podařilo každý týden něco rozbít. Vždy to bylo jen malá ozdobička a pokaždé to strašně obrečely, protože kolikrát jen kolem stromku prošly a nebo ho pohladily. Nikdy nám nic neúčtovali, i když jsem to chtěla zaplatit. Přeci jen za své děti zodpovídám, ale jak jsou tři najednou, tak jim leckde hodně věcí projde Pak kdy jsme v OBI projížděli košíkem, jedna z nich seděla v sedátku na košíku a všehcno tam bylo tak nacpané na sobě, že když si sundavala čepici, bundou zavadila o vázu a ta sletěla. Zase jsem jí chtěla zaplatit a prodavačka říkala, že zkusí dohodnoutm aby to nebyla plná cena. Vrátila se od vedoucí s tím, že se jim bohužel podaří odepsat jen polovinu, takže budu muset polovinu uhradit. takže jsem byla o 500 lehčí Okamžitě jsem potom sjednala tuto pojistku na blbost. Samozřejmě nemusím ani psát, že od té doby se nic nestalo
Podle mne hodně záleží na vedoucích obchodů, jak se k tomu postaví. Ale vzhledem k tomu, že oni to zboží museli taky zaplatit mne nikdy ani ne snu nenapadlo říct, že jim způsobenou škodu neuhradím jen proto, že to neměli dobře zajištěné, nebo moc na sobě.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.