Nejste přihlášen/a.
Snad jen terminologickou poznámku, pí je pí a na něj stupně nepřevádíme, to je pořád těch samých 3,14159... Stupně převádíme na obloukovou míru, na radiány, nebo, chcete-li na násobky pí. Jinak postup je v předchozích odpovědích vysvětlen a chcete-li ještě další informace, zadejte si do googlu »radián« nebo »oblouková míra«.
si pamatuji, že učitelka nám radiány vysvětlovala tak, že jí nerozuměl vůbec nikdo.
Já jsem pochopil co jsou to radiány, až když jsem si řekl tady toto:
obvod kruhu O = 2πR, slovně dvě pí er
plný úhel jednou dokola = 2 π Rad, slovně dvě pí radiánů. Pak už snadno vypočteš, kolik stupňů je jeden Radián.
Rad=360/2 π = 57,29°
Oprava: ... kruznice 2π radianu ...
Nebudeme to techto uhlovych jednotek motat steradiany a proc jsou zrovna 4
No steradiány sem opravdu nepatří. Ty se týkají 3D a navíc nejsou do celé sféty čtyři.
doplněno 29.09.13 21:20:Jak ostatně jest psáno v opravě.
doplněno 29.09.13 21:26:Ale je to vlastně škoa, bylo by to docela zpestření.
Margotku si dám i bez tvé rady. Nevím proč mne zkoušíš. Taky nevím kterej jsi ty a do čeho "fušuješ". Ztratil se tady Petapeta a objevil se Luke. Jo Kartaginec to je stará známost. Jinak tady sedí rentier který matiku nikdy specielně nestudoval a ani se jí neživil. No a poslední vysvědčení je starší 50 let. Přesto na mnohé neschopné pubertáky ještě mám.
A ty Gradiány nevím kdo to vymyslel. Má to jisté výhody i nevýhody, používají to geodeti a pokud mi pamět slouží tak taky dělostřelci.
Nevim, proc se do ne navazite. Cely ten muj prispevek je o tom, ze lidi se ptaji na takove veci jako kolik je stupnu v π radianu a hledaji v tom nejake spiknuti temnych sil z minuleho stoleti. Pritom je jasne videt, ze nechapou nebo nevedi o pozadi te problematiky a kdyby ji znali, tak by zjistili, ze odpoved na jejich otazku je vlastne strasne jednoducha. Pamatovali by si ji cely zivot a uz nikdy by se ptat nemuseli a o to mi jde. Pochopeni souvislosti.
Sam jsem psal, ze mi nektere veci dosli az mnoho let po stredni skole (ano, opravdu jsem ukoncil stredni skolu pred nekolika desetiletimi, takze k puberte mam dale nez k duchodu). Ze sve zkusenosti dobre vim, ze prave znalost pozadi problematiky dokaze objasnit mnoho veci, ktere se clovek musel naucit zpameti, protoze "tak to proste je". Znalost "vnitrnich souvislosti" dokaze objasnit cele nejasne oblasti. Neplati to jen o matematice, ale jak jsem casem zjistil, tak i o dejepisu (historii), cizich jazycich atd.
Proc to ale pisu. Vsechna ta cisla maji sve logicke pozadi. Lidi si je nevycucali z prstu. Nektera z tech cisel jsou tisice let stara. Docela bych se vsadil, ze ten kruh s 360° bude urcite pres 2,5 tisice let stary. Ta cisla se pouzivaji proto, ze zjednodusuji nebo umoznuji nektere pocetni operace (napriklad prave pro ty geodety nebo delostrelce). Tedy opravdu v tom nebyl zly umysl mit pravy uhel 90° a teplotu bodu varu vodu 100°.
Do nikoho se nenavážím. Čtu "když budeš taky vědět" pokud ta věta měla mít jiný smysl, tak je přinejmenším hodně blbě formulovaná, včetně té odměny. Nemám nic proti vysvětlení. Člověk se má učit celý život. I ta souvislost z Francie gradián a stupeň Celsia mi něco říká. Pochybné "sjednocení." Ale jsem proti a nadále budu proti tomu brojit, aby se tady těm pubertákům počítali příklady, zvláště těm, kteří ani nenaznačí svoji vlastní snahu.
doplněno 29.09.13 00:47:Vysvětlit, navést správným směrem je rada. Výpočet je medvědí sllužba.
Radian je vysek oblouku (obloukova mira), kde ta delka oblouku je stejna jako polomer (radius) te kruznice.
Priklad: jestlize polomer kruhu je 56cm, tak 1 radian je uhel, ve kterem ma ta cast kruznice delku 56cm.
Souhlasim s tim, ze ve skole to bud neni dobre vysvetleno nebo to v tom veku nedokazi deti bud plne nebo i castecne pochopit. Ja to (castecne) pochopil az mnoho let po stredni skole a to jsem s tim pocital prakticky denne
Jeste doplnim. Jestlize vime, ze prumer kruznice se vejde do jejiho obvodu asi 3,1 krat, tak polomer se do nej vejde 2x tolik (polomer jsou pochopitelne 2 prumery "za sebou"), tedy asi 6,2 krat. Kdyz ma cely obvod 360°, tak 1 radian (delka kruznice odpovidajici delce polomeru) ma logicky 360° : 6,2 = asi 58°
Tech 3,1 je pochopitelne hruba hodnota cisla, jehoz presnou hodnotu bylo prokazano, ze neni mozne zadnymi zpusoby zjistit a proto ho oznacuje ve zkratce jenom pismenem "p", respektive pouzivame puvodni recke pismenko "p", ktere ma tvar π, protoze na toto cislo poprve prisli ve starovekem Recku.
Proc zrovna pismeno "p"? Je to od [puvodne reckeho] slova "perimetr" = obvod. Laicke vysvetleni puvodu slova: peri = okolo, kolem, okraj (viz napriklad "periferie [mesta nebo pocitace]"); metros = merit
Proc je presne hodnota "p" obvod? Jestlize kruznice ma prumer "jedna" (napriklad 1 metr nebo 1 delka provazku), tak jeji obvod ma delku 3,1 (v nasem prikladu 3,1 metru nebo 3,1 delky provazku).
polomer jsou pochopitelne 2 prumery "za sebou"
"Presnou hodnotou" jsem myslel "ukonceny desetinny rozvoj", i kdyz si ted vlastne uvedomuji, ze s urcitosti nevim, jestli bylo prokazano, ze π ma neukonceny desetinny rozvoj a nechce se mi to hledat na Googlu. V kazdem pripade je to zjednodusene podani toho, ze π ma strasne moc desetinnych mist a proto se to cislo cele nepise a misto neho se pise jen ten symbol "p" (respektive "π", jak jsem vysvetlil vyse).
Jako priklad peri- me jeste v okamziku psani puvodniho prispevku napadl "periskop", ale tam na predpona a vyznam peri- neni pro Cecha tak zretelna, jako u te periferie mesta.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.