Nejste přihlášen/a.
Zdravím, řeknu ti jak jsem to loni měla já: O díle jsem mluvila tak, že jsem jej zařadila do doby a řekla, co bylo pro tuto dobu charakteristické a jací další významní spisovatelé tehdy tvořili, taky to, jak probíhala politika (Národní obrození, 1.světová válka, 2.světová válka...), co dalšího tento spisovatel napsal a pak jsem přešla k obsahu- řekla jsem obsah, někde jsem byla stručnější a někde zase právě více detailnější, třeba řekněme Válka s mloky- proč Čapek použil toto téma, že to je narážka na nacisty a že ti chtějí stále více prostoru a chtějí zaplenit celou zeměkouli a jaké k tomu využívají prostředky, potom o jazyku a kompozici díla- jestli jsou tam třeba přirovnání, ironie, jestli je jazyk spisovný, hovorový... nebo zastaralý, u prózy je to lehčí, nemusíš přemýšlet nad básnickými prvky a rýmy, ale u poezie bys měl vědět co to je: oxymorón, apanastrofa, epizeuxis aj., to máš asi všechno napsáno v sešitě. K té kompozici- jak je dílo psáno- retrospektivně apod., na co kladl autor největší důraz- např. na prostředí, na přírodu, na lásku... Jestli se jedná o baladu, báseň, epos atd., jak na tebe dílo působí- pochmurně, oslavně, vesele. Potom jsem mluvila o hlavních postavách, ale jen o charakteristice- např. Erben a Kytice- postavy něco provedou, rouhají se, neuposlechnou rozkazu a za to přichází trest, někdy je pozdě na nápravu, ale někdy to ještě lze (např. pokáním). U Erbena je třeba zvlásštní, že 12 básní (kromě té 13.- Lilie) jsou podobná zrcadlově- první má podobné prvky jako 12., druhá jako 11. (teď si zrovna nepamatuji, jak to jde za sebou, ale třeba- Vodník a Polednice- že tragiku způsobují a trest vykonávají nadpozemské bytosti, u některých dvou je vztah matka-dcera, u dalších dvou, vztah živých k mrtvým- to je myslím u Svatební košile)... atd. A pak zbylo pár minut na neumělecký text (tam jsme měli např. reportáž, komentář, recenze, návod, výklad, úryvek z encyklopedie atd.) a měli jsme určit co to je, jaké prvky se zde uplatňují, pro koho je ten a ten článek určený, o co se v něm jedná, jestli je odborný, naučný, populární apod...
Hlavně se moc nepozastavovat nad obsahem díla, spíše jen ty základy a myšlení postav. Určitě tam musí zazník kontext tvorby, díla a formální stránka. Zařadit úryvek do knihy a zařadit dílo do danéhé směru. Říct další autory a díla, která byla napsaná ve stejném období. Naučit se perfektně co se kdy stalo (Normalizace, Národní obrození, obě války, nástup komunismu, pád komunismu). Pak neumělecký text, tam hlavně musíš poznat styl a důvod proč byl článek napsán.
Určitě lehčí než bývalá školní verze maturit...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.