Nejste přihlášen/a.
Zaujal mě problém roznosu váhy na mostě.
Je most podepřený pilířem a po něm jede mašina. V tom momentě se váha mašiny roznáší po mostě a tlačí zvýšeně na pilíř. Když mašina odjede tak si most "odlehčí" o váhu mašiny co musel při průjezdu nést a pilíře je tedy "bez zvýšené zátěže a tlaku".
Jak je to ale pokud je most akvadukt v němž je kanál s vodou? Když na něj napluje těžká loď tak přenáší se nějaký zvýšený tlak/váha lodi na pilíř?
Ta loď musí má váhu stejně jako mašina, ale nadnáší jí voda - jak se tedy roznáší její váha + s ohledem na zatížení pilíře?
Snad je pochopitelné co mě zajímá - víte někdo vysvětlení jak to tedy je?
Viz obrázek.
U akvaduktu způsobí zvýšenou zátěž po připlutí lodi zvýšení hladiny, a ta se zvýší po celé délce koryta, tedy značná část mimo konstrukci akvaduktu, který je tím pádem zatížen jen relativně málo. Zajímavým výsledkem této vlastnosti je fakt, že loď zatíží akvadukt hned jak vpluje do kanálu.
Hodně zajímavá otázka.
Uvažuji správně?
Pokud loď pojede dostatečně pomalu (aby se stíhala vyrovnávat hladina) a na jedné i druhé straně bude mít dostatečně dlouhé koryto mimo akvadukt, zvýšení hladiny bude neměřitelné.
Pokud naopak bude kanál končit a začínat blízko akvaduktu, zvýšení hladiny (díky ponoru lodi) bude měřitelné a zatížení akvaduktu se určitě zvýší.
Myslím, že tak jednoduché jako to zde bylo prezentováno to nebude.
Jo uvažuješ správně. Dlouhý kanál = hladina se zvedne "po celým kanále" o tisícinu milimetru. a zatížení mostu bude prakticky stejný resp. rozloží se na celý kanál. Kdybys kolem mostu udělal vodotěsný vrata jak u zdymadla, tak se hladina zvedne o vodu vytlačenou váhou lodi a přesně o tolik se zvedne zatížení mostu.
Archimédův zákon a hydrostatický tlak, nic složitýho..
U akvaduktu je realnou zatezi jen ta voda, takze vyska hladiny vody, ktera se asi nepatrne zmeni naplutim lodi.
Pokud se pro zjednoduseni bude uvazovat, ze se hladina/vlna neuplatni, pak akvadukt (pilir) nepozna, ze tam pluje lod, zatizeni se nezmeni. Tedy zatizeni je stale 100%. Na rozdil od mostu, ktery je zatizen 100% jen pri najeti vozidel.
Je možný se zamýšlet nad různými teoretickými představami. Např. nad tím, že kdyby byl takový mostní vodní kanál dlouhý třeba desítky kilometrů a byl by podepřen počtem pilířů v řádu tisíců, tak -
jestli by při vplutí plavidla nad jeden krajní pilíř byla v daný časový okamžik na tento pilíř vyvinuta stejná síla , jako např. síla vyvinutá na druhý krajní pilíř, který by byl vzdálený od prvního pilíře x km. Nemyslím si, že by to tak bylo. Pravděpodobně by vznikla určitá "dynamická silová vlna".
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.