Nejste přihlášen/a.
Kolegové učitelé a studenti, napište mi, prosím, své názory na následující příhodu.
Jsem třídní učitel studentů, kteří právě skládají maturity. Na závěrečnou pedagogickou radu přišel jeden kolega s návrhem potrestat třídní důtkou jednoho z mých studentů, který se po celé čtyři roky choval vzorně a nikdy nezavdal příčinu k potrestání. A co se vlastně přihodilo? Když student Martin v jídelně snědl polévku a chtěl opustit místnost, byl panem kolegou přistižen, že neobjednával čipem druhé jídlo, a tudíž obviněn, že neměl právo polévku zkonzumovat.
Na pedagogické radě jsem s návrhem trestu nesouhlasil, nebot mi připadal nedůstojný vzniklé situaci. Pan ředitel však namítl, že jít zadarmo na polévku je jako ukrást něco v dílnách. Navzdory mým protestům byl maturantovi trest udělen a nikdo z kolegů ani nehlesl. Po poradě mi student řekl, že měl oběd zaplacen, ale zapomněl si doma čip.
V naší jídelně se vydá druhé jídlo pomocí čipu, ale mísa s polévkou, o kterou zpravidla není velký zájem (což je škoda) a která se pak vylévá prasatům, stojí opodál. Nabízí se tudíž i myšlenka zlepšit organizaci vydávání stravy.
Myslíte si, kolegové a studenti, že měl být Martin takto potrestán? Nezakrývají mnohdy podobné tresty naši učitelskou pohodlnost a neschopnost? Může vůbec podobný trest splnit výchovný účel, navíc v samém závěru studia? Při přijímání studenty lákáme, jaké možnosti naše škola poskytuje, a nakonec jim vyčtzeme talíř snězené polévky, kterou pražský primátor Bém nalévá každý rok bezdomovcům.
Dobrý den,
mnozí se zaobíráme myšlenkou, jak by měla vypadat škola 21. století. Ani moderní vybavení pomůckami a přístroji by nemělo překrýt "lidský faktor". Učitelé nejsou neomylné autority, nýbrž průvodci studentům na jejich cestě vzděláním. Žádná střední škola nenaučí dokonale anglicky, nikdo nemůže přečíst množství literárních děl, chemické vzorce se také nelze všechny naučit, ale vytvořit si základy pro další studium a zejména vzbudit zájem, to by škola umět měla. Proč by si studenti nemohli uvařit kávu či čaj, proč by si nemohli nabrat polévku, která se pak vylévá někam do kanálu, vždyt je tak snadné vytvořit příjemné prostředí, jen se trochu snažit. Ovšem také rozeznat férovost a slušnost, třebaže s notnou dávkou klukoviny, od podrazáctví a vandalství. Zdaleka nemohu tvrdit, že se mi vždy jako učiteli daří, někdy i sebelepší představy prostě nevyjdou, ale mám svoji práci rád a vím, že si většina studentů důvěru zaslouží.
I takové řešení by se mohlo přijmout. Mnohé školy se však novým nápadům brání a navíc trestají studenty jen na základě subjektivního pohledu jednoho pedagoga, aniž by se obviněný student mohl sám obhájit. Za 18 let demokracie se mnohde nezměnilo zhola nic. A jen na okraj: Dnes jsem dával pozor, kdo z dlouhé řady studentů čekajících na oběd si dá polévku. Ačkoli čekali nejméně pět minut na výdej hlavního jídla, polévku si nedal nikdo. To není výtka kuchyni, polévka byla dobrá.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.