Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Přízvučné a nepřízvučné slabiky

Od: petik* odpovědí: 6 změna:

Potřebuju zjistit, kde jsou přízvučné a nepřízvučné slabiky

a určit jamb, trochej a daktyl u této básně...
S osudem jít na procházku
Životem...
Na provázku mít přivázané štěstí
Se spoustou otázek
Co s námi bude a nebude
Když tady budeme
Až tu nebudem...

 

 

6 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

pu®

0x

No vidíš, to máš dobrej úkol! Tak až to zjistíš (zkusíš), napiš nám sem znovu a my ti to zkontrolujeme

petiik

Právě, že jsem to už zkusila. Trochej a daktylotrochej to ale není. Takže co? :DDDD

A umí to vůbec někdo na tomto světě určit, teda krom našeho profesora?

pu®

Mno, mně to první dvojverší právě na daktylotrochej docela sedí, ale musel by být přízvuk i na "jít"
S osudem / jít na / procházku / životem...

Zapravdu Vám dávám, že báseň není zrovna jednoduchá...zkusíme dál?

Na provázku mít (?/ mít)/ přivázané / štěstí - i tohle je, ovšem s velkou tolerancí, daktylotrochej...hm, ale s velkou tolerancí. Kdyby mít nebylo pod přízvukem, mohla byste je vnímat jako předsunutou slabiku k přivázané, to by jako šlo. Ale to mi tam pak nesedí ty tři slabiky zezačátku...

Zbytek je jasnej daktyl. Za mě - do "štěstí" daktylotrochej, pak daktyl.

Ale teď mě ještě napadá, když to hodně přeženu, pak:

S osudem / jít na / procházku / životem - čístě teoreticky: daktyl, jamb, dakty, daktyl. Od "na provázku" by to šlo podobně. Takže hodně divoce, až do "stěstí" daktylojambickej, a ten daktyl dál je jasnej. Tohle mě teda nikdy nebavilo, ale víte co? Zkuste učiteli případně popsat, jak jste k závěru došla. Snaha se cení a jde o to, abyste věděla, co ty názvy znamenají. Tak prostě když se zeptá, popište úvahu, řekněte, co si myslíte, a když to bude špatně, no tak se nezblázníte. Snad je učitel trochu soudný a pochopí aspoň snahu...

doplněno 10.01.11 19:42:

Rádo se stalo No je fakt, že tahle báseň se dá číst (rytmicky) mnoha způsoby..ale musíte respektovat taky pravidla čj, pokud to jde (tj. přízvuk vždy na první slabice ve slově). A nějak to tam napasovat... Jestli se k tomu dostanete, tak pak dejte vědět, jak to mělo podle učitele být, samotnou by mě to zajímalo. Já totiž tvrdím už od raného mládí, že pokud to není zrovna pravidelná a rytmicky zcela stejnoměrná báseň, pak je možností několik. Ale je fakt, že na gymplu (před 15 lety) mi to moc neprocházelo :D

petiik

No hlavní problém je v tom, že neslyším, co je znělé, a co neznělé. Jednou to přečtu a výjde mi jamb, přečtu podruhé a najednou to slyším jako trochej. Už jsem v tom ztracená. Takže děkuji moc za pomoc. Sama bych se s tím trápila, nevím, jak dlouho.

 


0x

Tohle jsou složitosti. Není to vůbec můj šálek čaje, já jen vím, že rozlišujeme přízvuk hlavní a vedlejší. Když si to zkusím vyslovit, přijede mi to jako

S osudem jít na procházku
Životem...
Na provázku mít přizaštěstí
Se spoustou otázek

nebo dokonce,když si to začnu říkat důrazněji a potlačím vedlejší přízvuky, zní mi to jako

S osudem jít na procházku
Životem...
Na provázku mít přivázané štěstí
Se spoustou otázek

Ale to jsou jen nápady čtenáře detektivek a k nějakému prozodickému systému to má daleko, takže spíš jen matu a omlouvám se.

petiik

I tak děkuju A obdivuju, že umíš rozlišovat přízvuk hlavní a vedlejší. Na to jsem lama.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]