Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
dnes se mě zeptal syn proč se píše ve větě -Líbí se mi Mánesovy obrazy -ve slově líbí měkké i po b..nejsem schopná mu to zcela říci,přeci jen jsem už dlouho ze školy a píši jak to mám naučené a nepřemýšlím proč ..prosím poradte mi .Děkuji
Že to není ve vyjmenovaných slovech, by mohlo malému dítěti stačit, ale sečtělejší by si už mohl všimnout, že slovesa mají v infinitivu koncovky. Děl-at, sáz-et, líb-it. Koncovka -yt neexistuje. Konkétně líbit je sloveso 4. třídy.
Za základ slova považuji lib (libý, libůstka, oblíbený...)
Vybavila jsem si, jak jsme se snachou složitě vysvětlovaly devítiletému klukovi, proč se nepíše traktorYsta. Když je to po r a když dva traktorY s ypsilonem jsou.
A není jednodušší odpovědět podle pravdy, že v přítomném a budoucím čase je na konci vždy měkké i?
@esesesi - po B jsou standardně všude měkká "i", kromě vyjmenovaných slov
Ano - třeba "baby, hroby, trouby..."
O vyjmenovaná slova tady vůbec nejde, jde o slovesnou koncovku 4. slovesné třídy, a ta je -í, nikoli -ý. Vyjmenovaná slova se netýkají koncovek, ale kořenů slov!
Máte samozřejmě pravdu, ale v případě malého dítěte se odkazu na vyjmenovaná slova nebráním. Jak to bylo a asi stále je se školním učením i/y? Nejdříve se probírají měkké souhlásky. Ž, š, č, ř... To je snadné. S h, ch, k, r... už je to těžší, protože děti znají slova kino, risk, diktát... S obojetnými souhláskami je potíž největší, ale i to se děti učí v nižších ročnících. K slovesným třídám se dostávaji někdy ke konci základní školy. V tom mezidobí buďto kladou otázky, jako je tento dotaz, nebo (moje generace) si s pomocí Honzíkovy cesty, Lovců mamutů a jiné četby správný pravopis automaticky vtisknou do paměti, nebo se to nenaučí nikdy a nějaká 4. slovesná třída je jim ukradená.
Nesouhlasím s tím, že je možné malé dítě ukecat na nevyjmenovaná slova. Protože za rok přijde s tím, že to pravidlo na spoustu jiných slov neplatí a vy se pak zaplétáte nejen do vysvětlování jak je to správně, ale i do vysvětlování, proč jste mu to prve řekla špatně. Vysvětlení, že jste si chtěla ušetřit práci, asi neprojde.
Slovesa dělíme do pěti tříd, které mají tyto vzory:
1. třída: nese, bere, maže, peče, umře
2. třída: kryje, kupuje,
3. třída: tiskne, mine, začne
4. třída: prosí, trpí, sází
5. třída: dělá
Jak je vidět, sloví LÍBÍ patří do 4. třídy, je to vzor prosí. A stejně jako se píše prosí s měkkým i, musí se psát i líbí s měkkým i. Jaga.
Co je to proboha za nápady? Bit je základ slova? A lí- je teda předpona. A když je něco hezký, tak je to líbitivý, protože základ (tedy správně kořen) se nemění.
Líbit vyjmenované slovo není. Vyjmenovanbé slovo je být a odvozené slovo pozbýt. Takže když něco má něco pozbýt platnost, tak to platnost pozbý.
Pravidlo je, že koncovka přítomného času u sloves 4. třídy je -í. Ve škole se to moc nezdůrazňuje, ale je tam a poslední hláska kořene slova se změkčí (například var - vaří)
Je to poměrně jednoduché. U sloves se na konci píše vždycky měkké -i. Jediné, co to drobně komplikuje, je minulý čas (byli, šli, viděli...). Tam se píše měkké -i také vždycky, jedině pokud by byl podmět rodu ženského nebo mužského neživotného, tehdy píšeme na konci tvrdé -y. (Ženy byly, šly, zpívaly...).
Jak tak koukám na ty odpovědi, tak by většině češtinářů a češtinářek měli sebrat důchod za to, co nás naučili.
V prvním kroku je potřeba rozhodnout k jakému času se sloveso vztahuje.
Budoucí a přítomný čas
Pokud jde o čas přítomný a čas budoucí, pak píšeme vždycky měkké i. Budeme skákati. Dítě kadí, hovínko smrdí.
Minulý čas
Pokud jde o čas minulý, tak se musíme ještě rozhodnout, jestli se jedná o jednotné, nebo množné číslo.
Dále se určuje ještě rod, pokud je rod mužský, nepíše se ani i ani y, jde o takzvanou nulovou koncovku- Muž postával vedle.
V rodě ženském se píše na konci slova a – Petra hrála dost tvrdě.
No a v rodě středním se jako koncovka v minulém čase píše o – Celé město truchlilo.
V množném čísle má ženský rod vždy tvrdou koncovku: Ženy na nic nečekaly a utíkaly pryč z toho místa.
Rod střední končí koncovkou a: Města utichla.
V mužském rodě je nejdříve potřeba zjistit, jestli jde o životný nebo neživotný tvar. U neživotného tvaru píšeme vždy y a u životného i.
Měkké i píšeme i tam, kde jde o několikanásobný podmět a je v něm alespoň jeden podmět mužského rodu životného. V ostatních případech píšeme tvrdé y.
@ivzez
Dítěti stačí vysvětlení, že v přítomném a budoucím času se vždy píše měkké i. Je nesmysl mu v tom dělat zmatek a tahat do toho vyjmenovaná slova, která s tím nemají nic společného. Navíc za rok za vámi přijde, že plácáte hlouposti.
Informace o minulém času byla doplňující jako osvěžení znalostí ty dospělé, kteří jsou schopni zcela vážně tvrdit, že to nepatří mezi vyjmenovaná slova. A mezi ně patříte i vy ... sorryjako ...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.