Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Německo - M. Luther a reformy zážitek ve věži

Od: pt® odpovědí: 20 změna:

Dobrý den, prosím o jaké reformy se zasloužil Martin Luther?

Na základě čeho prožil spirituální zážitek "ve věži"? Děkuji předem.

 

 

20 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

iz*

3x

Pt, jak jste na tom s němčinou, pomohou Vám odkazy na německé weby?

Martin Luther – Veränderer Deutschlands: Teil 1: Die wunderbare En/... ; Teil 2: Große Verän/... ;

Martin Luther: 95 Thesen (gegen Ablässe; 31. X. 1517);

Zážitek ve věži (česky)

Mohl by Vás zajímat i tento odkaz (také česky).


doplněno 18.10.16 23:59:

Ještě jeden odkaz v němčině (zážitek ve věži + nejdůležitější poznatek reformace): Rechtefertigungsl/...

pt®

"ivzez", výborné odkazy, děkuju. Němčina nevadí, já si pomůžu v googlechrome.


doplněno 19.10.16 10:40:

Nebyla jsem si jista na základě čeho měl ML zážitek, (na list Římanům), bylo v odkaze, díky...

 


2x

Myslím, že tady by bylo vhodnější, aby odpověděl někdo z bratří protestantů... Objektivně můžu říct jen to, že Luther byl ve svém teologickém myšlení silně ovlivněn německým nominalismem (se všemi jeho klady a zápory) a také prostředím, ve kterém již zrála půda pro vznik jansenismu - bohužel. Zážitek ve věži byl vlastně v prvé řadě poznáním, že jansenistické myšlení (tehdy se, myslím, ještě tak nenazývalo) je mylnou cestou. Jansenismus byl sice vlastní zejména Holandsku a Francii, ale výrazně zasahoval i do okolních zemí. Luther jím byl ovlivněn o to silněji, že byl členem augustiniánského řádu (stavěl na některých myšlenkách sv. Augustina - které ovšem kat. církev zavrhla; např. myšlence o predestinaci).


doplněno 18.10.16 20:31:

Pt, a Vy zpracováváte nějaké srovnání reformátorů (jestli se můžu zeptat)?

pt®

děkuju...


doplněno 19.10.16 10:36:

co mně při přednášce uteče, potřebuju doplnit a rozšířit...

 

pt®

Je zajímavé, jak katolická literatura bývá odlišná od odstatní. Jako má pohled na ML, takový měla i na Husa.

ML měl štěstí, že požádal, aby byl souzen "civilním soudem" a ne jen katolickým a to mu v mnohém poholo, že nebyl odsouzen k smrti, jako Hus, kterého soudila jen KC.

Budu ráda za další postřehy, díky...

Literatura, pochopitelně, bývá odlišná - ale stránky bratrstva Pia X. nemůžete považovat za (normální) katolické stránky, to je celkově dost speciální spolek se vším všudy...

Jinak Husa neodsoudila k smrti církevní, nýbrž státní moc na základě tehdejších zákonů.


doplněno 19.10.16 11:47:

Státní moc měla vlastní zákony a vlastní tresty, které se naprosto odlišovaly od církevních. Církev nikdy nikoho neupalovala ani krutě nemučila. Např. španělská inkvizice, která bývá církvi často předhazována, byla též státním úřadem.

A pokud mluvíme o Husovi, on sám se osobně (bylo to na jeho žádost) zasloužil o upálení většího množství lidí. Na umučení Jana Nepomuckého reagoval ve smyslu: "žádná škoda jednoho popa". Podle mě je to dost kontroverzní osoba, ovšem každopádně to byl člověk své doby, stejně jako my všichni.


doplněno 19.10.16 12:17:

Já jsem neříkala nic o tom, že si někdo zaslouží smrt - obecně jsem proti trestu smrti, protože člověk potom už nemá možnost se polepšit. Psala jsem jen to, že Hus sám o sobě je kontroverzní postava a není nutné ho idealizovat (ale ani snad posílat do pekla).

pt®

a ta státní moc podléhala církvi...

samozřejmě, že ne všechny zdroje jsou in, ale občas se i v nich najde zajímavá informace...


doplněno 19.10.16 12:08:

Jeroným Pražský, dopadl stejně, jako Hus, byl upálen o rok později

"ildika", s tímto názorem se setkáváme u katolíků, jako by si Hus smrt zasloužil. Každá osobnost v historii měla jinou povahu a měla jiný projev, někdo byl rebel, jiný mírný.

ML se také, alespoň slovně "podvolil" Papeži a tím si zachránil život.

iz*

Pokud mé skromné vědomosti sahají, nemohl za kacíře nikoho prohlásit světský soud, to podle mne mohla jenom církev (ale třeba se mýlím a někdo mi doporučí vhodnou četbu).

O Husovi jsem četla, že jej v Kostnici prohlásil kacířem a odsoudil k smrti upálením koncil, který jej (Husa) k výkonu trestu předal světské moci.

Doporučuji si přečíst knihu M. Jan Hus od Jana Sedláka (1915). Tato publikace byla oceněna i Evangelickou akademií mj. pro svou úplnost a dobře podložené zdroje informací. Myslím, že hodně lidí, kteří jsou ovlivněni dlouhodobým a pokřiveným (zneužitým) propagováním ideálu husiství, po její přečtení poněkud upraví svůj názor na tuto problematiku.

Koncil odsoudil Husa jako kacíře a státní moc trestala podobné lidi upálením. V případě Husa zde ovšem sehrálo důležitou roli to, že otevřeně vybízel prostý lid k vraždění šlechty a duchovenstva.

Jinak Hus je zrovna jeden z těch případů, které nemůžeme měřit dnešní optikou... byl to stále ještě člověk středověku a měl zažité středověké postupy, které obhajoval a pokládal za správné. Věřím, že to svým způsobem myslel dobře - ale zjevně jinak, než je nám často předkládáno.

pt®

"ildika", děkuji za tip, ale nyní je pro mně aktuální ML.

Jen zkratkovitě:

ML papeže ("lev" 10) ctí:

"Sv. Otče, ležím u Vašich nohou. Schvalte nebo zavrhněte, zasloužímli smrt, neodmítnu. Ježíš skrze Vás soudí."

Žaloby Dominikánů proti kacíři ML. Vše, co ML napsal se vytrhává z kontextu = církevní soudnictví (manipulace při odsouzení. Podobně, jako u Husa = církev pracuje středověce).

1518 - ML teze po vytržení z kontextu.

ML měl v mysli Husa a J. Pražského - vyžádal si soudy světské, Německé.

Odpověď ML na kolaborát Dominikánů - odvolává se na Bibli. Říká: "Písmo se nemýlí, ale papež se mýlit může."

atd., atd...

"ildika", kdyby bylo něco ještě o ML z historických zdrojů, zatím díky...

(Ohledně té knihy jsem odpovídala Ivzez).

Co se týče M. Luthera - tehdy byla, samozřejmě, těžká doba a spousta věcí nefungovala tak, jak by měla, a to i v církvi - ale Vaše výpisky přesto nejsou zcela objektivní. Z kontextu nic vytrháváno nebylo - alespoň na nejvyšší soudní úrovni ne. Problém byl v tom, že Luther špatně chápal věrouku katolické církve, respektive ji neznal. V Německu tehdy byla teologie vyučována specifickým způsobem, který se neshodoval s katolickou naukou a Luther vlastně (alespoň zpočátku) bojoval s touto místní německou věroukou (kterou ovšem pokládal za oficiální).


doplněno 19.10.16 16:44:

Pt, já se nedržím "katolického výkladu" v otázkách historie - takový výklad, pokud člověk chce být objektivní, ani neexistuje. Ani katolický, ani žádný jiný. Existuje pouze katolický nebo protestanstký výklad teologie, ale o tom tady teď řeč není. Já jen říkám, že Luther objektivně neznal správnou katolickou nauku a v prostředí, kde vyrůstal, studoval a žil, ji zřejmě ani znát nemohl. Je-li ona katolická nauka správná, ponechám na uvážení každého.


doplněno 19.10.16 17:01:

Jinak můžete mi, prosím, napsat, při jaké příležitosti došlo k onomu vytržení slov z kontextu?

pt®

"ildika", tak to je mně líto. Pokud se držíte jen katolického výkladu. Já jsem si dělala zápisky správně, jak nám byly předkládané. K soudu se dostaly materiály ML již po vytržení z kontextu. Tak nic. Mně nejde o rozepře, ale o informace.

pt®

"ildika", ML byl katolický kněz z řádu augustiánů, získal titul doktora teologie, takže musel být obeznámem s katolickými naukami. A právě proto, že je znal, zrovna, jako Hus, který byl taktéž katolickým knězem, tak mohl vědět, že některé katolické nauky jsou v rozporu s Biblí a na to poukazoval, svými reformami. Až pak se ML stal jedním ze zakladatelů protestantismu.

V Německu bylo v té době (a v době Lutherová mládí) i mnoho jiných doktorů teologie, kteří s touto naukou nebyli obeznámeni. Pokud se člověk pohybuje výhradně v jednom kulturním okruhu (a Německo je velmi rozsáhlý kulturní okruh) a nemá přístup k informacím "z centrály", jak to máme my dnes, je to zcela přirozená situace. Informační zdroje tehdy byly mnohem omezenější než dnes a informace se v podstatně větší míře předávaly ústně. Nehledě k tomu, že doba byla složitá, se spoustou, často velmi protichůdných, filosofických proudů. Mnozí učenci mají sklon přidržovat se krajních pozic (nejen tehdy, nýbrž i dnes).

pt®

"ildika", kdyby ty nauky neznal, tak by proti nim nemohl vystupovat, ale protože je znal, snažil se o reformy.

Byl katolickým knězem a doktorem teologie.

Pt, on protestoval proti různým věcem. Zpočátku vystupoval pouze proti tomu, co pokládal za katolickou nauku (a katolická nauka to nebyla), později vystupoval i proti reálnému způsobu organizace kat. církve.

To, že byl knězem a doktorem teologie, neznamená, že znal oficiální výklad církevního učení. Nemůžete tehdejší dobu ve všech ohledech srovnávat s tou dnešní.

 

pt®

"ildika", to by museli všichni katoličtí kněží mít špatné informace, špatnou výuku. Co by se tedy na fakultách učili?

Víte co, nemá to cenu. Vy máte katolický pohled na ML, na Husa, i když se tomu bráníte. Mně to nevadí, klidně ho mějte.

Vidím, že další informace se nedozvím, takže zatím děkuju.

Pt, já mám katolický pohled na teologii. Na Husovu osobnost a události spojené s jeho životem se snažím mít objektivní historický pohled. Stejně tak na M. Luthera.

A ano, tehdy byla vzdělanost duchovenstva obecně na dosti špatné úrovni; byla to také jedna z důležitých věcí, které se později řešily Tridentském koncilu.

iz*

Ildiko, děkuju za tip, na Sedláka se podívám. Já ty informace nemám od nás, ale z Německa (většinu informací vyhledávám tam). Informace o procesu s Janem Husem např. z webu kostnický koncil → Konstanzer-Konzil (nemyslím si, že by se tam projevovala nějaká masáž nebo propagace ideálu husitství).

Ale zajímavých informací jsem četla v německých webech víc. Mj. i to že Martin Luther považoval Jana Husa ze jakéhosi svého předchůdce...

Němci o Husovi píší jako o předchůdci německé reformace → jako "o tom, kdo připravil cestu německé reformaci"(např.: luther2017.de/... ).

Jan Sedlák byl vyučujícím katolického brněnského semináře - tedy musíte počítat s tím (a on to sám v úvodu píše), že v otázkách teologie se přidržuje katolického výkladu. V otázkách historických (popisech událostí apod.) je však přísně objektivní.


doplněno 19.10.16 16:48:

Ano, Hus byl svým způsobem předchůdcem německé reformace, i když česká reformace měla charakter v podstatě výhradně lidový, zatímco v Německu byla lidová složka potlačena a reformace se tam stala doménou šlechty a obecně vyšších kruhů.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]