Nejste přihlášen/a.
Dobrý den všem,
zajímal by mě názor, jak pojmout otázku výhod a nevýhod žáka s nějakou vadou, postižením nebo handicapem ve školním prostředí. Z pohledu žáka, rodiče, učitele a společnosti.
Dobrý den, záleží na daném postižení, ale možná by se to dalo i zobecnit:
nevýhody: (ze strany učitelů, průběhu výuky, například) - většinou nutnost nějakého speciálnějšího vzdělání daných učitelů pro práci s takovými žáky, tvorba zvláštních písemek, například, s ohledem na postižení, jiná hodnocení,nutnost nějakého asistenta na hodině nebo konzultace s ním (= práce navíc, která by v běžné třídě nenastala)
ze strany spolužáků: velká dávka trpělivosti, tolerance, uzpůsobení režimu danému žákovi ve třídě, který může mít různé "nepěkné" projevy, což také nemusí být jednoduché, ohleduplnost při plnění testů( žák má třeba více času, ostatní by tedy měli být potichu)
ze strany daného žáka: většinou méně klidu na testy, vzruch třídy jej může znervozňovat
z pohledu rodičů: většinou není možné se takovému žákovi věnovat opravdu individuálně, přestože ta snaha tam je, některé věci mohou být upozaděny
společnost: problémy, které mohou nastat ve výuce, navíc různá povaha daných žáků i spolužáků
Výhody:
- vzdělávání probíhá společně, možná se tedy něco ušetří, otázka však je, za jakou cenu
-pro žáka: kontakt se zdravými jedinci, pocit, že se jim může i přes postižení vyrovnat (je relativní - záleží na kolektivu)
- kolektiv: bližší a delší doba s postiženým, která se jim jinak nenaskytne, pochopení některých věcí, větší ohled na potřeby ostatních postižených, které třeba dříve přehlíželi
společnost: uvědomění si základních hodnot (hlavně zdraví), to, že se za problémem nezavírají oči
pro rodiče: odpadá nutnost hledat speciální školu, za cenu však upozaděného přístupu, většinou, není takový důraz na jedinečnost jedince
Obecně - velmi záleží na kolektivu: (i vlastní zkušenost):
- máte kolektivy, kam postižený v pohodě zapadne, ostatní jej berou jako sebe rovného, snaží se mu pomáhat, chápou jeho potřeby, jeví se to tedy jako dobrá volba
otázka: věk spolužáků, některé věci nemusí pochopit, že jsou tak vážné a mohou se dopouštět něčeho, nevědomky, co postiženého raní
-druhý extrém kolektivu (bohužel ten špatný, kde je nálada třídy silně ovlivněna a ani postižený se tam zákonitě netěší) - spolužáci hledají jen výhody, které daný člověk má, ostatní je nezajímá, posmívají se mu, kdykoli je to možné, nedbají na jeho potřeby, z druhé strany, někdy ani nedělají nic, protože se bojí, aby něco nepokazili (nutná komunikace s učiteli, asistenty)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.