Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,
nedávno mi moje paní učitelka na ČJ říkala, že literární výchova je na střední škole jako stěžejní předmět. Že nemluví pravdu?
Nemyslela to paní učitelka tak, že literatura je stěžejní část předmětu český jazyk a literatura? Protože je časté, že na ZŠ se probírá více mluvnice a na SŠ se většinou tyto složky prohodí, více se klade důraz na literaturu... Ale jinak je ČJ povinný maturitní předmět pro všechny (narozdíl od jiných) a tak přirozeně nemůže stát moc stranou. Pak se, pokud je literatura opravdu hlavní složkou předmětu, může leckdy zdát, že literatura je stěžejním předmětem...
Dobrý den, nenapíši to asi tak hezky, jak je uvedeno výše, ale základní škola by Vás měla v ČJ naučit psát a číst - pravopis a souvislé čtení. Na střední škole se předpokládá, že psát už umíte vcelku správně, číst také, ale pozornost se věnuje tomu, aby byl čtený text (knihy) i pochopen, vědělo se o čem se čte a rozebírá se to. A k tomu i něco o autorech knih.
Myslím, že je to zábavnější než ten pravopis. Zdravím!
P.S. Pokud je onou střední školou gymnázium, tak si užijete .
doplněno 16.04.16 18:13:hauu - no, i na průmyslovce se můžete věnovat četbě krásné literatury. I jako technik můžete mít přehled o knížkách i větší slovní zásobu - a to vše uplatníte při hovoru (např.
s děvčaty, které technika moc nezajímá).
Díky moc, jednu přihlášku jsem si dal na gymnázium a tu druhou na strojní průmyslovku. Ale že jsem chytrý klučina (), tak předpokládám, že udělám přijímačky na oboje a půjdu na tu průmyslovku.
Ahoj, no asi záleží na té dané konkrétní škole, jak výuku českého jazyka obecně pojme, přestože osnovy jsou vcelku dané.
Taky záleží na tom, jak dalece jste se češtině - gramatice a literatuře věnovali na základní škole.
V podstatě paní učitelka pravdu má, protože co si pamatuju já, tak na základní škole jsme probírali hlavně pravopis, rozbor vět a podobně a na literaturu moc času nezbylo, něco málo se probralo, přečetlo, ale jinak prakticky nic.
Na střední škole jsme mívali 3 hodiny češtiny týdně, kdy to bylo jak kdy, ale často byly opravdu dvě hodiny literatura a jedna čeština. V rámci literatury jsme probírali vše opravdu docela podrobně, začali jsme úplně od historie a skončili na konci maturitního ročníku prakticky tou nejnovější, současnou literaturou. Probrali jsme spoustu nových věcí, o kterých na základní škole řeč nebyla, v čítánkách si četli spoustu ukázek, důraz byl kladen na pochopení toho textu, jak už je zde zmíněno, také testy, zkoušení z literatury mívalo větší váhu než písemky z gramatiky a podobně. S tím samozřejmě souvisela povinná četba a rozbor daných knih k maturitní zkoušce z čj.
V rámci češtiny jsme se věnovali pak hlavně dost slohu, protože opět příprava na maturitu - slohové práce.
V rámci rozboru, pravopisu, prakticky nic nového - procvičovala se skladba souvětí, druhy vět, věci ze základní školy, moc nového vlastně ne, ne-li nic. Také tyto testy měly většinou nižší váhu než literatura. V rámci pravopisu jsme se zaměřovali spíš na takové ty "chytáky", to se dost provičovalo, protože takové úlohy máš třeba i v didaktických testech z čj.
Většinu češtiny čtvrtáku jsme se pak věnovali cvičným příkladům z didaktických testů, případně psaní cvičných slohových prací + něco nového bylo vlastně jen z té literatury, kde se ale taky hlavně bral rozbor knih k maturitě.
Takže ano - z hlediska gramatiky, skladby vět a podobně Ti střední škola toho už vlastně moc nedá, dozvíš se tam spíš hodně o literatuře, případně slohu, slohových útvarech, které bývají na zš také hodně často upozaděny.
Učitelka mluví pravdu.
Z češtiny se povinně maturuje a proto je stěžejní.
Asi 80-90% náplně výuky češtiny na gymnáziu tvoří literatura (autoři a jejich díla).
Jako technický pracovník jsem to v životě k práci nepotřeboval. Dnes si z toho pamatuji méně než 10% a zajímá mě velice okrajově méně než 1%. Jako součást všeobecného vzdělání a přehledu něco z toho mělo něco do sebe. Z gymnázia se hlásí lidi na nejrůznější vysoké školy. Většina absolventů VŠ je z netechnických VŠ oborů.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.