Nejste přihlášen/a.
Dítě v páté tříde.
Musí každý den číst.Nemůžou ani den vynechat ani den, i když přečtou jednu stranu..ale musí.
Já s tím nesouhlasím.Moje dcera četla první knížky ve školce a četla ráda-ted je to akorát stres.Protože lže, někdy přečte knihu za týden,ale nenapíše si to, protože třeba pak chce mít přestávku..S manželem taky čteme-ale kdo z nás někdy neni unavený,nemocný, nebo se mu prachobyčejně nechce?
Mají deník a každý den musí mít rozepsané kolik stran přečetla...
Tak jsem se rozhodla že to takhle vysvětlím učitelce a teď si říkám, že jsem to měla nechat tak...i když si stojím za svým.
děcka lžou,rodiče jim to potvrzuji svým podpisem ..to je to, co je má naučit číst?prosím názory-jakékoliv.děkuji
Já bych viděl váš počin jako škodlivý pro dítě. Máte ho naučit disciplíně. Ta spočívá v tom, že bude respektovat pokyny školy a vy byste měla školu podpořit. Tím, že jste tam šla učitelce promluvit do duše, jste to dost zkomplikovala pro dceru. To chce čas, ale příště nenarušujte proces výuky.
To jsem měla v druhé třídě taky. Když přečte knížku za týden, tak je to super a když se jí číst nechce, tak ta jedna stránka za den snad není problém, to je otázka pár minut, z toho se nemusí stresovat. Lhaní ostatních dětí s podporou rodičů si nevšímejte a se svou dcerou to nedělejte. Číst pak bude umět perfektně
ona čte uplne bez problému-o to njde.učitela chce tímto způsobem naučit děti a vést je ke čtění a je to kontraproduktivní, protože ty děcka lžou a rodiče s nimi.
jenomže když přečtě knížku za týden,musí rychle najít jinou a psat si.to raději už má několik týdnu knížku přečtenou a rozepisuje ji po stránkách a třeba nemá na žádnou knížku chut nebo náladu..
Tak to takhle nedělejte, at nelže. Přečte rychle nějakou knížku, zapište to po pravdě, když se jí číst nechce, přečte toho méně - také to zapište po pravdě. Knížek máte určitě spoustu, s výběrem by neměl být problém. Počkejte za pár let, bude mít milion úkolů, do kterých se jí nebude chtít a nic jiného jí nezbyde, než je udělat. Bude alespoň lépe natrénovaná
Já si myslím, že není problém denně zapsat jednu větu, nebo co to paní učitelka chce. Splnit její požadavek. Proč ne? Že někdo něco, to je jeho věc, na to bych se neohlížela, nepoukazovala na to. Zbytečnéý šprajc!
No já bych se vás zeptala akorát na jediné... má vaše dcera přístup k internetu, má chytrý mobil či tablet, na kterých by šmejdila po internetu? Jestli ano, tak se pak nedivím, že ji nebaví číst knížky.
No vy jste mi taky na moji otázku neodpověděla... Ale proč jsem se ptala? No jen proto, že čtení dětem na internetu nevadí, tam stráví třebas hodinu, ale listovat v knížce povinně se jim nechce. Proto jsem se vás ptala, jaký má vaše dcera vztah k moderní technice v podobě mobilů, tabletů a pod.
Asi bych do nařízení učitelky příliš nerýpala. Chce děti přinutit číst a ví proč to dělá.
Fajn, takže jsme u jádra pudla. Většina lékařů vám totiž potvrdí, že čtení na tabletu není fyziologicky přirozené a otupuje lidské smysly. Naopak čtení klasické knihy zapojuje více smyslů, podporuje rozvoj mozku. Je hezké, že se skrze tablet vaše dcera věnuje také tvoření, ale holt i na něm čte. Pak se jí nechtějí číst klasické knihy, i když je má vlastně ráda. A proto většina dětí lže a knihy nečte, protože se jim nechce. Ovšem na tabletech a mobilech číst vydrží. Chápe vy, o co mi jde?
Na nikoho neútočím, tazatelko. Vyjádřila jsem svůj názor a nemohu za to, že vy máte jiný. Nikomu neupírám možnost ke čtení využívat tablety či čtečky knih. Napsala jsem pouze svůj pohled na význam klasické knihy pro mozek z fyziologického hlediska. Možná právě proto i učitelka vaší dcery trvá na tom pravidelném čtení knížek a zápisu do deníku čtenáře ...
Myslím, že je to normální. Nevím o nikom, kdo by rád četl povinnou četbu. A to i na maturitu, kde nebyl problém přečíst knížku o 600 stranách za jeden den, ale 150stránková knížečka z povinné literatury byla peklo. Nutit děti číst je nesmysl. Nechte ji číst vlastním tempem, a do zápisku napište klidne "11. 3. - nepřeteno nic" a "12. 3. - přečteno 50 stran z knihy...". Když se bude učitelka rozčilovat, tak má smůlu. Autorita musí být, ale dítě se musí naučit slepě neposlouchat všechno, co mu kdo s "autoritou" nařídí. Toto bych učitelce (v klidu) vysvětlila na rodičovské schůzce. Včetně toho, že ty děti to spíš odrazuje, aby to třeba změnila na 150 stran/týden, než takto každý den.
Že dcera řekne, že učitelka říkala, že MUSÍ, neznamená, že doopravdy musí. Vyhodí ji za to ze školy? Dostane sníženou známku? Není dobré poslouchat slepě rozkazy, které nedávají smysl. Jistý ruský kontrolor měl za úkol, že MUSÍ upozornit autority, když uvidí něco podezřelého na radaru. Uviděl. Autority neupozornil. A zachránil tak lidstvo před jadernou válkou. Tím nechci naznačit, že jde o stejnou situaci, jen není dobré, aby slovo učitelky bylo svaté. Zároveň by se ale její autorita neměla podkopávat. Takže psát, že nic nepřečetla. A s učitelkou si o tom promluvit, jestli by ta pravidla nezměnila. Bez nějakého obviňování a hádek. Ona taky nemusí úplně chápat, jaké to je. Nevidí, jak to probíhá doma, takže jí to nepřijde.
Pro mýho mladšího synka je taky všechno, co řekne učitelka, svatý. Myslím, že jemu i té vaší by občas neškodilo tu absolutní autoritu trochu podkopat (ale mírně a s rozumem). Jak píše kolikoli: autorita ano, ale slepá poslušnost ne.
A kromě toho, přečíst 50 stran za den a rozepsat to na dva nebo tři, v tom bych zase taky až takový strašný podvod a lež neviděl. Spíš kreativitu
ještě ad eulalie: na tabletu nebo mobilu se opravdu nečte dobře, na druhou stranu čtečka s e-ink displejem je úplně jiné kafe. Sám jsem velký čtenář, ale papírovou knihu jsem neměl v ruce snad pět roků, a ani mi už nechybí.
tak jsem to dceři řekla, at to tak napíše.ne, to nemůže být.musí tam mít každý den aspon stranu...je to jedno..
neveřím, že ona věří tomu, že čtou každý den.to nečtou dospelí,milovici knih...děti vést ke čtení je smyslupné, určitě jsem pro...ale já si myslím, že tedy to jde úplně mimo
Myslet si můžete co chcete. Já bych se řídila názorem dcery a nechala ji at si to dělá tak, jak uzná za správné..
vy asi máte taky problém se čtením.zkuste to jěště jednou, pomalu a pak uvidíte o čem je tento dotaz.snad se to povede.-)
dcer má mobil , má tablet spíše kvuli svému koníčku tvoření atp.
čte hodně a čte ráda, chodí do kinovny od první třídy.to, kolik času jak tráví vám neumím říct, jistá si nejsem,lhát nebudu.
@eulalie:
aktak84: dcera...čte hodně a čte ráda, chodí do knihovny...
eulalie: čte na tabletu, lže a knižky nečte.
Nevím kdo tady nechápe?
Když něco budu dělat delší dobu z donucení i když jinak to dělám dobrovolně a rád (ovšem v dobu, když se chce mě), tak se mi může zprotivit.
@eulalie Papírovou knihu už čtu málokdy. Spíše už jen komiksy. Jinak všechny knížky čtu elektronicky. Důvod? Čtu fakt hodně a představa, že s sebou tahám XY knížek, mě děsí. Malá knížečka jo, ale ta představa, že si vezmu na výlet nějakou bichli, to je značně děsivé. Dále se v nich dá vychledávat, což u papírových jde jen těžko. Jasně, nic nevyrovná vůni nové knihy a bla bla, ale myslím si, že je důležité, že někdo přečte román 1984, než jestli ho četl papírově nebo elektronicky...
Nejlepší je, když děti čtou to, co se jim líbí a na co se těší. Například Goscini: Malý Mikuláš a další příhody. Dřív děti milovaly Honzíkovu Cestu, Příhody žáků Kopyta a Mňouka, nebo Čtyřlístek.
I velké děti a žáci středních škol ze vzdoru úmyslně nečtou povinné Utrpení mladého Werthera a dokonce jdou tak daleko, že bojkotují i Babičku! Ale když mají něco zajímavého, tak středoškoláci hltají My děti ze stanice ZOO nebo Jak jsem vyhrál válku a podobné. Děti v páté třídě mají jistě také své oblíbené knížky, a když se jim líbí, nikdo je nemusí nutit a čtou samy.
Babička je strašný výblitek. Pokoušela jsem se ji přečíst znovu teď po letech a bylo mi až do pláče. Podle mě by každý měl číst, co chce. Maximálně doporučit autory nebo období, ale samotné knihy si vybírat sami. Pamatuju si ale na druhou stranu, že jsem dostala přidělenou Zeď od Sartera. Povinně. Je to jedna z nejlepších knih, co jsem četla. Takže tady se učitelstvo nezmýlilo . Na druhou stranu Sofiina volba se hodí leda tak na otop..
Dcerka mé kamarádky čte v 16 letech jen Harryho Pottera. Nic jiného. Určitě je lepší, když žáci čtou něco vůbec, než nic, ale připadá mi, že když někdo je tak výrazně jednostranně zaměřený , tak potom jeho čtenářské schopnosti se jen tím jedním druhem četby moc nerozvinou. Bylo by asi dobré přečíst různá díla různých autorů, období i žánrů. Vdospělosti je už pak času míň a míň
Ale k tomu dnes už asi nelze nijak "dotlačit "
Proč ne? Harry Potter je dnes u dětí oblíbený. V každé době něco jiného. Dědečkové a babičky dnešních čtenářů Harryho Pottera hltali Neználkovy příhody nebo Trosečníky z Vlaštovky, Verneovky nebo Robinsona, které už dnešní čtenáře nezaujmou. Doba je jiná, čtou se jiné knížky je pěkné, když děti čtou. A nejen děti, člověka potěší, že třeba ve státní technické knihovně je tolik čtenářů, že si člověk skoro nemá kam sednout. Všichni sedí, čtou, studují.
ano nic proti Potterovi pro děti , jistě výborné když čtou, jen jsem uvažovala, že by bylo dobré, kdyby ve věku střední školy se posunuli i k jiné četbě
Mám doma celou ságu, kterou jsem začala číst rok po tom, co vyšel první film. Ani s blížící se třicítkou si na ni nepřipadám stará.
Ano, já ho taky četla. Nemám nic proti Harry Potterovi, ale myslela jsem , že by bylo pro čtenářský rozvoj lepší, kdyby středoškolák četl víc než jednu knihu, i kdyby to nebyl zrovna Harry Potter, ale třeba Star Trek nebo Svítání.
Asi že je Potter tak populární, tak to byl špatně zvolený příklad úplné jednostrannosti, protože všichni si povšimli toho Harryho, a ne toho, že děvče nečetlo nic jiného, jen tuto knížku dokola.
Ano, to je správná připomínka. Myslím, že naše generace (kam @sebod taky patří) opravdu četla i něco jiného, a byly toho spousty.
Ano, proto říkám, at jsou v povinné četbě autoři a období, ne konkrétní knížky. Kolikrát tam byl i dobrý autor, ale knížka od něj úplně děsná.
No jo, když to předem nepoznáte, jestli zrovna tahle knížka bude děsná , a je to taky otázka osobního vkusu a právě i té čtenářské vyspělosti. Sáhne se pak po jiné knížce téhož autora? Dejme středoškolákovi trénovanému jen H.Potterem některou třeba z výše zmiňovaných knih a budou pro něj s velkou pravděpodobností všechny děsné.Málo stravitelné nebo pochopitelné. Teď mě zrovna nenapadá děsná kniha od jinak dobrého autora,ale je fakt, že už není tolik času číst jako "zamlada"
Třeba v povinné je Tolkien s Hobbitem... na střední škole. Proč? Vždyt je to pohádka a pochybuju, že nějakého středoškoláka zaujme, pokud už Tolkiena nezná. Kdyby si od něj mohli vybrat - a nemusí to být jen Pán prstenů, tak by si ho přečetlo mnohem víc lidí. V povinných samí rusáci a žádný Verne, Wells atd... Nesmysl. Nikdo nečte "jenom" Harryho Pottera. Když už čte někdo Harryho Pottera, tak pak pravděpodobně vyhledává podobnou literaturu - Hunger games, Pána prstenů atd. Proč by měli číst s prominutím předpotopní nesmysly typu Babička nebo Povídky Malostranské?
Opatření je to dle mě dost přísné. Většinou se ve školách praktikuje čtení za týden, přičemž se sice rozepisují jednotlivé dny, ale ty se sčítají za týden a za ten tam něco rozumného (ne 2 stránky) musí být.
Já bych viděla jako reálnou tuto možnost: Podporovat dceru ve čtení, aby nezahálela, ale psát jen pravdivé údaje. Bez komentáře to takto nechat, dceru vyzbrojit do školy, aby se při dotazech "nedala". Prostě "paní učitelko, místo 5 stránek v pondělí a 5 v úterý jsem jich v úterý přečetla 10". Pak ale možná budou nějaké následky - nevím, jak by toto učitelka řešila, zda známkou? Možná by bylo dobré si s ní promluvit a vyjádřit svůj názor, že jste na její straně, chcete to samé, aby dcera četla, ale myslíte si, že daný způsob je kontraproduktivní. (Cíle komunismu/socialismu taky byly úžasné, ale techniky, kterým se jich dosahovalo už ne, že?)
Vzpomínám si na jedno nové pravidlo na škole, kde jsem učila, které bylo dost těžké dodržovat a považovali jsme jeho vyžadování za zbytečnost, bez které se dalo obejít a nic nepřinášela. Tak jsme to prostě nedělali, nedodržovali, ale s hlavou vzhůru, bez omluv, ale i bez explicitních námitek proti vedení. Nikdo se o pravidlu nezmínil a (skoro) nikdo ho nedodržoval. Vyšumělo. Máte možnost si o také možnosti promluvit se zbytkem rodičů, abyste se aspoň částečně spojili? Nemyslím v boji proti učitelce, vždyt ona to myslí jen a jen dobře, ale v tom, aby dětem také psali jen pravdivé údaje a nechali to tak být s tím, že je to takto v pořádku?
P.S. Ještě mě napadá, je to pravidlo opravdu důsledně vyžadováno? Čili když dcera čte jen 5 dní v týdnu, následuje něco, je jí to vytýkáno, má špatnou známku, poznámku? Občas učitel musí nastavit pravidla výš, než se zdá potřeba, protože ví, že stejně nebudou dodržována. A kdyby je nastavil tak akorát, bude jejich dodržování nedostatečné. Klasika v kázni, prostě musíte vyžadovat moc, protože 100% to nikdy nebude.
To, že má číst stránku denně není o tom, že se má naučit číst. Je to (jak už tady někdo napsal) o disciplíně. O tom, že si má dítě před spaním vzpomenout, že DNES mělo za úkol přečíst JEDNU JEDINOU stránku. Takže i když si na to vzpomene večer, má tu stránku přečtenou za pár minut. Takže o co jde? Měla byste být ráda, že je učitelka učí věci potřebné k životu : Plnit svoje úkoly.
Také s tím nesouhlasím. Když jsem byla na základce, tak jsme museli přečíst jednu knihu za měsíc a to bylo vše. Čtení rozvíjí slovní zásobu a fantazii, to asi ta učitelka chce. Ale tímto způsobem se čtení dětem akorát znechutí a třeba i přestanou číst. Učitelka je dost náročná, jsou to přece děti...
Zdravím, přečetla jsem si všechny názory kolegů a jsem na rozpacích. Jistě, jedna stránka denně nikomu neublíží a dcera se naučí disciplíně - že na vše nelze říct "dneska se mi nechce". V tom má pravdu učitelka.
Na druhou stranu nucení do denního čtení - ač sama čtu velmi často, neustále kupuji nové knížky (e-knihy mě nebaví) a je to můj oblíbený oddech - vyvolá v dítěti už jen z principu odpor. Proč jedna stránka denně? Osobě bych dala třeba 10 stran týdně, at si dítě vybere, který den si bude číst. V tom máte pravdu zase Vy.
Záleží na Vás, jestli půjdete proti učitelce. Můžete s ní své názory konzultovat (nikoli cestou "je to na houby"), ale domnívám se, že názor, který zde padnul - at si učitel nařizuje, co chce, děti si to udělají po svém - není úplně štastný. Silně podrývá roli učitele a ukazuje dětem, že poslechnut nemusí, když nechtějí. Osobně bych se zkusila s učitelkou domluvit, že dcerka čte ráda, ale povinné čtení jí bere tu radost z této aktivity a rozdmýchává v ní averzi.
Metoda je to hloupá a tou žádná učitelka dítě displině nenaučí. Četba má být radostí a touhou a ne něčím co musí. Například já měla problémy s tím, že jsem věčně ležela v knížkách a mně to zase zakazovali, protože jsem se nevěnovala jiným povinnostem. Dítě se discplině má učit jiným způsobem a určitě ne tímto divným příkazem. Pokud Vaše dcera číst umí dobře, ale čte nerada, tak je třeba založená jinak. Třeba ji víc baví jiný předmět. Donucovací metoda je hloupá a divím se, že tohle vymyslela pedagožka, protože tím některým dětem knihy zoškliví.
Číst je sice důležité, ale pokud sítě číst umí a sem tam prostě nemá náladu tka mi to připadá zbytečné. Pak už vyjde na stejno jestli dítě četlo nebo ne stejně by text nevnímalo jen četlo zbytečná slova. Kdybych byla v srsti dítěte tak bych to prostě udělala tak že bych za den přečetla např. 20 stránek napsala že jsem přečetla 10 druhý den dalších deset a v podstatě bych si to rozvrhla podle nálady a chuti ...
Nevím, jestli to je jen vlastnost Čechů nebo i jiných národností, ale naší specialitou je, když dostaneme příkaz, nejprve uvažujeme, jak ho obejít a až to vymyslíme, tak se začneme rozhodovat, zda splníme, podřídíme se cestou nejmenšího odporu. Mám pocit, že tomuhle věnujeme více času, než přemýšlením, jak splníme nejkvalitněji.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.