Nejste přihlášen/a.
Prosíme všechny přítomné, kteří mají chut se k našemu problému vyjadřovat, aby napsali svůj názor na věc.
Jsme devítka a letos jsme dostali na předmět typu "rodinná výchova" (přesně "Výchova ke zdraví") novou učitelku, která se rozhodla prolézt a oznámkovat nám sešity. Však ano, její jednání chápu, přece jenom, pro většinu je to jednička zadarmo, ale má to zádrhel. Ona je ten typ "Já jsem někdo a vy jste jen malý haranti, co budou dělat do puntíku to, co nakážu a jestli ne..." Takže všichni, ti, kteří si sešit vedou opravdu poctivě čeklali, jedničky, jako uplně nejhorší řešení dvojky. Ale místo toho, se jim sešit vrátil se známkami 2-, 3 a tak dále třeba byt jen s tím, že má sešit kroužkovou vazbu, nebo "neúplné zápisky" (ony zápisky v sešitě jsou, jen ne tam, kde si je představuje ona), takže to všem v pololetí, kdy jde o známky počítající se na střední školu, naprosto zkazí průměr.
Jsme jako třída naprosto zoufalí a proto se chceme zeptat na váš názor a zda tohle, vlastně, vůbec může dělat. Do přílohy přidáváme část klasifikačního řádu, kde je popsáno získávání podkladů pro klasifikaci.
Děkujeme vám za jakýkoli názor, Vaše bezradná třída
Právo na to má a jinak jak může jedna známka 2- popř 3 na koncim listopadu dobrému žákovi zkazit pololetní průměr, jdená se pouze o jednu znánku. Jinak mohu dodat, že za mne bezezbytku platilo, že učitel je pan někdo a neměli jsme s tím žádné problémy ntak proč je dneska máte. Pokud budete dělat to, co se po vás chce tak problémy mít nebudete.
Ono by to tak mělo být,že pan učitel je někdo.V životě to nebude lepší.Než z Vás něco bude,vždycky bude někdo nad vámi a společnou řeč nenajdete.Poslouchat se musí a (za mě)se nešlo svobodně vyjádřit v úpravě sešitu.Já byla typ,že jsem na to kašlala a známky mi byly fuk,ale pokud Vám o to jde,musíte se přispůsobit.Dnešní školství je o dost uvolněné než dřív,sešity jsou barevné,krožkové,různé tvary...já nemohla mít ani barevný obal.Brali jsme to tak,že základka je povinná a má nás "vychovat dle obrazu učitele" a na střední už je více volnosti projevit se a je to v našich rukou.Zkuste to tak .Prostě"vlk se nažral a koza zůstane celá"
ještě dodám,že jsem měla úpravu pěknou,tak abych se vyznala já!mi se to líbilo a dala jsem do toho vše.No,ale učitělka měla jinou představu,že to musí být tak jak to mají ostatní.Že mi to nevyhovuje při učení,to jí bylo fuk.Na střední byl zase profesor ze mě nadšený,sedla jsem mu.Miloval i moje technické písmo.Takže když narazíš na vola(krávu),vol cestu nejmenšího odporu,nejen teď ,ale i potom v životě.
Důvodem přísnějšího hodnocení sešitů může být i to, že předmět výchova ke zdraví byl měl žáky vést k systematičnosti, pečlivosti, čistotě a úpravnosti. Na jednu stranu je to jistě předmět okrajový, na druhou stranu by se právě v něm měl žák učit, že přísup ke zdraví a rodině musí být zodpovědný. Sešit je jakousi vizitkou žáka. Pokud je už ze sešitu vidět halabala přístup "mám to na háku", tak to pro učitele může být známkou toho, že žák moc zodpovědný není. A horší známka z úpravy sešitu je pak výzvou ke zlepšení.
Zatímco znalosti matematiky, chemie, zeměpisu... má každý v hlavě, přístup ke zdraví a rodině se z velké části dá poznat už z vnějšího chování každého z nás. A školní sešit je malou součástí tohoto vnějšího chování.
Chcete politovat? Není důvod. Máte možnost takřka zadarmo získat hezkou známku. Stačí mít normálně přehledně vedený sešit, čitelně s normálními vysvětlujícími obrázky nebo grafy. Žádný univerzální sešit, který mnozí dospívající mají jako vzdor vůči autoritám a tvrdí, že v něm mají to, co potřebují a že si to dovedou najít, například jak vy píšete v kroužkovém sešitu.
Paní učitelka vás jemnou nenásilnou formou vede k pečlivosti, úplnosti, přehlednosti a celistvosti zápisů. Pokud půjdete po ZŠ na školu ekonomického nebo administrativního zaměření, uvidíte, že každé písmenko, číslice, stránka, mají svůj přesný důvod a smysl. Ve fakturách, objednávkách, peněžním deníku nebo účetnictví musí být všechno přesně jak má být.
Až budete dělat autoškolu a přijdete na jízdy v šílených botách, ve kterých se nedá řídit a učitel autoškoly vás nenechá řídit a pošle vás domů, budete na něj naštvaná, protože není po vašem? Zkuste se podívat, jak mají vedený sešit spolužačky, které z něj dostaly jedničku a porovnejte. Je pochopitelné, že jste v období osamostatňování, růstu sebevědomí a nechcete se nechat podřizovat, ale na silnici i ve škole platí určitá pravidla. Ve škole vás naštěstí vedou pouze známky a hodnocení učitelů.
Mě upřímně řečeno dost překvapuje, že sešity vůbec někdo řeší. Je fakt, že z Čech mám zkušenost ze školského vyučování jen ze 14denní praxe, ale ani by mě nenapadlo sledovat, jestli si někdo to, co říkám, píše. Dokud mě nerušil, mohl se klidně rýpat v nose. Když pak napsal písemku na jedna, buď se učil z jiných materiálů, nebo mu stačilo mě poslouchat. Že si nechtěl psát, jeho problém..
..ale k věci. Jestliže p. učitelka nastavila hodnocení v předmětu tak, že máte mít dokonale vedené sešity, pak byste se měli pokusit si sešity skutečně dokonale vést. Pokud ale vyžaduje úpravu přesně podle vlastního přání (včetně typu sešitu), a zároveň vy ji neděláte, vidím jeden zádrhel: Protože vás to překvapuje, pravděpodobně vám na začátku nestanovila jasná pravidla, jak má taková úprava vypadat. To bych vnímala jako pádný argument pro diskusi (opakuji: diskusi) s ní, potažmo třídním učitelem, potažmo ředitelem školy. Pod Výchovu ke zdraví bych zahrnula i zdraví duševní, ke kterému by podle mě mělo patřit i vedení ke schopnosti jasně, stručně a slušně (!) formulovat nesouhlasný názor, aby mě neklepla pepka z toho, že ho v sobě budu dusit, příp. aby nepřišel ke zdravotní újmě ten, na koho vyletím, až se mi ze samého potlačování názoru zatmí před očima. Trochu přeháním, ale ne tak úplně. Nejdřív se domluvte jako třída, co vám konrétně tak vadí, poté zvolte mluvčího a promluvte s p. učitelkou. Nevařit z vody, ale dobře se na diskusi připravit. Zkuste to.
Jste podělaní, řešte to přes třídního až k řediteli, když se vám to nezdá. Názor někoho zde je k ničemu, budete se na něj odvolávat? Pomíjíte jedno slovíčko - zejména těmito... Máte školský zákon, školní řád, klasifikační řád či jak se to u vás nazývá.
No, ono hlavně tahle kontrola sešitů, byt možná ne tak úplně obvyklá, naprosto perfektně zapadá pod ten bod d) (Ovšem popravdě tam může zapadat cokoli i úplně nesmyslného, třeba kontrola výtvoru žáka na toaletě. :0D, taky výsledek jeho aktivity, ale asi by se dalo argumentovat, že je to v tomto případě aktivita mimoškolní, přestože vykonávaná v prostorách, ale kdo ví.). No jo, ale kritéria hodnocení samozřejmě nejsou nijak specifikovaná pro takové případy. Ale jak už bylo napsáno výše, určitě by jedna známka to neměla tak extrémně ovlivnit. Navíc, když je snaha, dá se obvykle třeba nechat ještě vyzkoušet a vylepšit si výslednou známku.
Tak se paní učitelky zeptejta, jakou vyžaduje úpravu sešitů nebo se podívejte k někomu, kdo dostal jedničku, a tímto způsobem si sešity veďte/přepište. Nalepte si do sešitu pár tematických obrázku a myslím si, že paní učitelka bude nadšená a dostanete 1 zadarmo.
Na základce, kam jsem chodila, byl stejný systém. Ke každému tématu jsem si nalepila obrázky a nikdy jsem jinou známku než 1 nedostala.
á paní učitelka je asi ze "staré" školy - aneb direktivní přístup typu "já to vím nejlépe, vy nic neumíte.."
žádný prostor pro tvůrčí a svobodné vyjádření žáka...dle mého jsou známky přežitek..a proto jsem příznivcem alternativních metod (např. Waldorfská škola) ..ale , když už jsi tedy v té klasické "státní" škole - nevzdávej to! ale chce to podporu rodičů
Já jsem se například nebál jít osobně na hodinu angličtiny, protože si učitelka stále stěžoval na mého syna..a jak byla překvapená, když jsem tam přišel s ředitelem a sledoval ji při práci ! samozřejmě hodina probíhala "vzorově"-jinak než když si mohla na žáky vyskakovat ( a o ni na ní)..ale splnilo to svůj účel - jak můj syn , tak i paní učitelka změnili svůj přístup ke vzájemné komunikaci ( a u syna jsem samozřejmě jako otec zabodoval a i jeho spolužáci to ocenili )...
PS:ale předpokládám (na obranu paní učitelky) že známka za sešit (grafickou úpravu) , nemá takovou váhu,jako skutečné znalosti ..takže se zbytečně stresujete !
R.
občas doučuji studenty jedné soukromé školy v Hradci králové...
a dost jsem zíral , když mně jedna studentka ukázala svůj sešit , ve kterém měla zápisky cca ze 3 předmětů najednou !
o nějaké pravidelné docházce také nešlo hovořit-spíše to vypadalo na individuální plán výuky...
tedy , když zaplatíte 20.000 tisíc ročně máte určitou naději , že vám budou tolerovány jisté"úlety", které na státní škole nejsou přípustné...
nechci zobecňovat- jistě u nás bude nějaká soukromá škola na úrovni Harvardu ..ale moje zkušenost se soukromým školstvím je dost šokující
Mám děti na soukromé základní, a mám zcela opačnou zkušenost - tlak učitelů je znatelně větší než na státní škole (taky je rozdíl, jestli je ve třídě 30 dětí nebo 10). Ale to je základka, na střední nebo vysoké to může být jiné.
Na druhou stranu, čím vyšší ročník, tím je logicky menší tlak na "úpravu" a větší na skutečné znalosti a výsledky. Pamatuju si, jak nás v prváku průmyslovky dusili na okrajích a rámečcích v sešitě, pak tlak povolil, ve čtvrtáku to už nikoho nezajímalo a na VŠ jsem měl taky poznámky ze všech přednášek a cvičení v jednom karizbloku
Pololetí máš za měsíc, tak se na ambiciózní jednoduše vykašli, její známka nebude mít vliv na nic, absolutně na nic, přijímačky se řeší umem , né blbostí, jen ti zkazí průměr? Pak je jakákoli pěst malá.
Jsem učitel a za sebe mohu říci následující.
Známkovaní sešitů možné je. Česká školní inspekce to doporučuje. Není však závazné.
Pokud jde o klasifikaci jako takovou, VŽDY se hodnotí pouze výkon žáka - nelze tedy hodnotit například: domácí úkol, referát, zapomenutí pomůcek, apod. Pakliže tak učitel činí, je to v rozporu se školským zákonem.
Klasifikace se řídí klasifikačním řádem, který musí být v souladu se školským zákonem.
Máte právo se známkou nesouhlasit a požádat o přesné sdělení důvodu hodnocení každé známky daným vyučujícím.
Pakliže neuspějete, kontaktujte vedení školy a pokud ani vedení školy není vstřícné, je na místě ČŠI, která situaci za Vás vyřeší rychle a věřte mi, že i vemi rázně.
Osobně se mi zdaji postup a metody učitelky přinejmenším nevhodné a netaktní.
Rudolf
PS: Jsem biolog a dysgrafik :o)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.