Nejste přihlášen/a.
Chtěla bych se zeptat na Váš názor ohledně známkování diktátu.Chodím na gymnázium (1.ročník) a z češtiny máme takouvou ráznou učitelku.Píšeme s ní 2 diktáty za pololetí.Dá do nich nejrůznější obtížné gramatické jevy.
Jeji známkování:
1 hrubka-2 2hrubky-3 3hrubky-4 4 a více hrubek - 5
Toto známkování se mi zdá velice přísné.Vždy mám z diktátu za 3 at se připravuji sebevíc.Děkuji za Vaše názory.
I já připojím svůj souhlas s uvedeným známkováním, svoji rodnou řeč by měl člověk ovládat i psané formě. Bohužel známkování diktátů je pouze ohodnocení nynějšího stavu vědomostí jednotlivce.Jsem už trošku starší ročník, když jsem chodil na základku tak neexistoval internet ani počítače (myslím pro "normálního" člověka). Dnes dítě školou povinné většinou přijde ze školy, sedne k počítači a hraje hry až do úplného zblbnutí, a rodiče jsou rádi, že od něj mají pokoj. My jsme se přiřítili ze školy, praštili v předsíni s taškou a zmizeli ven za kamarádama dřív, než nás rodiče odchytli a nutili k pomoci v domácnosti nebo, nedejbože, k učení. Ale pak jsme se večer vrátlil, udělali úkoly, zjistili že v televizi opět dávají velký HO... (=nic zajímavého) a zasedli (nebo zalehli) ke knížce. Dodnes si pamatuju dobrodružné příběhy většiny našich hrdinů. Ale taky si dodneška podvědomě pamatuju, jak bylo které slovo napsané. A pokud jsem ve škole při diktátu váhal, napsal jsem si možné varianty na piják a metodou "tohle už jsem někde viděl" jsem většinou vybral variantu správnou. Chci tedy řící svůj názor, že bídné písemné vyjadřování dnešních "mladších" je odvislé od masového používání počítačů, které nahrazují klasické knížky. Samozřejmě dnes ovládat počítač patří k základnímu vzdělání a naopak mnoho mých vrstevníků má velký problém napsat mail. Ale bohužel, a je to smutné, je to na úkor znalosti naší krásné rodné češtiny.
P.S.: Záměrně píšu hovorovou češtinou, kdybych psal spisovně, možná by to mladí nepochopili, nebo ani nečetli...
Já osobně netrávím nějak hodně času na počítači.Knížky čtu také.Nedělá mi problém přečíst i 10 knih za rok.Do diktátu dává učitelka záměrně těžké jevy.Diktát není krátký.Je asi na tři A5.A prý zvýší počet na 3 na pololetí.
Prohlédni si trochu příspěvky v ostatních diskuzích této poradny a pak posuď, zda má cenu se zabývat nějakým známkováním. Chceš se v životě projevovat jako blbec? Pokuď ne, neřeš známky, ale úroveň svého vyjádření!
kajjdo, 10 knih za rok? Když nebudu řešit třeba Dostojevskiho, tak přibližně dvě průměrné knížky za týden. Byly i výjimky (třeba "kniha Mého srdce" Saturnin). to najednou od začátku do konce, od toho se nedalo utéct.
Taky jsem bývala vášnivá čtenáka a často jsem viděla slovo prostě před sebou aniž bych musela přemýšlet jaké i-y mám napsat.Na tom bezesporu něco je.Navíc čtení obohacuje slovní zásobu,rozvíjí představivost atd.atd...,ale vykládejte to dnešním dětem.Vidím to na těch svých.Ono je to ale i trochu v tom daném člověku,někdo je na jazyky,někdo zase spíše tu matematiku,fyziku,chemii...Nikdo nemůže být 1 ve všem,to prostě nejde.
Já bych se chtěla zeptat,když píšeš ,jak učitelka dává dlouhé a těžké diktáty a plánuje ještě delší ,jak to zvládají ostatní.Jaké známky dostávají oni .Případně nám kousek nějakého toho diktátu sem zkopíruj,at jsme v obraze.Díky Lenka
Ostatní na tom nejsou o moc lépe než já.Jen výjmečně se najde někdo s dvoujkou.Pak má pár lidí za tři,někdy včetně mě.Zbytek za 4 či za5.Ve třídě je nás 32 a skoro všichni si na obtížnost a délku diktátu stěžují.
PŘÍKLAD DIKTÁTU:
Sledujeme-li dnes,jak se schylovalo k moháčské bitvě, stojíme v rozpacích nad zbrklostí, s jakou se 20-ti letý král vrhal do smrtelného nebezpečí.
zřejmě stěží tamější spěšně osiřela svatováclavská koruna
Délka diktátu tři A5.
je to krute,ale jestli si chtela same jednicky, tak jsi nemala jit na gympl . Velke male pismena to jsou nej dojebavky, musis se nad to nadnest a neresit ty petky , a pak si takovy diktatek vychutnas a nad petkou se akorat zasmejes, co to jsou za nesmysly. Ja uz mam cestinu za sebou, tak mam vlastni gramatiku, mi je jedno co diktuje nejaky ustav pro jazyk cesky, si pisu po svojemu, cestina se musi preci rozvijet
Ďekuju
Ne, vážně, díky, ale u mne to tenkrát nebylo záměrně proto abych uměl česky. Holt, tenkrát byla jiná doba. V mnohém horší, ale pro znalost češtiny daleko lepší! (Bavím se o technických vymoženostech, nééé o politické situaci!)
Známkování je v pořádku, takhle to chodilo u mne od druhého stupně až po gympl a na vejšce i za 1 blbou odpověď někdy letěl index z okna a za nim zkoušený Co není moc fér, že vám neřekne, na co se připravit, zkuste ji poprosit, že byste to uvítali, na co se máte zaměřit se učit.
Teď úpíš, ale jednou tuhle generálku budeš velebit, že nepišeš jako ostatní ichtylové příšerné chyby, protože jak lidi přestali číst a začali čučet do bedýnek, jazykový cit se vytratil a někdy máš pocit, že si dopisuješ s analfabetem.
dejavu,
cituji Vaše slova:
"Teď úpíš, ale jednou tuhle generálku budeš velebit, že nepišeš jako ostatní ichtylové příšerné chyby, protože jak lidi přestali číst a začali čučet do bedýnek, jazykový cit se vytratil a někdy máš pocit, že si dopisuješ s analfabetem. "
dejavu, ... zcela určitě bych to lépe nenapsal. To je za palec.
kajjda1616,
já jsem jednou dostal ... za jednu hrubku v diktátě ... čtverku. ( ... a dodnes nevím proč. )
No a u maturity z češtiny mi tentýž kantor ( který měl vlastně - jako češtinář - poslední slovo ) řekl, že na "výbornou" to prostě není , protože u mě jde ... o momentálně "výjimečný výkon" , který nemůže hodnotit jinak, než známkou "dobrou", což bylo o dva stupně horší, než navrhovali ostatní členové maturitní komise, kteří byli pro "výbornou". - NO, a on tu "dobrou" prosadil. ( ... že by proto, že byl v té správné partaji a ostatní kantoři se ho báli ... nevím? )
Už tenkrát mi bylo jasné, že jsem neselhal já ( podle té "čtyřky" z diktátu ... a "dobré" u maturity ), ale že úplně selhal ten kantor. ( ... ale dobře mu tak, klukovi kudrnatému )
A myslíte si, že si o tom kantorovi ... já myslím, ... že je "blb"? ... Ne, já si to vůbec nemyslím.
Jenom se domnívám, že blázni by na školách - jakéhokoliv stupně - neměli učit, protože mohou nadělat víc škody, jak užitku.
Věřím ale , že ta doba ( která panovala před více než dvaceti lety ) už na dobro skončila.
A co se týká toho známkování, které se Vám tak nelíbí?
Tak, at se Vám to líbí ... nebo nelíbí ... na střední škole by to tak už mělo chodit. - Co hrubka, to stupeň dolů.
Ve škole, když uděláte hrubky, dostanete horší známku ... a budete-li mít zájem ... mít známky lepší, tak začnete víc makat, abyste ty známky skutečně lepší měla.
Až vyjdete ale ze školy ... a uděláte v psaném textu hrubky, tak Vám je už nikdo opravovat nebude, ... ale okolí si pomyslí svoje.
A studuje-li střední školu ( navíc k tomu gymnázium ) , tak se dá - s jistotou - předpokládat, že v životě toho budeš muset napsat ještě poměrně dost ... a pouze pro Vaše dobro bude to, když veškeré texty budou bez - jakékoliv - zbytečné chyby.
Nebo byste si přála, aby se ( za Vašimi zády ) Vaše okolí - s úsměšky - bavilo na téma Vašeho mizerného pravopisu?
Myslíte si, že se Vám to nestane?
Velice bych Vám to přál, abyste nebyla tím, kdo je středem pozornosti, protože ta "nálepka" vám může zůstat i "natrvalo",
... tak jako našemu bývalému náměstkovi, který nechal u své sekretářky lísteček s poznámkou: ... jsem na polyklinice, .. no a mne nenapadlo nic jiného, než to tvrdé "y" červeně ( jako ve škole ) opravit ... v domnění, že jde o vzkaz od sekretářky pro kohokoliv, kdo do toho jejího "kanclu" přijde.
{ Jinak paní sekretářka byla velmi mladá a opravdu pečlivá paní, která s gramatikou neměla nejmenší problém ... a dost často jsme se společně "pozastavovali" právě nad náměstkovými "překlepy", ... takže - při tom opraveném "y" - hned pochopila, kdo tu opravu náměstkova vzkazu měl "na svědomí"... a v momentě mi to "otloukla" o hlavu ... s tím, že kdyby na to přišel náměstek, tak by to všechno padlo na její hlavu.- Samozřejmě - po vysvětlení mého omylu ( že jsem se domníval, že je to její "dílo" ... a že šlo vlastně o takový malý "hec", protože oba bychom věděli, že nejde o nějaké urážení ) - jsme všechno vzali s humorem. Ale co - ještě po několik let - zůstalo, ... bylo to, že ... šel-li kdokoliv k náměstkovi, ... tak všichni vždycky "tvrdil", ... že jdou ... na POLYKLINIKU.}
A jaký je závěr?
Začněte - všechno toto, co se učíte - brát tak,
... že se to neučíte ... ani pro známky, ... ani pro kantora, ... ale že se všechno učíte ... PRO SEBE.
A známky berte pouze jako "vodítko", jak ... Vaše vědomosti ... vnímá Vaše "kantorské" okolí, ... což je sice také důležité, ale není to ... to nejpodstatnější ( pochopitelně je potřeba nepropadat ), ... protože ... NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE ... UMĚT a VĚDĚT. ( ... a věřte, že ty potřebné známky pak přijdou "SKORO samy". )
... přeji Vám hodně školních úspěchů.
A kdo dnes píše v práci něco ručně? Vždyď ke psaní používá PC každý normální pracuijící člověk (třeba i nepracující) a editační programy. V Microsoft Word nemusíte ani umět pořádně česky, pravopisné chyby najde PC sám. Tím Vás samozřejmě nenabádám k tomu, abyste se neučila řádně ČJ! Ale jen trochu optimismu, dobře česky na 100 % umí jen mizivé % Čechů a těm, co se tady chvástají nevěřte ani trochu. Nikdo z nich si ten diktát nezkusil. A vůbec, zaměřte se na to, co Vám jde a netrapte se, nikdo není stoprocentní!
Přeji hodně úspěchů.
Milá kajjda1616
takto jsembyla známkována od 3 třídy ZŠ panem učitelem Čermákem-již není dávno mezi námi,dodnes jsem mu z ato vděčná,A je Vám zem lehká pane Učiteli.To velké U je z úcty.
Naučil mne mít rád češtinu a dodnes mi vadí,jak někteří češtinu hyzdí a co dovedou napsat.Mluvte o štěstí potkat přísného a spravedlivého učitele.Ne každý toto štěstí má.Tolerantní učitel-beránek není k ničemu.Věřte mi.
je to jiste pekne, ale vemte si ze na vas doma rodice tlaci at mate same jednicky a mate same takto krasne prisne ucitele ve vsech predmetech, pak to je temer teror a mohl by i narust pocet sebevrazd. Pak taky si vemte, jdete na stredni, umite krasne cesky ale mate u velmi prisneho ucitele za 4 a z jine skoly kde neumi cesky ale ma za 1 se dostane na skolu kam chcete vy diky znamkach, dnes bezna praxe, to pak byste o tom tak krasne nebasnil, skolstvi ma mnoho chyb a nelepsi se. Jinak zrovna na prisneho cestinare taky rad vzpominam, jen to neni vzdy pro kazdeho vyhra
doplněno 23.01.10 16:14:kdyz se tu tak bavime o cestine,tak bych rad opravil znamkach na znamkam
Cituji: "...vemte si ze na vas doma rodice tlaci at mate same jednicky..." - Aha, takže chyba učitele je i v tom, že nepřizpůsobí své hodnocení nereálným požadavkům některých rodičů? No a s těmi sebevraždami kvůli známkám už to snad ani nemůžete myslet vážně - za ty může opravdu vztah mezi rodiči a jejich dětmi, nikoliv známkující učitel.
Pokud jde o přijímací řízení na SŠ - v současnosti, kdy existuje výrazná převaha kapacity středních škol nad počty žáků vycházejícími ze základní školy, na středních školách běžně studují děti, které by dříve šly na učiliště. Řada středních škol dnes bere prakticky všechny žáky, kteří si podají přihlášku. Vytváříte umělý problém.
A na závěr: Ano, různé školy známkují různě - ona i 4 na gymnáziu může být podložena mnohem vyššími znalostmi než 1 na střední oborné škole. Tak to prostě je.
K původní otázce: Zmiňované hodnocení je běžnou praxí, nic mimořádného na něm není.
na to rad zareaguji, nepisu nic o tom ze chyba jen v uciteli, to je samozrejme spise v rodicich a ucitel nemuze tolik za to, ze skolstvi neni jednotne ve znamkovani, jen by urcite nemel znamkovat 5x tvrdeji nez na skole vedle a to se casto deje
podle vas je spravne ze deti ktere na to nemaji jdou na stredni skoly? To mi zcela spravne rozhodne neprijde, ze nekdo dostane titul protoze byl zrovna slabsi rocnik
a pak si vemte ze se z gymnazia hlasi na VS a kvuli teto 4rce se tam dostane nekdo ze stredni skoly, taky velmi spravedlive. To by castecne spravily statni maturity, horsi nez ty co jsou ted by byt nemohly a byly by alespon jednotne
to je si i myslim ze je jednim z hlavnich problemu ceskeho skolstvi,ze znamkovani je totalne nejednotne
Sice se dostáváme zcela mimo původní otázku, ale budiž. Takže postupně:
1. Jednotné známkování ve školách nikdy nebylo, reálně to ani zajistit nelze. Větší rozdíl v hodnocení je při srovnání mezi učilišti, SOŠ a gymnázii - což je zcela pochopitelné. Pokud porovnáváme školy "jednotné úrovně" (např. ZŠ mezi sebou), zjistíme také rozdíly, ale maximálně v rozmezí jednoho stupně, a tuto skutečnost vyrovnávají přijímací zkoušky na střední školy. Vysoké školy dnes v 99 % k prospěchu studenta na SŠ vůbec nepřihlížejí, jen výjimečně připisují "bonus" za složení maturitní zkoušky s vyznamenáním. A ano, tady může být student ze školy s náročnějšími učiteli v mírné nevýhodě, ale "bonus" nebývá nijak výrazný a konečné výsledky přijímacích zkoušek ovlivňuje jen nepatrně.
2. Zcela souhlasím s tím, že na SŠ (popř. VŠ) mají být přijímáni studenti za srovnatelných nároků bez ohledu na sílu ročníku. Existující stav je nevyhovující, řada učitelů na SŠ vám řekne (bez urážky méně nadaných) "Co máme s tímto "materiálem" dělat?" Je to chyba systému, to je však záležitost výsostně politická (a bohužel i ekonomická - viz. financování škol v závislosti na počtu žáků).
3. Státní maturity jsou opět (bohužel) především otázka politická. Pokud slýcháme, že učitelé jsou proti jejich zavedení, pak to platí výhradně pro jejich současnou podobu - nepřipravené, nákladné, organizačně nezvládnuté...
Jinak ale kvalitní školy, i soukromé SŠ, po jednotné, srovnatelné maturitě volají. Praxe ukazuje delší dobu, že dobře připravená jednotná maturita je naprosto nezbytná, je třeba konečně rozlišit mezi školami, které žáky vzdělávají a kam studenti jen docházejí.
jednotne znamkovani je urcite nerealne, ale trochu by alespon mela byt snaha o to at je podobne, snazit se lze a ne to ignorovat a rikat ze to lepsi byt nemuze. Uz jen hodnoceni 1 - 5 je velmi nepresny rozsah, neni zadny problem hodnotit na stupnici 0-100, nas tak v mnoha predmetech na stredni hodnotili a pak prevadeli na stupnici 1-5, mit na vysvedceni matematika 85% rekne hned vice a ucitel nema o nic tezsi hodnotit na procenta. A beru ze prijimacky na VS jsou propracovanejsi, jen koho by nenastvalo kdyby se o bod nedostal kam potrebuje protoze jde z gymnazia a ma horsi prumer, a takovych je more.
Skolstvi se vyviji proste pomalu, to vidi kazdy, jde o to ho ve zdravi prezit bez ujmy na psychice (=> hlavne ne gympl) a ucit se doma sam
Mno, já chodila do prvního ročníku před 15 lety (fuj! toto letí...) a známkování bylo úplně stejné. Ještě tak byl učitel ochoten přivřít oko nad nějakým malým jevem, který se právě neprobíral (třeba když se psal diktát na y/i a někdo udělal špatně čárku, pak mám na mysli tu čárku), ale i tak to bylo půl stupně dolů. Po druhém ročníku jsme je naštěstí psát přestali, myslím, ale taky jsme tam docela schytávali děsný průměr... Naštěstí jsme si to všichni byli schopni vylepšit literaturou. Nezapomeň, že každý student má právo na dvojí ústní zkoušení za pololetí (aspoň to tak bývalo) - učitelé toto většinou nestíhají a žáci to neví, ale pokud máš zájem si známku opravit a dvakrát jsi nebyla volaná, máš právo, aby tě učitel přezkoušel. Jistě, vždy ti může dokázat, že nic neumíš, ale to už jsme jinde. Záleží na tom, jaká to je osoba/osobnost. Jinak ale to známkování se nevymyká standardním postupům - je tvrdé, ale ne tak neběžné Zkus ještě přidat, zvládneš to!
jo tohle mi prislo taky nefer, ten kdo to mel cele cervene mel taky pet jako ten kdo tam mel hrubky jen 4
to nejde rict ze to je prisne,zalezi na delce diktatu a jak obtizne chytaky v nem jsou,jak rychle se diktuje,jestli je pak cas na zkontrolovani po diktatu, to pak dela dohromady obtiznost. Takove znamkovani pak muze byt i velmi mirne a nebo taky takove,ze to 99.99% populace napise na 5. Tak samo v aj,u 5ti lehkych slovicek je takove znamkovani mirne ale u 500ti tezkych frazi to neda snad nikdo
Tak to je mazec, my jsme meli takové známkování od 5 - 8 tridy na zakladni skole. A gymnazistka si tu dvoli jeste rict ze je to prisne znamkovani. Co by ty decka jeste nechtely? Pokud myslite slecno, ze je to naz Vase sily, bezte studovat na prodavacku. Jinak v Vasi otazce, hodnoceni ucitelky je v poradku.
doplněno 13.12.09 18:18:Jinak 2 diktaty za pololeti je trosku malo - co v te skole delate?
Jako učitel mohu říci, že známkování je zcela vpořádku, souhlasím.
A k tomu množství diktátů - se studenty píši pouze jeden diktát za pololetí (ve smyslu diktovaného textu rozsahu cca 1 strana A5), jinak jim zadám cvičení, ve kterých jen doplňují vynechané hlásky a čárky. Diktáty mi v tomto přijdou skutečně ztráta času, který mohu využít mnohem lépe jinou prací.
Já rovněž považuji toto známkování za přiměřené. Domnívám se, že dva diktáty za pololetí jsou však málo. My jsme psávali 4 - 5 dktátů za pololetí. Myslím si rovněž, že je důležité, aby učitelka procvičovala pravopis nejen formou diktátu. Stačí se podívat na diskusi na internetu. Příspěvky se hemží pravopisnými chybami.
Jen si to všichni chytrákové zkuste napsat takový diktát! Kolik jste měli hrubek vy? Vešli jste se aspoň na dostatečnou?
Diktát je poravdu krutý a vůbec Ti to nezávidím, i když umím docela dobře ČJ. To by nezvládl ani pan prezident.
Jo tak, tys chtěla politovat a napsat, že jsou všichni debilové a ty největší chudinka pod sluncem. No tak bravo, to ti opravdu pomůže! Sbírej si tedy koule a dál se lituj, misto, aby ses učila, pak někoho můžeš u příjmaček dojímat tirádou, že máš mizerné známky, protože jste měli přísné učitele, to ti určitě pomůže.
Tak sis o to řekla sama:
Máš-li ve vlasním textu chyby, není divu, že se ti nedaří diktáty. Souhlasím s "agi" - nenaříkej, uč se a při psaní buď pozornější.
Tvůj text :
"Vždy mám z diktátu za 3 at se připravuji sebevíc." - schází čárka "...za 3, at..."
"Přesně tak jseš můj člověk." - také schází čárka "Přesně tak, jseš můj člověk." (Výraz "jseš" nekomentuji - ten snad v češtině nepoužíváš)
agi:Já si nechtěla naříkat.Chtěla jsem slyšet názory na toto téma.
jc:Samozřejmě,že je něco jiného psát diktát a tady na poraďte.Neříkejte mi,že vždy píšete spisovně.
Víš, pokud píšeš na téma "Jak náročná je naše češtinářka a jak nesmírně obtížné zadává diktáty", je vhodné dát si na písemném projevu záležet i na diskuzním fóru. Chceš přece, aby ostatní byli přesvědčeni, že jsi v češtině skutečně dobrá a špatná známka je výsledkem příliš vysokých požadavků vyučující, ne? Jinak by tvůj dotaz vlastně postrádal smysl.
A k poslední tvé poznámce - spisovné vyjadřování na veřejném fóru je věc kultury projevu. Pročti si předcházející příspěvky - ti, kteří češtinu skutečně zvládají, se i zde vyjadřují bez gramatických chyb. Pokud si osvojíš správné vyjadřování i mimo školu, přinese ti to významný bonus. Bude to pro tebe automatické a diktáty ti nebudou připadat tak náročné.
Buď umíš psát bez chyb, nebo to neumíš. Když umíš, tak tě ujištuji, že pak tak píšeš všude, i když třeba hovorově - to s chybami nemá co dělat.
Něco jiného je, když se překlepneš, ale to z textu vidíš, jestli někdo mastí chyby nebo se utuknul. Každopádně zdvořilé a ohleduplné ke svým čtenářům je si příspěvek po sobě přečíst a ev. opravit.
Samozřejmě s tím souhlasím, ale abych po sobě kontrolovala každé slovo.Sorry, ale mám i jiné zájmy než se starat jak se píše to a to slovo.Když někdo chce at si píše bez chyb.Já sem ráda, že jakštakš napíšu ten diktát.Neříkejte mi, že vy jste byli v mém věku jinačí.
No bože.I když je tato diskuze na téma diktát, nemusíte mě opravovat kvůli každé prkotině.
No tak se nečerti - můžeš si za to sama. Pokud jsi chtěla politovat, smůla. Pravděpodobně češtinu nezvládáš tak dobře, jak jsi byla přesvědčená. To samozřejmě není konec světa. Máš dvě možnosti: Buď na sobě zapracuješ, anebo se smíříš s horší známkou a budeš mít čas na jiné koníčky. Vždy je něco za něco.
Přeji ti hodně štěstí.
Já jsem nechtěla politovat.Vím, že s češtinou na tom nejsem tak dobře.Snažím se na sobě pracovat.Dělám různé doplňovací cvičení,píšu cvičné diktáty.Ale bohužel výsledky nejdou vidět.Když se na ten diktát připravuješ svědomitě dva týdny a pak z něj dostaneš za 4 to tě teda motivuje!
Člověk se často musí smířit s tím, že některé věci se mu nedaří, ač se snaží sebevíc.
Tak se zkus těšit z toho, co ti jde.
Báro, ten diktát jsem si fakt nezkusil napsat, neměl jsem tu možnost. Ale, myslím, že bych kouli nevyfásnul. At sem kajjda zkusí dát celej diktát, a já se potom na férovku prásknu, kolik bych tam udělal chyb, a kolik věcí jsem si musel "napsat na piják", abych zjistil, jak je to dobře.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.