Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Zapojení elektromotoru

Od: jezevec559 odpovědí: 24 změna:
Dobrý den , dokáže mi někdo poradit jestli se tento elektromotor dá ještě zapojit? Nebo je to už jen kus šrotu? Děkuji

 

 

24 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x
Neznám původ motoru, ale pokud ho někdo takto odstřihnul, tak bych čekal že proto, že má vadné vinutí.
Zkusit to pustit samozřejmě můžete, ale pokud nemáte ani možnost měřit, tak je to dost loterie. Možná spíš ruská ruleta.

 


1x
Začátky vinutí by mělo jít určit buď "očima" podle směru navinutí, nebo s pomocí dc zdroje (třeba jen baterka) a magnetu/kompasu. Rotor by bylo lepší vytáhnout.
Já bych zkombinoval obě metody, prvně zkusil směry vypozorovat očima, a pak potvrdit vytvořením rotaćního, či spíš posouvajícíbo se pole pomocí dc zdroje.
Doporučuji prvně podle výukových obrázků na netu si vyjasnit, jak je vinutí provedeno a podle toho ta vinutí a orientaci určitt.

 


0x
Proč by se nedal zapojit pokud má dobré vinutí.
Standartně nejdříve je třeba přeměřit izolační stav a indukčnost jednotlivých vynutí.
jezevec559

Ano to vím jen nemám možnost vinutí přeměřit chtěl jsem ho zkusit zapojit ,ale koukám ,že někdo odstrihnul svorkovnici tak teď nevím jak to zapojit
Ani žárovku a ampérmetr nemáte?
jezevec559

Žárovku a multimetr mám.

 

jezevec559
17.02.24 10:39

 

ja1

0x

Z motoru vede šest drátů, multimetrem můžete zjistit které vždy dva patří k sobě (mělo by to jít i podle barev izolace) - to jsou jednotlivá vinutí která se pak zapojí na svorky svorkovnice.

Pak to chce měřič izolačního odporu a změřit jednotlivá vinutí mezi sebou navzájem a proti kostře motoru jestli mají dobrý izolační odpor. Musí být řádově megaohmy. Pokud je odpor nízký - stator vysušit, pokud to nepomůže bude asi vadný.

Pokud je toto ok může se přistoupit k určení jednotlivých stran všech vinutí ("začátky" a "konce") a k jejich zapojení na svorkovnici, a potom se motor zkusí postupně rozeběhnout při sníženém napětí které se postupně zvyšuje a sleduje se odebíraný proud ve všech fázích a teplota motoru a tak se modlit at tam není mezizávitový zkrat...

ja1

Takto jsou zapojena vinutí na jednotlivé svorky svorkovnice, jen se musí určit jejich jedna a druhá strana vinutí - "začátky" a "konce".

ja1
17.02.24 12:00
jezevec559

Děkuji moc dá se nějak jednoduše určit začátek a konec toho vinutí?
ja1

Ano, strany vinutí se dají určit, ale je to trošku náročnější na vysvětlení. Chtělo by to ale mít k tomu tu svorkovnici, nebo jí aspoň nějak "nahradit" , abyste vinutí motoru hned zapojil protože tam se měří napětí a podle toho jak to vyjde se zapojí vývody z motoru definitivně na svorky.

Za chvíli odjíždím, tak jedině až zítra...

 


0x

On takový motor i funkční se bude dost špatně zkoušet, zejména doma... 7,5kW není málo...

ja1

Do hvězdy a naprázdno by to mohl dát rozběhnout třeba i přes odpory, možná i napřímo, záleží jaké má jištění.

jezevec559

Jištění mám 25b

Zkušenost: 25A/B a 16A/C mám odzkoušený vydrží motor 4kW bez rozběhu...

 

111®

0x

doplněno 17.02.24 12:31:

akorát mne zaráží že je na jednom obr. se svorkovnicí a krabicí a pak už není...

jezevec559

Mám těch motoru víc úplně stejných jen tedy všechny mají odstřihnutou svorkovnici tak se nemám čeho chytit je to ze zrušené výroby ,která jela do poslední chvíle takže bych tipoval že budou funkční.

 

111®

0x

tak už víš jak zjistit začátky a konce, otevřít a proměřit jestli to tak je..

jezevec559

Ano teď už to vím jen ještě jeden dotaz ,když na štítku je uveden jen trojúhelník tak se to dá zapojit jen do trojúhelniku? Nebo mužů i do hvězdy?

 

zam

Ano,do hvězdy lze,to se používá na rozběh,ale nemá moc výkon.

111®

A k tomu je třeba přepínač hvězda-trojúhlníka vyvést všechny svorky ven..

Do hvězdy má motor samozřejmě menší proud, ale má velké ztráty v železe, pominu snížený výkon. Mám odzkoušené, že motor 35kW na ventilátoru (Siemens) puštěný do hvězdy má menší proud, ale za cca 30minut má teplotu nad 60°C a při běžném provozu do trojúhelníku je vlažný...

Ale to přehřívání je ve vašem případě dáno tím, že v zapojení do hvězdy má nižší výkon, který nestačí pro udržení otáček ventilátoru, tedy má vyšší skuz a vyšší ztráty. Prostě motor se dá zapojit do hvězdy pouze tam, kde snížený výkon stačí.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]