Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Neuznání záruky na indukční desku

Od: petrk odpovědí: 17 změna:

Zdravím,

koupil jsem novou indukční desku, byla odborně zapojená a po 4 měsících přestala fungovat. Objednán servis u prodejce, který po otevření a prověření desky prohlásil: (Vadné varistory, nejspíše chyba v síti, na to se záruka nevztahuje).Obrátil jsem se tedy na ČEZ, který mě prvně potvrdil že v tu dobu byla chyba v síti, ale následně reagoval takto:

...Závěrem bychom rádi zmínili, že každý vlastník elektrického zařízení má povinnost v souladu s platnou legislativou a příslušnými technickými normami provést vhodná opatření v případech, ve kterých pokles napětí nebo jeho přechodná ztráta a následujícíobnovení mohou způsobit nebezpečí pro osoby nebo majetek. Tato opatření provádí vlastník na své náklady. Na základě výše uvedeného sdělujeme, že Váš požadavek na náhradu škody za poškozený spotřebič v souvislosti s OZ považujeme za neoprávněný. V tomto případě se jednalo o běžný provozní stav sítě.

Pojištovna na to reagovala tak, že nemám pojistku proti přepětí a i kdybych měl, tak se nevztahuje na spotřebiče v záruce.

Je tedy normální, že si člověk koupí nový a poměrně drahý spotřebič, chová se k němu jak má a když mu po 4 měsících odejde, tak má prostě smůlu?

 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x
At to dopadne jakkoli, budete to potřebovat zprovoznit, takže bych ve vaší situaci prvně zkontroloval, že je v pořádku nulový můstek, že se nemůže stát, že zatížením jedné fáze vyskočí napětí na jiné fázi. Tohle je totiž nejsnažší cesta. jak se u starého baráku dostane na fázi přepětí.
petrk

Můstek (a celkově všechno v rozvaděči) jsem zkontroloval ještě před příjezdem technika - šrouby nebyly nijak povolené... Desku mám už týden novou a je bez problému - doufám, že nebudu za další 4 měsíce kupovat třetí :/

ddd

Houmr:

pokud jsou jen vadné varistory, jejich výměna je otázka několika stokorun za práci, samotné varisotory cca 10 korunová položka.

To ddd: když nepřežily varistory, je otázka, jestli přežila elektronika za nimi.
To petrk: Já bych i měřil napětí v problematické fázi a do jiné fáze zapnul topítko, abych viděl, co to udělá.

 

 


1x

CEZ zodpoveda napriklad za poruchu PEN vodica v jeho rozvode, ked je to u vas, tak uz nie. Prepetovku a uzemnenie mate? Samotne prerusenie dodavky je naozaj bezny prevadzkovy stav a spotrebic ho musi prezit, napokon to iste sa deje pri vypnuti / zapnuti istica. CEZ vam potvrdil len vypadok, nie prepetie.

petrk

Přepětovku nemám - uzemění také ne, pouze PEN od ČEZu (je to starý RD po rekonstrukci elektroinstalace)

badboy
Sice nevím, jak k Závadě došlo, a jakým způsobem by se mohl výrobek poškodit, dovedu si představit pouze úder blesku někde poblíž do vedení, k vám to vede zemí a nebo vzduchem?!? pokud máte ve vesnici rozvod v zemi od trafostanice, tak to poškození nepovažuji za příliš reálné ze strany ČEZu…
Povolené standardní napětí v sítí je 230V +/-10% takze i 253V je v pořádku (to můžete mít, naprázdno, pokud jste blízko transformátoru, některýmŠpatně navrženým výrobkům to může činit značné potíže až likvidaci)

 


0x

Můžete dát celé vyjádření ČEZ-u? Jak zdůvodňuje poruchu? Nejde z toho vycházet? Pokud odešly varistory, bylo v síti přepětí...a cena opravy?

 

badboy

0x
Chybí předchozí část vyjádření ČEZu, a písemné zamítnutí reklamace.
A že pojištovna nehradí poškození spotřebičů v záruce při přepětí, to je trošku zajímavé. K čemu je pak takové pojištění proti přepětí?! Nebylo spíše vyjádření pojištovny v tom smyslu, že to uhradí až v případě, kdy doložíte zamítnutou reklamaci?! Protože to byste si snadno mohl vyinkasovat pojistku, a následně výrobek vyreklamovat…
Pokud by znalec potvrdil, že k poškození výrobků došlo přepětím v síti, no tak to máte smolíka, protože na to skutečně musíte mít vlastní 3stupňovou ochranu. pokud tedy nemáte pojistku, jakože nemáte.
Běžně se to řeší tak, že ten opravář napíše nějakou jinou závadu, aby to byla prostě výrobní závada a mohlo se to zadarmo v záruce vyměnit.
Jednak on z toho bude mít kšeft. Ale asi potomhle zrovna výrobce jde, tak si to nelajsnul.
Ps: já tedy objednávám technika nikoliv U prodejce, ale do značky si zjistím, kdo dělá když to dám, a u toho kdo dělá v místě servis. Ten má vždycky motivací to opravit, servis dodaný prodejcem sice může být ten stejný, ale taky to může být někdo, kdo má zájem se vymluvit, z určitých důvodů, třeba se jednalo o šedý dovoz apod. náklady by pak šli za prodejcem, netvrdím že to je váš případ, protože jste neuvedl vůbec značku, nic

 

petrk

Děkuji za reakce,

reklamaci jsem objednával u prodejce (Datart), ti mě předali kontakt na výrobce (Gorenje) a ti ke mě obratem poslali technika.

Pojištění přepětí nemám, pouze jsem se u pojištovny telefonicky informoval.Ani nevím, jestli by mě přepětovka k něčemu byla, když starý dům nemá uzemění, pouze je připojen na PEN od distributora...

Celé vyjádření:

Prověřili jsme události v distribuční soustavě s vazbou na Vaše odběrné místo a dne 19.
11. 2023 evidujeme v našem řídícím systému vteřinový výpadek působením ochran
automatiky opětovného zapnutí na lince vysokého napětí VN (dále jen "OZ"), a to v čase
13:43 hodin. Reakce ochran OZ v uvedeném čase mohla způsobit kolísání napětí či
krátkodobý výpadek.
Úkolem OZ je zkrátit dobu přerušení dodávky elektřiny – po vypnutí zkratu a uplynutí
časové prodlevy (přibližně 1 s) dává automatika popud k opětovnému zapnutí. Hlavní
myšlenkou OZ je tedy snaha o automatické obnovení dodávky elektřiny při přechodných
poruchách, kdy jejich příčina velmi rychle odezněla (např. atmosférické přepětí, zkrat
způsobený ptákem, spínací přepětí, pád větve do vedení apod.). Toto technické
zabezpečení je standardně využívané u zařízení distribuční soustavy a eliminuje čas
nedodávky elektřiny pro konečného zákazníka v případě vzniku poruchové události na
vedení VN a VVN.

Je nutné konstatovat, že využití uvedených automatizovaných prostředků je zcela v
souladu s nastavenými regulačními pravidly a požadavky na kvalitu dodávky ze strany
Energetického regulačního úřadu. Počet drobných poklesů napětí a výpadků není vůči
distributorovi striktně regulován.
Závěrem bychom rádi zmínili, že každý vlastník elektrického zařízení má povinnost v
souladu s platnou legislativou a příslušnými technickými normami provést vhodná
opatření v případech, ve kterých pokles napětí nebo jeho přechodná ztráta a následující
obnovení mohou způsobit nebezpečí pro osoby nebo majetek. Tato opatření provádí
vlastník na své náklady.
Na základě výše uvedeného sdělujeme, že Váš požadavek na náhradu škody za poškozený
spotřebič v souvislosti s OZ považujeme za neoprávněný. V tomto případě se jednalo o
běžný provozní stav sítě.

badboy
Z toho neplyne, že vzniklo přepětí a podpětí by nemělo zničit spotřebič. Je to jen má domněnka hypotéza, a tyhle ochrany registruji i okem a je to takový mžik, že třeba ani nevypadne wifi modem router, kondenzátor to podrží, i když na LED žárovce dojde k evidentnímu poklesu.
Tohle by nemělo nic udělat vařiči. Uvedl jste, jestli to máte připojenou na jednu fázi nebo na dvě fáze?
Gorenje byla slovinská firma, dnes to patří Číňanům (HiSense) stejně jako MORA.
Další věci je, proč nemáte po rekonstrukci přízemněno? pokud by upadl PEN distributorovi, tak by to asi shořelo… projděte si ulici, lidi, které taky nemají přízemění, a zjistěte, jestli jim něco neodešlo. Jinak z ČEZu nic nevyrazíte.
Chtělo by to písemný důvod zamítnutí reklamace případně přesně specifikovat.
Jinak indukce často odcházejí právě když ten nulák, třeba nemáte správně dotažený, ale to je problém v elektroinstalaci u vás A tvrdí the, že máte barák po rekonstrukci… bohužel, lze setkat často s tím, že v rozvaděči elektrikář neudělala správně svoji práci, kontroloval jste dotažení ve svém rozvaděči !?
Předpokládám, že plotna neodešla v den a hodinu toho incidentu u ČEZu, to s tím nejspíš nebude mít nic společného, skutečně si projděte ten váš rozvaděč, pokud je tam nula špatně dotažen, tak to odchází postupně, když používáte jednu plotnu tak se rozhodí napětí jednotlivých fází a plotna rychle odejde !

 


0x

Pokud jsou po 4 měsících skutečně vadné varisotry na vstupu, opravdu to není věcí záruky. Nadruhou stranu, pokud jsou jen vadné varistory, jejich výměna je otázka několika stokorun za práci, samotné varisotory cca 10 korunová položka. Pokud je ale vadné i něco za nimi, bude to nejspíše neopravitelné, ale také znamení, že se nejednalo o nějaké delší "nadpětí" ale skutečně špičkové přepětí, např. od bouřky. To by měla bez ohledu na dobu záruky pojištovna řešit, samozřejmě asi po potvrzení neuznání záruky, jak tu někdo psal. Nic jiného než ta deska v té době neodešlo?

petrk

Ne, nic jiného neodešlo (a to mám v domě desítky různých zdrojů). Pojištění proti přepětí nemám... :/

 


0x
Mohl být problém na přívodním PEN vodiči, ale to těžko prokážete.
Elektroinstalace po rekonstrukci už hodně let musí mít zemnič a přepětové ochrany, které sníží riziko škod přepětím.
petrk

Přepětovou ochranu bych klidně osadil, to je to nejmenší - ale je bez uzemění vůbec k něčemu? A jak udělat ve 100 let starém řadovém domě funkční uzemění?

K přepětovým ochranám musí být ekvipotenciální pospojení a zemnič.
I u vašeho domu musí jít udělat zemnič.

 


0x
Dost me zarazi, ze mate PO REKONSTRUKCI ELEKTROINSTALACE, ale NEMATE PRIZEMENI.
Bohuzel.v posledni dobe vidam domy, chalupy, chaty, kde se to šije sakramentsky horkou jehlou

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]