Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak indikovat procházející proud diodou

Od: peettt* odpovědí: 22 změna:

Zdravím, mám dotaz. Potřeboval bych indikovat procházející proud diodou. Mám motor, který má koncáky. Mám spínač, který když držím, motor se otáčí a vypne až co narazí na koncák. jelikož motor nevidím, potřebuji indikaci, že stále jede a to zjistím tak, že odbírá proud. V případě, že dojede do konce, již tlačítko držet nemusím a to bych rád indikoval diodou. Motor je na 12V a odběr je cca do 1 A. myslím, že 0,3A. nebo tak nějak. Nejsme si teď jistý. indikaci potřebuji z toho důvodu, abych viděl , kdy je v chodu. Jak toho levně a jednoduše dosáhnout? Děkuji

 

 

22 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


2x

A to ten koncák, který vypíná motor, nemůže zároveň zapnout nějakou signalizaci?


doplněno 12.12.22 11:24:

Píšete, že koncák k signalizaci použít nelze, pak tedy mi jako nejjednodušší řešení připadají dvě možnosti, buď již zmíněné relé zařazené do přívodu k motoru, navinuté tlustým drátem, aby mělo malý ohmický odpor a nesnižovalo výkon motoru. Nebo LED diodu, červená ledka by potřebovala vyrobit na vedení ztrátu 2V (odporem, diodami), což by motor asi trochu ovlivnilo, ale pokud máte možnost ty 2V přidat na napájecím napětí, tak by se to dorovnalo.

 


2x

Potřebuješ přímo indikaci odběru proudu a nebo stačí, že na motor jde napětí? V tom druhém případě stačí jen paraelně k motoru kontrolka. V tom prvním případě by to asi chtělo nějaký proudový bočník a na něm měřit úbytek napětí kontrolkou. Nebo měřit indukčně z drátu k motoru.


doplněno 11.12.22 23:41:

paralelně

 


2x
Asi by to chtělo schéma nynějšího zapojení. I dikaci asi chcete u tlačítka, ale nejsem si jistý, jestli tam v okamžiku stisknutí máte napájení pro indikační led. Například ze dvou tranzistorů lze udělat tzv. proudové zrcadlo. Pokud napájení není, tak se nabízí nějaká elektromagnetická indikace, nebo led napájená kondenzátorem, který se nabil při vypnutém tlačítku. Prostě chce to to stávající schéma.
Ale nejsnažší by byl pípák paralelně k motoru.
peettt*

Ano , indikace u tlačítka. Je to jednoduché, mám vypínač a motor, když sepnu vypínač, potřebuji vědět, že motor jede. Když vypne, což ukáže kontrolka, spínač pustím. 12V cca 0,3A má odběr motor

Kolik k tomu ovladači vede drátů a kolik je na něm tlačítek? Jen jedno společné, nebo dvě samostatné pro otevření a zavření?

 


2x
Kdysi jsme na dálku kontrolovali funkci osvětlení vzdáleného prostoru pomocí relé, jehož cívka byla zařazena v sérii v obvodu napájení žárovky.
Po zapnutí proud tekoucí obvodem zároveň sepnul relé. Jeho kontakty potom spínaly obvod optické signalizace. Jen to chtělo zladit proud žárovkou s proudem , který dokázal sepnout relé.
.
V jiném případě jsem navinul zkusmo určitý počet závitů (z izolovaného drátu), jako dutou cívku a do ní vložil skleněné jazýčkové relé. Cívku zapojil v sérii do obvodu hlídaného zařízení, pokud v obvodu tekl proud, magnetické pole seplo jazýčkové relé a to uzavřelo obvod signalizace, většinou obyčejnou i blikavou LEDkou, stačilo i žárovkou.
.
Jednoduché, malé, i na sítové napětí. Průřez vodiče cívky ale třeba dimenzovat podle proudu! Pozor, při větším proudu může cívka topit. Samozřejmě signalizace byla už na malé napětí!
peettt*

Tké omě to napadlo, jen nevím jak to dimenzovat :-/ je tam proud okolo 0,3 A a 12V

kmet

Na tohle se používají magnetické jazýčkové kontakty, ke kterým se prodává cívka z "tlustodrátu". Jazýčkový kontakt se strčí do cívky, úbytek napětí je na cívce malý ale tekoucí proud udělá dostatečný magnetismus na sepnutí kontaktu. Tohle se používalo třeba dřív na signalizaci prasklé zadní žárovky v autě. Klasické relé je na tohle úplně nevhodné.

 


0x

Od motoru ke spínači natáhnout dvoulinku a k ní připojit kontrolku.

Dvoulinka jen přivede NAPĚTÍ od motoru k ovladači. To SAMÉ NAPĚTÍ, které už má u ovladače! Neřeší to ale kontrolu běhu motoru!
Musí měřit nebo detekovat PROUD MOTOREM!

 

peettt*

Koncák právě zapnout nic nemůže, protože je součástí motoru. Teď se k němu nedostanu.

Když dám paralelně kontrolku k motoru, bude svítit vždy když sepnu vypínač. Ale nedává mi signalizaci o tom, že motor jede :-/

 


0x
Nejjednodušeji malým analogovím ampérmetrem.
Nebo jazíčkové relé které bude přímo zozsvěcovat ledku, kolem relé navinout cívku kterým bude procházet proud motoru.
O tom jaz. relé píši. 07:22 hod.
Ten Ampérmetr je také dobrý nápad.
.
0.3 A*12 V=3,6 W
to co je za motor? Má štítek? Proud jsi měřil?
U takového proudu bych zkusil hned u tlačítka do série zapojit jen obyčejnou žárovičku 12V 0,3-0,5 A. Pokud by motor měl problémy, (úbytky napětí na žárovce) místo 12V žárovičky bych zkoušel použít jen na 3-5-7 V.
.
Průřez vodiče na cívku by pro 0,3 A bohatě stačil 1mm2, i tenší. Vyzkoušet tenší můžeš nadstavením orig. připojky motoru kouskem tvého drátu a zapnout. Buď se ani neohřeje, nebo se (moc tenký) třeba i rozsvítí.

 


0x

Cize mate koncak, ktory motor vypne a zamedzi mechanickemu poskodeniu zariadenia a pretazovaniu motora, ale nebavi vas drzat tlaciko, ktore drzite zbytocne?

Ak to chapem spravne, chcete indikovat stav, ked motor bezi. Tu je viac moznosti : bocnik v obvode motora a na bocniku komparator s operacnym zosilnovacom, uz spominane jazyckve rele omotane vodicom k motoru, to iste, ale s Hallovou sondou.

Jednoduche a hotove riesenie je modul od Cinana, ktory sa pouziva na meranie prudov, vam staci 3A alebo 5A verzia, na vystupe to ma napatie umerne prudu. Kedze vas prud je bud nula alebo prud motora, na vystup bude stacit zavesit ledku, maximalne s tranzistorom alebo operacnym zosilnovacom.

Modul tu : aliexpress.com/...

peettt*

To by mohlo být řešení . Super děkuji . zklusím.

Ono to dava 2.5V pri 5V napajani, ak je prud nula. Podla smeru prudu potom napatie klesa alebo stupa, hodil by som tam LM393 alebo podobny komparator, trimrom tomu nastavil preklapaciu uroven a na vystup ledku.

 

riva

0x

Paralelně s motorem zvukovou (a světelnou) signalizaci. Kravál to dělá pořádný, tak bude možná potřeba dát k siréně sériový odpor. aliexpress.com/...

 

111®

0x

nejjednodušší je zařadit do obvodu žárovku, 2,5V 0,5A ,,,,viz. mojepapirnictvi.cz/...

 

To máte pravdu, otázkou je, jestli motoru nebude vadit způsobený napětový úbytek. Jak už jsem psal, pokud má možnost napájecí napětí navýšit, je řešení jednoduché.

 

111®

0x

tak pokud bude jen žhnout takna ní asi ani úbytek 2,5V nebude..je to levné a za zkoušku to stojí...

Prodává se i žárovka 1,5V / 0,5A, ta by byla ještě vhodnější, prostě sehnat žárovku s co nejnižším napětím a co nejvyšším proudem, ta bude mít nejnižší napětovou ztrátu a motoru by to nemuselo vadit. Ještě mě napadlo použít miniaturní rezistor s hodnotou zvolenou tak, aby se zahřál při nízkém ztrátovém výkonu a silikonem ho spojit s termistorem, který bude ovládat spínač proudu do signalizační ledky.

111®

OK tu jsem nějak nenašel... ale to má zpoždění..tentermistor.. ideál je jazýčkový relé u kterého si odzkouší vinutí sám..

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]