Nejste přihlášen/a.
Ano, urcite pravidelne dobijet. Uplne vybijeni mu zkrati zivotnost, tak jako kazdemu olovenemu akumulatoru.
Vhodna nabijecka svetkaravanu.cz/...
Jsou tu základní elektrochemické záležitosti.Nabitý akumulátor má elektrodyjednak z čistého olova a jednal z oxidu olovičitého.Rozdíl podle polarity.Při vybití se spotřebovává kys sírová,která u vybitého aku mění elektrody na PbSO4 což vytváří nevodivý povrch.Když v tomto stavu zůstanou určitou,ne moc dlouhou dobu,tato vrstva ztratí jemně krystalickou strukturu a již se nabíjením nedá přeměnit do původní struktury.Postupně zvětšuje svůj objem a obě elektrody se deformují,mohou nastat zkraty,Kapacita akumulátoru se značně sníží.
JABRAKA
Nie, nie je to gelová batéria a ani to nie je trakčná batéria vhodná pre cyklické vybíjanie - skrátite jej životnost - podľa datasheetu na 250 cyklov. Je to skôr záložná batéria do alarmov, UPS, atď. Na druhej strane, ak ju už máte a nemáte ju kam inam udat, tak ju do autíčka použite.
Najdôležitejšie bude ju hneď po vybití opakovane nabit, inak sa môže zasulfatovat a o chvíľu bude po nej.
Pod 12 V (napätie na prázdno) ju možno ani nevybijete. Nebude vládat pohnút motorom.
Gelový to není. Můžete ho vybít tak, že autíčko už sotva pojede, ale nesmíte ho nechat delší dobu vybitý - ihned připojit na nabíječku !
@gumidek Já sice anglicky moc neumím, ale pojmu "Sealed rechargeable lead-acid battery" rozumím dobře.
sirokko, no?
Je tam ve formě pasty. Gelu. Si ho někdy rozeber flexou. Nebo "zašplouchej u ucha" - > nic šplouchat nebude.
Dokáže pracovat i v zhůru nohama. Proto se dává do UPS, požárních hlásičů a zabezpečovaček.
Není tam v tekuté podobě.
To jste s Lojzou nikdy neviděli gelák z UPSky?
Je to baterie AGM, čili nasáklé skleněné vlákno, ne gelová. Mnoho lidí si myslí, že AGM baterie jsou gelové!
Tady si můžete nastudovat o co jde:
Jak už je zvykem, je to akumulátor do UPS, ne pro pohon. Takže dostává těžký záhul a životnost nebude nic moc už kvůli tomu, jak je zatěžován.
Jak píší ostatní, je to gelový olověný aku, a není vhodný pro pohon pojízdných prostředků, které jej zatěžují velkými nárazovými proudy. Pro pohon tohoto autíčka bych spíše doporučoval zakoupit na Aliexpressu akupack s Li-Ion články pro napájení motorů. S hodnotou napětí 12 V a ve velikosti této baterie bude mít kapacitu podstatně vyšší a zvládne velké zatížení. A tyto akupacky jsou vybaveny BMS moduly, které automaticky vypnou jak nabíjení, tak i vybíjení, při optimálních provozních hodnotách.
Třeba (namátkově) něco takového (pokud to bude rozměrově vyhovovat):
nonek- uvedl jsem to namátkově jako příklad. Jinak ale k tomu výpočtu. Na nominální hodnotu 12 C je potřeba pouze 3 ks do serie (3x3,7V). A při typově udávané kapacitě 3000 mAh (používám LiitoKala 18650, 3000 mAh s proudem 20A a ty mám osobně testovány a těch 2700-2800 mAh dávají) tak by při jejich 10 ks paralelně těch cca 25-27 Ah byla schopná dát. Takže by jich pak těch 30 ks do toho pouzdra vlezlo.
Jinak souhlas, že definovaná hodnota kapacity nemusí být opravdu přesná, je spočítána rovněž z údajů jednotlivých článků.
A synovi jsme kupovali na čtyřkolku pack 74V, údajně 40Ah. Ve skutečnosti obsahuje 200 ks článků 18650, 10 x paraleně a 20 x do serie. Jeden článek z nich jsem testoval a dal 3300 mAh. Takže skutečnost bude někde kolem 30-35 Ah. Pochopitelně při plném nabití na max. hodnotu napětí která je 84V. Čerpání kapacity rovněž hodně ovlivňuje BMS modul a jeho výrobní nastavení na vypnutí při miimální hodnotě napětí. Pokud dovolí vybití k 3 V (někdy i málo pod), nebo na vyšší hodnotu, tak se pak i liší skutečná kapacita. A ten 12V v odkaze původně i cenově odpovídá a je u něj velká sleva. Pouze je dost drahá doprava. Jinak předpoklad reálné ceny, bez slev, odhaduji kolem 1700 - 2000 Kč. Články stojí kolem 45-50,- Kč, BMS cca 300,- Kč.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.