Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč mají reproduktory 4 vstupy?

Od: samurraj® odpovědí: 24 změna:

Dobrý den, asi úplně blbá otázka, vždycky jsem myslel, že reproduktory mají normálně dvě zdířky, kam zapojím dvojkabel a nyní mám vyhlédnuté nové repro Monitor Audio Bronze 5 a koukám na fotky, že tam jsou 4 vstupy, Můžete mě, jako laikovi vysvětlit, proč to tak je? Děkuji moc.


 

 

24 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


5x
Je to pro možnost zapojení bi wiring nebo bi amping. Zde spíše Bi wiring, což je čtyřžilové zapojení, kde je výškové repro zapojené samostatně a středobasové také. Výsledkem je přesnější lokalizace a "čistota" zvuku. Proti klasickému z zapojení je zvuk subjektivně tak o 10-15 procent lepší.

Děkuji moc za vysvětlení.

 

rene*

3x
Jak se píše výše, jde o svorky kdy je možné "krmit" zvlášt výškový reproduktor a basový (nebo středobas). Pokud tuto možnost reprobedny mají, jakože ano, a pokud máš takovou možnost i na zesilovači (dneska jsou typické receivery které toto umí), je dobré to využívat. Já to sám používám a rozdíl ve zvuku opravdu je, což je pochopitelné, když koncový zesilovač je zatíženy menším frekvenčním pásmem (jeden zesilovač pro výškové pásmo, druhý pro basovou část). Jde o tzv bi-amp (dvojí zesilovač pro jednu bednu). Pak je druhá varianta která se píše výše, tzv bi-wiring. Nicméně tu bych nedoporučoval nějak řešit, pokud nemáš opravdu špičkové podmínky. Jde o paralelní rozdělení signálu, nicméně pořád jde signál z jednoho koncového stupně zesilovače, což pozná opravdu snad jen netopýr. Kabely používám CYSY 4x4, má 4 žíly o 4mm průřezu, to je dost i na sekačku nebo míchačku na stavbu. Pokud se ptáš na věci takového typu, nejspíše vůbec nepotřebuješ nějaké kabely za tisíce a stačí ti klasická měď se solidním průřezem.

Děkuji za vyčerpávající odpověď. Takže pokud bych chtěl uvažovat o bi-ampu, je nezbytné koupit druhý zesilovač. Já si původně myslel nebo spíš doufal, že od receiveru zapojím dvoužílu do jedněch vstupů na repráku a druhou dvoužílu do těch dalších dvouch, ale vše pojede pouze přes jeden AVR.

rene*
Záleží jaký máš typ receiveru. Klidně ho sem pošli a mrkneme na google. Já mám receiver co má 7.1 kanálů, tzn. 7 koncových zesilovačů o stejném výkonu. Vzhledem k tomu, že přední stereo jsou klasicky 2 kanály (pravý a levý), zbývá mi ještě 5 výstupů na receiveru (5 koncových stupňů, pro možnost domácího kina, tedy prostorového zvuku). A tady už dnešní receivery umí ještě další 2 kanály ukrást taktéž pro přední stereo pro bi-amp režim. Takže si defakto udělám ze 7.1 kanálového receiveru jen 5.1 (protože jsem navíc pro přední kanály ukradl další 2 koncové stupně pro přední stereo). Já ale prostorový zvuk nemám a do budoucna i kdyby, tak mi stačí 5.1, nepotřebuji tolik sorround reproduktoru abych si nemohl dovolit místo nich používat receiver v bi-amp režimu. V praxi to pak vypadá tak, že do jedné reprobedny vedou opravdu 4 žíly a ta propojka mezi svorkami na reprobednach se musí vyhodit pryč, jinak by šly koncové stupně do zkratu (na to bych kladl důraz). Na straně zesilovače to vypadá tak že jeden kladný a záporný pár jde na svorky přední např levé bedny, druhé svorky pro přední levou bednu (opět pár) jdou z nějakého sorround výstupu, často tím bývá vzadu receiver označený. Je to docela hektické na vysvětlení, nicméně smysl to má, pokud máš ty možnosti na receiveru. Pokud ne, je podle mě nesmysl kupovat druhý zesák čistě pro bi-amp, musel by si totiž koupit naprosto stejný typ jaký máš už teď. Jen bych ještě dodal, že například takové studiové monitory, které používám na kytary, tak jsem nedávno zjistil že mají taky uvnitř bi-amp zapojení. Když jsem se díval na YouTube na disassembly mých studiových reproduktorů, byly tam uvnitř 2x stejné koncové stupně, jeden pro výškač, druhý pro středobas. Pro více info doporučuji Google a pod bi-amp názvem ti to najde tunu informací, i schéma zapojení. Hodně štěstí a muzice zdar

 


2x

Co se kabelů týká, pokud mají dostatečný průřez, který je mj. závislý na přenášeném výkonu, pak je to ten skoro posldení důležitý článek ve zvukovém řetězci. A jelikož určitě nemáš zatlumenou a zvukově přizpůsobenou místnost (v podstatě jakési studio), pak je vždy výsledný dojem z hudby jen subjektivním pocitem konkrétního posluchače. Takže se tu sice bavíme na úrovni, ale pochybuji, že takové úrovně v reálu dosáhneš.

Stačí ti tedy bohatě ty kabely 100,-Kč/m na vše, ostatní je vyhazování peněz.

Co se propojení s TV týká, nemám zkušenost ani s jedním. Ovšek myslím, že subjektivně rozdíl nepoznáš.


OK, přesně tohle jsem potřeboval vědět. Děkuji

Když jsem v poslechové místnosti srovnával více kabelů, tak paradoxně byl daleko větší rozdíl mezi kabely v ceně 3000Kč/ks (signálové cinch, nikoliv reproduktorové), než mezi "tkaničkami" za 60Kč a tím kabelem za 3000Kč. Ale rozdíl to byl slyšitelný.

 


0x

Velmi stručně: Návod k obsluze, str. 8.

Ovšem Bi-wiring vyžaduje samostatný zesilovač pro výšky.

satam: ne tak nutně. Mám bi wiring zapojení i u klasického stereo zesilovače, který má 4 výstupy pro repro A a B. A funguje to špičkově.

Martine, nedokážu odpovědět, protože klasický stereozesilovač ma běžně 2 repro výstupy. Pokud má 4 výstupy, už to není stereo klasika, ale měl by mít na výstupech uvnitř skříně minimálně frekvenční výhybky a výstupy podle toho označené. Můžeš říci, co máš za zesilovač?

PS: Samostatný zesilovač pro výšky by měl poskytnout další kvalitativní zlepšení.

Yamaha AX-892.
Opravdu to není nic tak neobvyklého.
Toto je sice zesilovač z vyšší řady, ale bývá to i u některých levnějších.
06.02.20 20:08

Tak jsem to Martine vyštrachal na netu. Ty výstupy A a B jsou paralelně zapojené a proto při nastavení přepínače impedance na 4 Ohmy (horní poloha spínače), můžeš zapojit buď 1 sestavu s imp. min. 4 Ohmy, nebo 2 sestavy, ale s imp. min. 8 Ohmů každá. Není tam (v zesilovači) žádná elektronická výhybka a vlastně v podstatě jde o "zvýšený luxus" zadarmo

Takže opravdu samostatným zesiovačem, navíc naladěným do výškového spektra, bychom měli obdržet vyšší kvalitu.

Nic ve zlém, tato problematika mě zajímá a vracím se touto debatou o cca 50 let zpátky, kdy jsem se o hifi techniku poměrně dost zajímal. Přes své nesporné kvality tvůj zesilovač konstrukčně do doby před cca 40 lety patří a mě těší, že jsem se v tom mohl alespoň teoreticky pohrabat. Díky.

Na impedanci repro je tam ještě samostatný přepínač. Zesilovač je starší, stejně jako repro Canton Fonum SC3, ale zvuk je excelentní i na dnešní dobu. V dané cenové kategorií jsem nic lepšího neslyšel. Také jsem kolem této techniky dost "běhal" a měl doma ledasco.
P.S. u Cantonu je udávaná "nestandardní" impedance cca 6 Ohmů pokud si pamatuji, a rozumí si tato kombinace náramně.

Martine, o tom přepínači vím a taky o něm píšu. I vím o těch 6 Ohmech. Mrkni schválně do toho návodu k obsluze k přístroji tazatele.

satam: to je návod k mému zesilovači a ne k zesilovači tazatele. Já mám všechny návody i přístroje komplet jako nové.

Sorry, už se v tom motám. Asi bych měl jít spát

Dobrou noc náčelníku..
rene*
Kluci, nechci vám do toho skákat. Ale není to tak, že při využívání kanálu A a B neznamená že máte v zesáku další koncové stupně, jen se ty dva koncové stupně přes nějaký spínač rozdělí do dalších svorek? Typické použití je v restauracích, kdy máte jedni stereo na baru a druhé třeba v banketce, ale jde to z jednoho zesáku.

 

 


Ještě chlapi jedna otázečka. Vy se v tom vyznáte.

Kabely k reprákům. Vím, že jsou kabely nějaké obyčejnější kde 1m v mědi vyjde cca 100 - 200Kč. Pak jsou kabely např. Audioquestm kde 1m stojí třeba 1000Kč. To je v těch kablicích takový rozdíl?

Já bych chtěl pokud možno, co nejlepší zvukové výsledky, takže vyloženě šetřit na kabelech nechci, ale platit litr za metr je ekonomická sebevražda. Takže jsem přemýšlel dát na zadní surroundové repráčky nějaké obyčejněší kabely a na přední sloupy, centr a subwoofer dát nějaké dražší. Nebo musí být všechny kabely v celém systému úplně stejné? Fakt by mě toto zajímalo. A poslední věc, čím je lepší propjit televizi s AV receiverem? HDMI nebo optickým kabelem? Omlouvám se za dlouhé dotazy,a le nějak bych si tohle rád ujasnil.

Jestli HDMI nebo optikou z TV, to nebude prakticky rozdíl..U hudby z jiného zdroje už by potom měl vliv zdroj signálu, AD převodník..atd.

 

jabraka*

0x

Konektory jsou viditelně levá i pravá strana paralelně propojeny.Pak bych jen mohl odhadovat,zda neslouží k připojení ještě další paralelní reprosoustavy.Co se týče dotazu ke kabelům?kabel má mít jen dostatečný průřez vodiče,aby nedocházelo ani při průchodu špiček proudu k utlumení signálu,tím by došlo k IM zkreslení-.

Jabrako neodhadujte. Proč má reprosoustava 4 vstupy bylo již zodpovězeno. Žádné další paralelní reprosoustavy v tom nejsou. Vstupy jsou propojeny "můstky", které se v případě zapojení bi wiring nebo bi amping odstraní. Je to naprosto standardní řešení u reprosoustav střední a vyšší kategorie.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]