Nejste přihlášen/a.
Je to jednofázový asynchronní motor, funguje na principu točivébo magnerického pole, které vytváří ta cívka, která je statorovým vinutím a kondenzátor nepotřebuje, protože má fázový posun řešen typem navinutí - indukčností.
Cívka není s ničím spojená, cívka vytváří střídavé magnetické pole v plechovém jádru - statoru. Toto magnetické pole následně indukuje proud ve vinutí rotoru. Nenechte se zmást, že vinutí rotoru není vidět - skutečně tam je, jenom nevypadá jako vinutí. Proud ve vinutí rotoru vytváří magnetické pole, které na sebe vzájemně s polem statoru působí a rotor roztáčí. Je to klasický motor s "kotvou na krátko".
je to jednofázový asynchronní motor se stíněným pólem tvořeným jedním závitem silného vodiče spojeného nakrátko kolem části pólového nástavce hlavního pólu.
V závitu nakrátko se indukuje napětí a vzniklý proud je fázově/časově posunutý oproti magn. poli hlavních pólů a tím vytváří fázově posunuté magnetické pole. Na základě působení magnetického pole hlavních pólů a pole od závitu nakrátko vzniká eliptické magn. pole které postačuje k roztočení rotoru. Nelze změnit směr otáčení - rotor se vždy rozeběhne směrem k rozštěpení v pólu - k závitu nakrátko.
Na třezí fotce, v pravé horní části motorku je vedle stahovacího nýtku jádra vidět ten závit nakrátko a jeho svař. spoj.
Ten samý závit je i na druhém pólu, je skrytý pod levým polovyšroubovaným šroubkem
Cívka je cívka, ta nemá se závitem na krátko nic společného. Závit na krátko je jeden uzavřený závit, který má spojený konec se začátkem (do zkratu - na krátko). Bývá umístěný v drážce plechového jádra a nebývá ani přes celý průřez jádra. Při běžném pohledu si ho ani nevšimnete (zvášt pokud je zalakovaný).
Nic ve zlém, ale pokud máte zájem o elektrotechniku, bylo by dobré začít od začátku a něco si o ní přečíst. My vám tady samozřejmě rádi poradíme, ale vysvětlovat úplné základy je nad možnosti téhle poradny.
Obrázek je sice mizerný (lepší jsem nenašel) a není to motor, ale jádro stykače, ale při troše dobré vůle na něm 2 závity na krátko uvidíte (u stykače mají trochu jinou funkci).
Ve Vašem případě je závit nakrátko pravděpodobně zde.
Ta cívka ničemu nepomáhá, ta vytváří magnetické pole v plechovém jádru (průchodem střídavého proudu jejím vinutím). Je to nejdůležitější a základní část motoru. K fázovému posunu pak dochází vlivem toho závitu na krátko. Přikládám ještě jeden detailní obrázek Vašeho motorku (pravděpodobně z axiálního ventilátorku). Závit na krátko je označen šipkou. V tomhle případě jsou to 2 samostatné závity (jeden přes 1/4, druhý přes 1/2 průřezu jádra) a jsou v jednom bodě vodivě spojeny.
"...kdyby zde nebyly zavity nakratko ale byl by zde rozbehovy kondenzator,roztocilo by mi to kotvu?"
Ano, ale motor by musel mít trochu (dost) jinou konstrukci. V tomhle provedení není ani kam ten kondenzátor připojit.
- pokud by tam nebyly ty závity nakrátko vzniklo by jen stojaté střídavé mag. pole. Motorek by se sám nerozeběhl, když už tak pouze roztočením rukou, pak už by se "chytnul" a točil sám. Po vypnutí proudu, zastavení rotoru a opětném zapnutí by se zase sám nerozeběhl
- potom by motorek musel mít další, pomocné vinutí, napájené ze sítě přes kondenzátor a umístěné na dalších pólech, které by musely být úhlově pootočené vůči pólům hlavního vinutí. Kondenzátor způsobí fázový posun proudu a tím i mag. pole.
přepínání rychlosti se dělá změnou počtu pólů motoru - dvoupólový má synchronní otáčky 3000, čtyřpólový 1500, šestipólový 1000 atd.
ns= (60*f)/ p
ns - synchronní otáčky = otáčky mag.pole
f - kmitočet sítě
p - počet pólových dvojic, to je polovina počtu pólů ( dvoupólový motor má jednu pólovou dvojici, čtyřpólový motor dvě, šestipólový tři atd.)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.