Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak zapojit motor

Od: milancukrar® odpovědí: 30 změna:

Dobrý den, mistři elektrikáři.

Kdopak si dá práci, prohlídne schéma zapojení na víčku a poradí, kam dát L1, L2, L3? Našel jsem starý motor, potřebuji ho zapojit.

Moc děkuji.


 

 

30 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

bear

3x

Zdravím kolego, z diskuze elektrika jsem čerpal toto info. Snad pomůže posunout se dále. A kondíky to nejsou. Jsou to varistory.

Svorkovnice motoru s brzdou + schéma

diskuse.elektrika.cz/...


Moc děkuji, zapojení pro brzdu je již zbytečné, když tam není. Nechám tam jen dráty pro vinutí motoru, pak to zkusím a dám vědět, že se točí.

Díky a zdravím na "kraj dálnice".

Hezký víkend.

bear
23.05.25 08:16

 


2x

Žádný další štítek na motoru není? Bližší info o typu, napětí? Vyší napětí...x voltů? Je to na 3x400/230V?


doplněno 22.05.25 18:04:

Jediná možnost ...do hvězdy, tedy na vyšší napětí, pokud to má být 3x400; ale vidím to předem na bližší určení motoru. Z čeho je? Co kdy poháněl?


není tam nic jiného

kecám, je tam přeci štítek. Hned ho nahraji.

Se štítkem to bude mnohem lepší...


Z čeho je? ***Netuším,

Co kdy poháněl? Netuším.

Takže čtyřpolový motor, na 3x400V zapojit do hvězdy, první schéma, vyšší napětí.. předem proměřit, jak radí další

Doporučuji motorový spouštěč, nastaven na 2,8A (začátek rozsahu)

Na vašem motoru nevidím BRZDU, tady je pod válco/...; kde končí vodiče vaší brzdy? Nekončí náhodou odizolované někde na kostře? Odpojil bych "brzdu", (která tam s velkou pravděpodobností není), tedy ty dva spodní svorníky by zůstaly "čisté", pryč propojovací plech i vodič z těch tří propojených svorek... a uvidíme. Ještě jaký odpor je mezi těmi dvěma spodními svorníky po odpojení spojů? Měl by tam být odpor vinutí brzdy, oba proti kostře nekonečno...


odstranit žz drát a propojku z L3?


(která tam s velkou pravděpodobností není),***určitě tam již není.

kde končí vodiče brzdy***nikde je nevidím, volký konec.

ANO, propojku a žl/zel odpojit ze spodních svorníků... a změřit odpor vinutí brzdy i odpor vůči kostře, pro informaci...brzda tam není, odpor vinutí nekonečno a stejně oba i vůči kostře. Pokud bude někde spoj na kostru, je to jasné..


Ok, moc děkuji, zítra dopoledne na o kouknu.

 

riva

2x

Šel bych podle levého schématu. A jako u každého elmotoru v neznámém stavu bych si proměřil odpor vinutí mezi těmito fázemi jestli je +- stejný a i izolační odpor na kostru.


Tak jsem to zapojil, dle rady elektrikáře. Proto mám označeno bílou fixou tečky na šroubku. Odpor je mezi fázemi stejný u všech třech.

0,16 ohmu.

Zapojím prskne to, jistič a hlavní jistič spadne.

Možná to prý mělo asi i brzdu...

Mezi fázemi a kostrou nic, je to OK.

jir
Pozor, jedná se o motor s brzdou, je potřeba přivést nějaké napětí na svorky, aby se odbrzdil.

Brzda tam již není, motor se točí lehce.

riva

Ze zoufalství bych prohodil dvě fáze. S nadějí, že je tam brzda pro jeden směr.

 

ja1

2x

To bude zřejmě motor s klidovou brzdou na 230V. Při zapnutí proudu se motor samočinně odbrzdí.

Tři fáze připojit na třetí vodorovnou řadu, brzda je napájena přes další kontakt spínače z jedné fáze..


Myslíte tak, jak to napsal riva dnes 18:06?

Na ty bíle označené šroubky?

ja1

Ano, na ty tři bílé šroubky. Ale když jsem si to pořádně prohlédl, vidím že brzda je asi fuč, (byla zřejmě na té podezřele prodloužené části hřídele, pod větrákem ale může být i pod tím štítem, skrytá) tak jestli cívka byla jen odstřižena, může být mezi vodiči zkrat. Odpojte tu dolní svislou plochou klemu a tu drátovou propojku, a pak zkuste multimetrem ty svorky P a O propípnout, není-li mezi nimi zkrat. Pokud ano, možná bude motor v pořádku, zkuste ho pak zapnou t do sítě.

 


Aby se to nemíchalo, sdělím pokrok.

Kuchnul jsem to. Normálně tam jsou uskřípané drátky, i kondíky na malém plošňáku. To bylo asi pro tu brzdu.

Navrhuji vše odstranit a nechat jen tři a tři žluté dráty, které vedou dovnitř do motoru. Zapojit fáze tak, jak je již krásně označil pan riva.

Podle mne, zbytek je zbytečný, nic neřešící.

Zítra to spustím, pak dám vědět.

Zatím moc děkuji a přeji hezký večer.

To nie su kondenzatory, ale termistory.


Peter, díky, taky jsem si říkal, proč tam jsou keramické kondenzátory?..

Ale jsou tam 4 diody a dva termistory.

Díky a hezký víkend.

bear

Varistory. K čemu by tam byl termistor?

Varistor má závislost odporu na napětí.

Termistor na teplotě.

Termistor je pak v aplikaci čidel. Varistor pro omezení proudového nárazu.

 


Vyfotím to přesně, co tam je.,


Tak co to je?

Hezký víkend a dobrou grilovačku.

Varistory, pod nimi usměrňovač v dvoucestném zapojení. Ono při spínání a vypínání indukční zátěže (cívky brzdy) vznikají pěkně napětové špičky; odešly by brzy diody usměrňovače, proto varistory...
bear

I v origo schématu z diskuze elektrika, kdy jsem ti sem vložil odkaz jsou v popisku "VARISTORY"

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]