Nejste přihlášen/a.
Dobrý den.
U malé benzínové elektrocentrály došlo k jakési závadě na elektrice. Spalovací motor je OK ale 230V z centrály nejde.
Všechny kontakty a spoje byly překontrolovány, dotaženy, vyměnil se jeden autokonektror ktery byl nalomený ale ecentrála napětí nedává.
Je zde jakýsi modul který má název AVR - Automatický napětový regulátor.
V ecentrále je model T103A1.5-2. 5kV. Nevíte jak tento modul multimetrem změřit jestli je dobrý?
Jde mi hlavně o to měření - jak měřit a co bych měl naměřit.
Modul AVR mám vymontovaný.
Díky.
Oprava T103A1.5-2. 5kW
mne napadá něco jako elektronický regulátor ze Škoda 120, regulovat se bude buzení alternátoru , Odhaduji na vadný tranzistor regulátoru
Zdroj: forum.ladaklub.com/...
Schéma nemám, ale je to obyčejná centrála - jedna zásuvka 230V a jedna 400V
Na tom elektro panelu je vše z druhé strany prohlédnuto, poutahováno a tam by chyba být neměla.
Vinutí alternátoru se zdá být také OK. Izolační odpor vinutí statoru proti kostře i proti sobě bylo proměřeno, odpory jednotlivých vinutí ve statoru jsou stejná - 14 Ohmů.
Vinutí rototu se neměřilo. Nevíme jak se tam bez demontáže dostat. Ale vizuálně je zdá se OK.
Alternátor napájí přes můstek i zapalování spalovacího motoru a to funguje.
Jediné dvě součásti které by se mohly pokazit je můstek a ten AVR modul. Ale to je teorie laika.
Já uvažuji logicky - zapalování jde - tedy můstej je asi OK.
Takže asi ten AVR bude v háji. Jen prostě nevím jak to zjistím že je po smrti. Teda vím - koupím nový.
Ale třeba ten co mám je OK a závada je jinde.
z toho se moc nepozná ale asi se prorazil nebo přerušil. Nevypadlo nějaké jištění? Koukal jsem že je to Polsko ale dokumentaci jsem zatím nenašel
jen pro info jsem našel něco o centrálách esky od str 30. im9.cz/...
No nezbude než zkusit koupit regulátor
Jak bych to tedy měl připojit na zkoušku napřímo?
A pokud voltmetr ukáže nějaké napětí tak by bylo jasné že je ten AVR v háji?
A jak píše "rade" že zásuvka 230V není jištěná tak pokud centrálu rozchodím tam mám přidat asi jednofázový jistič extra pro tuto zásuvku?
Mohlo by to být podobné schéma.
Třífázový generátor z kterého je vyvedeno 10 vodičů (ze starotu)
Čtyři budou hlavní cívky - svorkovnice má označení R1, R2, L1, L2.
Pak jdou 4 vodiče do konektoru který je spojen s AVR a kal dva žlutozelený vodiče směřujíví do můstku.
Z toho AVR pak jsou vyvedeny dva vodiče na uhlíky pro nalájení rotoru. Asi budící cívky.
Takže asi máme jasno. Pro měření funkce by mělo stačit zapojit do obvodu třeba červené autožárovku 50W a měla by alespoň žhnout pokud se nestane nic neteče budící proud. nebo Ampermetr. Tak bych to viděl, bez záruky...
To by teda určilo zda je AVR funkční či není?
Vyzkouším.
Už jsem na Allegru objednal AVR s kondíkem 220uF (pro výkon až 3kW), ale ten dorazí až za 12 dní.
Tak nakonec bude chyba tady. A to neopravím.
Uvidím co se bude dít po výměně toho AVR.
Měl by dorazit do konce měsíce.
Mne nenapadá nic. Akorát zase pořádně vyvázat. Jedině jestli to není někde pod špagetou než se začne pitvat dále
Tak vyřešeno.
Závady byly dvě: vadný AVR a pak upálený drát na tom vinutí se žlutými vodiči.
Zjistil jsem že celé vinutí statoru a určitě i rotoru je hliníkové. Hliníkový lakovaný drát nalisovaný na měděné vývodní kablíky. Nevím jak dlouho to bude fungovat, ale když to jsem to rozebíral tak jsem zjistil že to je totální šunt. Především samotné šasí. Některé kovové prvky by byl chopen silnější jedinec ohýbat v rukách a ty sváry tedy také žádná slava.
Je vidět že v tomto případě šlo jen o co nejnižší cenu výrobku.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.