Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Brždění indukčního motoru DC napětím

Od: requied® odpovědí: 14 změna:

Zdravím,

řeším jak brzdit 3f 2kW indukční motor sloužící k pohonu navijáku.

V současné době motor po vypnutí namotá ještě cca 20cm lana a toto potřebujeme eliminovat.

Vymýšlím tedy jak nejsnadněji/nejlevněji/nejvhodněji toto provést. Původní moje myšlenka byla postavit nějakou frikční brzdu, kterou by ovládal elektromagnet.

Nicméně jsem teď na internetu narazil na DC injektion braking system a docela mě to zaujalo.


Jde o to že se do motoru pustí stejnosměrné napětí, tím se jeho vinutí vlastně stane statickým elektromagnetem a rotor se tak relativně rychle zastaví.

.

Nemáte s tímto řešením někdo reálnou zkušenost? Rád bych věděl jestli se do toho pouštět a jestli má cenu to vůbec testovat.

 

 

14 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


1x

Snáď si vyberiete: mercateo.sk/...


doplněno 21.11.16 00:08:

Prepáčte,že som sa namáhal.


K čemu mi to jako je? Kdybych chtěl modul kupovat, tak si ho najít umím.

Nicméně tady se ptám na osobní zkušenosti s používáním tohoto typu brzdy.

 


0x

Myslím, že Vaše původní myšlenka byla správná. Běžným řešením u 3f motorů je právě klasická elektromagnetická brzda. Sám mám taky naviják ještě z dob stavby baráku a nejjednodušší a nejspolehlivější je právě použít elektromotor s brzdou.


Právě že nejednodušší co se výroby a nákladů týče je pro mě ta stejnosměrná "brzda" jen osobně neznám žádnou aplikaci kde se už používá.

V diskuzi na elektrice tuto možnost lidé haní, že se pak motor přehřívá.

Aplikací je dost. Ale z praxe - servisuji dřevoobráběcí stroje, jejich hřídele musí mít brždění - at se bavíme o pile, srovnávačce, protahu, frézce až po CNC. Dnes už vím o jediném výrobci, který stále používá DC brždění. Důvod je prostý - je to záležitost, která je poruchová - přesněji řečeno odejde buď modul, nebo motor. Naproti tomu motor s frikční elektromagnetickou brzdou je odolnější, zejména při častějším spouštění a brždění. Ne že bych nezažil, že i tato brzda odešla - jenže je to hodně sporadická závada. Asi podobně, jako u auta odejde spojka. krom toho je podstatně jednoduší zapojení pohonu - neliší se od motoru bez brzdy s vyjímkou toho, že tam bývá přepínač pro odbrždění kvůli možnosti ručního pootočení hřídelí.

Mechanické brzdy se z celkem pochopitelných důvodů nepoužívají u vysokootáčkových vřeten, ovšem tam se brzdí přes frekvenční měnič do brzdných odporů.

Ovšem je čistě na Vás, co použijete - kolegové Vám tu dali link na dotyčný modul, link na motor s brzdou snad netřeba.

 


0x

Používá se v každém frekvenčním měniči a když se dobře nastaví rampování i doběhy, motor nijak netrpí naopak mu to prospívá (používám na 1,2kW motoru) Jen trochu nerozumím otázce, chcece tu brzdu stavět a vymýšlet svépomocí? Doporučuji se podívat jen na ceny silových polovodičů (o řízení a rušení se bavit nemusíme), jeden - dva nepovedené pokusy a jste na ceně odzkoušeného a atestovaného výrobku. Jako, brzdit a řídit 2kW motor - žádná prcina ... teda kromě té mechanické, ovládané elektromagnetem.


Ano chci jí stavět na stejném principu jako je vidět na tom videu... a to přivedením malého DC napětí na vinutí motoru.

Nevím jaké drahé polovodiče by se měly používat v tak malém zdroji DC 12V cca 2A.

Prosím, až budete mít nějaký výsledek, pochlubte se. Zdrojem 12V /2A (24W) brzdit motor 2000W je moc zajimavá myšlenka. Já typuji, že to bude tak 20 - 30A (200-300W, 1/10 výkonu!) na 6-8 vteřin a to jen brzdíme, zastavit tím motor nejde.

Podrobněji tady: diskuse.elektrika.cz/...

 

brzdic

0x

I co se týká ekonomického hlediska, je elektromagneticá mechanická brzda mnohem výhodnější - nemluvě o spolehlivosti.

Musí být konstruhovaná tak, že brzdí pomocí pružiny a při přívodu el. proudu do moturu jde proud zároveň do elektromagnetu, který motor odbrzdí. Když naviják (motor) nejede, není odebíraný žádný proud a naviják je zajištěný proti nechtěnému pohybu.

U indukčního brzdění je i v klidu odebíraný el. proud, ale hlavní je to, že kdyby došlo z nějakého důvodu k výpadku proudu (třeba i vyhozený jistič), tak mechanická brzda motor ihned zastaví ale indukční brzda přestane fungovat - to může způsobit vážné problémy, úraz, materiální škodu a pod.


Stím výpadkem proudu je to určitě pravda, tam by opravdu mohl být problém.

Nicméně proud v klidu žádný odebíraný není, jelikož se přívod DC musí pustit jen na pár vteřin.

Zajištění motoru proti pohybu nepotřebuju, za motorem je šneková převodovka která naviják blokuje svojí konstrukcí.

Jste si tím jistý, že vaše šneková převodovka naviják blokuje dostatečně? Ono se to i může změnit po zahřátí oleje v převodovce.


doplněno 20.11.16 17:21:

Pokud máte samosvorný typ, pak je to samozřejmě OK.

radarbrdy*

Hustota oleje nemá vliv na samosvornost. Šneková převodovka je ze své podstaty samosvorná. Viz. wikipedie šneková převodovka

cs.wikipedia.org/...


To bych asi potřeboval trochu vysvětlit

Jako že se zahřátím oleje stane ze šneku normální ozubené kolo?

radarbrdy*

Nestane, šnek zustane šnekem a ozubené kolo zůstane ozubeným kolem.

Ledaže by se jednalo o Alenku v říši divů.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:
Otázky na téma elektromagneticka spojka

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]