Nejste přihlášen/a.
Zdravím, budu provádět podbití sedlové střechy palubkami. Palubky mám koupené (kvalita AB). Jako první se chystám na nátěr lazurou. Dnes jsem začal palubky rozbalovat, protože ještě před natíráním je chci z pohledové strany přebroušit excentrickou bruskou. Nátěr budu provádět lazurou Remmers HK Lasur. Nebo máte někdo něco lepšího - osvědčeného? Nechci říct , že Remmers je to nejlepší, ale už jsem s tím dělal a je to dost dobré. V minulosti jsem třeba na plot použil Sadolin a byl jsem z toho zklamaný.
Ale zpět k palubkám. Na některých místech palubky "krvácejí" - jde z nich smůla. Chci se zeptat, jestli mám tato místa před nátěrem nějak ošetřit? Třeba u plotu mi brzo okolo těchto "krvácejících" míst lazura brzo odešla. Nebo se s tím prostě nedá nic dělat a holt snažit se nátěr v budoucnu dřív obnovit?
Dále co vypadlé suky? existují prý suky určitých průměrů , takže se nástrojem udělá potřebný otvor a suk se do něj vlepí. Máte někdo zkušenost? Co různé kazy? Tmelit nějakým dřevotmelem? Drží dřevotmel dobře?
Díky za rady.
Remmers je dost dobrá volba. Těžko seženeš něco lepšího. Jinak, poprvé se natírá celá palubka, podruhý stačí jen pohledová strana, to ještě na zemi a třetí nátěr je nejlepší dělat po přitlučení na baráku.
Co myslíš tím "krvácejí", to jako se dělají na ploše kapky smůly a nebo tam je přímo klasickej zásmolek? I na zásmolky se dělají takový opravný "lodičky", ale musíš na to mít speciální mašinku, kterou tu smůlu odfrézuješ a do vzniklýho otvoru zalepíš lodičku.
Suky se dělají od Ø 10 mm do Ø 35 mm. vyvrtáš vrtákem s plochým dnem patřičnou díru, stačí tak 7 - 8 mm do hloubky a zalepíš tam suk. Většina dřevotmelů drží dost dobře, at už to jsou jednosložkový, který se většinou lépe brousí, nebo dvousložkový, který bývají tvrdší a tedy se o malinko hůře brousí.
Takže napřed vše vyspravit, vytmelit a pak přebrousit.
"Krvácením" myslím jakousi rýhu třeba 30 mm dlouhou a z té vytéká smůla. Jak ta mašinka na přípravu pro vlepení lodičky vypadá? Nemáš odkaz na nějaké stránky? Díky.
Takže frézu mám a teď otázka k vlastnímu vyspravování palubek.
Vyfrézuji drážku pro lodičku. Drážku namažu disperzní lepidlo třeba Herkules (nebo doporučíte jiné?) , do namazané drážky vložím opravnou lodičku.
A nyní: Lodičku jen zatlačit prstem? Nebo zaklepat kladívkem?
Před ohoblováním nechat lepidlo zatvrdnout, nebo mohu hoblovat , popř. brousit hned?
Další typ vady: vypadlý suk na okraji palubky v peru, nebo v drážce. Udělám s tím něco, nebo je to neopravitelné?
Lepidlo třeba herkules, Dispecoll apod. Možné použít třeba i tzv. tekuté hřebíky.
Lodičku zamáčknout, zaklepávat kladivkem je na nic, nejlepší by bylo podle možností usazenou lodičku zalisovat do materiálu svěrkou a nechat slisované do vytvrdnutí lepidla, ale kdo má dostatek svěrek...
Hoblovat či brousit jedině až po vytvrdnutí lepidla (to ale platí pro všechny lepené spoje).
Všechno je opravitelné, jen je potřeba počítat s tím, že pak musíte v opravovaném místě obnovit původní tvar (drážku, pero), takže je třeba na to mít nástroje - dláto, hoblík, frézu... Osobně bych, protože oprava je pracná (pokud teda nemám přímo tvarové frézy na pero nebo na drážku, kterými to jenom přejedu), takto poškozené palubky nechával až na konec práce, snažil se je použít třeba jako části na dořez apod a terve kdyby nebylo vyhnutí, tak bych je opravoval.
Uaaa, tak tolik svěrek nemám. Budu opravovat cca 80m2 palubek. Takže pokud budu muset čekat na zatvrdnutí lepidla, tak u toho strávím spoustu času. Na každé palubce je něco . Na některé třeba i 5 zásmolků.
Vůbec by mě zajímalo , jak se určuje kvalita. Mám dle faktury AB . Na balení ale nic není, žádná etiketa, jen na igelitu nápis "Premium Quality" a nápis asko. Ale s prodejcem nábytku ASKO to asi nemá nic společného. Možná jo, kdo ví.
Nedokážu posoudit kvalitu AB. Jestli to je nebo není. Někde jsem slyšel, že prý v Německu ty kvalitní palubky jsou skoro perfektní a ty méně kvalitní jsou jako ty nejkvalitnější od nás.
Ke kvalitě palubek neporadím, v tom se nevyznám.
Co se týká postupu, psal jsem všeobecně, jak se při takových opravách postupuje. Zalisování pomocí svěrek je nejlepší na lepení dřeva (lépe takové spoje drží), ale když svěrky nejsou, tak nejsou...jen ve spoji bude vrstav lepidla silnější, tím pádem lepidlo bude také déle zasychat. Ale pokud zvolíte způsob opravy "jako v seriové výrobě" (vyfrézovat třeba 1m2, pak ho zalepit tak pořád dokola) tak při množství zásmolků vás asi čas schnutí lepidla nemusí trápit, protože než zalepíte poslední lodičku, tak první zalepené už budou určitě zaschlé (nepředpokládám, že to zvládnete během jednoho dne a do druhého dne už to lepidlo bude tvrdé).
Jak píše Ronyx. Stačí vlepit lodičku, zatáhnout svěrkou a během pár minut to můžeš klidně polevit. Co se týká lepidla, ven by bylo nejlepší nějaký D4, ale u podbití to není zase až tak důležitý. Brousit až po vytvrdnutí lepidla, ideálně až druhý den. Jinak nestačíš měnit brusný papíry, stačí jedna nezaschnutá lodička a papír bude po smrti. Jseš jeden z mála, co vyspravuje venkovní palubky, takových lidí moc není.
Suky u pera či drážky. Jelikož asi nemáš možnost spodní frézy a hlavičky na palubky, kdy se vyspravený suk či lodička zabrousí do roviny a profil se vyjede na fréze, budeš muset si s tím vyhrát a snažit se, aby hlavně suk nebyl až v drážce, klidně at kouká trochu ven, snadněji se zabrousí než se projede drážka. U péra to je podobný, prostě to musíš dobrousit do roviny a zbytek nějak dobastlit. Třeba to zářezkou doříznout co jde a zbytek dobrousit. Ručně špalkem.
Jak by měla přibližně vypadat kvalita palubek.
Dnes jsem zkusil vlepit pár lodiček místo zásmolků. Samozřejmě, že první se mi nepovedla. Nenaznačil jsem si osu trhliny a trefil jsem se těsně vedle s vyfrézováním. Pak už to šlo krásně. Zítra musím sehnat nějaký menší hoblík a zkusím ty lodičky zahoblovat a zabrousit. Lepidlo jsem koupil dispercoll na venkovní použití. Měli 2 druhy, ale to druhé prý je jen do interiéru.
Na takové menší vady mám ještě tavný tmel. Jsou to takové tyčinky do tavné pistole. Jmenují se Thermelt. To jsem ale ještě nezkoušel.
Tak zatím díky všem za rady.
Tak jsem ještě zkusil ten tavný tmel Thermelt. Tady je výsledek. Přikládám foto poškozeného místa a po opravě tmelem.
Co když je palubka po celé své délce prasklá? Vyřadit, nebo nalomit , aby se dala prasklina namáznou lepidlem a pak dát zpět k sobě a nějak sevřít naž lepidlo zhuhne?
Co je po délce prasklý, tak se bez milosti vyhazuje. Nejen u palubek, ale obecně u jakéhokoliv truhlářského řeziva. Prasklý bývá většinou střed a i když to slepíš, bude to pracovat dál.
Možná, kdyby se jednalo o nějakou kratší prasklinu mimo střed, tak by to šlo namáznout lepidlem a nejlépe za použití truhlářských svěrek to stáhnout.
Tohle je přesně situace, kdy je nejlepší použít sukovník a zalepit suk. Ale pokud to nemáš, nebo nemáš stojanovou vrtačku, tak se to dělá blbě. V ruce to nevyvrtáš, jedině si vrtnout jednu díru do kusu prkna, to přitáhnout na palubku a vrtat v díře.
Ale pokud ti to takhle jde hezky od ruky, proč ne.
Jde to s tím dobře. Trochu mi trvalo, než jsem našel ten nejlepší systém jak s tím pracovat. Dobré je, že jsem schopen v pohodě zachovat pero nebo drážku. Na fotkách je právě poničený suk v drážce.
Jinak je to časově dost náročné. Myslím tím opravy vad vč.zásmolků (zatím opraveno cca 200ks zásmolků) a hlavně mi chybí prostor. Do toho ještě opravené palubky natírat a už se v baráku nehnu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.