Nejste přihlášen/a.
Dobrý den,chtela bych se zeptat jsem v cizině a pronajímala jsem byt a ted ho chci prodat.Jak zjistím že v mém bytě ten člověk nemá trvalé bydliště?
Wamp i Ben se mýlí. Ke zřízení trvalého stačilo a stačí zajít na ohlašovnu s nájemní smlouvou na jméno toho, kdo se k trvalému pobytu přihlašuje. Viz zákon č. 133/2000/...
Oprávněnost užívání bytu stačí doložit platnou nájemní smlouvou. (Souhlas majitele je potřebný v případě podnájmu.)
K získání informace o trvalém pobytu se vztahuje § 8: Poskytnutí údajů /...
O informace můžete požádat písemně, písemnou žádost s úředně ověřeným podpisem lze zaslat poštou.
Máte-li zaručený elektronický podpis, můžete o informace požádat prostřednictvím elektronického formuláře (z ciziny asi nejschůdnější).
Dnes platí, že si ve vašem bytě, domě apod. může zřídit trvalé bydliště bez vašeho souhlasu kdokoliv.Minulý týden mě šokovala reportáž v Črných ovcích na ČT 1.Paní v Praze 3 měla prázdný byt, bydlela jinde a najednou zjistila, že je v jejím bytě nahlášený úplně cizí neznámý chlap, na něhož byly uvaleny exekuce,Tři toky jí trvá domoci se toho, aby ho úřad odhlásil.Mluvčí ministerstva potvrdil, že je chyba v zákoně a že se chystá novela zákona, aby to bylo jako dřív,že bez souhlasu majitele se nesmí nikdo k vám přihlásit.Asi tak
Prakticky se to provádí tak, že zajdete na odbor evidence obyvatel, kde vyplníte formulář, pozor, někde ho mají, někde žádost sepisujete ručně, v takovém případě stačí požádat stručně odkazem na příslušné zákonné ustanovení: § 10 odst.8 z.č.133/2000 Sb., o evidenci obyvatel:
8) Ohlašovna sdělí vlastníkovi objektu na jeho písemnou žádost jméno, popřípadě jména, příjmení a datum narození občana, k němuž vede údaj o místě trvalého pobytu, odpovídající adrese objektu. Sdělení ohlašovny podle věty první musí být vlastníkovi objektu doručeno do vlastních rukou.
Správní poplatek je 50,-Kč. Doporučuji žádost podat osobně, bez plné moci, jsou s tím, bohužel, komplikace, úředníci vidí v zákoně slovo "vlastník", tak tupě odmítají (specialita v Praze) žádosti na základě plné moci. Vyřízení žádosti obvykle trvá 1 týden, doručuje se do vlastních rukou. Někteří úředníci požadují při žádosti doložit vlastnictví k bytu, takový požadavek je nezákonný, zákon Vám nic takového nepřikazuje a úředník má navíc možnost dálkového přístupu do katastru nemovitostí. Když se bráníte, tak z tohoto požadavku ustoupí, chcete-li však mít, pragmaticky, vše bez problémů, přineste si s sebou výpis z listu vlastnictví k bytové jednotce.
S cizinou zkušenost nemám, myslím, že Vaše rada byla v tom naprosto vyčerpávající, problém je však s přístupem úředníků. Člověk si myslí, že žádost o výpis osob s trvalým bydlištěm k objektu už po těch letech musí být naprostou samozřejmostí, ale to, co mnohdy předvádí úředníci na obcích, je zoufalé. Zastoupení neznají, formuláře nemají, hrůza. Souhlasím s Vámi, že by neměl být žádný problém provést to přes datovou schránku či s elektronickým podpisem. Ale jak říkám, záleží, na koho tazatelka narazí.
Pokud dobře rozumím, tak podle ustanovení: § 10 odst.8 z.č.133/2000 Sb., o evidenci obyvatel se vztahuje údaj o místě trvalého pobytu k odpovídající adrese objektu (tzn. číslu popisnému nebo evidenčnímu).
Takže pokud jde např. o panelák, kde má jeden vchod 72 bytů, tak na této adrese může mít místo trvalého pobytu třeba 300 lidí a majitel jednoho konkrétního bytu se nikdy nedoví, kdo má v jeho bytě uvedeno místo trvalého pobytu. Je to tak?
Dobrý den, jak je již uvedeno, tak jedna možnost je, že jste k tomu dala někdy v minulosti souhlas (jako majitelka bytu). Ovšem, na to se spoléhat nedá. Dříve na evidenci osob (radnice) se ani majitel nic nedozvěděl. Dnes je prý již situace lepší a jsou snad ochotnější a informaci poskytnou - jenže tam musíte prokázat, že jste majitelka (t.j. ukázat OP a LV z KN). Jak toto uděláte z ciziny, tak to tedy nevím - budete muset asi přijet a jít tam osobně. Zdravím!
P.S. Na prodej bytu by to nemělo mít vliv - trvalý pobyt může potom zrušit i nový majitel.
doplněno 11.09.14 16:19:Nemáte zač.
doplněno 11.09.14 16:41:ivzez - použila jste silné slovo, ale Vám to odpustím. Pokud, tedy, budeme trvat na detailech, tak ta nájemní smlouva musí mít úředně ověřené podpisy. Bez této podmínky by nemělo být možné se k trvalému pobytu přihlásit - ovšem, je to pouze ústní sdělení úřednice na evidenci osob a jistá benevolence, v jiném místě a na jiné evidenci osob, se nedá vyloučit. Tato situace byla před novelou OZ a vím, že NOZ je v tomto více přející nájemcům (ale, to už je jiná věc).
doplněno 11.09.14 23:26:ivzez - dobře. Vyřídím to u nás na radnici.
Bene, nezlobte se, ale silné slovo jste na rozdíl ode mne použili Vy i Wamp. Oba tvrdíte, že trvalý pobyt bylo možné zřídit pouze se souhlasem majitele, což není pravda. K přihlášení trvalého pobytu nejsou potřeba ani úředně ověřené podpisy v nájemní smlouvě.
doplněno 12.09.14 15:25:Bene, Aaella (výše) Vám to cituje přesně ...
doplněno 12.09.14 16:55:–––––– Nerada bych, aby mé reakce na odpovědi Bena a Wamp vyzněly jinak, než je míním.
Považovala jsem za důležité tazatelce sdělit, že v jejím bytě může mít někdo přihlášen trvalý pobyt, přestože k tomu nedala souhlas. Chce-li mít tazatelka jasno, bude se muset obrátit na úřad.
––––––––– Poznámka: Nesouhlasím-li s obsahem něčí odpovědi, neznamená to, že bych si rádce/rádců a jejich odpovědí/rad zde nevážila.
Jen upřesním: co se týče ověření podpisů na nájemní smlouvě, k trvalému pobytu se ověření podpisu u nájemní smlouvy nevyžaduje a úředník to ani nesmí vyžadovat, zákon tento požadavek zcela jasně stanoví pouze při souhlasu oprávněné osoby (vlastník, nájemce družstva, apod.). Nájemní smlouva spadá pod skutečnost "doložit oprávněnost užívání bytu" a není spojena s povinností úředně ověřených podpisů. Je to z toho důvodu, že k platnosti nájemní smlouvy není nutné úředně ověřovat podpisy a z přihlášení občana k trvalému pobytu nevyplývají žádná práva k objektu ani k vlastníkovi nemovitosti (§ 10 odst.2 cit.zákona):
§ 10 odst. 6 písm.c) z.č.133/2000 Sb., o evidenci obyvatel:
(6) Při ohlášení změny místa trvalého pobytu podle odstavce 5 je občan povinen
c) doložit vlastnictví bytu nebo domu, nebo doložit oprávněnost užívání bytu, anebo předložit úředně ověřené písemné potvrzení oprávněné osoby o souhlasu s ohlášením změny místa trvalého pobytu. Takové potvrzení se nevyžaduje v případě, že oprávněná osoba potvrdí souhlas na přihlašovacím tiskopisu k trvalému pobytu před zaměstnancem ohlašovny. Za oprávněnou osobu se považuje osoba starší 18 let, svéprávná, která je oprávněna užívat objekt uvedený v odstavci 1 nebo jeho vymezenou část (např. byt nebo obytnou místnost), anebo je provozovatelem ubytovacího zařízení, kde se občan hlásí k trvalému pobytu.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.