Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Výkon klimatizace při stání vozidla

Od: previt® odpovědí: 14 změna:

Ahoj, je možné, že by se klima při stání vypínala/omezovala svůj výkon a naplno fungovala jen za jízdy? Přijde mi, že po startu anebo na semaforech se dost zeslabí (vzduch je spíš takový vlažný až lehce studený) a začne víc chladit zase až po rozjezdu.. Jedná se o V-class (W447, r.v. 2014).

Říkám si, že kdyby tam byl únik chladící kapaliny, tak by nefungovala pořád. Ale takhle mi to nejde do hlavy a napadlo mě jen jestli za tím zase není snaha výrobce o snižování emisí...

 

 

14 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

smode2

2x

Výkon klimatizace při volnoběhu je běžně nižší.


Mám ale takový pocit, že dříve to nedělalo. A třeba u Octavie mi jede naplno stále..
smode2

Pokud je na potrubí únik, může se závada projevovat podobně. Např. při jízdě chladí, při volnoběhu vůbec.


Aha, to jsem netušil. Takže holt servis...

 


2x

Tak zkusme zapojit logiku. Při běžné jízdě točí motor běžného OA nějakých 2.500 - 3.500 ot/ min. Kompresor je poháněn řemenem od kliky, tudíž i jeho otáčky závisí na otáčkách motoru. A pak stojíte na volnoběh, kde se bavíme o cca 750 ot/min, tedy o mnohem nižších otáčkách, řekněme čtvrtinových , kterými se, pochopitelně, otáčí i kompresor klimy, tudíž zákonitě bude tlačit daleko menší objem chladiva, což zase nevyhnutelně, vyůstí v nižší výkon chlazení.

No a teď si představte, že zapomenete vypnout tu pseudoekoblbost Start/stop - dojedete na semafor, motor chcípne a máte po chlazení interiéru úplně! Ale zase ten pocit, ta snížená uhlíková stopa, záchrana planety, Greta nebude muset vřeštět ,,How you dare ! ´´ to přece za to stojí, ne?

Logická i skutečná ta závislost na otáčkách sice je, ale podle mě není absolutně přímo úměrná. U dnešních aut je kompresor variabilní, takže pokud je dostatečně dimenzovaný, klidně může v běžných otáčkách už běžet třeba jen na třetinu výkonu a při volnoběhu na dostupné maximum, tedy výkon stále stejný. I starší on/off kompresory podle mě , nezkoumal jsem to, musí mít nějaký bypass nebo něco pro omezení tlaku, jinak by pri točení k omezovači musely namrzat výdechy v kabině Subjektivně mi dokonce přijde, že čím vyšší otáčky, tím klesá zatížení motoru kompresorem.
smode2

Motor má většinou při vyšších otáčkách i vyšší výkon.

 

bear

2x

Pokud máte slabou baterku nebo s malou Ah kapacitou, tak při zapnuté klimě běží sahary ventilátorů (ventilátor kabiny a dva velké na chladiči a kondenzátoru klimatizace v motorovém prostoru. To je tak velký odběr proudu, že alternátor na volnoběh neumí udržet napětí a ze 14V padne klidně na nominální baterky třeba i na 12,3V, když je taková zátěž.

Logicky pak přestane tolik foukat do kabiny a špatně se začne chladit přehřívající se kondenzátor (tenký chladič) klimy. Tím se zhorší účinek chlazení i když je náplň klimy vpořádku.

Kondenzátor je nutné silně ochlazovat proudem vzduchu. Náporem za jízdy to jde lépe než ventilátory elektricky. Kór na volnoběh.

Proudění vzduchu výrazně zhoršuje zanesené voštiny chladiče mootru i kondenzátoru. Plné bláta, much, atd...

Ideálně rozebrat a kondenzátor i chladič vymejt vodou od nečistot. Případně obojí vyměnit za nové.

Wapkou vymejt jen po směru voštin, jinak je všechny ohnete a chladič bude pro vzduch nepropustný.

Chápete?


Baterky jsou tam dvě - 96Ah hlavní a 13Ah dodatečná. Sahara jede naplno hned od startu.
Ale jestli tm je něco na rozebrání, tak to bych nechal spíš na autoservisu..

 

mathew

2x

Já jsem si nikdy v žádném autě rozdílu nevšiml. Neříkám, že tam žádný měřitelný rozdíl není možná je možná ne, nikdy jsem to neměl potřebu měřit, ale silně pochybuji, že to funguje tak jak tady někteří píší to by se totiž člověk na křižovatce uvařil a na dálnici umrzl. Pokud máte rozdíl ve výkonu tak velký, že ho poznáte tak to bude rozbitý a nebo málo chladiva, ale to by asi nechladilo ani za jízdy.


To byla také moje diagnostika, že to je rozbitý. S tím chladivem jsem měl stejnou teorii, ale podle ostatních příspěvků i s málo chladivem může klima za jízdy fungovat normálně..

 

riva

0x

Otáčky (výkon) kompresoru klimatizace závisí na otáčkách motoru.

 


0x
Na volnoběh klima chladí míň, ale tak moc, aby vás to mělo trápit. Co začít zkontrolováním náplně?

Asi dám auto do servisu, ale tady jsem se chtěl zeptat na možnosti ještě předtím, než to udělám..

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]