Nejste přihlášen/a.
Ahoj, je možné, že by se klima při stání vypínala/omezovala svůj výkon a naplno fungovala jen za jízdy? Přijde mi, že po startu anebo na semaforech se dost zeslabí (vzduch je spíš takový vlažný až lehce studený) a začne víc chladit zase až po rozjezdu.. Jedná se o V-class (W447, r.v. 2014).
Říkám si, že kdyby tam byl únik chladící kapaliny, tak by nefungovala pořád. Ale takhle mi to nejde do hlavy a napadlo mě jen jestli za tím zase není snaha výrobce o snižování emisí...
Tak zkusme zapojit logiku. Při běžné jízdě točí motor běžného OA nějakých 2.500 - 3.500 ot/ min. Kompresor je poháněn řemenem od kliky, tudíž i jeho otáčky závisí na otáčkách motoru. A pak stojíte na volnoběh, kde se bavíme o cca 750 ot/min, tedy o mnohem nižších otáčkách, řekněme čtvrtinových , kterými se, pochopitelně, otáčí i kompresor klimy, tudíž zákonitě bude tlačit daleko menší objem chladiva, což zase nevyhnutelně, vyůstí v nižší výkon chlazení.
No a teď si představte, že zapomenete vypnout tu pseudoekoblbost Start/stop - dojedete na semafor, motor chcípne a máte po chlazení interiéru úplně! Ale zase ten pocit, ta snížená uhlíková stopa, záchrana planety, Greta nebude muset vřeštět ,,How you dare ! ´´ to přece za to stojí, ne?
Pokud máte slabou baterku nebo s malou Ah kapacitou, tak při zapnuté klimě běží sahary ventilátorů (ventilátor kabiny a dva velké na chladiči a kondenzátoru klimatizace v motorovém prostoru. To je tak velký odběr proudu, že alternátor na volnoběh neumí udržet napětí a ze 14V padne klidně na nominální baterky třeba i na 12,3V, když je taková zátěž.
Logicky pak přestane tolik foukat do kabiny a špatně se začne chladit přehřívající se kondenzátor (tenký chladič) klimy. Tím se zhorší účinek chlazení i když je náplň klimy vpořádku.
Kondenzátor je nutné silně ochlazovat proudem vzduchu. Náporem za jízdy to jde lépe než ventilátory elektricky. Kór na volnoběh.
Proudění vzduchu výrazně zhoršuje zanesené voštiny chladiče mootru i kondenzátoru. Plné bláta, much, atd...
Ideálně rozebrat a kondenzátor i chladič vymejt vodou od nečistot. Případně obojí vyměnit za nové.
Wapkou vymejt jen po směru voštin, jinak je všechny ohnete a chladič bude pro vzduch nepropustný.
Chápete?
Já jsem si nikdy v žádném autě rozdílu nevšiml. Neříkám, že tam žádný měřitelný rozdíl není možná je možná ne, nikdy jsem to neměl potřebu měřit, ale silně pochybuji, že to funguje tak jak tady někteří píší to by se totiž člověk na křižovatce uvařil a na dálnici umrzl. Pokud máte rozdíl ve výkonu tak velký, že ho poznáte tak to bude rozbitý a nebo málo chladiva, ale to by asi nechladilo ani za jízdy.
Mně se stalo, že při volnoběhu se mi občas klimatizace vypínala a zjistil jsem, že to byl důsledek úbytku chladiva. Po doplnění je vše zase v pohodě... Za samotné jízdy nebyl běžně poznatelný problém...
Proč jsi se neobrátil na profesionální firmu která zná a řeší klimatizace? Příčin může být spousta a také to může být konstrukční vlastnost.
Je potřeba se také podívat na to jestli není ucpaný výparník/kondenzátor. Může tam být taky magnetická spojka, můžou být také nízké otáčky motoru na volnoběh (Já mám schválně volnoběžné otáčky zvýšené, abych mohl jezdit na volnoběh, aby to motor utáhl na nějakých 990 otáček, Protože předpisových je nějakých 700 až 800)...
Takže by se to muselo pořádně vyzkoušet tím to je způsobené u tebe. Přes diagnostiku se podívat, jestli třeba na volnoběh to auto neodepne kompresor... At už s jakýhokoliv důvodu. A nebo to poznáš jednoduše takže si sáhneš na trubky, prostě to drž v otáčkách a sahej na trubky půjde studená... Tak to nech na volnoběh a šahaj na trubky jestli stále jde studená nebo jestli se vypne sahara nebo co to udělá...
Konstrukční vlastnost to není. Jak jsem psal, dříve to nedělalo a potvrdil mi to i jiný majitel Véčka, že i na volnoběh jede klima na 100%.
Že existuje nějaká firma, která se specializuje na autoklimatizace mě opravdu nenapadlo. Dal jsem to čistě do autoservisu. Můžu to tam zkusit dát znovu a zeptat se na ten výparník/kondenzátor a diagnostiku.
Vezmi si injekční stříkačku (Když nemáš ani hadici) a zamiř na chlafič a koukej jestli prostříkneš až do motoru?
Zapni AC na max (ventilátor na max), stůj na místě a otevři kapotu — sleduj, jestli ventilátory (zpravidla 1–2 před chladičem) běží.
Pokud neběží → hlavní podezřelý.
Pokud běží pomalu/nepravidelně → problém v ovládání/relé/motoru ventilátoru. (Motor musí být při testu zahřátý na 90°C - Takže ideálně testuj po nějaké jízdě)
Při stojícím motoru s AC změř (nebo aspoň odhadni prstem) jak rychle se ochladí proud vzduchu při plynulém zvýšení otáček (např. přidat na 2000 rpm).
Pokud se chlazení výrazně zlepší při vyšších otáčkách → potvrzení, že jde o problém s prouděním vzduchu / RPM závislé.
Poslechni kompresor: při zapnutí AC by mělo být slyšet sepnutí spojky kompresoru. Pokud se spojka často zapíná a vypíná (přepíná) -> cyklování kvůli tlaku.
Prohlédni přední část vozu (kondenzátor) na znečištění, listí, hmyz, případné poškození nebo nárazníkovou mřížku — silně zanesěný kondenzátor dramaticky snižuje výkon.
Víc doma jako amatér asi nevyřešíš, potřebuješ kamaráda aby u toho byli dva (Jeden zapne v kabině, a druhý čumí do motoru)
Jak zase na začátku? Jsi nečetl zde v diskuzi, co máš vše dělat? Někdo ti psal pouze kontrolu chladiva a nebo i další věci?
Nejlepší je to fakt vymontovat z auta. Z příčky vymontovat všechny chladiče v kuse (vypustit chladivo, vypustit chladící kapalinu, atd...)
A mimo auto rozebrat od sebe a promejt wapem a třeba carlanem nebo nějakou arvou.
Kolikrát je bláto mezi chladičema navzájem a pak to neprofoukne nápor vzduchu jak má nebo větrák sahary.
Naslepo to můžeš zkusit promejt zahradní hadicí bez silného tlaku co dělá wapka, aby jsi věděl, jak je to propustné, zda to skrz protéká.
Díky, ale na jakékoliv rozebírání auta si opravdu netroufnu a ani na to nemám žádný prostor (parkoviště na sídlišti, kde se lidem nelíbilo ani to, že jsem si měnil kola), tohle nechám na servisu. Já max. co dělám je doplnění ostřikovačů a oleje...
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.