Nejste přihlášen/a.
Odvzdušňoval jsem brzdy a někde jsem četl jak důležité je zachovat správné pořadí odvzdušnění jednotlivých brzd: od nejvzdálenější k té nejbliší vztaženo k brzdovému válci.
Když se nad tím zamyslím, tak nemůžu nalézt důvod, proč má toto pořadí být důležité. Jednotlivé brzdové trubky jsou ve svém připojení k válci naohýbány tak, aby na základě gravitace neovlivňovaly kapalinu v jiných trubkách (a ve válci), takže když jednu trubku odvzdušním, kapalina v ostatních trubkách zůstane beze změny.
Proto podle mne je uplně jedno, kterou trubku odvzdušním jako první. Pokud nedojde k zavzdušnění brzdového válce (je třeba hlídat stav kapaliny v nádržce a průběžně ji doplňovat), tak to na ostatní trubky nemůže mít žádný vliv.
Uvádím, že k odvzdušnění používám pneumatický odvzdušňovač, který pomocí podtlaku z kompresoru odsává kapalinu (a případně i vzduch) z brzdového potrubí přes odvzdušňovací šroub. Je to velmi pohodlné a na pedál se šlapat nemusí, zvládne to jedna osoba. Jde to opravdu rychle.
Nemůže to výše uvedené pořadí odvzdušnění trubek hrát roli jenom u klasické metody, kdy se šlape na pedál? Prosím vysvětlete mi někdo, proč se toto pořadí uvádí?
Poznámka. Na obrázku je odvzdušňovač, co používám. Stojí jen dvě stovky a funguje bezvadně. Na felicii ho pověsím vpředu pomocí háčku za tu trojúhelníkovou rozpěru v podběhu. Vzadu pak do kulatého otvoru ve spodu karoserie hned vedle kola. Délku silikonové hadice mám jen asi 35 cm (tzn. je třeba ji zkrátit) a navlékám ji přímo na odvzdušňovací šroub. Tu koncovku nepoužívám, neosvědčila se. Zařízení se hodí nejen k odvzdušnění, ale také k výměně kapaliny, která se po čase stane hygroskopickou, tj. nabere vodu a je třeba ji vyměnit. Nádobka odvzdušňovače má rysky v mililitrech, takže průběžně vidím kolik kapaliny jsem odsál. Ve felicii je tuším 600 ml brzdové kapaliny.
Je to jedno čím se začne. Je to jen taková zásada. Jako s odpojováním baterky, všude se říká odpojit nejdřív kostru, ale v praxi to je jen kvůli tomu, kdyby si někdo při odpojování plusu štrejchnul klíčem o kostru, funkčně je úplně jedno co se odpojí dřív.
Odpoveď je jednoduchá. Brzdová kvapalina je nestlačiteľná a vzduch áno. Tlakovaním pedálu sa vzduch vytlačí ku koncu brzdového potrubia a pokiaľ by stlačiteľnost vzduchu bola prekonaná,tak by sa snažil újst na iné miesto,kde je ten vzduch stlačený menej. Neujde už len tam,kde je čistá kvapalina. Preto sa odvzdušňujú najprv najkratšie vetvy,lebo toho vzduchu je tam najmenej.
Většina aut má tandemový brzdový válec. Dva pístky oddělené pružinou. Zvláště, pokud je starší, tak bych ho netrápil dlouho dlouhým chodem pedálu do míst, kam pístky normálně nechodí o dorazy, když je v něm kapalina a je odvzdušněno. Takže pro můj dobrej pocit se řídím dílenskýma příručkama.
Teorie je hezká, ale prakticky a můj subjektivní názor hovoří od nejdelšího.
Krom odvzdušnění je potřeba i potrubí propláchnout od špinavé kapaliny plné vody ze vzdušné vlhkosti.
Ovšem při plnění automatickou plničkou při tlakování a dopouštění přes nádobku, je to úplně jedno, kterým kolem se začne. Nepoužívá se pedál a ani odsávačka u kol. Kapalina u kol tlakem přes nádobku sama vystříká.
Většinou se to odvzdušňuje dle dílenského manuálu vydaného výrobcem.
Už u vícero typů aut jsem se setkal že je uvedeno od nejvzdálenější brzdy k nejbližší tzn PZ - LZ - PP - LP ale také přesně opačně od nejbižši po nejvzdálenější = LP - PP - LZ - PZ. S odsávačkou nevím a diagnostika zase někde asi musí být a někde se toto dá obejít (spíše ty starší s ABS)
"nejbližší tzn PZ - LZ - PP - LP ale také přesně opačně od nejbižši po nejvzdálenější = LP - PP - LZ - PZ."
Já se domnívám, že jde pouze i zvyk, na co je kdo zvyklý. Odvzdušní se to tak, jako tak.
Pane Milane to mám u nevypsaných aut přímo z dílenského manuálu! není to můj výmysl . I když na rovinu přijde mi, že je to ouplně jedno. Na P106 jsem to dělal opačně než bylo v dílenském a taky to fungovalo tedy perfektně až po zjištění, že je KO brzdiválec a jeho výměně za zdravý!
Pane Diesle, "přímo z dílenského manuálu! není to můj výmysl ". o tom nepochybuji, ale jako odborník mi, prosím, sdělte svůj názor, co se stane, když to odvzdušníte v obráceném pořadí?,
Milane, to záleží, kolik je v systému před touto operací vzduchu. Zda jde jen o pravidelnou výměnu nebo některý okruh vytekl při výměně komponentů, atd...
Dle výchozího stavu pak je přímo odrazem, kolik se spotřebuje kapaliny.
Kdo to neřeší a koupí klidně o 1l kapaliny víc, tak je to jedno.
Odvzdušníš všechna 4 kola klidně 3x po sobě a máš klid. Pro těch pár kapek DOT4 to za to stojí.
Pak je to opravdu fuk, kde se začne
p.Milane míte to výše , že jsem to dělal opačně a fungovalo to stejně jako díl.manuálu. ale já (syn) měl v v odchodu HBV a proto se po 14 dnech ježdění zase zavzdušnilo. PO výměně HBV pak odvzdušnění HBV a pak jednotlivavé brzdy opačně a fungovalo to stejně. Jinak u hydry v některých ctr je pak specifický postup odzvušnění brzd a kdo nezná , tem může víc pohnojit než udělat dobře!
Já si kupuju v aquaristice zpětný ventilek na vzduchovací kompresorky.
Hadičku mám koncem přes ventilek ponořen na dno nádobky a odvzdušňovák otevřen nejprve na plný průtok, sešlápnu pomalu párkrát pedál nadoraz a při puštění chvilku počkám, aby se prostor v HBV zase nasál a zalil z nádobky a takto třeba 10x pumpuju sám.
Díky ventilku si to zpětně nenasaje. A aby to nenasálo nepatrně přes uvolněné závity, tak na finiš odvzdušňovák škrtím jen na 10% průtoku a jen tlačím pedál silou a pomalu, jak mi padá, tak vypustím poslední kapky brzdovky. Díky ventilku se pak nic nenasaje zpětně a pak jen vylezu z kabiny a utáhnu odvzdušňovák a dám zpět čepičku.
Akorát ten zpětnej ventil z aquaristiky vydrží tak 2-3 auta. Ale vzhledem k ceně ho vždy naúčtuju a použiju novej na dlaší akci.
V podstatě u zatažené ručky roztáhneš pakny nebo pístek třmenu a zvedneš objem, který je nutný zaplnit brzdovkou. Při povolení ručky ti tedy nepatrné množství akorát přeteče zpět do nádobky.
Tedy na odvzdušnění žádný vliv
Odsaj. Brzdovka táhne vodu a když je někde potřísněná, tak pak působí spíše korozivně.
Když mi tekl HBV na Favoritu, tak mi totálně zrezla spodní půlka posilovače.
Moje taková teorie je taková, že při menším povolením je menší šance zavzdušnění přes závity a uvolněný kužel pod šroubkem. Kapalina je trošku hustá a nikdy se neprojevila ani bublinka. Dřív jsem to totiž takto odvzdušnil nahrubo a pak s kamarádem, který si přijel pro auto dovzdušnil najemno a vždy tekla už čistá, tak jsem u toho zůstal.
Aquarijní ventilek je větší a řekl bych i lépe udělaná ta chlopeň. Ono totiž hrozí, že když by vypnuli proud a přestal motorek vzduchovat, tak může akvárko zpětně celé vykapat, takže ventil je jakousi pojistkou.
U auta je jen delší ostřik, než hadička nasaje a zaplaví se. Oproti domácí povodni po dovolené je to prd, tak bych řekl, že i proto jsou ty aquarijní lepší. Navíc většinou průhledné a na chlopeń uvnitř je krásně vidět. Na autech jsou to co jsem se setkal mléčné neprůhledné plasty.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.