Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Konec starých vozidel - jak to asi bude?

Od: trtr odpovědí: 159 změna:
Zdravím, narazil jsem na článek k opravám starých vozidel, viz:
chip.cz/...
Co na to v říkáte, bude to konec nebo nebude? Za mě myslím, že to tak horké nebude a spalovací motor bude zachován, pouze bude tlak na emise, resp. downsizing motorů. Elektromobilita je slepá větev a už i ti, co to prosazovali, otáčejí.
Problém budou starší vozy, pro které může být absence ND opravdu likvidační.

 

 

159 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


9x

Jde tady o Putina? Nebo o ekologii...? Elektromobilita je zatím moc násilná, hlavně podporujeme Čínu, nebot téměř všechny baterie mají za základ články z Číny... Ono totiž z nějaké ekologie najednou vylezlo že nejde ani o ekologii, ale pouze o politiku. Nikdo ještě nedokázal nějakou pravdu o CO2... A když to někdo vysvětlí a je třeba i nositelem Nobelovy ceny, tak je mediálně likvidován... Protože u moci jsou zelení fašisti...

 

martinkupka

4x

Vzhledem krom že Češi hromadne volili zeleneho nidrnajera a Danuši , slepe podporující fon lejnovou, lze očekávat další destrukci autoprumyslu...volici mají jen to co si zadlouzili

Upozornění od sys milancukrar 01. 01. 2025 13:19:57
Prosím, nekomolte úmyslně jména.Děkuji.

 

jir

4x
Vzpomínáte, jak před lety uvažovali o zavedení daně z vlastnictví starého auta? Pro stará auta z 90.let by to mohlo být kolem 20 tisíc ročně. Pokud to časem opravdu zavedou, žádný náhradní díly nebudou potřeba, protože se toho každý zbaví dobrovolně. Auto bude jen pro skutečně bohaté, tak jako kdysi, ostatní budou chodit pěšky...

Třeba bude poplatek vyšší... Třeba 50.000.. Nehledej v tom logiku. Je to takový systém totality co si může dělat co chce... Stejným způsobem nás oberou i o byty v osobním vlastnictví... Nedávno jsem sledoval takový pořad, kde ukazovali, že třeba v NewYorku z bytu co stojí 1milion dolarů zaplatíš ročně daň 100.000 dolarů... Což normální lidé nemají a proto v soukromém vlastnictví je minimum bytů..A to nás tu taky čeká... Trend je takový...

trtr

K poslední větě, možná čeká, ale nemusí. Stačí nesedět a využít toho, že problém ještě nenastal, ale víme o něm "dopředu". Takto jsme si v minulostí nechali utéct nemálo věcí.
mistr

Ano, v New Yorku, a proč by měl ten kdo má to nemá, bydlet na Manhattanu, na Malé Straně?

 

martinkupka

2x

Když to shrnu současné elektromobily jsou vhodné do vetsich mest. Nejsou vhodne na dlouhe dalnicni trasy . Pokud budou EV lepsi nez naftovy superb, prestanou se tedeicka kupovat a nebude duvod je vyrabet...jenže ideolog je schopen znicit tedeicko tím, že stanoví emisní požadavky, které odporují přírodním vědam a tím tedeicko fakticky zakáže. Představte si ze vam bruselsky ideolog dovoli nadechnout se jen jednou za 45 sekund...on vam nezakazuje dychat a mysli to dobre...budete produkovat mene CO2

trtr

, pěkně napsáno. Problém je, že všechno okolo Greendealu a tedy i EV dělají zcela nekompetentní osoby, naprostí popírači všeho a nerespektují ani současný stav techniky a fyzikální zákony. Už u euro normy 5 kdosi napsal, že vypouštěné plyny jsou čistější než nasátý vzduch.
Mimochodem, už samotné Euro5 je relativně na hranici technických možností, euro6 byl/je podvod a už chtějí Euro7Euro7, resp. nechtějí tak vymýšlí legendu s EV v Evropě a zamoří ji tedy zcela jinak a myslím že i více.
S tím dýcháním je to pravda. Čím více člověk dýchá, tím více otráveného vzduchu z toho tedeicka vdechne. Ono se už ani nedoporučuje běhat, protože ty malé částice z filtru pevných částic se dostanou do plicních sklípků a tam je pohlcuje krev. Dneska máte rakovinu téměř v každé rodině, důsledek znečištěného ovzduší!
trtr

Nejen důsledek znečistění vzduchu, ale taky stresu co zas zítra bude za novotu a kolik nás to bude stát. Stres není vidět, ale je tu.

No ono jsou to i hlukové emise. Přečti si jak hluk ve městech ovlivňuje nervou soustavu. Co se týká ovzduší, tak 80% emisí ve městech pochází z dopravy. Každý má dvě tři auta a neustále se tvrdí, jak na elektromobil nikdo nemá
trtr

Tak jasně, emise jsou primární a sekundární, nyní řeší i prach z brzd, nebo i ten hluk,... Jasně, někdo má aut víc, nic proti, mít hlavní a záložní, malé a velké vozidlo.
Málokdo ale provozuje optimálně, často hrká sem a tam. Vidím to u sousedů, od rána minimálně 10x sem a tam, třeba jen na 5-10 minut pryč a zase v hrk sem hrk tam.
No vidíš, elektromobil vyřeší všechny tyto problémy. Žádné emise z výfuku,žádné hlukové emise ani emise z brzd. I na ty kratší trasy po městě sem a tam, je ten ev daleko lepší. A na to jako druhé auto na po městě stačí starší zle nebo bmw i3 či citiga kolem třista tisíc.
trtr

No v tomto případě asi jo, ale jednu věc to nevyřeší -> práskání dveřmi. I kdyby měli auto z gumy, tak pořád budou práskat, úplně na palici. Jinak Citigo, nebo podobná "taška" nevypadá úplně marně, tím ale netvrdím, že ji teď potřebuji nebo chci.

Citigo je dobra taška. Ze semaforů jedeš první, všude to zaparkuje a hlavně jeden z mála z těch evropských se dá řídit jedním pedálem, takže brzdu nepotřebuješ jak je rok dlouhý.

@stir

A co spotřeba pneumatik u elektroaut?

trtr

Tak pneu jsou obecně užší, než u klasiky, ale není to asi pravidlo. Brzdit rekuperací bude podobné jako retarder u nákladních aut, ale jen odhaduji, takže brzda vydrží o mnoho déle. Zkušení doplní.
Kam se hrabou auta například na chladivo v každé klimatizaci a spousty TČ a s tím spojené poruchy a úniky do ovzduší. Každý takový systém má 3-10 Kg chladiva a jsou daleko větší systémy. Únik okolo 2kg do ovzduší je jak naložený kamion co objede 1x celý svět (přes 40 tisíc kilometrů).
trtr

Taky dobrá připomínka , ještě třeba letecký průmysl (třeba i nouzové odpouštění Kerosinu před přistáním - celkem běžné) + vliv lodí na mazut (veškerý odpad směr voda v moři). Ale to už jsem zase v jiné zóně (můžeme probrat příště).

 

makk

1x

Všichni výrobci nasekali mraky elektromobilů, které teď nikdo nechce. Tak si myslí, že když nám zakážou stará auta, že si nakoupíme ty elektromobily. S ekologií to nemá nic společného, kdo jen trochu myslí tak ví, že když už jednou bylo auto vyrobeno, tak má jezdit co nejdéle. To je skutečná ekologie.

Takový Trabant je jezdící ekologická katastrofa, ale je to tak skutečně? Trabant vážil 615kg, ty dnešní elektrické ekozázraky váží s přehledem 2,5tuny, tedy 4x víc. A materiál neroste na stromech. Na jedno auto se musí 4x víc těžit, hutě jedou jak o život, doprava, obrábění... všecho je 4x víc. To auto už ve výrobě nadělá tolik zplodin, že Trabant je naprosto ekologický.

trtr

Zdravím, ano, tak nějak to bude, ovšem nelze hned tvrdit, že pokud by bu jezdila ještě auta typu Trabant, Š120, Wartburg, Lada, ... tak by situace byla stejná, možná lepší. Ony ty starší auta jsou opravdu "dýmovnice".

 

vernon

0x
Blbost. Žádná slepá cesta.
trtr

No, většinové zavedení elektromobility nepředpokládám. Ve výsledku bude zatížení přírody daleko vyšší. Cestu vidím v účelnosti využití vozidel, minimálně 50℅ vozů jede prakticky zbytečně, je to třeba jen záležitost osobního pohodlí, prestiže.
gg*
A jak chcete docílit účelnost?
Nejjednodušší cesta je právě přes peníze. Když to bude drahé, tak si to každý dvakrát rozmyslí, jestli pojede autem (nebo jestli potřebuje 2 auta), když bude výrazně levnější alternativa.
Jestli ale levnější alternativa nebude, tak nevím.
trtr

No ideálně by na to měli všichni přijít sami, ale praxe je taková, že budeme přinuceni finančně, jak říkáte.
Vernon co budeš kupovat? Já jsem projel snad všechno a každé má něco do sebe. Použitelný infotaiment až překvapivě má renault e megan. Jenže nový v té době byl dražší než Tesla. U těch předělaných spalováků je nevýhoda přední pohon, ono to hrabe i na suchu. Také jsem byl spokojený s bmw i3. Překvapivě živé autíčko, taková motokára, hodně lehká, hbitá a srandovní spotřeba. Ve městě vleze všude. Nakonec jsem v neděli koupil Teslu long range 4x4. Jedu pro ni až teď v neděli, nechtěl jsem to mít hned oprskané od prskavek.

@stir Tenhle měsíc očekávám dodání BYD Seal. Konečně se na dobro zbavím spalováků

Bobika tak to gratuluji, hezký sedan. Jakou verzi?
trtr

Ten BYD tu má zastoupení, nebo je to ryze soukromá objednávka v kontejneru?

stir... Jsem skromný a stačí mi ta slabší verze s pohonem jen zadních kol a 230kW. Nějak netoužím po parametrech supersportu a akceleraci za 3,6s na sto.

trtr... Zastoupení zde v Česku není, ale už se plánuje (teoreticky letos). Shánění tohoto vozidla byl ale trochu oříšek. Docela jsem valil oči a připadal si jak za železnou oponou. BYD seženete krom na Slovensku ve všech okolních zemích. První pokus byl koupit ho v Německu jako nové. Oficiální německý dovozce Sternauto mi přímo řekl po tom co zjistil že jsem z Česka, že mi to vozidlo nemohou prodat. Prý kvůli nějakým nařízením. Jiný prodejce se mnou ani nekomunikoval. Další pokus o nákup z Rakouska byl, že jakmile jsem vozidlo poptal, tak ihned už bylo prodané, ale pokud chci, tak mi spočítají cenu a nabídnou jiné. Rázem byla cena asi o 150tis. vyšší. Po půl roce další dvě poptávaná auta z Rakouska byla opět už prodaná jen co jsem je poptal. Další odpověď na poptávku v Německu byla že to je imaginární vozidlo které bude dodané až někdy, kdoví kdy. Protože s novým rokem vychází nový model Seal25 který je vychytanější, tak jsem si řekl že si obědnám ten. Tentokrát přes českého dovozce topdriveclub. Odpovědí mi bylo že očekávat bych ho mohl nejříve 3, nebo 4 kvartál 2025. Pro mne neakceptovatelné. EU prý brzdí homologaci. Tu dobu odhadoval podle jiného modelu stejné značky který už měl být dávno na trhu a také stále není, ale už by snad měl být. Nakonec se mi tedy podařilo sehnat předváděčku, kterou mi milostivě už prodali. Bylo to snad sedmé nebo osmé vozidlo v řadě. Bohužel jsem si tak ale nemohl vybrat barvu exteriéru ani interiéru. To mne docela štve, protože jsem chtěl světlý interiér a né černý. Pokud chci ale tohle vozidlo, tak musím brát co jde. Za mne tedy hnus a jsem znechucen jak funguje ten volný obchod v EU. Očividně funguje jen u něčeho. EU se snaží brzdit konkurenci jak to jde.

trtr

No, to je jak za totáče s Ladou apod. No, myslím, že auto bylo, ale chtěli to prodat jinam, nebo někoho prostě pumpnout - čekali úplatek?

No a jakou to má baterii? Já také hledal zadokolku,ale chtěl jsem větší baterii. Ona výkonu má na rozdávání, třista koní vzadu je dost, ale tím, že je zánovní, rozdíl za LR duál motor není výrazný. Jinak dnes už jsem zaplatil pojistné, pojištovák se vrátil z Řecka, včera jsme to domluvili, dnes volal přesnou cenu, vše poslal, prodávající ofotil auto , posla do pojištovny, takže hotovo. V neděli převezmu v Brně, pondělí doma přihlásím a možná by to chtělo i zbrojní pas protože to auto je úlet. V telefonu dalších pět aplikaci navíc, protože u nás je to šaškárna s tím nabíjením a hlavně Tesla účet.

 

vernon

0x
Vždyt si jezdi v pekáči, když chceš. Já budu letos kupovat elektromobil, protože moje auto má už čtyři roky a spalovák už kupovat nechci...

Máme závidět? Či litovat? Taky si to koupíš s podporou od státu nás ostatních okradených?

Co mi poradite? Potrebujem prejst v zime (kurit v kabine) 900km na lyzovacku s jednou prestavkou na obed po dialnici 130km/h a na zaver cez horske sedla v Taliansku. Zvladne to cisto elektricke auto?
Ak bude zapcha kvoli nehode, ako budem kurit?
spu
Zvládne. Kurit můžete fénem, nebo horkovzduškou. A jedna přestávka je na takovou vzdálenost málo.
trtr

To hiawata:

Je to pravda, veškeré "dotace" jsou vlastně půjčky, které jsou složené z peněz všech obyvatel EU. Žádné, my vám dáme na auto, opravu bytu, solární panely,... a nic nechceme. Někde čekají "věřitelé půjčky" a chtějí to časem zpět a ideálně zhodnocené.
Peter proč by nezvládlo? Úplně hravě. A když zůstanete v zácpě, můžete si topit další tři dny, pokud vás ty spalovaky na volnoběh okolo vás neudusí dříve.
Když mluvíte o těch dotacích, pamatujete šrotovné? To nikomu nevadilo. Nebo pamatujete levnou naftu oproti benzinu? To byla také dotace, nepřímá, aby donutily lidi kupovat diesel, protože měl méně co2 než benzin. Že byl diesel jedovatější a začalo umírat vice lidi, o tom se nemluvilo. Důležité emisní číslo bylo splněno a na cenu se nehledělo. No a když to sečteme, dotace do fosilního průmyslu jsou veliké, obrovské, takové číslo lidi nepochopí, když je to číslo 200tisic, tak to už chápou, protože je to lépe představitelné.

Tak,tak tri dni si bude topit a potom ho tri dni tlačit,zima mu nebude. No kto vie,možno mu tam natiahnú predlžovačku na nabitie alebo dobehne niekto s generátorom na spaľovák. Spaľovák má po 8 rokoch ešte svoju hodnotu,elektroauto z vycyklovanou a neučinnou baterkou je šrot.

vernon
Žádný problém. Už jsem jel s půjčenou Konou do Portugalska a pohodička. Spalovák už nechci.

vernon, Kona deklaruje dojezd 510 km. Jak je to s deklarací hodnot u výrobků se spojkou AŽ asi každý víme. Když se jede po rovině při 20°C s mírným větrem v zádech?

Takže, napiš stručně, jak ta cesta do Portugalska probíhala, hlavně nabíjení a čas cesty. Protože mapa ukazuje z Rozvadova na hranici Portugalska asi 20 hodin a 2000 km. Kolik bylo pověstných nabíjecích káviček?

trtr

Zdravím, taky mě to zajímá a hlavně bylo kde nabíjet, nebo člověk "otravoval" s prodlužkou? Moc nevěřím tomu, že to bylo vážně tak růžové, stačí pustit klímu, nebo topení a jsme mimo laboratorní hodnoty, stejně tak dělat špunt v provozu díky eko jízdě...
Slavco jsi šprýmař a hodně čteš autoforum nebo podobné weby
jirib
Slavco,prodlužka asi stačit nebude,to by jsi musel mít i ubytování na několik dnů...na velké baterie jedině rychlonabíječka...20kW(s Enyaqem 4h),ale raději rychleji...
mistr

Prodlužovačka dá 3,6 kW tedy za noc 10 hodin - 36 kWh... S tím už dojedeš (200 km) tzn. k libovolné rychlo nabíječce v pohodě.

I když bude nabíjet deseti ampéry 8hodin v nízkém tarifu, má každou noc minimálně sto kiláků.
jirib
36kWh,to je s Enyaqem necelých 150km...

 


0x
Nečti ty kecy a přestaň podporovat Putina. Nikdo nic neotáčí, vývoj jde samovolně dopředu a prodeje Ev stále rostou..
trtr

No to bych netvrdil, že prodej EV roste, nikdo je teď nechce a v Polsku krachla fabrika na akumulátory-> není odbyt.
Do města jo, to bude EV ideál, ale mít vizi, že budu jezdit přes celou republiku, nebo třeba i EU(el. kamiony) , je úplně mimo.
gg*
Něco vám řeknu. Ona ta ropa stejně jednou dojde, takže je to v podstatě jedno. Protože jak bude ropy méně a méně, tak bude logicky dražší i ta ropa. A není to jenom o palivu. Z něčeho musíte vyrobit plasty a pneumatiky.
Takže budoucnost automobilismu je prostě neveselá.. Já si myslím, že se bude prostě méně cestovat.
martinkupka

Štír , tys jako jediný jezdil EV uz v dobách, kdy EV nikdo nevyrabel...

Upozornění od sys milancukrar 01. 01. 2025 13:19:06
Prosím, zkuste to bez napadání. Děkuji.

V Německu prodej EV zamrzl... Zamrzla finanční podpora,... Finanční podpora jsou ukradené peníze ostatním... To že je EU vytiskne a rozdá je loupež století. Věci které se musí dotovat by neměly mít svoje místo, to je pak takový ekonomický socialismus. I u nás je dotace pro podnikatele podle druhu od 200-300 tisíc korun... Zřejmě to většina nekupuje jenom z hlediska ekologie, ale prospěchu, odpisu daně a dotace...

trtr

To hiawata:viz reakce výše, opět
To gg:
Ano, ropa dojde, ale až za dlouho, stačí trochu šetřit a možná se i částečně obnoví. Ono i těžit uhlí je blbost, co už říkali ví na ZŠ (alespoň nám). Z uhlí se, dá dělat benzín,...
Trtr to se pleteš anebo nevidíš dál než za hranice Evropy. To je taková malá díra uprostřed ničeho. Podívej se na největší světový trh Čínu a Ameriku. Elektromobily se prodávají v eu stále, jen pomalejším tempem, naproti tomu v Číně už začala exponenciální křivka výrazně nahoru. Co to znamená? S objemem výroby, klesají fixní náklady, klesá cena a naopak s klesající výrobou spalováků, cena zákonitě roste. Takže vw at chce nebo ne musí výrazně snížit náklady a bude je to bolet. Nemají jiný produkt, kterým by to mohli nahradit. A další věc, v Číně již klesá prodej ropy pro dopravu a toto číslo stále roste a poroste. Co to znamená pro těžaře? Musí nejprve omezit těžební kapacitu, to sebou nese stejné fixní náklady a ropa bude dražší a dražší. Nezbývají jim finance na průzkum nových lokalit. Možná se planeta ještě podaří zachránit, ubyde tankerů, fosilních katastrof atd. Jen přeprava ropy okolo celého světa je nesmírně jak ekonomicky tak ekologicky náročná. Za to taková baterie se vyrobí a používá se 20-30 let. Navíc energie se dá vyrobit téměř všude, není závislá na určitých lokalitách, které jenom vyvolávají války.
trtr

Souhlas s tím, že Čína a Amerika vše vším hodně cvičí, ale v určitých ohledech jsou to samostatné "světy" s vlastními řády. Amerika je na benzín, naftu a Čína v chce být prostě za každou cestu ve všem první na nic nehledě.
Baterie určitě nevydrží 20-30 let, otestovat to nelze, jen nabíjecí cykly ano. Energii nemůžete vyrobit, jen změnit z jiné na opět jinou.

Inak nezabudnite na schválenu legislatívu EU, kde sa má začat vyberat daň za elektroauta za prejdenu vzdialenoat v km vo výške priemeru, auta so spaľovacím motorom ktoré prispelo v rámci spotrebných daní za motorové palivo. Vari niekto myslel,že sa bude tolerovat výpadok spotrebných daní?

gg*
Nějaký zdroj o těch daních? At se trochu dovzdělám.

A nepletete si to s Islandem?

I když je tady možnost následování, žejo.

autosalon.tv/...

Počul som to v jednej internetovej debate, No aj Švajčiarsko o tom uvažuje. : techbyte.sk/...

gg*
Takže žádná schválená legislativa EU.
Ale že dojde k nějaké formě zdanění je jasné. Je to jenom otázka času.
2024
To logicky musí přijít, až počet EV aut překročí nějakou rozumnou a ještě snesitelnou hranici.
Výpadek z příjmu daní z paliv by v případě velké saturace trhu EV auty byl prakticky nenahraditelný. V roce 2019 to bylo s DPH 114mld Kč tj. opravdu těžko odepsatelná položka. Někdo ji zaplatit tak či tak musí.
To co tady píšeš vůbec nenastane. Změna u nás je velmi pomalá, takže se bude promítat tempem neznatelným. Milion ev by u nás měl být až za 12 let, já tedy myslím, že to bude ale dříve. (Exponenciální křivka). A v tom vlvýpočtu chybí náklady na zdravotnictví, které samozřejmě budou klesat. Taktéž budou klesat výdaje za pohotovostní složky. U každé nehody spalovacího auta je výjezd hasičů, kvůli úniku ropných produktů, taktéž požáry ev jsou řádově nižší. Viděl jste požár na letišti v Londýně? Padlo celé patrové parkoviště, kde shořelo stovky aut, od jednoho diesla. Další škody a ty podstatně výrazné tvoří náklady na odstraňování škod kvůli oteplování. Viz nedávné povodně po celé Evropě. Do roku 2050 budou tyto škody stát přes 50 bilionů usd, 18% celosvětového HDP! Škody na životech se nedají nacenit.
2024
Takže až budou všude jezdit EV auta, tak nebudou povodně a budou nižší náklady na zdravotní systém? Škoda že už tady asi v roce 2050 nebudu, moc rád bych se vsadil že nemáte pravdu.
2024: Podle mě musí jít ještě o nejakej opožděnej silvestrovskej humor, jinak tohle snad nemůže myslet vážně ani sebevětší elektromagor ...
trtr

Tak za mě:
U každé nehody hasiči nejsou, není důvod, jen když opravdu něco vyteče a to opravdu dost nebo to hrozí, případně silnice je kluzká od oleje...
Když bude větší podíl EV, tak se stát bude snažit chybějící daně z paliv vybrat jinak. Souhlas, ale nebude to tak výrazné, jelikož to budeme platit úplně všichni uživatelé distribuční el. sítě a prý "svobodných" solárních systémů za dotace.Zo bude zrovna v ten případ, kdy se stát přihlásí o tu dotaci co dal.
Největší eko úleva bude, až se v Bruselu a i u nás zcela obmění složení vlády, bez nějakých pochybných vazeb na staré "struktury" a budou tam odborníci i běžní lidé,co chtějí mít život i svět opravdu lepší. Bohužel "skoro" nereálné.V uvozovkách proto, že naděje musí být.
2024 já jsem tady o povodních nic nepsal. Jen jsem psal, že budou nižší výdaje na zdravotnictví a záchranné složky a to je fakt. Povodně a rozvrat klimatu tady je a bude, i kdyby se zítra všechno co hoří přestalo spalovat. Co2 vydrží v atmosféře sto let , takže až za padesát let by ho tam byla polovina. A kdo viděl zprávy včera , loňský rok byl nejteplejší za posledních 250 let , od kdy se měří teploty v pražském klementinu. Ukazovali graf který od 1980 bez přestání jde jen nahoru, do té doby kolísal plus minus okolo průměru. Takže ty škody napáchané fosilním průmyslem jsou a budou velice extrémní. Téměř pětina celosvětového HDP půjde na řešení následků. Kdyby se jen deset procent dotací odklonilo z fosilního průmyslu do čistých zdrojů, byly by to mraky peněz a obnova by probíhala velice rychle. Brzdí to právě ten fosilní lobbing, protože co minuta to 50miliard dolarů zisku. Takže jestli tu chcete něco nechat pro své děti, nepište ze je vám to fuk, protože se toho nedožijete. Je dobře, že eu chce zavést poplatek na emise u spalovacích aut, bude to sice pomalá změna, ale aspoň to dává čas na zamyšlení tomu fosilnímu lobby. Vw to nepochopil a když vidí že politici neustupuji, musí zavírat továrny. Přitom jim dali politici mnoho let ale automobilky se jen smály.
Ale prd, jako už x-krat v minulosti, teď se chvíli otepluje a pak zase přijde doba ledová, i bez těch hraček na baterky. Normální dospělej člověk snad něčemu jinýmu nemůže věřit. Aspoň v to teda doufám.
Jinak baterie se dá velíce lehce otestovat. Třeba u té Tesly přímo z aplikace. Nejen počet cyklů, ale i kolik kwh nabití bylo rychlé DC nebo AC pomalé šetrné. Je krásně vidět degradace a hlavně nejdůležitější údaj imbalanc jednotlivých článků. To je důležitější údaj než degradace.
Bery chvíli znamená co? Deset tisíc let? Lidstvo má to štěstí, že žije v holocénu, v době meziledové. Takže ta doba ledová přijde, protože lidstvo ji k tomu za posledních 30-40 let hodně napomáhá. Grónsko taje rychle a toto se bude neustále zrychlovat. Sladká voda brzdí mořské proudya jakmile se zbrzdí nebo úplně zastaví, tak to bude konec. U nás bude trvalé minus 20, okolo rovníku 40-50 se stoprocentní vlhkostí, to je prostředí, kde se nedá přežít. Vhodná poloha bude jižní Španělsko, Itálie, prostě malý pás obyvatelné země. To bude jiná migrace než dneska, migrovat budou miliardy lidí, ale ten malý pás země je neuživí.
2024
Před třemi tisíci lety bylo Grónsko zelené. Že by Vikingové jezdili auty? A tak je to možné...
A až tady bude trvale těch -20, budou současní elektromobilisti rádi za spalovaky, který budou fungovat furt stejně, jen budou topit o chvíli později a mít trochu větší spotřebu.
A k tý degradaci baterek. Už jsem psal, jako vsechny baterky,i ty v autech stárnou, takže logicky po pár nadějných letech půjdou rychle do kytek. Další věc, moje domněnka (ale at mi někdo vyvrátí, ze chybná), ty baterky mají nějakou fyzickou (dost pravděpodobně i vyšší než uváděnou) a nějakou využitelnou kapacitu. Rozdíl je rezerva, která se během stárnutí/opotřebení postupně snižuje pro náhradu "chybných sektorů" jako u harddisků. A když tahle rezerva dojde, nastane okamžik, kdy už bylo pozdě se toho včas zbavit ...

bery... k těm vašim -20°C bych se vás zeptal, proč právě v Severských zemích si pochvalují elektromobily? Prý jsou to ve velkých mrazech násobně spolehlivější auta jak spalováky.

k bateriím mám osobní zkušenost. v Leafu mi vydržela baterie 11let a to byly jedny z prvních elektromobilů! Bez termomanagementu a dalších vychytávek. Od té doby ty baterie výrazeně pokročily. A ještě dodám že ta baterie po 11 letech stále fungovala s poklesem kapacity na 68% a prodal jsem ji. Do auta jsem si dal jinou baterii jako upgrade. Místo 23kWh jsem dal 40kWh. Šla tam dát i 60kWh baterie, ale u tohoto vozidla nepotřebuji větší dojezd a i ta 40kWh baterie už auto přežije. Za dalších 10let ta baterie bude mít kapacitu stále větší než mělo to auto jako kdysi nové. Vaše obavy, nebo spíše výmluvy jsou tak dost liché.

@stir Jako by odpůrci (či spíše správně skeptici) elektromobility měli přestat argumentačními fauly o tom, že EV dobře hoří, protože ve statistikách požárů je to zanedbatelné, tak by klimaalarmisti měli přestat s tou blbostí o zvyšovácí CO2 v atmosféře vlivem spalovacích motorů. Protože to vypadá fakt blbě.

Od začátku průmyslové revoluce došlo po dnešek k nárůstu CO2 v atmosféře o 45%. No, ono to vypadá na první pohled dost brutální, že? Ovšem jen do doby, kdy zjistíme, jaká koncentrace tohoto plynu dnes v atmosféře je.

0,041%. Žádná celá, čtyřicet jedna tisícin procenta.

Všichni se shodneme na tom doufám, že tolik bordelu za dvasta let od průmyslové revoluce přes automobilový boom a populační explozi člověk ve své historii nikdy do ovzduší nevypustil a ani nevypustí.

Takže pokud byla koncentrace za Marie Terezie někde kolem 0,028 % CO2, vliv na životní prostědí by měla koncentrace o řád výše, tedy kolem 0,1% a smrtelný poměr by byl 5% CO2 v ovzduší, tak @stir a jemu podobní chtějí zachránit planetu zákazem spalováků...

"proč právě v Severských zemích si pochvalují elektromobily?" Protože tam o 106 těží ropu a plyn, které nám draze prodávají a mohou si pak dovolit do elektromobility nalévat ohromné peníze. Mimo jiné se také na severu jezdí výrazně pomaleji, než u nás, třeba v Norku je na dálnicích naximálka 90..100 km/h. A v nemoslední řadě tam takè mají trojnásobnou mzdu. Je tam prostě jiný životní styl. Tam třeba nenajdete kolem měst naše klasická česká sídliště, kde není kde zaparkovat, natož nabíjet.
trtr

Tak marně hledám nějaké dokumenty, kde je opravdu srovnána "emisní náročnost" klasiky a EV, jak při výrobě, tak následném provozu. Nemá někdo něco?

Takových studií je více, ovšem vždy jsou poplatné zadavateli. Samotná výroba je vychází hůř u elektromobilu (kvůli baterkám). Pak se zpravidla analyzuje tzv. životní cyklus, tedy výroba, plus provoz auta. Je jasné, že to vychází poměrně dobře třeba v tom Norsku, kde se většina elektřiny vyrábí "čistě a zadarmo" vodními elektrárnami, a o dost hůř v ČR, kde se stále vysoké procento elektřiny vyrábí pálením fosilních paliv a elekteinobil dohání spLovák až za několik let provozu, tedy najetých km. Ovšem dožene ho třeba po sedmi letech, kdy i doslouží naterie, a emise nové sady baterií už raději nepočítají.
Zde je také vidět, že absolutně nemá ekologický, ani ekonomický smysl nahrazovat auta s malým nájezdem, tedy třeba auta důchodců. nebo těch, kteří nejezdí denně. Ekologickou stopu to naopak zhoršuje.
Nejhorší ale je, že EU a vlády slepě jedou údajnou"zelenou politiku", ovšem marně budete hledat nějaké objektivní dopadové studie jako argument. Nelze přece zpochybňovat něco, co už bylo předem rozhodnuto. Proto se tomu celkem oprávněně říká náboženství.
Slecoval jsem svého času v TV rozpravy z parlamentu a senátu ke greendealu. Shrnul bych to asi takto, na počátku platilo: "Ještě do toho nekecejte, není to připravené", a pak po pár letech při schvalování: "Teď už do toho nekecejte, je to hotové, už se nic měnit nebude!"
Děs a šaškárna. :-/
Ernie už jsme si o tom psali. Nejde o to, kdy se udusíme, ale o teplotu. S tou ty změny klimatu přichází nejvíc a ty škody celosvětově hodně rostou. Stačí se podívat na nedávné povodně, kdy stát ty peníze nemá, protože je utratil i z těch rezerv na to určených. Mimochodem Einstein už dávno napsal, když vyhynou včely, lidstvo je přežije o čtyři roky. Sám jsem si nechal po tornádu udělat i síta na okna a ještě jsem je tam nedal. Prostě je nepotřebuju, hmyz radikálně ubývá a kdo jezdí a jezdil autem dřív, tak to vidí na předním nárazníku či spz. A kdyby se nezakázaly ty freony , tak lidstvo dneska žije v jeskyních, protože záření na povrchu by bylo smrtelné. Takže čím dřív se zbavíme fosilního průmyslu, tím menší bude cena, kterou zaplatíme , už dneska je hodně vysoká.

tomkk.. mluvíte fundovaně pomocí polopravd až by vám neznalý člověk uvěřil. Norsko opravdu těží plyn a ropu. Jak ale ty finace nalévá do elektromobility? Před dvěma lety Norsko zrušilo veškeré dotace na elektromobily a mnozí lidé v Česku ihned hýkali radostí jak to bez dotací nejde protože se dostavil očekávaný krátkobý propad, který následuje každé zrušení dotací. Tím že mají levnější elektřinu? Jo.. mají silovinu levnější 0,7kč/kWh. Není to tak velký rozdíl oproti nám. Přesto se v Norsku dnes prodává 90% nových vozidel s pohonem BEV. Ti lidé tam tedy opravdu musí být hodně hloupí když upřednostňují dle vás horší pohon do zimy a jsou ochotni si jej koupit i bez dotací. Z mého pohledu je pak vtipné vídat když je u nás vyjímečně -20°C přes noc a jdete z noční směny, tak sledovat ty obavy lidí jestli a jak nastartují. A taky jak potom valí oči, když já sednu do 12 let starého elektromobilu, zmáčknu tlačítko, a ihned hladce odjíždím. Vlastně úplně stejně jak v létě.
No a že v Norsku jezdí na dálnicích 100km/h? Vy to berete asi jako výhodu podporující lektromobilitu, ale vám tady někdo nařizuje jet rychleji? Musíte jet nutně 140km/h jak je u nás obvyklé? Jezděte si jak chcete, ale nevymlouvejte se pak na elektromobilitu že je výhodou omezení maximální rychlosti.
O ostatních věcech ani nemá smysl mluvit, protože vy to stejně nechcete slyšet. Vy se chcete jen vymlouvat a hledat důvody proč to nejde a jak je to špatně. Klasický postoj zpátečníka a negativního člověka.

A opět od začátku...Gronsko - Zelená země ...tak kde je to globální oteplování? Brát jako výhodu něco co mě omezuje - je vidět že k totalitě máme opravdu jen krůček

trtr

To tomkk:
Díky za reakci. Právě jsem zkoušel nakontaktovat pár pracovišt, uvidíme, co to hodí. Pravda je, že ty výrobní emise jsou účelově u EV manipulovány a nejsou buď vůbec, nebo jen částečně započítány. Ono to ve výsledku ani automobilku nezajímá, kolik energie a emisí bylo vyprodukováno při výrobě baterie.
Systém teď do toho nekecejte, bude možnost a teď už je to domluveno a nejde to platí i obecně, bohužel.

@stir Mně se zdá, že mluvíš trošku z cesty. Ano, máš pravdu v tom, že například včely jsou pro život důležité.

Ale řekni mi, kdy v historii lidstva byl z tzv environmentálního hlediska největší ekologický nápor na planetu, než v průběhu průmyslové revoluce? Kdy v dobách rozvoje automobilismu vedla z válců prostě jen výfuková trubka bez filtrů a katalyzátoru při spotřebě 20l/100km? Kdy komíny fabrik chrlily miliony tun s*aček do ovzduší? Mimochodem, to ještě pamatuju i já... Pamatuji řeku u nás v Ostravě, která smrděla jak ropa s olejem, laguny v chemičce, černý sníh. A včely nevychcípaly. Dnes je v řece Ostravici postavena kajaková trat a kolem opočinková zona, což bylo před čtyřiceti lety nemyslitelné. Auta mají spotřebu kolem 4 litrů a pomalu s*erou fialky.

Takže argumentace ochrany klimatu a přesvědčení o něm při nuceném prosazování elektromobility je poněkud zcestná.

@tomkk, trtr: Na otázku, jaký dopad na životní prostředí má celý proces vývoje, výroby a recyklace EV a konvenčního automobilu, existuje jednoduchá opověď.

Ernie tu dobu, o které se bavíme, tak bylo jedno, max dvě auta v celé ulici. Dneska ten pohled není pěkný, dvě tři auta u každého domu. A v potoce jsme chytali pstruhy a taky, dneska už je to malý potůček, který skoro neteče, pokud nejsou záplavy. Hmyzu vadí znečištěný vzduch, a hlavně včely zabíjí také hnojiva, zvláště lepivá řepka, která se přidává do paliv. Její produkce na olej by byla jinak výrazně nižší. Ale muzou za to hlavně jedovaté hnojiva proti škůdcům, které bohužel zabíjí i ten užitečný hmyz..

@stir Ty pořád nechápeš ten kontext. Pořád vidíš jen ty auta, nic jiného. No dobře. A tak si vezmi, že kdyby místo těch spalováků byly u každého domu dva tři elektrovozy. Ony mají ten pověstný výfuk opravdu v komínu elektrárny, když odhlédneme od infrastruktury distribuce nabíjení, což je další problém. Větrníky, slunečníky a měsíčníky je opravdu nenapojí. To by měla být v každé vesnici elektrárna? Elektrovoltaická? Co chudáci včelky, když jim sebereš hektary na panely?

Elektřiny je zatím dost a ten energetický mix snad ovlivňují lobisti, s tím bohužel nic neuděláme. A kdyby se pokryla plocha stejná , která je osazená řepkou jen na bioprisady, elektřiny by bylo ohromné množství, ale bohužel naše legislativa nezná pojem bateriové úložiště. Nakonec by to vedlo i ke snížení hnojiv, včelkám by se pod panely dařilo lépe. A když vidím v tv ty blokace větrných elektráren někde pět km od obydlí tak ty řeči o hluku snad můžou myslet jen ti, kteří pod tím větrníkem nikdy nestáli. To je velmi hloupý člověk, který mluví o hluku, bohužel sám to neví, protože to někde slyšel. Kydáte se těch samých lidí zeptal, zda by tam měli raději vysoký kouřící komín koleje, kde budou každou noc vozit uhlí a zaměstnanci vám budou pod okny jezdit na tři směny do práce, co by si vybrali? Vždyt ani to úložiště jaderného odpadu nikdo nechce-, ale stát už má jasno, půjde to silou
Holt elektrika prostě vzniká v zásuvce...
To bateriové úložiště, kapacitně pokrývající nabíjení elektromobilů (s jakou účinností?), vyroste a na konci zivotnosti se zase zlikviduje bezemisne a bez vlivu na přírodu?
A včely pod panely mi nějak úplně uchází, co by tam vlastně dělaly.
Je jasné že pokud bude na ploše místo řepky elektrárna, bude to mít vliv na spodní vody, bude tam stín, takže se tam můžou pást ovce a tráva nebude suchá jako na přímém slunci. Jinak uhelné elektrárny nejsou ve všech městech, takže to ulehčí tomu vzduchu, lidi nebudou dýchat jedy a předčasně umírat. Z těch komínů víc jedů nepůjde, protože všechny dnes jedou na maximum. U nás má CEZ elektrárnu, kamarád tam dělá, takže vím, jak to tam funguje. Musí honit kwh aby měl CEZ zisky. A rozhodně bych si místo těch komínů raději představil ty větrníky než dýchat tohle jako astmatik. A v létě v noci když jezdí uhlí, hluk od vagonů se rozléhá po celém městě.
Vliv na spodní vody? A tráva pod panely , nevím, roste tam vůbec v tom vedru a stínu? I kdyby to takhle ideálně fungovalo, tak elektromobilistum stačí jezdit v létě za hezkýho počasí? Ja teda tankuju celoročně stejně často.

@stir

a co proudění vzduchu - stoupavé vzdušné proudy nad velkoplošnýma solárníma elektrárnama:? Tady je jasně vidět že o ekologii vůbec nejde...

Jde a nejde. Pokud se ovcím zkrátí řetaz, zbyde více hezkého prostředí pro elity. O to si myslím, že jde. Ne přímo o záchranu planety, ale o více životního prostoru pro elity. Aby měly elity něco z toho, že jsou elitami. Teď se na všech i krásných místech Země roztahují ovce. Zbytečně. Jde o návrat někam ke stavu před 20O lety, kdy u?ívání si, rekreace a cestování bylo výsadou elit.
Takhle to je s elektřinou. Musí být drahá! Nejdražší na světě v ČR. Zákon nezná pojem bateriové úložiště nebo například v zahraničí hojně využití elektromobilu k síti. Levná elektřina u nás není žádoucí, raději se spálí přeměnou na teplo, které se volně vypustí do atmosféry. A uhlí pojede dál a zbytečně.
irozhlas.cz/...

 

 


0x
Cílem je nakopat běžné lidi zpět do MHD dobytčáků. Kecy o náhradě spalovánů elektromobily jsou jen pohádky pro uklidnění oveček, aby se nevzpouzely. Podobně jako německé pohádky o muslimských pracantech a doktorech z Afriky, kteří budou živit německé důchodce. Realitu v Německu u? snad vidï každý.
doplněno 01.01.25 15:02: Mimochodem, že vůbec nejde náhradu spaláváků, o ekologii a čistý vzduch, dokazuje i zavedení vysokých cel na "zelené" elektromobily z Číny.

 


0x
Je tohle trolení, nebo jsi se netrefil na facebook?

 

trtr

Zdravím, ne nikdo netrollí, pokud je to na mě. Tak určitě bych nechal lidi většinově do MHD, ale měla by nastat nějaká osvěta ohledně efektivity využití vozidla. Ne, já na to mám, tak to klidně nechám nastartované celý den a budu jezdit do zbláznění. Když to barvu na minulou dobu, vozidlo bylo dar a bylo tak využíváno, dnes je to spíš věc "prestiže".
dasauto

I dnes je to u většiny věc potřebná. Zvláště lidi z vesnic, kde je vše daleko nebo nemocní. Nehažte všechny do jednoho pytle. Věc prestiže je to jen pro pár zbohatlíků.

Jinak bychom v ČR neměli starý vozový park plný aut 15-20let starých.

trtr

Ale nemůžu je to jednoho pytle. Seniory beru, klidně at dostanou příspěvek na lepší/vyšší vozidlo. Měl jsem na mysli situaci např. celodenní jízda jen tak bez účelu a opakovaně, cesta pro "rohlík" 50 km tam a sem (zažil jsem a nechápal),...
A taky nechápu machry s V8, velkým SUV,...Jasně, má na to, já asi taky, ale mám starou plečku a jezdím jednou za uherský rok a auto vždy plné nákupu třeba na měsíc, pravda teď už jsem dlouho nejel a nákup nosím spíše ručně. Taky to jde.

 


0x
Můžete zůstat v klidu. Zatím nic takového neplatí a asi jen tak nebude. Elektromobilita není úplně slepá větev vývoje, v určitých podmínkách může fungovat.Ale zaplatbůh už velcí hráči výroby aut pochopili, že konec spalováků zatím není rozumné řešení, takže třeba ve Stellantisu kopli do zadku cvoka Tavarese, který úplně spalováky ukončil a začali znovu produkovat auta se spalováky. I Škoda už sklízí ,,ovoce progresivismu, kdy jim propadly prodeje, protože elektry se prodávají málo a ve spalovacích jim fest lezou do zelí Korejci a nově i Číňani, kteří nabízí lepší ceny.
A krom toho - i kdyby to platilo už zítra a v autorizáku Vám starou vránu odmítli opravit, tak určitě najdete mnoho soukromníků, kteří auto dají do kupy a případně protáhnou STK.
trtr

Zdravím, opraví, pokud bude čím, jak sáhnou na after díly, tak šmitec.
Jinak jsem myslel elektra jako masovku, to je imho blbost. Celá distribuční sít by musela být posílena a pomalu za barákem by museli být desítky malých jaderných reaktorů. Toto je cesta to pekel, bezpečnostní riziko a... Apropo, chtějí nové bloky k současné JE. Proč nové reaktory nebudou tzv. hybridní, co umí zpracovat to, co vytáhnu z klasiky ven. Je tam třeba ještě 90℅ energie. Takto to budou po chlazení opět dávat pod zem a kupovat nový budoucí odpad. Nechápu.

 


0x
Asi bych to shrnul takto

youtu.be/...
trtr

Názor vám neberu, záleží na použití a taky na tom, jak to člověk používá a hlavně co očekává.
Osobně znám velice znalého člověka, co má auta v malíku a EV šílenství se směje. Má kompletní znalost spalovacích motorů, dynamiky a zkoušení vozidel(má vlastní zkušební středisko,...), prostě jeden z asi TOP5 lidí v Česku. Dokáže detailně rozpočítat, jaká by byla zátěž, pokud by byla EV všude vs pouze tam kde to nějaký význam má.

Za celou životnost EV(+nutno počítat zvýšené náklady a znečištění při výrobě EV a jeho provozu/el.není čistá/) vítězí pořád klasika. Bohužel do Bruselu to poslat může, ale tam laická vláda má svůj názor.
Nikoho nezajímá, že akumulátory potřebují lithium, kde ho vezmeme a jaké emise se při tom uvolní. Dále energie není "zelená", ale třeba z JE a pod. (ano, solární panel, ale zase plno arsenu při výrobě).

Takže když to shrnu, koupíme EV třeba za 1.0-1.25 milionu, abychom byly "green" a jezdili za pár korun. Při výrobě akumulátoru pro tento vůz se uvolní třeba tolik emisí, jako byste s klasikou jezdili x tisíc km, další nepřímé znečištění je při každém nabíjení mimo domov,... ale o tom se nemluví a řeší se jen to, co se produkuje až při provozu EV a to dělá tu "green" myšlenku.
jirib
Dám vám radu.Neřešte to.
Stejně na to mít nebudete a s vaším myšlením chodíte raději pěšky...
2024

@stir: Můžete to takto zkusit shrnout, ale opravdu to může být jinak. Kolega v práci je opravdu EV "sektář" (to se těžko dá nazvat jinak) a je asi 2 měsíce nadšeným vlastníkem Tesly Y (s tou menší baterií, pravda). Když nám vyprávěl jak jel z našeho nejmenovaného okresního města do Brna a zpět (celkem cca 340km z toho 200km po dálnici) tak většina majitelů spalovacích aut učůrávala smíchy. Do Brna přijel se stavem baterie 30%, takže zpět by nedojel a musel dobíjet (jasně, WC, kávička). Pak přijel domů (stav baterie opět na 30%) a po oslavě firemního Silvestra rozvezl pár lidí domů (bo on nepije). Ač ten rozvoz lidí nebyl zrovna "stovky kilometrů", musel opět dobíjet. Odhaduji že za ten den najel celkem 500km s dvěma dobíjeními. Nejlepší na tom je, že to druhé dobíjení musel absolvovat asi ve 2h ráno, když vezl domů posledního kolegu (kolega si samozřejmě rád počkal).

Sorry jako, tohle vážně nechci.

trtr

To jirib: Já na to mám, ale (zatím, pokud nebudu donucen) nechci.

To 2024: Souhlas, člověk se pak otrokem nejen auta, ale i času a toho v dnešní době už je i tak málo. Ano, rychlonabíjení, ale každý proces s sebou nese následky - aku dostává na frak a rychleji jde to kopru, nedej bože toto dělat v zimě, když je aku zmrzlá a sama o sobě má nižší kapacitu.Prostě EU masáž funguje, my Vám dáme a kupte si "nesmysl", za pár let budou natahovat "ruku" pro ty peníze zpět.

Trtr ty jsi fakt asi trol Dneska jsem mluvil s pojištovákem a má také Teslu, byl na vánoce v Řecku, 3800km a zadny problem. Nevím co furt řešíš.
trtr

Ne, žádný troll, ale prostě moc nevěřím, že 3800 km s EV je alespoň stejně komfortních jako u klasiky. Vychází mi minimálně 8x dobíjení,... což třeba při životnosti aku 1000 cyklů je za 125 jízd KO, nebo alespoň významně opotřebená.
Musíš se na to dívat z pohledu elektromobilisty, pro toho je 3800km neskutečná výzva a zážitek, zatímco normální spalovací autista to prostě bez emocí a nervů ujede a stráví během tý cesty čtvrt hodiny tankováním v místech, kde se mu to hodí...
1500 cyklu x cca 400km je 600000km. Ani poté nebude baterka kaput, jen bude mít třeba o 25% menší dojezd, auto může dále jezdit na popojizdky kolem komína. Co ti nevychází? Kolikrát za tu dobu vyměníš olej a filtry? Brzdy? Ruzné čidla emisních systému a já nevím co vše se může posrat na spalováky. A naopak budeš daleko čerstvější a míň unavený, protože monotónní tón motoru unavuje velmi rychle. I když si to člověk nedokáže přiznat. A k tomu přispívají i ty přestávky. Ono není umění jet deset hodin v kuse, ale je to o tom, dojet ve zdraví.
Tohle fakt nemá smysl. V dnes stále nejrozšířenějších autech ze začátku tisíciletí je zrovna čidel, co se během životnosti auta poserou, naprostý minimum a jestli za životnost auta vyjdou na nižší jednotky tisíc? Maximálně. Olej, filtry a další spotrebak včetně gum, vychází cca na padika za kilak. A tyhle auta dnes u konce ještě nejsou, budou jezdit další řádku let, ani dojezd na jedno tankování se jim nesnížil a nesníží.
A oproti tomu cena a životnost baterky, nemluvě o posledních desetitisících kilometrech jejího života, kdy se bude dojezd s každou cestou snižovat. Po těch 600kkm nebo 1500 cyklech dej vědět, můžeme pokračovat, teď je škoda času se tím zabývat. Ale klidně se nestyď dát vědět už třeba po 500 cyklech nebo 200tkm, až bude baterka u konce sil, nebo přijde výměna "jen" prvního článku. A nezapomeň na fakt, že baterky mají, kromě počtu a hloubky cyklů, životnost omezenou i časově (dejme tomu, že po 10 létech třetinu kapacity ztratí i nepoužívaná baterka).
2024 měl by ses přejmenovat na 2025 Ono zase třeba kolegovi to bude stačit. Nemuze se soudit, když to byla třeba ojedinělá cesta. Já také přemýšlel, zda verzi SR, výkonově ta zadokolka úplně stačí, ale kvůli dojezdu je lepší LR, pak člověk nemusí tolikrát nabíjet, když se taková cesta naskytne. A ten výkon u té čtyřkolky už je takový bonus navíc. A také záleží jakou tam má baterii, LFP mají výhody i nevýhody. Může se nabíjet do sta, takže v létě muze mít podobný dojezd jako LR nabitá do 80%, ale chlad ty LFP baterie nemají rády. Než se baterie jízdou prohřeje, téměř vůbec rekuperací nebrzdí, chladná baterie se pomalu nabíjí a ve srovnání s hmotností na tom ta menší baterie neni8vyrazneji lehčí než u NMC s o třetinu vyšší kapacitou. LFP má nižší energetickou kapacitu.
Bery kamarádka se po 1500km čudovala, proč jí Renault hlásí na servis. Vymenj8oleje po roce. Takže padesátník jak pro koho. Na druhou stranu, kdo hodně jezdí, nechce zase jezdit každé dva tři měsíce do servisu. Já měnil čidlo referenčních tlaků teď v prosinci, cena přes pět tisíc, zrovna jsem měl jet na STK, takže pojedu az8tento měsíc. Před dvěma lety podobná porucha, ale to byla jen vypadla hadička. Předtím zase palubovka, nešlo startovat, jen občas anebo to za jízdy vyplo motor. Stačilo zastavit a když to chtělo startovat, jelo se dál. Také doplnění eolysu, po sto tisících nádržka prázdná. Ono toho je daleko více, žádný spalovak bez údržby 600tis km nedá a právě tohoto se tyhle automobilky nejvíc bojí. Mají malé marže, ale ty zisky jim pak tečou celé roky z těch oprav. Když si koupíš nějaký evropský elektromobil, nutí tě po dobu záruky jezdit na povinné prohlídky. Obejdou auto, vymění stěrače nebo zbytecne7brzdovku, doleji vodu do ostřikovače a berou si za to pálku. Nejhorší byl hyundai, ten volá do servisu každý rok, jestli teda to neprodlouzili. Prostě ten ušlý zisk musí nějak dohnat. Ve skutečnosti jsou ale autosalony a značkové servisy pro tyhle automobilky velká zátěž, kterou musí nést. To automobilky které od počátku dělají čistě elektrické vozy jako třeba řada čínských nebo Tesla tohle nemusí vůbec mít. Mají sice servisy, ale auto tam jede, až se pokazí nebo nejde opravit na dálku.
Dáváte odkaz na studii, kterou si udělal sám výrobce? To je jako byste dal odkaz na studii zadanou komunisty, podle které si většina Čechů přeje návrat komunistů k moci.
autoforum.cz/...
Když jsme u těch odkazů
autoforum.cz/...
idnes.cz/...
idnes.cz/...
Tomkk nečti autoforum. Prokopec jezdí elektromobilem a toto je jeho práce. Navíc je úlet porovnávat Tesly S 12 let staré. O novějších trojkách se tam nepíše, protože ty baterie a termomanagement je dále v pokroku. Ale musím se těch S verzí zastat , i u nás jezdí s původní baterii s vysokým nájezdem.

@stir

Takže elektromobily nebrzdí? A co opotřebení pneu? Co opotřebení dálnic,za které nemusí platit?

trtr

Tak určitě brzdí, jako všechno, ale je tam rekuperace, případně brždění vířivými proudy, nebo jak se to v el. motech dělá. Za dálnici by ale měli platit asi všichni stejně. Právě si myslím, že by dálnice pro spalováky měla být případně levnější, at to jezdí více tam, než přes okresky -> bude se lépe dýchat.

 

martinkupka

0x

bohužel, naše provládní média úmyslně mlčí o emisních povolenkách za osobní spotřebu, tedy za tankování paliv a za vytápění...to je dalšěí krok k podpoře EV a snížení uhlíkové stopy evropy

Fialova vláda je podpořila a její zástupci v europarlamentu odhlasovali směrnici podle které se vše zavede k 1.1.2026.

V praxi to bude zmanenat další zvýšení cen za vytápění a cen benzinu a nafty, spekuluje se o přirážce od 2 do 10 korun na litr, to někteří lidé nedají a budou se muset neelektrického auta zbavit...

Jak řekla samotná paní Von Der Leyenová, která tyto lidové změny tvrdě prosazuje...lidé to musí pocítít , jinak nezmění své chování...

Vývoj se bude ubirat podle toho, komu dají občané dávat své hlasy při volbách. Zelený údaje je politicky odsouhlasen, harmonogram ideologických přání zoracován balíček FIT FOR 55 závazně schválen i za podpory fialové vlády, co nás čeká v budoucncu to si může každý přečíst na webuz eu

martinkupka

pokud jde o elektroauta, vzhledem k nízkému dojezdu jsou zatím vhodná především do měst resp. větších měst kde jsou možnosti dobíjení...Ná cestováné dálnicí nebo bosenkými horami je vzhledem k dojezdu lepší naftové superbéčko...přirozený trŽní vývoj by probíhal tak, že v momentu, kdyby bylo lepší a levnější elekroauto by lidé přestali kupovat tédéíčka

jenže EU zasahuje do volného trhu svými direktivami a regulacemi...

Na prostý lid patří přísnost. Souboj systémů po WW1 a WW2 vedl k přílišnému rozmazlení chudých a středních vrstev, a ty už zapomněly, kde je jejich místo. Je potřeba jim opět zkrátit řetěz. Vytápět vlastní dům, jezdit na dovolenou, vlastnit auto.. to musí být opět výsadou nejbohatších.
trtr

To tomkk: To je přehnané, ale řetěz se utahuje a "stádo ovcí" je tam, kde bača EU chce. S tím souhlas. A co je třeba udělat, no alespoň se pořádně ozvat, jinak to bude horší a horší a ne se jen podřizovat, pak ty páky mají čím dál tím větší a to na všechny.

a proto se máme stále lépe a lépe,

trtr

a co básník chtěl říct? Lépe? No já myslím, že nemáme. Ano, je třeba být nad věcí a vytáhnout si ze všeho to nejlepší, ale takto si dobrý stát nepředstavuji. Chyby budou vždy, ale je jich moc!

martinkupka

tady nejde o dobrý stát ale o návrat ke 4 základním pilířům EU, tedy o volnému pohybu osob zboží služeb kapitálu...tedy pokud to bude někdy možné

"a proto se máme stále lépe a lépe" Tohle bude jistě dost individuální a nelze do toho zahrnovat jen to, kolik si za výplatu kdo koupí letos másla. A ještě k tomu to každý vnímá relativně, tedy jak se má v porovnání se sousedy, ale také třeba v porovnání s lidmi v jiných státech. Ještě nedávno "mít se dobře" znamenalo mít o jednu mamutí kýtu více, než sousedi a "mít se lépe" znamenalo, že dětská úmrtnost už nebyla 70 %, ale jen 60 %.

tohle bude jistě dost individuální****to je přeci jasné, že to musí být individuální.

Jsou lidé, kteří se nemají dobře.

Jsou lidé, kteří se mají dobře a nestydí se za to přiznání..

Jsou lidé, kteří se mají dobře ale stále na něco nadávají, že by tamto, či ono mohlo být lepší. Ale nemůže být vše to nej...

No já myslím, že nemáme****to je na každém, jak hodnotí to, co má kolem sebe.

trtr

A vy byste nechtěl něco třeba jen vylepšit? Ona i malá změna dělá divy.

trtr, ano jistě, ale je toho spoustu.

Třeba aby lidé na sebe byli slušnější a ochotnější, hned si nenadávali, neubližovali. Pak ještě ...to by byl dlouhý seznam, co bych chtěl změnit. Je jasné, že mnoha lidem by se můj seznam nelíbil, jako se nelíbí mně seznam některých lidí, co změnit.

 


0x

Dobrý večer.

Při posuzování uvedené problematiky, bychom měli také neopomíjet, účinnost jednotlivých vozide (jejich pohonů), což má jistě nezanedbatelný podíl na životní prostředí.

1. Spalovací motor přemění jen cca 30% vložené energie (spotřebovaným palivem) na užitečnou práci. Ostaních 70% jsou ztráty.

2. Elektromotor cca 80%

3. .Parní stroj cca 10%.

Npř. na ujetí 100 km, za stejných podmínek, je potřeba v každém případě stejné množstvi (užitečné) energie, at použijeme jakýkoliv pohon. Neužitečnou (zaplacenou) energii - ztráty, vidíme právě podle míry účinnosti jednotlivých pohonů.

Zdravím -miro

Ovšem když se řekne A, musí se zmínit i B. Účinnost výroby elektřiny, z velké části v uhelných elektrárnách, ta je jaká? A další věc účinnost elektromotoru samotného vypadá hezky, ale co účinnost baterií při nabíjení a vybíjení, k tomu účinnost nabíječky a střídače pro motor, nakonec ani ztráty ve vedení nejsou zanedbatelné? Domnívám se, že jen tyhle procesy, bez výroby, budou s celkovou účinností někde kolem 60% ... Včetně elektromotoru pak kolem 50% a to ještě nemáme tu elektriku vyrobenou ...
trtr

No, to je právě ono, nelze dnes jednoduše tvrdit, že A nebo B je ta cesta, důvody tu padly. Benzín/nafta mají horší účinnost a EV lepší, ale kde a za jakých podmínek elektřina vzniká? Nějaké studie jsou, ale ani strana A, ani B je nikde nezveřejní, protože by si mohli podkopat trh a navíc málokdo je má objektivní (všichni to ladí spíše k hanění protistrany). Takže si z toho dnes asi odneseme, že EV není tak zelená výhra, jak se tvrdí a budeme konzervativní, protože je to pravda.

Elektřina jednoduše vzniká v místě, kde se dá vyrobit, v podstatě všude. Kdežto ropa v Rusku, jiná cesta nevede. Možná potom tankery z Číny, ale také pochází z Rusa. Tady se furt polemizuji ztráty ve výrobě nebo někde jinde, ale takový ropovod musí mít hodně silné čerpadla a musí být v blízkosti zdroj energie. Těžba také není zadarmo a co taková rafinace? Obrovský energeticky náročné. Rozvoz v cisternách také není zadarmo a provoz té čerpací stanicemi také ne

zelená je kombinace žluté a modré, bohužel EU se snaží do toho míchat červenou a hnědou

trtr

To stir:

Pravda s tou elektřinou. Takže nabíjím doma z panelů, jsem asi nejvíc eco-friendly, nabíjím na cestě u stanice (proud z uhlí), tak jsem nejméně eco-friendly, jádro je někde mezi (skrze odpad). Teď záleží, co po dobu životnosti EV bude převažovat.

No tak co já vím, tak třeba Tesla garantuje čistou, Lidl také a eon myslím taky. Dneska si může každý změnit dodavatele, který dodává čistou energii a postupně to narůstá, tím jak ty peníze jdou od těchto zákazníků. Naopak Tykač stále natahuje ruce a pořad má málo. Tohleto nikomu nevadí ty dotace? Sídlo mají v zahraničí, doma nezůstane ani koruna. Ještě že banky začaly mít rozum a přestávají špinavé zdroje podporovat.

Taky máte před zásuvkou v autě chytou krabičku která nepustí "špinavou elektřinu"?

To asi bude ta samá krabička, která kdysi rakušákům filtrovala elektřinu z Temelína.

 


0x
Koho by to zajímalo, jaký dopad na HDP bude mít autonomní řízení...
ark-invest.com/...
trtr

Taky dobrá poznámka. Apropo, ČR by to chtěla povolit, ale ještě nikdo nerozseknul, zda v případě nouze zvolit:

1. Zachránit posádku, strhnout řizení směrem na chodník a tam zabít x chodců (není návodem, ani schvalováním čehokoliv, tak to prostě teoreticky je a odborníci to řeší).

2. Zachránit okolí, obětovat posádku a narvat to třeba čelně do kamionu.

Hlavně, že ministr Kupka má jasno a už by to prosazoval, stejně jako autonomní metro, vlaky (a dokonce i bez průvodčího -> u nás volovina - některé koridory jsou do zatáček, takže není vidět, zda všichni v pořádku nastoupili/vystoupili i když tam je obsluha, natož stroj), ... a spousta dalších "oslovin"

Máš hodně nízké mínění. Tesla sleduje ne jedno auto před sebou, ale i ty předtím autem, takže v tomto je daleko lépe než člověk. Vidí popelnice, vidí lidi, vidí stojící nebo pohyblivé cíle, vidí značky, semafory, zná rychlost aut okolo sebe atd
Stir: Tohle všechno vidí i můj pes, když se mnou jede v autě, ale taky bych ho nenechal řídit
trtr

To stir:

Vidět, může co chce, jde o to rozhodnutí, to stroji nepřisluší! To může udělat jen a pouze člověk a pak se případně zodpovídat. Jasně, částečně to na sebe vezme automobilka, ale ta to nechá napsat tak, aby to vyhovělo, ale nikdy nic platit nebude třeba pozůstalým -> vyšší moc. O to jde.

On v tomto případě člověk také často nemá čas na nějaké rozhodování a reaguje pudově bez rozmyslu. Takže tam v takových situacích stačí dát generátor náhody.

Další možností je, že uživatel suta toto závazně zvolí, tedy zda je život osádky prioritou. Ale pak ponese následky.

No ale vážně, celkově jsem proti, umělá "inteligence"prostě není člověk a v zásadě na lidský život bude kašlat. Už se to ukázalo v několika případech, kdy AI lidi naváděla k sebevraždě. Řeknete si, že toto se dá pevně naprogramovat. Ne nedá, to je v rozporu se samostatným myšlením. Samozřejmě, vývoj je teprve na počátku, ale z výše uvedeného je jasné, že do AI základní Asimovovy zákony robotiky neimplementovali.

cs.wikipedia.org/...

trtr

No, je to pudové, ale stroj má často pouze dvě možnosti (logika 0 a 1), člověk vyplodí i třeba možnost další.

Tak to není, ten počítač je daleko rychlejší než mozek, mrkni na YouTube, jak to jezdí samo.
Přesně! Mrkněte na video na YTB stačí zadat Tesla self drive fails a uvidíte věci


Ono to je taky trochu o řidiči,ve středu jsme potkali Teslu s totálně urvaným předním kolem ,řidič zřejmě spoléhal na asistenty a v zatáčce na náledí to postat do protijedoucí audiny.Naštěstí to schytaly jen plechy,Ale jak se tohle mohlo v tak dokonalém autě prošpikovaném asistencí všeho možného stát... ( bouračky tam bývají pravidelně,ale obvykle auto skončí v poli...)

trtr

Tak ano, když se vše naprogramuje, tak to funguje hezky a to do té doby, než se stane něco, co není v programu, nebo něco co se v rámci "učení" ještě nestalo. To, že stačí vada jedné "pojistky" a vše je KO raději neuvažujme.

Ona ta "robotika" za volantem je primárně určena v "hromadném nasazení", kdy auta spolu budou komunikovat. Aby toto mohlo nastat, budou se muse t zavést určité standardy a normy -> co je standardní a normové je často nudné a omezující (minimálně pro konstruktéra a designéra), takže kdoví jak a zda se to vůbec vyvine.

Nunici: to byla samozřejmě chyba tý audiny, která neuhnula, jak tesla očekávala Ono jak dneska ty nový auta vypadají všechny stejně, tak za špatnýho počasí tesla nepoznala značku auta, takže myslela, že jde o nějaký obyčejný auto, co jí uhne z cesty, ale ona zatím audina s "nadřidičem", co neuhnul
O čem se bavíte? Já o autonomním řízení. U nás to nebude nikdy, Evropa to zreguluje a v us bude do několika let. Robotaxi bez volánku a pedálů a stávající Tesly to dotáhnou také.

 


0x

youtu.be/...

 


0x
Časopis Nature energy.. A jsme opět u toho, výsledek každé studie určuje zadavatel.
Ale Vy to nechápete politicky. Testovali blbě, baterka přece vydrží do zániku Sluneční soustavy! A tady ten pán, co najel s Teslou 2 Mkm si nechal ty 4 baterie a 13 motorů měnit jen proto, že se mu už okoukaly
autojournal.cz/...
Známý ze srazu dnes psal, že mu odešla baterka. Po šesti letech a 400tis km. Ta 12ti voltová
To je klidně možné, že tentokrát už i ta 12voltova
Ostatně, nějak jsem dodnes nepobral, proč auta se zásobou elektriky potřebují i běžnou 12v olověnou baterku a nenapájí to všechno rovnou přes step-down z tý hlavní.

 


0x

Hezký den přeji:

Dovolte ještě jeden pohled na diskutovanou problematiku z pohledu účinnosti, jak uvádím výše.

Ze školních lavic víme :"Žádná energie se nadá zíslak ani ztratit, ale jen přeměnit jednu v druhou" ( Einstein) .

Při každé přeměně energie jsou nejaké ztráty, které oslabují konečnou výši vložené energie daného media. Jak je to tedy z tohoto pohledu? Kolikrá musí proběhnout přeměna energie pro rozpohybování automobilu od jeho výroby se spalovacím motorem ( výroba pohonných hmot , každé vyrobené součástky, dopravu až po natankování do vozidla? Kolik těchto přeměn dochází od výroby elektromobilu, potřebné el.energie až po nabití akumulátoru elektromobilu? Tento pohled mně přesvědčuje,že elektromobil znamená celkově nižší zátěž životního prostředí. Jinou otázkou jsou stanovené ceny požitých energetických médií: To je ale otázkou politickou, nikoliv ekonomickou ani technickou.

Ahoj: -miro

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]