Nejste přihlášen/a.
To bude spíš TORX než tisícihran.
Povolit se to dá správným klíčem. Pokud se tam nástavec protáčí, tak ho někdo ohobloval špatným (menším) nástavcem.
Pokud tam nejde správný nástavec narazit kladivem, tak pak jedině odbrousit hlavu šroubu a koupit nový šroub.
Torx není XZN. Torx má 6 hran hvězdy. Zde je hran víc. Je to XZN. Torxem ho zničí a nevytáhne bez svářečky nebo odvrtání.
Potvrzuji. Několikrát jsem si zničil XZN použitím torxu. Není to sice životní tragédie, ale dostat šroub ven není zas tak jednoduché. Mně naštěstí vždycky zbylo dost masa v hlavě, takže jsem tam naklepl XZN až do dna a šroub šel ven a do popelnice.
Pořád se nemůžu zbavit dojmu, že šrouby na fotce by správným nástrojem ještě měly jít vytočit. Ale nestojím u toho a fotka klame.
Pokud je "tisícihranem" stržený, navařit matku. Nebo malou flexou uříznout, pak navařit matku a vyšroubovat. Vždy se najde řešení
Teď čtu, že nemáte svářečku, co soused, nemá svářen? Pak odvrtat a nový závit.
Mlácením kladiva zničíš ložisko v převodovce na diferáku. Z příruby poloosy se to přenese do vnitřku soukolí skříně převodovky.
případně některý z vytahováků ulomených šroubů - když bude ten správný rozměr mojedilna.cz/...
tak já nevím, ale asi bych začal ke všem poznámkám kolegů zdůrazňovat, že tam opravdu není tolik místa, aby tam někdo bouchal kladivem, majzlem, měl do protipohybu nachystané další kladivo...
Pokud bych to nevytáhl tím vytahovákem, řešil bych to uřezáním flexou, po demontáži vyšrouboval ten zbytek hasákem...
Ale ideální by bylo hodit to do servisu, kdy při poškození by z jejich pojištění byl celý nový díl a úhrada nákladů...
Tekutý kov žádnou matici nepřilepí. Zřejmě je to míněno tak: Vnitřek hlavy šroubu vymazat tekutým kovem, vmáčknout originální nástroj, tj. XZN a nechat vytvrdnout. Poté to zkusit povolit...
Tak jsem se dobral příspěvku, na který reagujete, ale ten postup fakt nemůžu doporučit. Tekutý kov vyplňuje objem a samozřejmě lepí, ale přilepit matici k hlavě šroubu, to fakt nemá šanci na úspěch.
To myslíš vážně?
Silnější utahovací moment. Klíč (bit) se chytne o více hran. Inbus se snadno strhne. XZN jsem ztržen nikdy neviděl (pokud to nějakej trouba nepovoluje torxem nebo XZN hlavu nezasune hluboko na doraz)
Další benefit jsou automatické utahovačky na montážní lince, kdy se hlava nemusí s bitem přesně natáčet a netrvá jí tak dlouho ono zasunutí bitu do hlavy šroubu. Téměř okamžitě zapadne a je možno ihned se šroubem otočit. Při výrobě aut na lince nebo smontování motoru jde o čas o sekundy. Takže rychlejší nasazení hlavy bitu nástroje utahovačky na šroub.
Dále pak vnitřní šestihrany, torxy nebo XZNka netrpí při korozi na úbytek materiálu. Koroze šrouby napadá hlavně z venkovní strany a tak není vyjímkou, že šestihrané matky ztratí třeba u výfuků svoji velikost (třeba z 13ky je po letech 12ka pasující klíč)
Křížovej šroub k vůli tomu z PH philips přešel u nábytkových vrutů na PZ pozidriv, aby zvětšil 2x tolik opěrných bodů při povolení. PH má 4 hrany a PZ 4 + 4 malinké mezi. Stejně je naprd a tak se v tesařině používají TORXy, protože ty hrany jsou sice v počtu 6ti, ale oproti inbusům jsou více ostré a mají větší opěrné plochy a hrozí menší pravděpodobnost stržení a protočení.
XZN je v tomhle špička. Proto je v automotive na metrických závitech a tam, kde je potřeba více nM dotažení.
Imbus zlatý teda opravdu není, dost rád se vyžvejká a pak už neuděláte nic. Nejlepší je torx...
Torx je nejlepší tak do velikosti M8.
Hvězda torxu má hubený střed těla a ostré špičky po stranách s minimem materiálu.
Torx opakovaně neutáhneš přes cca 80nM (odhad)
XZN má velmi tlusté tělo a velikosti jako M10 - M14 utáhnou nesmysl. Klidně i přes 300nM šrouby poloos.
XZN má tlustý střed těla oproti torxu a mnoho krátkých zoubků. To je jeho výhoda!
...
Ochrana před kutilem je tedy pěkná blbost. Jde o pevnost x utahovací moment.
P.S.: Proto i hlavy šroubů klikovky na řemenici jsou dvanáctihrany a né šestihrany jako u starých škopků (š120, Favorit,atd..)
Ožvejkaj je jen ti, co XZN nasadí do půlky (tazatelova fotka to jasně ukazuje) a ti, co to zkouší nejprve torxem (asi ze zvyku) a až potom se podívají, co tam mají dát.
To je celý problém.
Poloosy a jejich M8 XZN jsem nikdy neměl problém povolit po letech ani na jedničkový Fábii. Asi jsem byl první a předemnou to nikdo nestihl dok*rvit.
P.S.: Plovoucí třmeny mají prachovky a hlavu chrání. Dodatečně ji lze zalít i motorovým silikonovým těsněním. Pak jen vyšprtnout jehlou a vnitřek je jak novej.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.