Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Jak vytáhnout tenhle šroub?

Od: pavelll odpovědí: 51 změna:
Dobrý den, jakým způsobem se tá vytáhnout šroub s oválnou hlavou a vnitřním tisícihranem? Vnitřní tisícihran je vychozený, nástavec se v tom jen protáčí a je tam těžký přístup. Mám jen omezené možnosti a hledám nějaké nejjednodušší řešení jak ho uvolnit. Musím vyměnit poloosu. Mockrát děkuji.

 

 

51 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

bear

3x

Novej šroub zde. Musí být opět pevnostní.

skoda-dily.cz/...

 


3x
Menší plochy sekáč, svisle nasednout hlavu šroubu, malými údery ve směru povolení šroubu vytrvale klepat nejmenším kladivem co najdeš.

Tiež sa prikláňam na ten sekáč, dnes som takto povoľoval,skrutky,kde klzal imbus.

asd1
Naseknutim jebnes i do ložiska v prevodovce! Když už tak prirubu musíš podložit závažím pro zachycení rázu (druhý kladivo) a i tak velmi s citem.. radši ten hasak. A podle fotky origo orechem to musí jít,příp.nasazeny přes alobal nebo plech z piksly od piva.. ten na fotce v ruce byl orech zasunuty jen do půlky a ne až na doraz.

 


2x
Navařit na to matku
pavelll

to je super nápad, bohužel nemám svářečku

 


1x

Jedná se o "XZN" tisícihran. Koupíte buď samostatně nástavec podle velikosti nebo celou sadu. Velikost se značí M+číslo, například M16.

pavelll

opravdu je to tisícihran (m10)

 


1x
Řešil jsem to loni na poloose Audi a4..Budete se divit,ale pomohly velmi dobré kvalitní sikovky...Značku nevím-měl jsem je půjčené..ale povolil jsem to nakonec..Šrouby jsem pak nahradil imbusovými se stejnou pevností.

 

jir

1x
V nástrojárně na údržbě forem jsme podobné šrouby s vyčvachtaným vnitřním šestihranem vytahovali pomocí levotočivých vytahováků. Bylo tam několik sad i na velký průměry, zašrouboval se do hlavy šroubu a ten se pak povolil. Na vaření nebyl čas.

 


1x
Než jsem si před lety koupil vhodnej oříšek, několikrát jsem takový šrouby úspěšně povolil i utáhl hasákem, ale je to pakárna, vzduchová řehtačka je jiný kafe U stržených imbus šroubů používám nejradši o něco větší torx a namlatim ho tam kladivem, ty rány i pomůžou k povolení zatuhlého šroubu.
Ale tohle by šlo i odvrtat, pokud je tam trochu přístup s vrtačkou.
Na tom šroubu je vidět, že tam někdo málo zastrčil nástavec, možná by i ten spravnej stačilo nabouchat nadoraz a ještě by to povolil.
pavelll

ale hasákem se to bude protáčet, ne? Je to hodně utažené
Nebude, ten se do hlavy parádně zakousne, vždyt jsou to vlastně takový silnější sikovky. Opravdu jsem s ním demontoval i montoval poloosy několikrát, jenom to jde pomalu a zato hůř , ale spolehlivě, na rozdíl od hvězdičky tam není co strhnout.

 


0x

To bude spíš TORX než tisícihran.

Povolit se to dá správným klíčem. Pokud se tam nástavec protáčí, tak ho někdo ohobloval špatným (menším) nástavcem.

Pokud tam nejde správný nástavec narazit kladivem, tak pak jedině odbrousit hlavu šroubu a koupit nový šroub.

pavelll

Děkuji za odpověď. Opravdu je to tisícihran (m 10), rohy jsou obroušené a prostě se to protáčí a nevím co s tím, jsem na cestách a musím to vyřešit
bear

Torx není XZN. Torx má 6 hran hvězdy. Zde je hran víc. Je to XZN. Torxem ho zničí a nevytáhne bez svářečky nebo odvrtání.

Potvrzuji. Několikrát jsem si zničil XZN použitím torxu. Není to sice životní tragédie, ale dostat šroub ven není zas tak jednoduché. Mně naštěstí vždycky zbylo dost masa v hlavě, takže jsem tam naklepl XZN až do dna a šroub šel ven a do popelnice.

Pořád se nemůžu zbavit dojmu, že šrouby na fotce by správným nástrojem ještě měly jít vytočit. Ale nestojím u toho a fotka klame.

 


0x

Pokud je "tisícihranem" stržený, navařit matku. Nebo malou flexou uříznout, pak navařit matku a vyšroubovat. Vždy se najde řešení

Teď čtu, že nemáte svářečku, co soused, nemá svářen? Pak odvrtat a nový závit.

pavelll

existuje nějaká mini aku svářečka nebo něco na tenhle účel?

Přiznám se, aku svářečku jsem ještě neviděl, páč jsem ještě mlád.

asd1

Nic novýho

Svářečka na bater/...

Ten tisícihran bych naklepnul přes plech z piksly od piva (vymezí vůli), možná i přes gumu/plast z petky apod. Nebo hasák, vyrousit drážku pro šroubovák nebo odbrousit celou hlavu šroubu...

duležité, že víte jak na to.

 


0x
Nepřijde mi až tak ochozený, aby v něm nefungoval opravdu správný a kvalitní klíč.
doplněno 11.12.24 11:52: To genehawkins: Však zašroubovaný je na první fotce, a ten tak špatně nevypadá. Podle toho ožužlaného v ruce to vypadá, že problém byl je v tom, že kvůli blbému přístupu nebyl tisícihran doražen do dna a tazatel to vytáčel jen za okraj. Je potřeba použít vhodnější nástroj, nebo si ho vyrobit. Nemyslím samozřejmě vlastní nástavec, ale ráčnu. Pokud tam není místo na ráčnu s cvrčkem, tak použít jednoduchou bez cvrčka.
doplněno 11.12.24 11:56: A nebo, pokud se tam vleze, tak použít hasák, nebo hodně kvalitní sikovky. Já mám lepší zkušenost s hasákem, včera se tu řešilo.
Podle toho, jak se ožužlaly zuby, je to celkem měký materiál, zuby hasáku se do něj krásně zakousnou.

No tak ten, co drží v ruce, asi vyšroubovat nepotřebuje...

 


0x
Vzal bych větší bit a obrousil ho do konusu a narazil do hlavy kladivem. Druhou rukou pomoc sikovkama.
bear

Mlácením kladiva zničíš ložisko v převodovce na diferáku. Z příruby poloosy se to přenese do vnitřku soukolí skříně převodovky.

Na fotce je tuhá náprava. Velkým mlácením bych spíš odštipl odlitek než zničil ložisko.
ra20z..Na fotce není tuhá náprava..Spíš bych to viděl na podélné uložení motoru s převodovkou..

 


0x
Co nějaký tekutý kov?
Přilepit vhodnou matku, nechat zaschnout a vyšroubovat
obi.cz/...
pavelll

To je zajímavé, otázka, jestli by to fakt vydrželo velký krouták

 


0x
Natloukl bych do něj větší hvězdičku torx a musi to jít
Tudle sem se nemoh dostat na imbus tak sem vzal tupější majzlík kladívko a po obvodě hlavy ho postupně povolil
Ještě mi napadaj samosvěrný kleště ale na ty asi nebude moc místa

 


0x

případně některý z vytahováků ulomených šroubů - když bude ten správný rozměr mojedilna.cz/...


doplněno 13.12.24 12:59:

tak já nevím, ale asi bych začal ke všem poznámkám kolegů zdůrazňovat, že tam opravdu není tolik místa, aby tam někdo bouchal kladivem, majzlem, měl do protipohybu nachystané další kladivo...

Pokud bych to nevytáhl tím vytahovákem, řešil bych to uřezáním flexou, po demontáži vyšrouboval ten zbytek hasákem...

Ale ideální by bylo hodit to do servisu, kdy při poškození by z jejich pojištění byl celý nový díl a úhrada nákladů...

bear

Asi nejlepší nápad. A nejšetrněší vůči tripoidu poloosy a ložisek v převodovce.

pavelll

takže navrtat a pak vložit vytahovák, ale doufám, že to pak neutrhne celé, když je to tak měkký šroub z hliníku

ja těmahle vytahovákama nikdy nic nevyndal dokonce mi i praskli a to je pak radostiiiiii

jm
Já bych to právě že nevrtal protože díra je tam už dostatečná. pokud nějaký vytahovák bude mít ideální tlouštku tak jen mírně zatuknout – nemlátit kladivem jak do kovadliny. A jak už zaznělo jinde, může se tam klidně kápnout nějaké to lepidlo.
Jsou různé hacky typu vložení plátků gumy, aby ten vytahovák měl co největší plochu na tah.
pavelll...Šrouby na poloose URČITĚ nejsou z hliníku! To byste daleko nedojel..Hliníkové šroubky a šrouby asi existují,ale ty vaše to nejsou..
pavelll

A ten "tekutý kov" by opravdu fungoval na přilepení matice? Zkoušel to někdo? Nebo se to spíš ukroutí?

Tekutý kov žádnou matici nepřilepí. Zřejmě je to míněno tak: Vnitřek hlavy šroubu vymazat tekutým kovem, vmáčknout originální nástroj, tj. XZN a nechat vytvrdnout. Poté to zkusit povolit...

Tak jsem se dobral příspěvku, na který reagujete, ale ten postup fakt nemůžu doporučit. Tekutý kov vyplňuje objem a samozřejmě lepí, ale přilepit matici k hlavě šroubu, to fakt nemá šanci na úspěch.

Ampér jo takhle nějak jsem to myslel, jen blbě napsal.

@juraja: jasně, však to dáme nějak kolektivně dohromady.

 

km

0x

proč se používají tyto "nestandardní" hlavy?

Argumenty byly i takový, aby se v autech nehrabali kutilové. Ale to se hra at stejně budou
Zlatý inbusy !
bear

To myslíš vážně?

Silnější utahovací moment. Klíč (bit) se chytne o více hran. Inbus se snadno strhne. XZN jsem ztržen nikdy neviděl (pokud to nějakej trouba nepovoluje torxem nebo XZN hlavu nezasune hluboko na doraz)

Další benefit jsou automatické utahovačky na montážní lince, kdy se hlava nemusí s bitem přesně natáčet a netrvá jí tak dlouho ono zasunutí bitu do hlavy šroubu. Téměř okamžitě zapadne a je možno ihned se šroubem otočit. Při výrobě aut na lince nebo smontování motoru jde o čas o sekundy. Takže rychlejší nasazení hlavy bitu nástroje utahovačky na šroub.

Dále pak vnitřní šestihrany, torxy nebo XZNka netrpí při korozi na úbytek materiálu. Koroze šrouby napadá hlavně z venkovní strany a tak není vyjímkou, že šestihrané matky ztratí třeba u výfuků svoji velikost (třeba z 13ky je po letech 12ka pasující klíč)

Křížovej šroub k vůli tomu z PH philips přešel u nábytkových vrutů na PZ pozidriv, aby zvětšil 2x tolik opěrných bodů při povolení. PH má 4 hrany a PZ 4 + 4 malinké mezi. Stejně je naprd a tak se v tesařině používají TORXy, protože ty hrany jsou sice v počtu 6ti, ale oproti inbusům jsou více ostré a mají větší opěrné plochy a hrozí menší pravděpodobnost stržení a protočení.

XZN je v tomhle špička. Proto je v automotive na metrických závitech a tam, kde je potřeba více nM dotažení.

jawacek350

Imbus zlatý teda opravdu není, dost rád se vyžvejká a pak už neuděláte nic. Nejlepší je torx...

bear

Torx je nejlepší tak do velikosti M8.

Hvězda torxu má hubený střed těla a ostré špičky po stranách s minimem materiálu.

Torx opakovaně neutáhneš přes cca 80nM (odhad)

XZN má velmi tlusté tělo a velikosti jako M10 - M14 utáhnou nesmysl. Klidně i přes 300nM šrouby poloos.

XZN má tlustý střed těla oproti torxu a mnoho krátkých zoubků. To je jeho výhoda!

...

Ochrana před kutilem je tedy pěkná blbost. Jde o pevnost x utahovací moment.

P.S.: Proto i hlavy šroubů klikovky na řemenici jsou dvanáctihrany a né šestihrany jako u starých škopků (š120, Favorit,atd..)

Co píšeš je v podstatě pravda.
Jenomže nástavce xzn se zase snadno strhnou. Při výrobě ne, protože tam se utahuje montuje všechno nový , nesrostlý sobě korozí.
Podívej se na to, jak hlavy šroubů XZN vypadají -ožbýkaný, dojebaný po předešlých pokusech o povolení. To je PRAXE
Pokud je šroub-INBUS dobrý pevnosti, tak se jen tak neožvýká.
Stačí vzpomínky na čepy plovoucích třmenů brzd s hlavou XZN. nakonec jsme navařovali. Všechny čepy vyměnili za kvalitní čepy s INBUS hlavou

 

bear

Ožvejkaj je jen ti, co XZN nasadí do půlky (tazatelova fotka to jasně ukazuje) a ti, co to zkouší nejprve torxem (asi ze zvyku) a až potom se podívají, co tam mají dát.

To je celý problém.

Poloosy a jejich M8 XZN jsem nikdy neměl problém povolit po letech ani na jedničkový Fábii. Asi jsem byl první a předemnou to nikdo nestihl dok*rvit.

P.S.: Plovoucí třmeny mají prachovky a hlavu chrání. Dodatečně ji lze zalít i motorovým silikonovým těsněním. Pak jen vyšprtnout jehlou a vnitřek je jak novej.

 


0x
Dozvíme se, jak to dopadlo?

 

pavelll

Děkuji všem, nakonec se mi povedly uvolnit všechny šrouby. 4 šly rázovým utahovákem a dva jsem vzal tím velkým, červeným hasákem z Hornbachu a zafungovalo to. Opravdu to udělalo docela slušné vroubky, za které se to chytlo a pak jsem velkou silou pootočil a bylo to.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]