Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Měření tlaku v pneumatikách

Od: jano* odpovědí: 21 změna:
Trocha fyziky. Má na správnost měření tlaku pneumatik vliv, když auto stojí na svahu - tedy ne na rovině?

 

 

21 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

asd1

3x

Zatížení vliv na tlak v pneu má, ale pro běžné použití je rozdíl zanedbatelný.

 

mathew

2x
Ne, proč by mělo?
jano*

Napadlo mě, zda více zatížená pneu nevykazuje vyšší tlak.
makk

Ano je to tak, ale rozdíl je zanedbatelný.

 


2x

Daleko největší rozdíl tlaku v pneu způsobuje změna teploty ovzduší. Koncem léta při teplotě 25 st.C nahustíte kola na předepsaný tlak, potom klesne teplota na 5 st.C a už máte v pneu nižší tlak o jednu nebo 2 desetiny bar.

Jinak mně vrtá v hlavě používání digitálních měřičů tlaku, které jsou podle nařízení EU jako povinná výbava každého nového vozu. U mého Tucsona se objeví hláška, že tento asistent funguje pouze za jízdy. Takže musím za jízdy zmačknout 2 tlačítka, z toho druhé i několikrát, aby se mi na palubním displeji objevil obrázek 4 kol s údajem tlaku v pneumatice. Musím tedy spustit oči z vozovky a rukou, v které nesmím za jízdy ani držet mobil, musím mačkat tlačíka a potom pozorovat a zkoumat displej na palubní desce.

Co vy na to, odborníci na bezpečnost silničního provozu z BESIPu? Není to jasné přestupkové jednání řidiče vynucované výrobcem vozu v návaznosti na nařízení EU?

Toníku, ale to jsi přeci položil dotaz a bylo Ti kvalitně odpovězeno. Když to za jízdy nezvládněš, tak to udělej při pomalé jízdě na prázdném parkovišti, nebo jak Ti jiní poradili, změřit ručně.

poradte.cz/...

Milane, já to samozřejmě za jídy bez problémů zvládnu, stejně jako ostatní řidiči zvládají bez problémů za jízdy telefonovat.

Já to tušil, že jseš šikula a zvládněš to. Pak ale nevím, proč jsi psal ten text o nebezpečnosti kontroly tlaku.

Snad to pochopíš, že jsem to srovnával s držením mobilu za jízdy.

 


1x

Pokud chcete měřit naprosto přesně tak v tom samém kole bude o něco jiný tlak pokud bude auto čumákem do kopce nebo z kopce.
Jde jen o to zda se bavíme o reálném měření tlaku pro provoz vozidla (pak je to zanedbatelné) nebo se bavíme o fyzice (to by se určitě spočítat i naměřit dalo)

 


0x

A hlavně je nutné aby ventilek byl vždy uprostřed výšky kola - tj na 3. nebo 9. té hodině. Dále zkontrolovat teplotu a přepočítat dle pv=RT.

aladar

Neschází náhodou v tom vzorečku písmenko "n", tedy nRT? Ale po 50 letech od průmyslovky si to mohu plést.

Ano máte pravdu,ale pokud vyskrtnu konstanty tak p1v1/T1=p2v2/T2 a v zimě a kontrole v teplé garáži či na přímém slunci už to klidně 2 desetiny baru "udělá".
goog

Poloha ventilku nemá žádný vliv na tlak. Tlak je rovnoměrný uvnitř pneu. Působí všude stejně.

Pokud bude ventilek na 6 ti hodinách tak je tam vyšší tlak než na 12 ti hod o hydrostat tlak
goog

V pneumatice je cca 2,2 BAR (220kPa). Na běžném měřáku to co popisuješ absolutně vůbec nespozoruje!

runner2
Ivanhorseman: hydrostatický tlak v pneumatice?

 

kdosi

Ano, i v pneumatikách funguje fyzika. Akorát ten rozdíl tlaku bude tak nepatrný, že ho normální člověk nezměří ani omylem.

 

kdosi

0x

Když to vezmu do extrému, všechna kola natlakuju stejně a pak namontuju, tak auto postavené svisle bude mít horní kola nezatížená a tlak v dolních kolech bude vyšší, protože bude pneumatika zmáčknutá a objem pro vzduch tudíž menší.

Když to vezmu prakticky, tak i když je auto "do kopce" a těžiště se tudíž přesune o nějaký centimetr k dolní nápravě, tak tak ten rozdíl je tak malý, že ho doma pořádně nezměříte.

Ale není místo teoretizování na poradně rychlejší vzít do ruky tlakoměr, změřit tlak v přední a zadní pneumatice u vozu v kopci, pak ho přeparkovat obráceně a změřit to zas (a ideálně několikrát zopakovat pro potlačení chyby měření)? Pokus na pár minut.

IMHO nenaměříte žádný rozdíl.

A pokud v tom vašem kopci naměříte, tak naměřené hodnoty o půlku toho rozdílu upravíte a budete mít přesné hodnoty pro rovinu.

asd1

By musel měřit něčim přesnějším.. A větší rozdíl udělá únik vzduchu při nasazování měřáku

kdosi

Ano, budu-li měřit něčím absurdně přesným, něco absurdně malého asi naměřím.

Budu-li používat normální postupy, tak asi nenaměřím nic a tedy pro normální měření je to fuk. Což je to, o co šlo v otázce

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]