Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Přechod pro chodce

Od: walter odpovědí: 29 změna:
Dobrý den. Jak je to tedy s pouštěním chodců? To jako musím povinně každého pustit? Teď se v tom nevyznám.
To abych pak ve městě nedělal nic jiného než zastavoval a rozjížděl se.

 

 

29 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


11x

Jezdím po Praze víc, jak padesát let a praxe mě naučila, že při těch rychlostech přesunu, mě vůbec nevadí toho chodce pustit. Rozhodně je to lepší, než potom řešit následky u soudu. To se ale týče i jiných dopravních problémů. 100x si říkám, že jsem sice v právu, ale i malý tukanec stojí spoustu času, který mi za to "právo" nestojí.

 


6x

Stačí si řádně přečíst §5, odst. 2), písm. f) z. č. 361/2000Sb. Dobré je také si k tomu přečíst celý §54 téhož předpisu.

 


4x

Řidič nesmí:

ohrozit nebo omezit chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce
nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce, v případě
potřeby je řidič povinen i zastavit vozidlo před přechodem pro chodce; tyto povinnosti se
nevztahují na řidiče tramvaje vozidla s právem přednosti v jízdě

pak ještě dále:

ohrozit chodcepřecházejícího pozemní komunikaci, na kterou řidič odbočuje, a dále nesmí
ohrozit chodce při odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci, při vjíždění na
pozemní komunikaci a při otáčení nebo couvání

To abych pak ve městěnedělal nic jiného než zastavoval a rozjížděl se****ale to se přeci dělá běžně, při jízdě ve městě. Už od té doby, co se auta používají.

 


3x
Tož asi tak

To není vůbec dobrý výklad.

Mário, musíte kopírovat znění předpisu, nikoliv nějaký výklad.

 


3x
To tě naučí v autoškole, neboj...

 

tyler

2x
Ano, je to tak. A ja dodávám ,,At žije ekologie!"
Protože není nic zbytečnějšího, než když jedete v koloně o třeba třech vozidlech a ten první řidič se rozhodne, že zastaví jednomu člověku na přechodu, jež mohl 5s počkat a bezpečně projít. Tolik promrhané energie, jen aby se dodržel zákon či vyhláška.
Naštěstí se zrovna tohle příliš nevymáhá. Ale pokud jezdíte v autoškole, pouštějte raději i ty, co teprve vychází z baráku, ale už z dálky se lze domnívat, že by ten přechod mohli chtít využít (napsáno s nadsázkou).

Tak choďte pěšky, jako ti chodci, když vám vadí ekologie.

tyler
Obávám se, že jste můj příspěvek nepochopil..
No pochopil, jen jsem chtěl říct, že rychlejší je kolo nebo metro, než skákat ze spalovakem v kolonách. Ono tisíce aut v kolonách vypouští ty jedy i když stojí, takže je jedno jestli stojí před přechodem nebo o kus dál za ním.
tyler
Pravděpodobně se ve své představě o mnou popisované situaci pohybujete někde v Praze a ještě k tomu ve špičce. Tam je asi opravdu jedno, jestli zastavíte, resp. budete muset zastavit u přechodu č. 28 nebo u toho dalšího o 50 metrů dál. A do toho vás navíc několikrát zastaví semafor. Tam auto už opravdu nemusí dávat smysl, ano. Já však nastínil situaci jinou, kdy jedou plynule auta v počtu třeba 3 kusů (a dejme tomu, maximálně 8), která kvůli jednoho člověka musí zcela zabrzdit a následně se rozjíždět = plýtvání energií, ale je splněna vyhláška/zákon. Vše vynásobeno počtem daných aut. Vidíte ten nepoměr? A tím jsem chtěl tak trochu i naznačit tazateli, že vlastně dost záleží na situaci a nemusí mít strach, že by to každý na 100% dodržoval. Protože když si vezmete, že těch aut jede 8 a bude každé brzdit a pak se rozjíždět, nejen, že to stojí ještě více paliva, než plynulá jízda, stojí to i čas. Zatímco ten člověk přejde přechod za 5 sekund, poslední auto se může rozjet třeba až za půl minuty. To vše kvůli pravidlu pouštět chodce a řidiči, co striktně dodržuje pravidla, protože pak asi nemusí tolik přemýšlet.
Já to chápu jak z pohledu řidiče,tak i chodce, proto když vidím rozjeté auto, ukazuju at jede dál. Zároveň jako řidič vím, že projetí auta je rychlejší než jeho brzdění a čekání na chodce az se rozmyslí. Každopádně ve městech je kolo rychlejší než auto a nemá problémy ani s parkováním. Na silničním kole najezdím tisícovky km od jara do podzimu a mnohdy jsem rychlejší než autobusová doprava, když jsou obce blízko sebe a mají v každé dědině více zastávek.

 


1x

A problém je taky opačný. Jsem jako chodec povinen přejít když u přechodu zastaví nějaké auto?

Bohužel ne. Náš právní řád vychází z principu, že nikdo nesmí být nucen činit, co mu zákon nekládá, a protože to zákon neukládá, vstoupit nemusíte. Občas si nějaké dvě drbny vyberou obrubník u přechodu ke sdělování jistě strašně důležitých informací, aniž by plánovaly přejít. Podobně se takto občas někdo postaví k přechodu. jen aby si pohrál s mobilem. No a pak takoví ti chroničtí pouštěči, kteří neumí vyhodnotit situaci a nehledají oční kontakt, zbytečně zastavují kolonu aut.

 

jaj*

0x
Nevím jestli nebyly nějaké změny, ale musíte zastavit a pustit chodce i když vypadá že bude přecházet, říká se tomu že zjevně hodlá přecházet, podle komisaře u zkoušek i když je chodec pár metrů od přechodu a jde tím směrem, tak už je vozidlo povinno zastavit, jinak vyletí od zkoušek a zaplatí ty prodělaný 400 znovu, nebo dostane trest podle zákona který se ještě asi 50x měnil

 


0x
Nejlepší jsou ti, co rozráží chodce na přechodu, páč nutně potřebují stát na 50m vzdáleném červeném semaforu jako první...
tyler
Nebo chodci, jež snad čekají na průvodce, protože na ten přechod vlezou až po 3 vteřinách, co auto naprosto zastaví. To je holt lidský faktor.
Podobně jako řidiči, co vás za každou cenu musí předjet, když dojíždíte na červenou.

Jako věčná rivalita chodců, versus řidiči, spartani, versus slávisti a podobně..

 


0x

Chodci samozřejmě zastavím a nechám ho přejít.

Ale zavedl bych pro chodce jasnou povinnost signalizace, že hodlá silnici opravdu přejít.

Kolikrát si dvě amminky s kočárky (či jiné dvě, tři osoby) povídají téměř na hraně silnice, poblíž přechodu pro chodce a přejít nechtějí. Ovšem to už řidič zastaví a ukazuje jim, že mohou přejít, aby se následně dozvěděl, že přecházet nechtějí.

Pane Martine, ano, ale co je jasná signalizace, třeba jakou bude mít babička s holí a taškou, maminka, která vede dvě děti.

Já se spoléhám na oční kontakt, nebo nespěchám a rukou gestikuluji...v klidu přejděte, vklidu jeďte, já počkám.

Ano Milane, v autě také chodci rukou ukážu, že i něm vím a že může přejít.

No a chodec by buď rukou, nebo pro mne za mne holí, ukázal směrem kolmo přes silnici a bylo by jasné, že bude přecházet.

Osobní auto ještě budiž, zastaví, chodec nepřejde, řidič si zanadává a jede dál. Ale když kvůli nim zastavuje autobus, nákladní auto, či přímo kamion, to bych ty chodce (co nehodlají přecházet) fakt něčím praštil.

Martine, ještě zamávám, usměji se a ejhle,, ten člověk taky zamává a usmívá se.

Já když vidím rozjeté auto nebo i náklaďák, tak mu ukazuju at jede, oba ztratíme méně času než čekat, až nebo jestli zastaví. Někteří to nechápou a zastaví i tak, potom také zamávám.

Stir, vynikající, at si z Vás berou někteří vzor. (V tomto případě)

 

@stir: Přesně to stejné dělám jako chodec také, je mi opravdu krajně "blbé" aby kvůli mně zastavoval kamion, zvláště když vidím, že za ním nic nejede a já klidně přejdu o pár vteřin později.

Já se ještě otočím od přechodu a poustoupím o metr či dva...

snad se ještě někdo přidá, jak to dělá a už bude pomalu vznikat pravidlo, jak se chovat...

asd1

Taky se jako chodec chovám ekologicky a ukazuju at jede.. Ale i tak spousta "slušňáků" nechápe a stejně zastaví, na ty platí jen otočit se k přechodu zádama a dělat že přejít vůbec nechci. Ale když už jednou stojí tak jdu, vzájemně se pouštět dělá chaos a pouštěli bysme se tam tejden

V autě pouštim s rozmyslem, hlavně když jede druhý auto protisměre nebo za mnou, příp. dvojpruh a auto vedle který chodec přes mně nevidí - pustim chodce, ten sleduje mně, má radost, nechce dlouho překážet tak vyběhne... a to druhý auto ho sejme. Sice by to nebyla moje vina ael kdybych nezastavil tak tam nevleze...

Podobně cyklisti přejíždějící přechod nepouštim, ne že bych ho sejmul ale zahamuju před nim - mohl by získat dojem že má přednost a příště jiný auto nezastaví. Spousta řidičů takhle na přechodu pouští děcka, za lepší považuju vychovávat k tomu že neni chodec = dává přednost všemu co jede po komunikaci.. Platí i pro přejezdy pro cyklisty kde kolo přednost nemá (legislativně teda pěkný paskvil)

Milane, jezdil jsem spousty let,tak vím, jaké to je. Dojet někam na čas bylo spíš o štěstí, dnes uz nemožné. Osobákům je to jedno, ale než čekat až zabrzdí, raději ho pustím. Je to rychlejší. Navíc pokud nemá automat,tak pro řidiče pracnější

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]