Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Přednost - objíždění překážky a vozidlo z hlavní silnice

Od: marek* odpovědí: 33 změna:
Ahoj,
Situace :
Vozidlo A jedoucí po obousměrné komunikaci potřebuje objet překážku ve svém jízdním pruhu, 100 metrů před křižovatkou, než se tato komunikace napojuje na hlavní silnici. Řidič se rozhlédne, proti nic nejede, započne manévr objíždění. Ve stejnou chvíli z hlavní silnice na onu vedlejší odbočí vozidlo B. Vozidlo B musí zbrzdit, aby nedošlo srážce s vozidlem A, které je právě na úrovni překážky a jede svým protisměrem.
Kdo má přednost?
Manévr objíždění započalo vozidlo A ještě před odbočením vozidla B na onu komunikaci.
Pro zjednodušení (a hlavně proto, že jsou situace, kdy lze legálně vytvořit takovou překážku) vynechme odpovědnost toho, kdo vytvořil překážku, kterou vozidlo A objíždí.
Díky

 

 

33 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


5x

Pokud vozidlo B dalo přednost vozidlu A (vcelku určitě), pak už má přednost před vozidlem A, na jehož straně je překážka. Ovšem to je podle zákona. Ve skutečnosti záleží na konkrétní situaci, v níž se vozidla nacházejí a hlavně na VZÁJEMNÉ ohleduplnosti.

marek*

Z pohledu řidiče vozidla B nedal řidič B přednost vozidlu A, nýbrž odvrátil nehodu, tím že zabrzdil. Toto si myslí řidič vozidla B.
Řidič vozidla A si zase myslí, že započal objížděcí manévr před tím, že na onu komunikace vjelo vozidlo B a tak ho měl řidič vozidla B manévr dokončit.
Mě zajímá, pokud by se stala nehoda vozidel A a B, neshodli by se na viníkovi, tak koho by určila jako viníka přivolaná policie.

Při dodržení všech se situací přímo souvisejících zákonných ustanovení pak nastupuje jedno ze základních ustanovení: §4, písm. a) z.č. 361/2000Sb.

"Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní, aby nepoškozoval životní prostředí ani neohrožoval život zvířat, své chování je povinen přizpůsobit zejména stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, povětrnostním podmínkám, situaci v provozu na pozemních komunikacích, svým schopnostem a svému zdravotnímu stavu."

Ano, tento § se používá u 99% nehod.

 

k2

2x

Pokud se sejdou 2 pricetni ridici, tak B zastavi tak (a da prednost) A, aby mel prostor dokoncil zapocaty manevr...

marek*

To je samozřejmé. Mně jde však o oporu v zákoně.
Respektive pokud by došlo k nehodě, bylo by dostatek důkazních materiálů, které by potvrdily, že se vše stalo, jak jsem popsal, kdo by nesl vinu.

 


2x

To je teoretická otázka, nikoliv z provozu, páč takto podobně se to nestane. Vždy se najde řešení v souladu se zákonem. Jen mi sdělte, které vozidlo mám hájit a které zavrhnout.

Vidím situaci, v souladu se zákonem, že v 10 hodin pojeda auto A, v 11 hodin stejná situace a pojede auto B.

Jen zkuste sdělit, jaké vozidla to jsou? Autobus, návěs, Ferari, Fial 600 atd...

marek*

O teoretickou otázku se nejedná. Jde o otázku z praxe, před hodinou jsem byl svědkem této situace.
Typ vozidel mi přijde vedlejší, byt uznávám, že například při vozidlech hnané lidskou silou nebo zvířetem, případně zemědělský stroj atd. se riziko této situace výrazně zvyšuje - objížděcí manévr trvá výrazně déle. V tomto případě, který mě přiměl položit původní otázku, se jednalo o dvě osobní auta. Je potřeba mít na paměti, že vozidlo odbočující z hlavní na vedlejší komunikaci tak může v některých křižovatkách učinit neměnou rychlostí. Stejně tak jako to, že vozidlo objíždějící překážku se může rozjíždět z nulové rychlosti při započetí manévru a musí dbát bezpečnosti provozu a eliminovat rizika nehody (například dítě, které může neopatrně vyběhnout zpoza objížděné překážky) a plynule se zařadit zpět do svého pruhu. Tzn. celý manévr trvá nějakou dobu. Nejde jen o vteřinu, či dvě.
Neschopnost představit si tuto situaci či si na ni vzpomenout, když se nám stala/byli jsme svědky, neznamená, že tato situace není reálná.

Pane tazateli, sám vidíte, že je velice mnoho možností, jen co jste jich nastínil Vy. Pak to vidí řidič z protisměru, úplně jinak. A vy chcete paušální odpověď, jak se to bude řešit? Za jaké situace to bude? Jelikož mám dobrou představivost, dovedu si představit mnoho možností, jak toto řešit.

Jen Vás ujistím, že se to vždy vyřeší, často v klidu a míru, pokud není jeden z nich agresivní, rozlobený, naštvaný atd.

Vozidlo, které odbočovalo, nemá žádnou překážku, jede přesně dle zákona, to má jednodušší.

Nejde o dávání přednosti v jízdě, ale o výklad §16, zmíněného zákona

nesmí ohrozit ani omezit protijedoucí řidiče a ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích

že vozidlo odbočující z hlavní na vedlejší komunikaci tak může v některých křižovatkách učinit neměnou rychlostí.***musí je tak, aby byl schopen zastavit na vzdálenost... když se za křižovatkou objeví překážka.

Proto nelze dát paušální odpověď, ale vždy jí najdete v zákoně.

marek*

Jde samozřejmě o to, kdo by byl určen viníkem při nehodě v této situaci.
Chápu, že řidič A by argumentoval tím, že započal manévr předtím, než řidič B vjel na onu komunikaci.
Řidič B by zase argumentoval tak, že nic neporušil a jel z hlavní komunikace a byla to klasická situace, kdy někdo předjíždí/objíždí špatně a stane se nehoda.
Rozhodnout by musela policie. Jak a podle čeho by rozhodla?
To je moje otázka. Tvrdit, že nelze odpovědět, že by záleželo na dalších skutečnostech, mi přijde zcestné. Samozřejmě logicky předpokládáme, že například řidič B by nebyl viněn z jízdy nepřiměřenou rychlostí. Toto by samozřejmě dělalo viníka z něj nebo minimálně nějakou měrou. Toto proto vypustme a nahlížejme na případ tak, že nic dalšího jako rychlost atd. nikdo z nich neporušil.

Myslím, že záleží na posouzení konkrétní nehody. Pokud by vyšetřovatel nabyl dojmu, že vozidlo A sice při objíždění překážky omezilo vozidlo B, ovšem neúmyslně protože neodhadl situaci, a že řidič vozidla B mohl nehodě zabránit, ale jezdí jak pako, pak se o vinu nejspíš podělí.

re4zon
Tak dodej zcela exaktni informace, napr. typy vozidel, vypovedi obou ridicu i svedku nehody, presny nacrtek krizovatky i mista nehody, namerenou brzdnou drahu obou vozidel, miru jejich poskozeni.. chces presnou odpoved na nepresnou otazku a nedokazes pochopit, ze ji dostat nemuzes, jak uz ti milancukrar naznacil. Kdyby doslo k nehode, tak protoze jeden z tech dvou (nebo oba) odmitne zastavit a do druheho to napali, i kdyz se oba museli vcas videt, samozrejme za predpokladu, ze cumi pred sebe. Ten bude de facto vinikem. De iure bude vinikem ten o kom to prohlasi PCR a pojistovna.

Marku, že se Vám zdá něco scesného, je Váš problém. Ala časem pochopíte, od čeho jsou soudní znalci, kteří vypočítají přesně průběh nehodového děje. Neurčí viníka, ale sdělí, co by se stalo, kdyby tento šofér reagoval jinak. pak teprve rozhodne správní orgán, či soud, aby byl označen viník.

Pochopíte, že t Vámi popsané nepřesné situace, nelze sdělit viníka?

glyx
Ono ale opravdu nejde rozhodnout pouze podle popisu bez znalosti místních podmínek a situace. Nehodáři mohou vidět viníka v jedné i druhé straně, mohou rozhodnout o spoluvině, nebo nehodu odložit bez určení viníka. Nehledě na to, ze i dva policisté si mohou zákon vykládat různě.

 

re4zon

1x
Vozidlo A ma slapaci pohon a B je zavodnik, ze nestihne objet prekazku 100m od krizovatky?
marek*

Pokud to pomůže pro představu, tak ano, vozidlo A může být hnané lidskou silou nebo například tažené zvířetem. Případně se může jednat o traktor, který se pohybuje taky výrazně pomaleji, než osobní či nákladní auto.

 


0x
Je to docela schizofrenni situace. Mate problem neohrozovat a neomezovat nekoho, koho nevidite a defakto ani nejede po vasi silnici. Pak uz nastupuje pouze vseresici argument-predvidat. To plati i pro vozidlo prijizdejici z bocni silnice, plus nejaka ta ohleduplnost, predchazeni nebezpecnym situacim atd.
Manzelce se stalo neco podobneho ve meste, kde vede silnice tesne kolem domu do praveho uhlu a takovych 20metru pred zatackou stalo porouchane auto. Podotykam, ze se zde jezdi temer krokem. Kdyz byla na urovni zadnich dveri, tak zpoza baraku vyjela dodavka a zacla na ni najizdet a troubit a donutil ji vycouvat zpatky za auto. Myslim si ze v ramci ohleduplnosti mel za zatackou pribrzdit a nechat ji dokoncit manevr. Ale co se tyce zakona si nejsem teda jisty, peotoze kdyz neni vyhled, tak tam clovek muze stat do vanoc, leda ukecat chodce, at mavne
marek*

Nic schizofrenního na tom není. Jde o to, že vozidlo započne objížděcí manévr, vjede do protisměru a nějakou dobu trvá, zároveň přijíždí z hlavní komunikace vozidlo, kterému to objíždějící brání v pokračování jízdy. Musí zabrzdit. Nechme stranou, co velí slušnost a ohleduplnost. Mně jde čistě o to, kdo je v právu v případě nehody.
V případě Vaší ženy zákon hovoří jasně a to tak, že kam nevidím, tam nejedu, měla by pověřit osobu, která jí ukáže, zda může to místo projet. Běžná praxe a ohleduplnost samozřejmě na takovém místě velí jet pomalu, poslouchat, dávat pozor a ten z druhé strany by si měl počínat stejně a případně couvnout, pokud je jeho vzdálenost kratší nebo bude couvat z kopce. V mnou zmiňovaném případě se o nic takového nejedná. Pokud to pomůže představě - představte si, že je ta vzdálenost ke křižovatce kratší.

kdo je v právu v případě nehody.***

Vám to ale nikdo nevysvětlí, přestože se o to mnozí snažíme. Kdybyste znal zákon pořádně, tak si odpovíte sám.

Osobne bych tuto polemiku nehnal az do extremu-nehody, ale spis jestli je nejaka opora v predpisech a nebo to je specificka situace a kazdy si ji muze vylozit po svem

Proboha! Bavíme se tu o tom už od 14:00 hod. a nevím, co více by se k tomu dalo říci. Pokud máš ŘP, tak víš, co to je přednost v jízdě a jak ji dávat, co to znamená přednost protijedoucích vozidel a jak se přitom chovat a nakonec co říká §4, písm. a) z.č.361/2000Sb. O pravidlech provozu na pozemních komunikacích. Co chceš ještě slyšet?

přednost protijedoucích vozidel?

Milane, upřesni odkaz, prosím.

No tak ted jsem se ztratil. Tyto pojmy znam bud z krizovatky a nebo pri osazeni znackama. Tady bych spis predpokladal jizdu v jizdnich pruzich. Ale ja se porad bavim o situaci, kdy neni mozne auto ani spatrit v momente zapocnuti manevru. Proto jsem i psal, ze by pravdepodobne vse skoncilo u kouzelneho slova predvidani, u ktereho kdyby se lide 100% drzeli, tak budou mit problem projet mestem.

Omlouvám se, že odkaz nefungoval, ale napravím to.

přednost protijedoucích aut v tomto dotazu

Pavle, ten §4 zná jen 2% řidičů, víc lidí nikoliv.

Milane, tvůj odkaz se netýká dotazovaného problému. Já jsem možná termín "Přednost protijedoucích vozidel" použil trochu neštastně, ale asi všichni chápou, že jsem měl na mysli to, že přednost dává vozidlo, na jehož straně je překážka (pokud není dopravním značením upraveno jinak).

A u §4 jsi trochu dost pesimista, protože ho v podstatě zná každý slušný člověk, i neřidič. Bohužel těch neslušných, kteří ho neznají, stále přibývá. Ovšem 98% jich určitě není. Ale tato procenta nejsou předmětem dnešní diskuze.

Já jsem možná termín "Přednost protijedoucích vozidel" použil trochu neštastně,

Proto jsem si bez připomínek dovolil zareagovat, že řešíme něco jiného, nežli protijedoucí auta a dej přednost.

Zkusím to tedy uzavřít konstatováním, že problematiku "přednosti protijedoucích vozidel" upravuje §16 z.č. 361/2000Sb. (Objíždění), který nepoužívá termín "přednost", ale používá termíny "omezení" a "ohrožení".

Doufejme, že tazatel pan Marek má jasno, že z hypotetické situace, nelze udělat závěr, kdo je, či není viník nehody.

 

 


0x

Přesně odpověděl Satam. Já jen dodám, že tyto situace jsou často zdrojem ,,veselých´´ scének. Ono doopravdy záleží hlavně na ohleduplnosti, která mnohdy chybí. Takže když na sebe narazí dva psychouši, vypadá to pak třeba takto


Klíčová scénka v čase 7:41

marek*

V situaci ve videu je to jednoduché - ohleduplnost a reálně i sobecká snaha dostat se všude co nejrychleji velí přibrzdit a pustit vozidlo z výhledu. Zákon zase říká, že vozidlo z výhledu nemělo pokračovat v objíždění těch zaparkovaných aut. (Mohl vjet do jedné z těch větších mezer.)
To co popisuju já, je ovšem jiná situace. Z mojí logiky se něco odehrává na té inkriminované komunikaci a pokud na ni vjede někdo z jiné komunikace, byt v tomto případě jde o komunikaci hlavní ve vztahu k té popisované, měl by nechat účastníky dokončit manévr, který začali. Nikde jsem ale nenašel oporu tohoto v zákoně.

Marku, co konkrétně hledáte v zákonu?

To Marek - dle mě to naprosto zbytečně hrotili oba. Z jedné strany ten šofér kinderkamionu měl část pravdy, že započal objíždění před tím, než se mu tam nacpal ten osobák. Jenže - evidentně nešlo o jednu překážku, nýbrž o několik, mezi něž by dokázal v pohodě zajet a pustit osobák, pokud by jel trošku defenzivněji. Totéž ovšem i ten řidič osobáku - když vidí proti sobě náklaďák, klidně ho mohl pustit, ono je obecně známo, že tito ,,profíci´´ mají jakési trauma ze zpomalení, nedejbůh zastavení. Ostatně stačí se podívat na některá videa toho pána, v mnoha situacích se fakt chová jako psychopat.

Ono stačí situace u nás v ulici - viz snímek, na něm je ještě tak polovina běžně zaparkovaných aut, přičemž nějakými 3m pro každý pruh se nikdo nezaobírá, bohužel , ani policajti. Takže občas jsou k vidění celkem veselé scénky - na konci té ulice je totiž posilovna, přičemž je poměrně znám vliv steroidů na mozek. Můžu podepsat - tito borci naprosto pravidelně najedou na střed a valí stylem ,,uhni ho*no, jede pán´´ . Vůbec se nepokouším s nimi polemizovat - prostě počkám, až profičí a v klíídku si dojedu těch pár metrů domů

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]