Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Záhadné projevy

Od: bery* odpovědí: 22 změna:

Ahoj,

všiml jsem si několika anomálií, zkusím to do jedné otázky, kdyby k něčemu z toho někdo věděl, kam mě nasměrovat

První se týká dvojkové oktávky 2009, kde čas od času náhodně samy od sebe u zamčeného auta cvaknou zámky dveří-centrál. Nově po zapojení napájení kamery ze čelním sklem na "živý" přívod stropní lampičky jde občas i nachytat právě tuto kamerku, která se na chvíli rozsvíti i ve chvíli, kdy by měla být bez štávy, auto prostě "něco probouzí". Ale ani po měsící stání to baterku nevybije. Co může být příčinou?

Další se týká jedničkové oktávky.

První věc jsou téměř neustále pomalu běžící větráky na chladiči, jen málokdy se úplně zastaví (je tam klimatronic, standardně přepnuto na econ, kompresor vypnutý, motor 1,6avu).

Druhá věc, před pár dny se mi začal nabuzovat po startu alternátor až po překročení cca 1800ot motoru. V modrém budícím drátku od přístrojovky problém není (už léta mám buzení "postaru" přes parkovačkovou žárovičku ze spínaného plusu kvůli nefunčnímu buzení z přístrojovky), budící proud do regulátoru jde. Značí to odcházející regulátor, nebo něco jinýho? Altík je Valeo 90A.

Poslední záhadou je pazvuk, objevující se při výrazný změně tahu, třeba prudkým puštění spojky nebo zacukání při rozjezdu. Zní to stejně, jako u favorita nebo feldy vrzající drátěnka/grafitovej koužek na ohebným spoji výfuku, ale tady je vlnovec... vůbec nevím, kde hledat ...

 

 

22 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


1x

To nejsou záhady, to je prostě bordel v elektrice. Ten central - řešil jsem nedávno u O1. Auto se zamykalo a odemykalo podle vlastního uvážení, chyba bude ve dveřích. Kdysi jsem někde četl, že to může dělat i komfortka. Já to opravil kompletním odpojením zámků ve dveřích, auto prostě nezamykám... Ta kamerka - je připojena na vnitřní světlo, to je podle mně na stejné pojistce s centralem.

Já to vidím taky na vadný zámek. Zámky mají hromadu kontaktů. Setkal jsem se s tím u Golfa. Nespolehlivý kontakt , ten co signalizuje otevření dveří (či zavření) z ničeho nic nahodile sepnul original alarm. A samozřejmě se rozsvítilo i světýlko. Můžou to být prostě některé ze dveří...

 


0x
K 01:
Větráky tam bych viděl problém s řj co je v motoru na podběhu někdy stačí vyndat rozebrat kouknout na spoje jestli nehnijou
Ten divnej zvuk bych typ na uhnilí vlaštovky na vejfuku šoupe se to po vejfukový rouře a skřipe jak sviňa
Alternator kouknul bych na uhlíky jestli nejsou kratký a jestli nejsou vyjetý sběrací kroužky
K tý O2 jukni jestli ti nehnije pojistková skříňka?

 


0x

"Bordel v elektrice" není záhada. Ten centrál bych tipoval na náhodné zkraty kabelů v přechodkách do dveří, popř. vada komfort ŘJ. Kamerka viz @berger.

Větráky netuším.

Alternátor: Neznám jeho zapojení, ale pokud má pomocné diody ro buzení, může být jedna z nich vadná.

Pazvuk nakonec: Stejný vám klidně bude vydávat i vlnovec. A může ho vydávat třeba kvůli vadě silentbloku zavěšení motoru, hlavně toho pod motorem.

 

bery*

0x

Pojistkovku u O2 jsem měl otevřenou před pár dny při montáži kamerky (chtěl jsem ji původně napájet odtamtud, u O1 ji tam mám napojenu vlastně na spínaný plus pro radio) a ničeho podezřelýho jsem si tam nevšimnul. Pak mě napadlo její adaptérek dát do stropnice a napojit na světlo - takže se spustí v podstatě s probuzením auta a vypne chvíli po zamknutí. Nevím, kolik smyček záznamu uchovává (je to něco úplně noname včetně zadí kamery), ale pokud tam zůstanou uložený všechny ty probuzení, třeba budou mít jednotnej interval, kdoví Mikrospínače zámků a svazky do dveří (prostě mechanický záležitost) moc nepodezírám, za jízdy, kdy se všechno třepe, to nezlobí, jenom u zamčenýho stojícího auta. Napadlo mě třeba nějaký místní rušení, co by to vyprovokovalo, ale matka si svítící kamerky teď všimla i na chalupě Každopádně už léta je prasklá hadička zadního ostřikovače zamotaná ve svazku někde za radiem, tak možná tam bude příčina. Nebo, není možnost, že by komfortka v nějakým intervalu i u spícího auta něco dělala, třeba kontrolovala zamčení?

U O1 na to uchycení výfuku se podívám, ale ležel jsem pod tím před dvěma týdny při výměně většiny plastových zátek v podlaze a myslím, že bych si všimnul, kdyby byla nějaká ta guma ruplá, ale zaměřím se na to, i když předpokládám, že jak by se výfuko šoustal po tý výztuze, muselo by to i drnčet do kastle (chrastí mi v katu, ale to je slyšet jenom venku).

To nabuzení altíku - uhlíky už by mohly mít nárok, mají od výměna najeto sice ani ne 100tkm, ale to je nájezd od doby, co jsem altík skládal ze dvou (shořel mi stator), takže rotor má aktálně za sebou 409tkm a tomu odpovídá "projetí" komutátoru a o to potřebný delší uhlíky.Jenže zase, to se mi podle projevu nezdá, jak se nabudí (při prvním rozjezdu to při nabuzení cukne jak kdyby auto bylo někam přivázaný lanem , tak nemá problém ani v otáčkách, uhlíky evidentně neodskakují. Ale mrknu na ně jako první. Taky určitě dostávají zabrat a rychleji mizí, když o dovolený táhnu přívěs a přes step-down měnič dobíjím jeho baterku a tím ho přetěžuju tak, že ho dusím až k 12V i v otáčkách, to musí být u uhlíků ohňostroj

A ohledně jednotky větráků - ona funguje, když je potřeba, přidává až do zvuku "startující stíhačky", ale většinu času větráky zbytečně "volnoběží". Jde mi vlastně o to, s jakýma vstupníma signálama ta jednotka pracuje. Mám totiž upravený ovládání elektrickýho termostatu motoru (nechci 105°C, ale kolem 80°C, takže termostat vyhřívám-otevírám napájením přes obyč bimetal termostat) a mám podezření, jestli to tý jednotce nevadí a neběží pak v nějakým nouzáku - ona to totiž čas od času vyčuchá a chyba je zapsaná v motorový jednotce - takže se zajímám, jestli tohle může bejt příčina, abych to třeba nějak jinak ošetřil a nestávalo se to. Ale k tomu potřebuju zjistit, s čím vším ta "větráková" jednotka souvisí a pracuje...

 


0x

Větráky spínají dvě silové relé uvnitř jednotky dochlazování na nosníku v kot. prosotru poblíž konektorů větráků.

Ty relé pak ovládá termospínač na chladiči nebo nuceně jednotka klimatroniku.

bery*
Díky, podívám se ty krabičce na zoubek Co v ní spíná větráky na menší rychlost? Je tam kromě relé nějaká pwm regulace, nebo se prepojujou serio/paralelně?

Jako u motorku stěračů. Je tam jeden uhlík vyosenej. V motoru větráku jsou 3 uhlíky na komutátoru. Proto běží pomaleji.

Jeden větrák by měl být tuším jednorychlostní 3 pin konektor se zapojenýma 2 pinama

Druhý větrák větší dvourychlsotní 3 pin konektor osazený 3 pinama.

Relatama se jen spínají dva výkony. Větrák se točí buď naplno, když má uhlíky přes komutátor v ose v přímce a nebo pomaleji, když jeden uhlík je o pár stupňů mimo osu po obvodu komutátoru a tím je snížen výkon jendoduchým způsobem.

PWM s mosfety má až Octavia 2 a Golf V a Passat tuším 6 (5,5 tuším ještě postaru jako tvoje octa1).

Ty uhlíky jsou jen pro příklad. nejsou z motoru vetraku, ale z motoru sterace. Stejný princip

Na IV Golfu jsem viděl i dvoudrátový motor vetráku sahary a topný element jako odpor na srážení napětí mezi vetráky. Tedy nebyl vyosen uhlík a 3 pin vetrák jako Fabie 1, ale Golf IV mel i toto řešení s odporem v cestě. Pak se na něm přebytek napětí protopilo a vetrák jel na 9V.

 

bery*

0x

Aha, díky, možnost řešení s vyoseným uhlíkem mě v dnešní době už nějak nenapadla. No, i když, ono už to je skoro čtvrtstoletí Někde jsem našel kresleno i řešní s předřadnými odpory přímo uvnitř motorků.

Koukám na ty odkazy ohledně jednotky větráků a pokud správně chápu, vidím tam dvě různý řešení - buď jenom relátka (asi jen posilovač termospínače ), nebo i s nějakým "chytrónem", takže předpokládám, že u klimatroniku mám tu složitější variantu a radši se v ní nebudu naslepu vrtat před vyloučením externích příčin, stejně mi po dobrým nejdou povolit šroubky.

V Cedrychovi se píše, že jednotku ovládá klimatronic, snímač teploty a motorová jednotka - komunikuje s tím klimatronikem a motorovou jednotkou datově, nebo jednoduše analogově? A snímač teploty pro ni je ten na chladiči (žil jsem v tom, že je pro motorovou jednotku a větráky jsou ovládány až zprostředkovananě skrz ni)? Ale to hlavní a zároveň možná příčina - je správná moje domněnka, že když motorová jednotka občas zmerčí problém s termostatem (moje dobastlený ovládání pro nižší teplotu) a uloží jako chybu, může zároveň preventivně jednotce větráků dávat pokyn na jejich trvalej běh?

JInak pozdní nabuzení altíku odhaleno - jak jsem zmiňoval, původní buzení z přístrojovky odnepaměti nefungovalo a pár let už to mám přes žárovičku ze spínanýho plusu a těsně před konektorem na altíku pod smrštovačkou připájeno na původní nefunkční přívod. No a tam se mi to uklepalo od konektoru Takže to, co klešták na tom drátku ukazoval, nešlo do regulátoru, ale někam do přístrojovky nebo kam

Ta hloupější relátková jednotka je taková opakující posila termospínače, aby si nepekl kontakty. Díky tomu je nesmrtelnej a neodchází jako na Feldách. Dále díky relátkům nespíná relé jen termospínač, ale i klimatronic, což je žádoucí.

Ta chytřejší je spíše u Octavie 2 a termospínač chybí. Komunikuje s ECU motoru.

Hodně se stává, že ty černý husí krky proklepou izolace drátů uvnitř.

bery*

Zeshora se mi po hmatu nezdařilo odpojit konektory, abych kouknul, kolik mají pinů, podle toho by se asi dalo odhadnout, kolik toho bude uvnitř

Tak jsem aspoň zkusil jít po tom mým dobastleným ovládání výhřevu řízenýho termostatu (origo je napájen trvalým plusem se spínáním v mínusu, takže ho navíc kostřím přes 80°C termostat přímotanej k hadičce výhřevu škrtící klapky nahoře nad motorem, kde pod krytem nefouká, takže to funguje spolehlivě). Později jsem to doplnil-přerušil o relátko připojený na LPG ventily - aby to při teplým startu bylo aktivní až po chvíli (přepnutí na plyn) a jednotce tak nevadilo ukostření toho výhřevu termostatu hned po zapnutí klíčku při testu (právě kvůli podezření na souvislost s těmi větráky a opakovanou nahodilo chybou - zkrat termostatu na kostru ...). ale tím se nic nezměnilo, chyba se ukládá furt, větráky běží tak 3/4 jízd.

Takže zatím jednoduchý pokus, ten mínisovej spínací drát od jednotky do termostatu jsem ještě před mojí "odbočkou" oddělil schotky diodou, aby se do jednotky nevracel "můj" nežádoucí mínus i ve chvíli, když tam nemá být. A pokud by to nestačilo a jednotce se zapojení furt nezdálo (místo zkratu teď možná vydedukuje přerušení), přidám ještě nějakou umělou, třeba žárovičkovou, zátěž a tím by souvislost byla už stopro potvrzena nebo vyvrácena Každopádně jsem hned ohřál motor, objel pár bloků, párkrát nastartoval a větráky se ani nehly, respektive reagovaly spolehlivě na zapnutí klimakompresoru a společně s ním se i vypínaly, tak snad to je ono a už to tak zůstane.

Ale mám tu další "radost" - už asi měsíc (cca od pokusu o vytvoření readiness přes vcds) mám v chybách pořád zapsánu neprovedenou adaptaci klapky. Najel jsem mezi tím, nevím, minimálně 1500km, záměrně jsem občas nechal chvíli puštěný zapalování před startem a je to tam pořád, respektive hned znova. Když dám v základním nastavení kanál 60, klapka klapne, bzučí a ve čtvrtým chlívečku je psáno "locked" - je něco, co by mohlo nastavení bránit (zkoušel jsem zastudena i opakovaně přes 80°C), nebo odchází klapka? Je to druhovýroba, najeto má tak 80tkm.

Mohla odejít ta klapka.

4 chlívek má být buď ADP OK nebo neOK... či tak nějak

Podmínkou je klapku elektronicky otevřít a né ji tlačit prsty zevnitř, tím se poškozuje nastavení ohnutím. Vyjímkou se klapky ovládané bowdenem.

Vyčistit acetonem a kartáčkem na zuby.

Zahřát motor na 80 - 95C

060 nastavit. Čekat na bzučení PWM regulace serva a nechat klapat do ustálení hodnot v chlívkách. Nesmí hodnoty stále přeblikovat a blbnout (vadní potenciometry). Čeká se asi 10-20 sekund a uloží a vypne se na 1 minutu zapalování po ukončení komunikace s VCDSkem.

P.S.: Klapku elektronicky otevřeš na kanále, kde bzučí a reaguje na plynový pedál i při vypnutém motoru a pak zapřeš plynový pedál tyčkou nebo dáš cihlu a deš čistit.

bery*

Tak tak, mělo by am být ADP OK, ale ono je tam pořád LOCKED Jenom když z 60 překliknu na 59 nebo 61, tak zaslehnu klapku klapnout, na tom 60 jenom jednotvárně bzučí. Stejný zastudena i nad 80°C, se zapsanou závadou i po smazání, ani smazání adaptací nic nezmění. Ani adaptace EGR na 74 nejde, respektive jednou ukázala ok, pak jsem překliknul na 60 a tam taky OK, ale v chybách se neprovedená adaptace vypisuje furt a žádnej další pokus už ok udělat nešel. Se špatnýma klapkama i jejich opravama mám řadu zkušeností ze dvou feld 1,6AEE, ale do týhle se mi moc nechce lézt, je zapertlovaná, takže to nechávám až jako poslední možnost. Ono u tohohle motoru to neprovedení nastavení ani skoro není znát, ty jeho přechody jsou stejně jenom hrozný nebo ještě horší ... Ne jako u AEE, kde se bez nastavení klapky skoro nedalo rozumně rozjet a přeřadit

Já nevím, mě to připadá, jako by to nastavení něco blokovalo, nemůže mít vliv třeba evenuelní špatný nakódování ABS jednotky? Před časem jsem se marně pokoušel úplně odkodovat ASR/EBD a možná jsem to nakonec nakódoval jinak, než bylo původně, nepoznamenal jsem si to... (a to vypínání jsem vyřešil časovačem ovládaným původním tlačítkem ASR, kterej v případě stisku na minutu odpojí napájení logický části ABS jednotky, třeba při rozjezdu s těžkým přívěsem v kopci a hrábnutí mi neubere plyn, když o to nestojím).

Jinak s tou jednotkou větráků - asi požadavek na jejich sepnutí fakt dává motorová jednotka po zjištění chyby v ovládání výhřevu termostatu. Neběžely, ani nepsaly chybu, dokud jsem nedal plnej knedík (takže požadavek na snížení teploty). Pak se roztočily a chyba tam hned byla - tentokrát, díky včera přidané oddělovací diodě, už ne domnělej "zkrat", ale přerušení, jak mým zapojením vyhřívanej termostat neodebíral proud - takže to budu muset zatížit nějakým malým odběrem, aby to jednotka nepoznala a snad bude od větráků pokoj. Ono jak běží pomalu, oba trochu jinýma otáčkama a obě vrtule trochu šmajdají, tak je to ve stojícím autě na volnoběh dost poznat, asi jak kdyby se motor klepal na 3 válce

A na kanále v 60tce, když v boku hodnot (ne v adaptaci) bzučí, tak reaguje klapka na plyn volně? Dá se s ní pohybovat ve všech směrech bez zadrhávání?

Že by to locked znamenalo, že je buď přiseklá a nebo celá funkce nedostupná se mi nezdá.

Ten EGR zkus vyčistit, pokud ti nejde nastavit.

ABS/ASR by na adaptaci klapky nemělo mít vliv. Spíš blbě nakodovaná gateway by hlásila do všech jednotek chybu ABS, kdyby ABS bylo blbě kodované. Do gateway to musí být naprosto správné, co je na CAN sběrnici za jednotky. Ale blbě nakodovaná sama jednotka ABS by byla dle mě jako blbě nakodované budíky. Třeba ostřik nebo pásy i když nejsou, atd... Nemělo by to ovlivnit chod jiných jednotek. Nebo nenapadá mě, která hodnota by ovlivnila chod. Možná v BSG tempomat, kdyby nebyl správně.

Máš dílenskou? ABS a kodování by v ní mělo být. Pak si to můžeš zs nakodovat správně.

bery*

V bloku hodnot jsem kanál 60 nezkoušel, ale chová se mi to takhle v tom základním nastavení Místo, aby to tam v těch chlívečkách párkrát samy proběhly nějaký procenta, tak je tam trvale myslím něco kolem 10 a 80 a normálně to reaguje na plyn a ve čtvrtým je pořád Locked ...

Ještě zkusím odpojit baterku, jestli se něco neprobere, případně vyhrabu modrej vag kablík místo klonu vcds 12, jestli tam nemůže být nějakej zádrhel (ale funguje mi spolehlivě už asi 7 let)

Kódování abs jsem cestou z práce zkoušel několikrát měnit a ne a ne se trefit, buď úplně špatně, nebo hned svítilo ASR (což možná kvůli tý nenastavený klapce).

Takže jsem to vrátil na vyzkoušený 04097, což by mělo být je čistě ABS, ale v reálu je poznat, že zůstává funkční i EDS (jen bez ASR a jeho kontrolky).

Do gateway ani budíků jsem nešahal (kromě fyzický výměny displeje maxidotu před 3 roky), tempomat nemám.

Ten EGR už mi jízdou zase sám skočil na ADP OK a drží, čisit v něm nemám co, nesaje mi odpad z výfuku, ale vzduch z filtru před váhou ... (jó kdysi, když byl jen zaslepenej na výstupu, časem se nějak naplnil vodou )

 

bery*

Tak "závada" klapky konečně odhalena a obratem vyléčena

Zase něco, co jsem si "rozbil" sám ...

Mám u signálu o teplotě nasávanýho vzduchu z váhy trimr, kterým "snižuju" teplotu nasávanýho vzduchu, aktuálně o cca 30°C, na LPG to celkem úspěšně eliminuje díru v plynu.

No a jak se teď ukázalo, naměřená teplota (aktuálně mám pod kapotou 4 pod nulou ) byla to, co BLOKOVALO spuštění procesu adaptace (v českým vagu místo Locked bylo "blokovan"). Stačilo otočit trimrem na reálných 25°C a adaptace okamžitě klapla (doslova). Takže, možná nejen pro mě, zajímavej poznatek, že v mrazu to prostě nejde. Všude se uvádí jen nutná teplota motoru 5-90°C, případně jinde až nad 80°C, ale o teplotě vzduchu nikde ani zmínka.

PS.: nedá se někde najít, jak se změna teploty vzduchu projevuje na předstihu? U 30 stupňů rozdílu už předpokládám nějakou změnu rychlosti hoření a tím i odpovídají posun předstihu směrem dopředu, ale kupodivu i přes to motor na lpg zkousne bez klepání ještě pár stupínků navíc přidaných variátorem, což je mi až trochu divný.

Dají se vyčís hodnoty snímače klepání a předstih, který aktuálně nastavuje ECU motoru.

Nestandartní zapojení snímačů = nestandartní hledání závad

bery*

Vyčíst předstih a selektivní regulaci za jízdy to jo, ale u tohohle motoru mi konkrétní čísla nic moc neřeknou, přijde mi, že i za subjektvně podobných podmínek je to pokaždý jiný, už jen třeba otevření egr ventilu přidá cca 10° "bonus", v podstatě pak je předstih bez ohledu na otáčky pořád někde mezi 40-50°, asi kvůli předpokladu pomalu hořích splašek (variátor

předstihu mám signálem z egr blokovanej, přidává jen v režimech bez egr). A egr se otevírá, podle mýho pozorování, úplně náhodně Jednou skoro hned i téměř zastudena, jindy na to koukám 10 kiláků a nic, předstih pěkně "postaru" courá s otáčkama a zátěží. Na volnoběhu to taky furt skáče skoro od nuly do asi 17° a podobně.

Takže marně hledám, minimálně pro zajímavost, jestli někde nejsou k dispozici konkrétní čísla, protože nasimulovat přesně stejný podmínky za jízdy, jen jednou třeba se signálem o 30°C a podruhý -10°C není reálný. Idealní by byla nějaká tabulka, at už konkrétní hodnoty, nebo konstanta. Třeba by tam bylo, že při 3000ot a 50% klapce je za 30°C předstih 25° a při -10°C třeba 30°. Nebo že každých 10°C dolů přidá třeba 1°, nebo základní předstih násobí třeba hodnotou 1,1 a podobně A nebo, jestli oproti teplotám spalování nějakých pár desítek stupňů rozdílu nehraje roli a jednotka to prostě neřeší, jenom já? Jediná opakovatelná možnost vyčtení mě napadá dlouhej kopec s plně otevřenou klapkou a pokaždý stejnýma a neměnnýma otáčkama, jen jinou teplotou, tak bych asi něco konkrétního vykoukal.

Podle mě už to je chiptuning a úprava palivové mapy v eepromce.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]