Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Š120 Jak na úspěšný start motoru bez uchlastání

Od: gumidek® odpovědí: 61 změna:

Ahoj rádci,

asi se mi budete smát, ale jako mladá generace jsem přišel do styku jen s karburátorem z Favorita LEKR a ten jsem se naučil i rozebírat, čistit, dokonce jsem pár i renovoval včetně nazinkování dílů a to je příběh s karburátory u konce mých znalostí. Byl tam automatický sytič, který nastavoval bimetal ohřevem chladící kapalinou a elektricky topnou spirálkou v těle. A teď k problému.

Nikdy jsem neřešil karburátor a ani nejezdil a nikdy ani neřídil Škodu 105/120/Garde/Rapid.

Teď mě jedna čeká na převoz a několik let stála bez hnutí.

Základ jako vyčistit nebo vyměnit svíčky, načerpat palivo nejlépe z PETky hadičkou mimo nádrž, baterka, provozní kapaliny, rozhejbat kola, atd... zvládnu

Čeho se obávám je, že moc neumím ovládat manuální sytič. Nikdy jsem to nepotřeboval.

Nechci, aby se uchlastala a musel sušit svíčky a trávil o to déle času mojí chybou. A taky nechci, at mi nešlehnou plameny z výfuku a nezapálí suchou trávu, kde parkuje.

Proto se tedy ptám, jak se správně tyhle auta startují .

Jak třeba v těchto vedrech a jak třeba v zimě, abych si udělal obrázek funkce. Fakt nevím, jak pracuje EDSR nebo SEDR karbec. Jen vím, že je o dost jinek nežli LEKR na kterej jsem naučenej.

Jak moc zatáhnout páčku sytiče a kdy ho dát dolů v tomto počasí?

Pokud bude mít náznak na každou otočku blafnout a pak nic, tak mám už po několika neúspěšných pokusech sytič raději vypnout? Nebo bude bezpečnější bez sytiče motor nahodit na sprej do vzdušníku karbecu?

Chtěl bych nějakej postup, aby to blaflo na poprvé. Nebo jak jste to startovali vy pamětníci či co máte ještě stodvácu doma?

Manipulace se startovacími kabely je taky problém a baterku mám malou 45Ah nebo 100Ah a ta malá je už starší, ale ještě OK. Citigo nahodí. Tu 100Ah bych musel demontovat a kabely mám jen 3m a auta tak blízko nedám. Prostě je nejpohodlnější vyjet s tím střepem na vlastním motoru. Proto je klíčový ten start na co nejméně pokusů. A trochu mě znervózňuje ten pomalej startér co s tím líně točí a každou chvíli to vypadá, že baterka chcípne. Jsem zvyklej na startéry s reduktorem co mají větší švih a točky (viděno na videích).

Proto takový dotaz. Díky předem

 

 

61 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


7x
Co si pamatuji, tak to bylo dost individuální.On v tomhle horku asi ani sytič nebude nutný. Zkusil bych spíš bez něj, nebo jen do půlky. Někdy bylo potřeba startovat trochu pod plynem, ale s vědomím toho, že rychlejším sešlápnutím tam vstřikujete benzín. Ta dobře nabitá baterka bude základ, aby bylo víc pokusů. A nacupovat benzín páčkou na čerpadle, ale ta ještě byla tuším i u toho favorita.

Jo, byla do 91 roku a pak 92 a poslední karbecy 93 pumpa bez páčky a sítka.

Nevím právě, abych to neuchlastal tou akcelerační pumpičkou jak píšeš. Někdy vídám teď různá videa a spousta lidí šlape pedál plynu jak vzteklá. To se mi zdá jako cesta k uchlastání než ke startu.

...

Bylo lepší přidávat dávku paliva podtlakem zavíráním klapky sytiče nebo nastříkáním akceleračkou planovým pedálem?

Co bylo lepší a přesnější s menší tendencí přehnání a uchlastání?

 


7x

Jojo, sytič to je věc, co už mnoho lidí nejen že neumí použít, ale ani néví k čemu to je.

Ale není třeba z toho dělat vědu. Pokud je to auto jinak v cajku (předstih, rozdělovač - palec, kabely atd atd) tak se startuje vcelku snadno. Prošlápnu párkrát plyn (AC pumpa nastříká do difuzoru trochu paliva) , zavřu sytič, pak - pochopitelně bez plynu startuji. Mělo by to chytit. Pak chvíli nechám běžet s plným sytičem, podle teploty - v zimě déle, v létě stačí skutečně chvíle, pomalu zkouším otevírat sytič, pro kontrolu zkusím mírně přidat plyn - když se motor rozbíhá, je OK, pokud se zakucká, je třeba ještě chvíli sytič nechat. Měli jsme léta Š100, často jsem v zimě vyjížděl s částečným sytičem, ten jsem po pár stech metrů postupně úplně otevřel - je to o citu, nikdy jsem to nějak exaktně neanalyzoval, prostě dokud ten motor nereagoval normálně, trochu sytiče zůstávalo.

BTW - u té naší rodinné šáde byl ještě první úkon - protože se jezdilo dost málo, tak první bylo otevřít kapotu a páčkou na pumpě - vpravo dole u filtru oleje - dočerpat benzín do karbecu, jinak člověk točil zbytečně dlouho


Takže hlavně při plným sytiču nesešlápnout plyn na doraz. Jako že bych 2x udělal při plným sytiču brm brm, tak se rovnou můžu rozloučit z dalším startem, protože to tímhle podělám?

Chápu správně že plnej sytič = už moc nešlapat plyn a nestříkat tam už nejlépe vůbec nic akcelerační pumpičkou?

...

U Favorita bylo, že akcelerační pumpička stříkla jen při prudkým švihu plynovým pedálem a pokud se plynový pedál mačkal klidně až k zemi pomalejším tempem, tak se palivo do difuzoru pumpičkou nestříklo z té spršky.

Funguje na stejném principu akcelerační pumpička i u SEDR a EDSR?

Když sešlápneš plyn až na podlahu, tak jo..Akorát nestříkne, ale "načůrá"

 


5x
Měl jsem a mám ještě spoustu aut se sytičem..Mám i bohaté zkušenosti.V jiné diskusi kritizuje,že lidi neumějí volat..Chceš si pokecat o startování karbec.motorů po telefonu? Pokud ze mně zase neuděláš pohádkáře jako s těma brzdama
doplněno 21.08.23 16:15: Jinak se mi vždy povedlo nastartovat za předpokladu, že...jde ručně načerpat benzín do karbecu,což je slyšet a cítit na odporu pumpičky..pokud to nic nedělá, tak je dobré motor pootočit ručně račnou přes řemenici nebo starterem..Když je karbec evidentně naplněný, tak párkrát plný plyn..Je dobré sundat těleso filtru a at někdo kouká,zda dává ac pumpička..jde to v jednom..plyn si pupuješ ručně..Pak sytič naplno a už nešlapat plyn.Zkusit startovat..Podle toho jestli chytne a jak poběží se sytič ubírá..Když má motor tendence se uchlastavat za chodu, tak ubírat sytič..když zdechavá po přidání plynu, tak sytič nechat nebo přidat sytič...je to alchymie
doplněno 21.08.23 16:24: Pokud máš strach z uchlastání,tak neměj...stačí to zkusit za pár minut a svíčky oschnou..respektive se benzín odpaří..Popřípadě si vyšroubuj svíčky a utahni je jen rukou..Na zkoušení to stačí. Pak je můžeš popřípadě vyndat a v tomhle vedru uschnou raz dva
petrovic

Napadlo me to same. V jinem vlakne vysmech a castovani lidi idiotama a nenastartuje auto se syticem. Ja auto nemam zadne, zato 8 motorek jen a jen s karburatorem. Ono, nastartovat vidlicovy dvouvalec s objemem 1600ccm s noznim startovanim je nekdy masakr i pro me. Co se tyce auta se syticem, je to kus od kusu uplne jine. Neexistuje univerzalni navod.

Ano, ano..Je mi 40,ale aut se sytičem jsem měl mraky a taky si s tím hoodně užil..

Však musím vám dát možnost se taky obout do mě a srovnat tak skóre. Budu rád. Vždyt o nic nejde.

V tomhle případě jsem blb a idiot já. Se za to nestydím. Ale taky to tak neberu, že bych se urazil nebo mi to sáhlo na ego.

Jako idiot a de*il se hlásím o poučení v karburátorech

@doutnak... napsal jsem ti do vnitřní pošty.

Vím, četl jsem to,ale já pro změnu neumím nějak odepsat..vymluvím se jako ostatní na telefon..ale ty už víš,že já pc nemám
petrovic

To je dobre, ze si osobne nic neberes. Hlavne se z toho nepo..at. K startovani s karbecem. Kazdy ma jiny ritual, jiny postup. Ja u motorek vytahnu sytic naplno. Zacnu startovat. Jakmile chyti, okamzite mu pridam plyn. To se v zasade pry delat nema. Ja to delam vzdycky. Po uspesnem startu necham sytic 3 minuty cca. Pak ho stahnu dolu a pozoruji reakce motoru. Kdyz po lehkem vrknuti plynu je motor tupy, ma tendenci zdechnout, jeste mu pridam na sytici. Otevru ho na 25% zhruba. Po dvou minutach ho stahnu. Pak uz motor reaguje na plyn ochotne. A v zasade jezdim svicky od Densa. NGK jsou strasne mrchy nachylne na uliti. Jednou ulijes a probijes je.


No hlavně nepodpálit zahradu (z toho se neposr*t). Dlouho tam stojí, tráva suchá a vedra. Asi to pro sichr poleju okolo vodou. Vejfuk bude mít rezavej, tak at neštěknou plameny při neodborných pokusech a hraní se sytičem . Proto tento dotaz.

Jinak díky taky.

Na autech jsem hodně montoval Championky (dřív to bylo OE dáváno i škodovkou u MPiček). NGK trojelektrody tragedie. Sem asi šoupnu Brisky, protože mají sundávací ISO DIN čepičku a tam budou ještě staré zapalovací kabely na M3 závit na nacvaknutí nasunutím. Jako první Favorit co jsem měl, než jsem dával nové VN kabely.

petrovic

Pro klid duse to polej vodou za vyfukem. Pokud nejsi hluchy jak poleno, poznas na motoru co chce a zda bezi stabilne. Jinak kazdy karbec zacne poradne fungovat az je to cele poradne prohrate. Teprve pak zacina to spravne odparovani benzinu a motor bezi jak strikacka. Na Vecku 1600ccm to trva i 10km. A to je vzduchac...


Jo, to je fakt s tím odparem směsi. To mám velkou výhodu v tomhle vedru proti zimnímu období.

 


5x

Co si matně pamatuji tak jsem jen zatáhnul páčku sytiče bez plynu a startoval, pkd snaha byla ale nechtěla tak pak jsem pomohl plynem..Ps byla to Š 105 rv 1984 a po cca měsíci vlastnioctví jsem osobně měnil motor (typ nevím) údajně ze Škody 100 od kamaráda který jej měl jako záložní. Soused ji tehdy chtěl dát na vrakáč tak jsem ji za hubičku, potřebuje auto, od něj koupil.

 


5x

Co pamatuju - správný postup napumpovat benzín , startovat bez plynu na půl sytiče. Se sytičem měl každý svoje ověřené startovací rituály,které fungovaly jen u konkrétního auta


Asi to tedy vidím na ten půl sytič a zkusit, jak se to bude chovat a případně pomoct dávkou od mačkání plynu.

...

Si připadám jak američan co poprvé vidí šaltpáku a spojku

Ono je to kus od kusu, minulý týden se mi přes 40 let zkušeností podařilo párkrát uchlastat jawí motor po GO - postup stejný jako obvykle.A to mě ještě čeká ladění po záběhu.

 

007cz

5x
Tyhle stroje je těžké uchlastat, pokud se ti to podaří stačí pomalu sešlápnout plyn na podlahu a startovat s plným plynem.

OK, jakoby to vyvětrat a nestříknout tam při stisku. Chápu. Díky

 


3x

Pane kolego, dost jste mne překvalil tímto dotazem.

Na startování ŠKODA 1000MB až Š 100,110,120,125,130 o bylo vesměs stejné a vždy podle počasí. Některé verze měli automatický sytič, který ale zlobil, tak se (do)montoval mechanický.

Mezi sedačky páčka (byly tam dvě), zatáhnout, 2-3x stisknout plynový pedál, aby pumpička stříkla benzin- Vyřadit, nebo šlápnout na spojku a jen otočit starterem, ve věšině případů auto naskočilo. Podle zkušenosti, mrazu, tepla, ubrat sytič a vyrazit.

Přiznám se, že nebylo moc situací, že by se motor uchlastal, že by musely svíčky ven..

Kdy (ne)vypnou sytič, to je vždy individuální a u každého jinak.

U opotřebené Š 120 jsem měl vyveden silným kabelem + pól do motoru, svářečské kleště, silný kabel a vždy to chytlo, pokud nezamrzl benzin. Kostru jsem dával na kostru motoru, v místě vodní půmpy byl takový nálitek...


To je velká vzácnost, kdy překvapím. Uvažoval jsem dlouho, jestli se ztrapnit, ale šel jsem do toho. Bylo přeci jen potřeba srovna skóre a hlavně potřebuji nabrat další znalosti i když je asi v budoucnu moc neužiju a je to jen jednorázovka. Přesto proč se nevzdělat lidmi, kteří ví, že?

Takže Š120 má dvě páčky? Měl jsem představu, že tam najdu jen jednu a ta bude zavírat nahoře komoru vzdušníku s difuzorem.

K čemu je ta druhá? Za co tahá?

Co pamatuju,u služební 105 byla páčka jen jedna, dvě páčky snad 100/110

kare
Dvě páčky měla Š100 jedná na sytič druhá na topení Š120 už má jen sytič.

Uff, ještě že tak. Kdyby se sytič ovládal ještě třema páčkama, tak na to kašlu . Vy mi dáváte

jestli se ztrapnit

ale pane kolego, to se určitě neztrapníte.

Dvě páčky byly u Š1000MB, Š105-120 již jednu, páč topení se ovládalo na palubní desce.


Mě by se určitě stalo, že zatáhnu topení a budu se divit, proč to nejede...

... dokud bych tomu nepřišel na kloub

ale přišel, pane kolego, proč ta skromnost.

Š100 jsem jezdil v kočárku, takže si to tak přesně nevybavuju


Já si vybavuju zážitek serpentýn do stoupání u Červené vody, že jsem pětiletej poblil zezadu sedadlo řidiče u Favorita. To byl tak silnej zážitek, že jsem ho nezapomněl dodnes.

Taky zážitek za zadním sedákem byl prostor, kde jsem se schoval, dojeli k babičce, po chvilce vystoupil a sdělil, že na mne rodiče zapomněli, tak jsem přijel stopem...

21.08.23 17:13

lubosnovak

Červenovodské sedlo, můj nejoblíbenější úsek silnice I/11.


Červenohorské sedlo taky miluju. Alespoń je delší nežli Červená voda. A už nebleju, když řídím a sleduju cestu.

lubosnovak
21.08.23 17:41

 

kare

3x
Nechci strašit, ale na první pokus to určitě nechytne.
Pokud dlouho stojí bude to chtít vyčistit víčko rozdělovače (kouknout zda chodí uhlík) a očistit palec.Na svíčkách dát menší odtrh, protože to má ještě kontaktní zapalování s tím souvisí i kladívko a kondenzátor (může být už KO a pak se udělá pecka na kladívku). Je tam i zapalovací cívka (na nižší napětí, právě při startování) s předřadným odporem (který často chybí, ale cívka to pak dlouho nedá).
Jeden vrak Š120 nám tu stál, čas od času jsem ho šel startovat, ale nikdy se mi to uchlastat nepovedlo 3-4x startování bez náznaku pak to jelo. (mám za to, že to bylo vždy bez sytiče nebo jen trochu a se šlapaním na plyn). On nějaký válec chytne i když baterka sotva převalí motorem.
Jinak pokud to má co nejdřív chytnout, jsem pro start sprej bez sytiče.

Víčko jsem počítal, že předem očistím kamínkem v Dremelce a obrousím kontakty od ojiskření a vypláchnu čističem na brzdy, ale nějak jsem opoměl kontaktní rozdělovač. Favorit měl bezkontakt indukční snímač a tranzistorové zápalko.

Tak to bude ještě sranda blbnout s odtrhem... bože, zlatý ŘJ a prošpikovaná elektronika!

petrovic

Praveze zlata stara technika. Dnes je to des.


Možná spíš Gaussova křivka. Roky cca 96 - 2010 super.

 


2x
Většina zkušeností již zde padla. Já je startu mám zkušenost, že optimum bylo 1/2 sytiče a případně si pumpnutim dostrřiknout. Jen po nastartovani motoru nedržet 10-15 sec plný plyn. To byla tenkrát snad nějaká "móda", že pokud motor nechtěl naskočit, tak pokud se to nakonec povedlo, tak řidič dal plný plyn a držel 10...15 sec. Proti tomu je vytáčení motoru na emisích slabý odvar.

 


2x

To je skoro raketová věda. Gumídku, já bych to zkusil napumpovat palivem, při těchto teplotách bych se na sytič vybodl a zkusil to nahodit. Až by zdechala baterka, hodil bych to na lano a prostě to roztáhl. Tam není co zkur..., tedy zkazit.


Baterka zdechne určitě. Je stará jak píšu a malá. A velkou se mi tam nechce rvát přes kopřivy.

 


Takže závěrem co jsem pochitil od vás kolegů:

Sytičem začínat v půlce a kdyžtak pomoct akceleračkou.

Nebo toho raději nechat, pokud to nepůjde a rovnou bez sytiče nahodit sprejem.

Každopádně se nebát uchlastání kór asi v tomhle vedru.

To vše za předpokladu dobře fungujícího zapalování a naplněného karburátoru palivem přes páčku na čerpadle co by dobrou předstartovní přípravou.

No, snad tam neskejsnu dlouho a odjedu co nejrychleji. Dlouho stála a nacouvat k tomu s autopřepravníkem nelze, abych pak odjel i s ní. A tlačit nemá kdo a sám určitě ne. Nejsou silný gorily, tak je potřeba znalosti a oživit.

Díky za rady. Bylo to rychlejší a přínosnější než googlit a pročítat diskuze pár hodin.

Pokud dlouho stála,budou kouslé brzdy...

Nechci strašit, sousedi takhle u staré dlouho odstavené Š 100 při pokusu o odtah potáhli kastli ale náprava zůstala přirostlá k zemi

kare
Věřím tomu, že to dáte dohromady motor poběží jak zamlada i díky Vašim znalostem novějších škodovek.
A pak při pokusu o zařazení zjistíte, že spojkový váleček dospojkoval... Ale jako bych to nenapsal a držím palce at to vrčí i jede.
Jinak jsem i jednou sám vytlačoval auto z kopřiv, chce to jen dlouhý klacek a klín.

Dobře jsi mi připomněl. K vůli spojce si vzít raději dostatek brzdovky na dolití.

Snad ty brzdy motor urve a předek potáhne i zakouslej. Nebo pobouchám zevnitř přední třmeny palicí.

Uvidíme.

Ne. Sytič u studeného vždy plný a při startování na plyn nešlapat. Stříkání benzínu akcelerační pumpičkou bude stejně nejspíš nefunkční, protože kožená manžeta bude ztvrdlá. Jestli je tam EDSR, tak bude mít s velkou pravděpodobností víko ohnuté a sytič nebude plně účinný. Co jsme se těch vík narovnávali! Pozdější verze měly filtr přichycený sponou, aby se neohýbalo.


To prohýbání vík už jsem kdysi někde zaslechl. Jak se rovnají? Vhodně podepřít a do lisu vyboulit opačně do roviny?

Dříve lis nebyl u kámoše, takže nové víčko...

@gumidek Ano. Dělal jsem technika ve Škoda klubu a na servisní dny a srazy jsme vozili malý hřenenový lis. Víko se v rozích podložilo, místo distančky se zašrouboval šroub a na něj se tlačilo. Prohnutí bylo běžně 1-2 mm. Sytič pak nemohl dobře fungovat. Z toho vzniknul mýtus o nutnosti našlapání. DDSR to měl lepší. Distančka se šroubovala skrz víko do tělesa, takže k prohnutí nemohlo dojít.

 


0x
Vidím, že už je tu rad dost, ale stejně napíšu, protože moje zkušenost se Š105 není až tak stará
Já musel (při studeném motoru) startovat na sytič i v těch největších vedrech.
Když déle stála - napumpovat AC pumpou, dokud nešla naprázdno, vytáhnout páčku sytiče nadoraz, dvakrát rychle prošlápnout plyn, aby stříkl injektor trochu benzínu do sání a startovat (bez plynu). Jak to chytlo a bylo teplo, tak jsem hned ubíral sytiče, dokud to drželo stabilně zvýšené otáčky, ale už to neznělo zbytečně bohatě. Po pár desítkách metrů jízdy už se mohl sytič vypínat.
Při přechlastání (vzácné) stačilo startovat s plynem na podlaze. Já tak většinou na horkém motoru startoval, protože za tepla mi to moc chytat nechtělo.
V zimě i v -15 mi studená chytala krásně hned.

Miki,

když byla baterka OK, tak jsem na tom byl stejně.

V zimě i v -15 mi studená chytala krásně hned


Na tebe jsem čekal. Vždyt jí máš v náhledovce u nicku .

Vyzkouším všechny metody. Tuhle asi nechám nakonec. Plnej sytič a ještě 2x stříknout mi příjde brutál. Ale nemám zkušenosti. Takže nezatracuji a beru jako další super návod z praxe.

Na tu spuchřelou mebránu akcelerační pumpičky sázím nejvíc, že bude problém. Co si teď vybavuji u LEKRa, tak dokonce vadná spuchřelé kapala přímo na svody (tedy ten benál).

Ale koukám, že EDSR má pod sebou nějakej tácek. Asi na ten případný odkap jako takový štít? To LEKR neměl u Fáva.

Minulý měsíc jsem 4 ks karbce prodával na Aukru.


Já jsem jen ten, kdo zařizuje převoz. Nemám o tu rachotinu zájem. Kamarád chce vyklidit zahradu, ale má tam stromy, věci a boudu a je tam slušně zarovnaná. Jak to jakkoliv nastartuju, tak jede pryč. Ale díky za nabídku.

P.S.: Přesto mě to svádí hltat každou informaci a špeky okolo toho.

To bylo ještě auto, kde stačily kombinačky, kladívko, šroubovák, kus drátu a dojelo se vždy.

Je doplním, aby nedošlo k omylu. Gumová membrána je tady k otevírání druhého stupně. Otevírá se podtlakem. Nic z ní nemůže téct. Akcelerační pumpička má pístek kožený. Plechová podložka má za úkol kromě zvýšení bezpečnosti tepelně oddělit karburátor, aby se tolik neohříval od výfukového potrubí při zastavení. Po zastavení v létě se benzín odpařoval z plovákové komory a bylo nutné startovat s plným plynem, aby se to odvětralo.

 

007cz
A pod tou sprchou AC byla skleněná kulička

Aha, takže jako tepelnej štít. Díky

 


0x
No jestli dlouho stála asi bych vyndal karbec vyčistil všechny trysky a nebal bych se ho ani vyvařit v octové vodě
Minimalně bych sundal víko je tam plovák jak na karbecu u fichtla a tam ten ventil nemusí otvírat
Dalším je sítko pod šroubem na vstupu co je přívod benzínu
Skontrolovat skleničku před AC pumpou
A kouknout na hadici co de od nadrže k AC pumpě ta když zpuchřela nechtělo to tahat benzín
Pak bych zkusil páčkou jestli tlačí AC pumpa nacupovat benzin do karbece
Kouk bych do rozdělovače jestli neni ubroušenej pertinax na kladívku a jestli je tam aspon nákej odtrh a jestli to pri propojení hodí jiskru
Samozřejmě kouknout i na uhlík ve víku rozdělovače
Pak dobrá baterka mínus ukostřit přímo na šroub pod startér
Sytič sem daval lehce nad púlku a bez plynu start
Pokud by to nešlo bez plynu skusil bych při tom přerušovaně šlapat na plyn
No a když to selže tak lanostartér

Hadice dám druhé. Lanostartér není možnost v tom terénu tam.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]