Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

+pól na kostru..Proč?

Od: doutnak® odpovědí: 17 změna:
Ahoj..Neví někdo, proč stará auta a motorky měly ukostřený + pól z baterie?

 

 

17 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

riva

3x

Má to úplně stejný důvod, proč se někde jezdí po silnici vpravo a někde vlevo.

No jo, jenže někde vpravo a někde vlevo se jezdí vždycky v určitém státě a v průběhu doby se to nemění. Ukostření baterie ale původně bylo - na kostře, koncem 50 let minulého století se u některých aut změnilo na + na kosře a po pár letech zase zpátky na - na kostře.

To by bylo asi jako kdyby se v některých čtvrtích většího města jezdilo trvale vpavo a v jiných čtvrtích stejného města přechodně vlevo.

ml

Na druhou stranu jsme v naší republice na pravostranný provoz také přecházeli postupně, rozhodně to nebyla akce na jednu noc (bylo třeba předělat dopravní značení, přemístit dveře u autobusů a tramvají a podobně), takže se určitou bodu jezdilo různě. Naštěstí nikoho nenapadlo vracet se zpět ke starému systému.

 

makk

1x

Já jsem slyšel, že to údajně bylo kvůli korozi. Sice to nechápu, protože při elektrolýze naopak ubývá anoda... Taky se to pak dělat přestalo.

Taky jsem to slyšel.

 

zaseja

0x

Netuším, jaký to má smysl, ale čemu říkáš stará auta?

Vím, že to existovalo, ale nikdy se mi domů takový auto nedostalo, Moskvič, Škoda 110 L, Škoda 105, Škoda 120, Favorit, Forman, Felicie a teď zatim Ford Focus a všechno -na kostře.

Já to měl na staré Felicii (1965?) a pravděpodobně to bylo i na tehdejších Octaviích. Naopak u mnohem starší Aero 30 byl ukostřený mínus. Proč, to netuším

 

kmet

0x

Protože je to jedno, kde je plus a kde je minus Ve skutečnosti protékají elektrony z mínusu do plusu, má tedy větší smysl mít na společném "sběrném" místě plus.

 


0x
Napadá mě, jestli to nesouvisí se starými selénovými usměrňovači, které byly chlazené anodou. Aby se lépe chladila, tak bylo vhodné. aby byla na kostře. Cívka alternátoru v sérii by pak dávala záporné napětí. Ale nevím, je to jen nápad.
doplněno 20.06.23 10:48: Některé motocykly měly magneto, to generuje střídavý proud. Jedna cívka zapalovací, a pak nízkonapětová vinutí a selénový usměrňovač. Např. Jawa ČZ 125/351.

Tehdejší auta neměla alternátor, ale dynamo. Takže žádný selenový (ani jiný) usměrňovač nepotřebovala.

zam

To asi nesouvisí dřív byl zdroj elektřiny dynamo,tam je jedno co se ukostří.Prostě se ukostřil + a bylo.

zam

Aha píšu pomalu.Jen k tomu -.Ktomu možná došlo tím když se začali dávat do aut elektronkový rádia.Elektronky mají katody na kostru ,tak bylo asi jednodušší když mělo i auto - na kostře. Jen můj názor.

zam - Elektronková autoradia potřebovala zvýšit napětí z 12 V (6 V) na 250 V. To se dělalo měničem (vibrační střídač - trafo - usměrňovač). Napájení elektronek autorádia byl galvanicky zcela oddělený okruh, nezávislý na polaritě baterie.

 

 


0x

Netvrdím,že je to pravda,len som to už dávno kdesi čítal. V skutočnosti vraj prúd preteká od mínusu k plusu,hoci sa to označuje opačne. Takže možno to bolo staré označenie.

Není žádné "staré" a "nové" označení. Označení elektrických pólů je od nepaměti stále stejné a s autama to nemá nic společného. To označení + a - kdosi vymyslel v době, kdy ještě žádná auta neexistovala a o elektřině se toho vědělo jen málo. Teprve mnohem později se ukázalo, že proud neteče od + do -, ale opačně. Jenže to už bylo natolik zažité, že náprava prakticky nebyla možná.

 


0x
Dříve se to u nás tak dělalo, postupem doby výrobci přešly na celosvětový standard. Hodně pracovních strojů se pak předělávalo hlavně s příchodem alternátorů.

 

jano123

0x

Niektore veci, sú vecou dohody, mi to ani moc neregistrujeme...

Napr. nultý poludník - určenie polohy, od neho určený svetový čas.

Podobných veci by sme našli viacej.

Unifikácia je dobrá vec, najviac odlišnosti doteraz je v mierach...

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]