Nejste přihlášen/a.
Vaše úvaha je nesmyslná. Blinkr je informace pro všechny oklo. Jak pro protijedoucí, tak pro ty za mnou, ale i pro všechny ostatní (i chodce). Když se protijedoucí chystá odbočit vlevo a bliká levým blinrem, zvýším pozornost, protože si nemůžu být jistý, že mi dá přednost. Když odbočuju vlevo, blikám levým a dávám přednost protijedoucímu, ale pokud i on bliká vlevo, znamená to, že také odbočuje, budeme se tedy míjet pravými boky, takže si vzájemně nepřekážíme. Když řidič předemnou bliká levým blinkrem, je pravděpodobně připravený odbočit, nebo předjíždět, takže s vedle něj necpu. Pokud řidič, jedoucí přede mnou ve vedlejším jízdním pruhu po víceproudé silnici bliká kamkoliv, beru na vědomí, že chce změnit jízdní pruh a jsem ve střehu, jestli mi nevjede do cesty. Kam bliká auto jedoucí za mnou mě samozřejmě nezajímá.
Blinkryv podstatě ale považuji za nezávaznou informac. Spoléhat se na jakékoliv blikání se 100% stejně nedá.
Ještě příklady - když budu vjíždět z vedlejší (třeba i z polní cesty) na hlaví a řidič jedoucí zleva po hlavní bude blikat vlevo, dává mi tím na vědomí, že mu nijak nepřekážím a můžu klidně jet. Když bude blikat vlevo auto, stojící u chodníku, opět zvýším pozornost a budu sledovat jeho počínání.
Takže opakuji - blikání je informace pro všechny na silnici a reaguji na něj až když jsem si naprosto jistý, co má blikající v úmyslu dělat.
oprava - "...řidič jedoucí zleva po hlavní bude blikat vpravo..."
Taky se připojuju k názoru, že blinkr je pro všechny okolo.
Jsou tu křižovatky víceproudých silnic se semaforem, kde se právě podle blikání aut rozhoduju, do kterého pruhu se postavím.
Když někde jedu a někdo okolo (i na bočních cestách nebo v protisměru) bliká, tak mi to dává lepší informaci o jeho úmyslech a líp se pak řeší celková situace.
Já beru silniční situaci průběžně jako záležitost všech vozů a dalších okolo a snažím se jí optimalizovat - většina zkušených řidičů to tak dělá a provoz je pak hladší, auta se mezi pruhy plynule řadí, nepřekáží si a neomezujou se, začátečnické chyby nemívají následky - "Tenhle mi tam určitě vlítne a nedá blinkr, radši přibrzdím, no jo, už tam je, blinkr po ukončení manévru taky moc nepomůže, ale hlavně, že se nic nestalo", "tenhle vypadá jako plašan ... no jo, už plaší, jestli jsem si to neříkal ... tak jeď a zmiz v prachu v dáli, sice jsem měl přednost, ale bez bouračky dojedu do cíle dřív než s ní ..."
Zdaleka ne každý to takhle má, ale spousta lidí ano. A pokud budeš dávat blinkr včas a správně, tak jim uděláš radost a pomůžeš k hladšímu provozu. A dát tam ten blinkr včas není zas tak velká práce, tak proč nepotěšit ostatní?
že blinkr je pro všechny okolo.
Souhlas.
kdykoliv se domnívám, že můj blinkr usnadní situaci, tak blikám.
Ale pane Milane. Podmínky použití "blinkru", jsou jasně definovány v zákoně. Nemůžete si blikat, když se vy domníváte.
Jste z těch, co blikají na kruháku doleva, abyste usnadnil situaci a přesvědčil ostatní, že nemáte v úmyslu vyjet z kruháku?
Neblikám doleva na kruháku. Není důvod, přesněji zákon 361/2000, §30 ods.5 Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého podle § 12 odst. 5, řidič nedává znamení o změně směru jízdy
. Jsou kruháky, kde se nebliká doprava ani při výjezdu z kruháku.
To víme všichni, nemusíte citovat. Byla to jen nadsázka a reakce na to, že blikáte, když se domníváte...
Nevím co jste citací chtěl dokázat. Že pravidla znáte, ale vytváříte si i svá, lepší?
Prostě nesmíte blikat, podle svých domněnek. Musíte blikat dle pravidel.
Ale mýlíte se, "Prostě nesmíte blikat, podle svých domněnek" páč blikám vždy podle zákona, třeba v případě:
Jestliže to vyžaduje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Není to daleko od "teorie" blízké mě, s kterou jezdím desítky let, denně a bez nehod. Blinkr je informace pro ostatní účastníky provozu, o mých úmyslech. Vždy se mi osvědčilo ctít tři pravidla ohledně blinkru. Za prvé, slepě nevěřit. Blinkr ještě neznamená, že dotyčný skutečně změní směr a tam, kam bliká. Další dvě pravidla vyplývají z toho, když je v dohledu přede mnou, nebo za mnou, jiné vozidlo. Zjednodušeně, pro ty za mnou blikám dostatečně dopředu, aby věděli, že mám úmysl změnit směr, budu zpomalovat a minimálně si mají zvětšit odstup. Pro ty přede mnou blikám specificky, někde a někdy, zcela vědomě až na poslední chvíli, aby mě nemohli nedat přednost, kterou mám. Faktem je, že spěchače a lepiče takový způsob používání blinkrů vytáčí, ale to mě jejich styl ježdění také.
Pane Doutnáku, kdysi jsem se zajímal při přestavbě vozidla i na technickou stránku jednotlivých komponentů, a tak si matně pamatuji, že bylo v předpise uveden rozsah počtu přerušení směrového světla za minutu. Jelikož je to hodně dávno, již hodnoty nevím. Snad si někdo vzpomene, kde to je v předpise uvedeno.
Okopírované z jiné poradny:
Ano, u vozidel kategorie M a N je frekvence přerušování světelného toku směrových svítilen podle předpisu č. 6 dána předpisem č. 48 Evropské hospodářské komise Organisace spojených národů – Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska montáže zařízení pro osvětlení a světelnou signalisaci, in concreto, ustanovením jeho čl.6.5.9 věty prvé.
-------------
12.2 Směrová světla
Všechna motorová vozidla a jejich přípojná vozidla, s výjimkou dvoukolových vozidel s konstrukční rychlostí niţší neţ 50 km.h-1 a s objemem válců motoru do 50 cm3, musí být vybavena směrovými světly. Směrová světla musí svítit přerušovaným světlem oranţové barvy. Přerušování směrového světla musí mít frekvenci 1,5 ± 0,5 Hz. Doba svícení musí být mezi 40÷80 % doby cyklu, aby účinek směrového světla byl zřetelně a dostatečně vnímatelný. Ukazatele směru jízdy jsou základní signalizační prvky vozidel, jejich umístění, předepsaná svítivost a rychlost přerušování je stanovena mezinárodními předpisy
zdroj: BAKALÁŘSKÁ PRÁCE BACHELOR’S THESIS AUTOR PRÁCE TOMÁŠ VALA AUTHOR BRNO 2010
Pamatuji, že dříve to bylo počet přerušení za minutu, ale teď je to jen frekvence...
"...ale rychlý blinkr je závada?"
V podstatě jde o to, že rychle blikající blinkr by se dal zaměnit s výstržným oranžovým majákem. Ten v některých případech mohou auta mít i na zadním nárazníku (plošina, nadměrný náklad...).
Milane, počet přerušení za minutu a "jen" frekvence je jedno a to samé. Jen jednotky jsou jiné. 1,5 Hz +/- 0,5 Hz je to samé, jako 90 +/- 30 přerušení za minutu.
A neni jednodušší, než přemýšlet, jestli někde někdo náhodou neni třeba za stromem prostě ten blinkr dát.
Já teda se pohybuju na kle, ale vždy dávám o svých úmyslech včas vědět předpisově upažením a je jedno, jestli to někdo může nebo nemůže vidět. Na kole je to složitější tím, že v zatáčce je potřeba obě ruce stejně jako v některých dalších situacích, takže nemůže zároveň jedna ruka signalizovat. Ale tenhle problém u auta odpadá.
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.