Nejste přihlášen/a.
Máme v domě uloženou klasickou 12V 44Ah autobaterii. Dobíjím ji autonabíječkou zhruba každé 3 měsíce.
Pod jaké napětí (voltů) ji nenechat klesnout?
Teď jsem dělal multimetrem kontrolní měření a napětí je 12,52V. Dobíjena byla naposledy asi 2 měsíce zpět.
Děkuji
Ptal jsem se na nabíječku, protože jsou nabíječky, které regenerují baterie, tím, že pulzně nabíjí a vybíjí. Pokud něco takového nemáš, tak je možné zbastlit jednoduchou regenerační "pulznní" nabíječku.
Je třeba trafo na cca 16 až 17 V, jednu usměrňovací křemíkovou diodu 10A/30V a žárovku 12V/5W. Na sekundár trafa se zapojí dioda (je jedno, jak se otočí) a sekundár se přes diodu zapojí na baterii - pozor na správnou polaritu. Změřit ampérmetrem nabíjecí proud - měl by býr asi 1A (max 2A). Ke kontaktům baterie připojit žárovku, která bude svítit.
Funkce: Jedna dioda usměrňuje jen jednu půlvlnu střidavého proudu, která baterii nabíjí. U druhé půlvlny do baterie nejde žádný proud, ale zapojená žárovka v té době způsobuje vybíjení baterie. Tak vznikne "pulzní" nabíječka, která 50x za vteřinu baterii nabíjí proudem cca 1A a žárovka 50x za vteřinu baterii vybíjí proudem cca 0,4A.
Takovou nabíječku je možné nechat dlouhodobě zapnutou, protože baterii nepřebíjí (pokud proud není vyšší než 1A) a desky se regenerují - zbavují sulfátu.
K regeneraci také napomůže, když se do každého článku, při nabíjení, vleje asi 5 cl (jedna velá štamprdle) peroxidu vodíku 10%.
Spotřeby by byla za 3 až 4 dny 1 kWh.
Tazatel se musí rozhodnout, co je pro něj výhodné.
Popsaný postup a zařízení dokáže zregenerovat i dost zasulfatizovanou baterku, ale musí běžet nepřetržitě 2 týdny až měsíc (podle stavu akumulátoru).
Já mám například u staré trafonabíječky přepínač, kterým vyřadím jednu stranu usměrňoacího můstku. Při tom mě funguje regulace proudu, která je na primární straně trafa.
Nač ji tam máte?
Je nějak používaná nebo jen skladovaná?
Pokud se vůbec nepoužívá, tak i plně nabitá odejde mnohem rychleji než používaná.
Taky záleží na tom, jakou máte nabíječku.
Takovéto uložení není pro běžnou olověnou startovací auto-baterii vůbec prospěšné. Z poznámky "kazdé 3 měsíce", vyplývá, že tak leží hodně dlouho. Taková baterie pak zpravidla nefunguje správně. Aby se udržela baterie v kondici potřebuje provozovat. Deskové elektrody se tím doslova mechanicky čistí. Jak baterie zahalí, roste její vnitřní odpor, když se to nechá dlouho, je nepoužitelná. Při zátěži ji pak strmě klesá svorkové napětí, není schopná dodat proud.
Bylo by řešení tu baterii dát do auta, jezdit s ní třeba měsíc a pak tam zase vrátit tu původní (co je tam teď) a takto to střídat, aby ta baterie byla ok?
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.