Nejste přihlášen/a.
Zdravím rádce,
na starý obytný přívěs jsem jako náhradu původních dobitých zadních světel koupil nové, kvůli zakrytí otvorů po původních šroubkách a vhodnému tvaru padl výběr na trochu větší, konkrétně typ Europoint 1
Kromě rozměru a tvaru mi padly do oka i množstvím žároviček (původní měly jen 3).
Ale jakožto dávného absolventa slaboproudaře a autoelektroniky by mě nenapadlo, že mě zapojení zaskočí
Jsou tam osazené patice na 7 žárovek (z toho 1 dvojvlákno) a z jejich vzájemného vnitřního propojení (dá se upravit, jsou tam fastony) nějak nepobírám, která má jaký účel. Světla jsou stejná pro obě strany, liší se jen zrcadlově krytem (zpátečka a blinkr) + umístěním dvouvláknové patice (ta má zároveň jako jediná skutečnou parabolku, ostatní jen stříbrný nástřik). I označení příkonu žárovek je tak, kromě boční pozičky, blinkru a zpátečky, všude 21W i 5W, Jasné jsou jen blinkry, zpátečky a boční pozičky, ale zbylé 3 přívody pro 4 žárovky (5 vláken) mi nejdou do hlavy, nejvíc mě mate paralelní propojení jedné 5w s 21w vláknem dvouvláknovky (to mi přijde jako z výroby přehozené, žárovku jsem opačně nedal). Nenašel by se tu třeba nějaký kamioňák, co by mohl kouknout, jak mu tyhle světla svítí na návěsu (kam jsou určené)?
Díky
Nerozuměl, ale zapojení správně pochopil.
Vymyslet se toho dá dost, ale rozhodují slovo bude mít technik na STK.
Paráda, moc díky Něco takovýho jsem půl večera marně hledal. Odpovídá to prodrátování těch mých z výroby, jen to dvojvlákno musím přehodit fastony, žárovku tam opačně nenarvu (zkoušel jsem zatím jen jedno, druhý je možná správně).
Akorát jsem mu moc nerozumněl, tak snad to dvojvlákno vpravo dole má i funkci mhovky (proto asi ta tepelně odolnější parabolka ) a ty 2 červený vlevo jsou brzda, snad to chápu správně jako výchozí stav, než to eventuelně popřeházím. Při výběru světel jsem si ještě dal jako hlavní podmínku samostatnou brzdovku, častý řešení s mžourajícím dvojvláknem na konci dlouhýho vedení mi přijde dost neštastný S tím ještě souvisí, že pokud jsou brzda 2 žárovky, možná jednu z nich zapojím s 5w na koncový a nechám 21w na brzdu jen jednu, ona se na těch dluhých drátech asi rozsvítí ryhleji a výrazněji (kdysi jsem měl krátce na favoritu vzadu "všechno červený" s dvojvláknama a ač brzdy přímo oslňovaly, byla tam prodleva a navíc se vypaloval spínač). A ještě bych koncový přehodil blíž k boku, přecejenom ten přívěs nemá šířku návěsu, takže mezi světlama bude místo tak akorát na značku s bočním osvětlením, takže by koncový byly nehezky a neprakticky blízko u sebe
S nachromovanou parabolo je vždy na všech Europointech mlhové světlo (dole). Druhá silná bez chromové paraboly s 21W je brzda (dole).
21W ve sklíčku kouřovém či čirém je vždy zpátečka nebo blinkr podle strany světla (jsou obojetná).
Blinkr se vždy montuje na kraj světla.
Obrysové světla tvoří hokejku z 5W a tečku oranžového na samotném kraji.
Brzda nikdy nemá ani v doplnění 21W malou 5W žárovičku.
Nesmíš překročit watáž. Brzda je jen jedna 21W v jednom okénku.
Díky, takhle to právě chci přepojit, protože podle videa i origo zapojení ve světle z výroby jsou ty 4 "hlavní červený" kolem odrazky (boční pozička má nevímproč svůj drát) spojený do dvojic (ta moje 21 a 5w paralelně jsou teda evidentně z výroby přehozený fastony). Takže koncový chci 2x5w + 5w z dvojvlákna v parabole + 5w boční poziční, 21W z dvojvlákna v parabole jako mlhovku a zbývá jedna 21w na brzdovku. Blinkry a zpátečky včetně umístění jsou jasný Teda ještě bude trochu komplikace ta zpátečka, mám jen 7-pol připojení, ale taky vzadu 2 couvací kamery (k autu připojený tesláckým din pětikolíkem, za jízdy jedna vidí rovně dozadu a při zpátečce se přepne na druhou skloněnou), tak napájení vezmu odtamtud a kvůli odběru dám ledky, nebo to přes relátko půjde z "obytný" baterky
Nezapomeň na osvětlení RZ. Europointy tuším okénko nemají.
A pozor, musíš dodržet minimální a maximální vzdálenosti opbrysových a směrových světel vůči sobě.
Více v předpisu EHK 48
Dobrá připomínka, těch 100mm vzdálenosti jsem netušil. Doteď jsem se "odmala" asi chybně domníval, že mlhovka nesmí být vejš, než koncový (a u feldy nechápal, proč to je naopak, nahoře by se zrovna vyjímalo samostatný brzdový místo toho paskvilu s 5w + dvojvláknem dole). A teď mě sakra napadá, že už asi 10 let jezdím O1 kombíkem, kde je to stejně nelogicky, jen vzhůru nohama - nahoře dvojvlákno pro koncový a brzdy v malý parabolce a dole, ve větší, vlevo samotná mlhovka a vpravo ani to ne, jen sklíčko a díra. To by zasloužilo přepojit po vzoru fabie a superbu, ty to myslím mají "správně".
U Europointů ta vzájemná vzdálenost vypadá ok, bráno podle obrysů na krytu je to sice jen asi 7 cm, ale podle okrajů parabolek přes trojúhelník lehce přes 10, ostatně jinak by to ani v originálu nevycházelo.
Osvětlení značky (osmá žárovička) má u zakoupeného páru levá lampa, ale to je zrovna jediná patice, která zůstane volná. Značka je umístěná na zadní stěně uprostřed mezi lampama a po stranách má vlastní lucerničky, takže na tom nic měnit nebudu. Nevejdou se jen původní samostatný trojůhelníkový odrazky, ale nahradí je ty ve světlech. Je to přívěs z roku 87, takže ještě před současnou érou mohutnýho a zbytečnýho oplastování všeho. Tady je to prostě jen chycený vrutama zvenčí a stejným stylem se dá cokoli i předělat, jen musí vruty vyjít do latě, aby něco unesly a zároveň se musí zalepit a esteticky schovat díry původní
Felicie má po vzoru Favorita potřebu jednoho obrysového světla mít 10W světla na L a 10W světla na pravé straně.
Favorit to dělal R10W jednou kuličkou žárovky.
Felicie kombinací P21/5W + R5W a těch 21W dvojvlákno použili jako brzdu.
Netuším, zda to bylo tenkrák pro splnění watáže a minimálních lumenů svitu na koncová světla.
Fabia má dole P21/4W a tak koncová světla mají 4 + 4W místo předchozích škodovek 10 + 10W a 21W dole jako jednu mlhu s možností dopojení na dvě mlhy.
Proč jen 4W opět netuším. Jesli k vůli pakovacímu světlu, kdy hození blinkru na pravo či doleva a vytažení klíčku ze zapalování aktivuje místo obrysových světel parkovací a svírí pouze jedna strana auta, kdy nesvítí RZ a svítí jen vepředu W5W celosklo kulička a v zadu P21/4W dvouvlákno.
Dodržel bych rozumné watáže koncových světel na tom Europointu, protože se zatížení nemusí líbit sdruženému spínači světel (zatížení kontaktů) a u Octavii II jednotce BSG, která měří proud žárovek a kontroluje prasklá vlákna.
Řešením jsou i na takových modelech jednotky tažného závěsu, kdy v jednotce jsou relé nebo tranzistory a pouze sledují bezzátěžově, která žárovka svítí na autě a "opakují" tyto kombinace přes společný krmní drát mimo palubní jednotku BSG.
Tedy tažná zásuvka má vlastní napájení ze kterého krmí komplet přívěs a nemá zapojení přes koenktory zlodějkama "žárovka na žárovku".
...
Jednu dobu můj sen bylo použít zadní svítilny Hella Krone s korunkama. Ale cena cca 7 000 za obě mě zatím přesvědčuje o opaku
U Favoritu byly ty 10W žárovky kvůli tomu že svítíly přes plochu odrazky a ta dost světla pohltila. Bohužel se docela přehřívaly a buď praskla nebo zčernala. Většina lidí se při výměně na vatáž nepodívala a rovnou tam daly ze zvyku běžnou 5W a pak to skoro nesvítilo.
@taalla... Díky za zpětnou vazbu. To jsem netušil. Mě za 7let praskly žárovky jen jednou v zadních světlech a to jsem měnil hned po koupi a pak těsně před rozebráním na díly. To s tou odrazkou dává smysl. Smysl i u Felicie, kde je taky. Fabie už jí má zvlášt jako Š120. Tam už se to asi taky dá pochopit, proč 4W.
Díky
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.