Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Která náprava pohání kloubák?

Od: doutnak® odpovědí: 37 změna:
Ahoj.Ví někdo, která náprava je poháněná u kloubového autobusu? Já to nikde nenašel.Někdo tvrdí, že ta poslední a někdo zase, že kardan vede dopředu před kloub (harmoniku).. Neví to ani kamarád, který to léta řídil

 

 

37 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jd

3x

A kde jsi hledal?

Modré Ikarus harmoniky: Hnací náprava je střední, motor a převodovka se nachází pod podlahou přední části vozu. wikiwand.com/...

Karosy: motor umístěný za zadní nápravou, v prostoru zadního panelu (hnací byla právě zadní náprava).


Už je to delší dobu,co jsem to hledal..A asi lajdácky, když jsem to nenašel Taky mě zajímalo,jak jsou spolu ty dva kusy spojený..
jd

To me zajimalo kdyz mi byly 3 roky a tak jsem ty hracky vzdycky pry rozebral


Kloubák mi bohužel nekoupili

 


2x

Čeští výrobci - tedy IvecoBus i SOR mají motor úplně vzadu a hnanou poslední nápravu


Díky.. Šlo mi spíš o ty současné..Ani jsem nevěděl, že Ikarusy měly motor pod podlahou..
lmgify

V té době to bylo běžné řešení. Stejně to má i česká ŠM 11, resp. její kloubová verze ŠM 16,5 .


Tak ono je to vidět už podle koncepce podvozku - tehdejší autobusy měly na střední nápravě tupláky, zadní náprava sólo kola a byla řiditelná.

Ty dnešní konstrukce mají tupláky na střední i zadní nápravě, přičemž motor je nacpaný úplně za zadním čelem vozu.

 


1x

Karosy měli motor v zadu, takže bych z určitostí tipoval, že ta poslední zadní náprava.

A je to tak:

wikiwand.com/...


doplněno 28.07.22 22:23:



Díky.. Chudák řidič Tuhle bezmoc jsem zažíval s Poštáckým Transitem, při každým rozjezdu..a že jich bylo za den.. balíky až po střechu,ale nic to neváží..Vozil jsem pak kýble písku a zednickou fanku

No, kdyby všechny cestující nahnal na zadek, možná by se to rozjelo

 

jirib

0x
Když má motor vzadu,tak asi zadní...
U trolejbusu nevím,kde je elekromotor s hydrodynamickou převodovkou.

To jsem si taky myslel, že když je motor vzadu,tak že automaticky zadní..Ale známý mi to vyvracel, že to je blbost.. že by to v zimě bylo až moc neovladatelný a přetáčivý..Proto se ptám tady

Taky se to v zimě občas v kopcích občas v kloubu tak parádně zalomilo že se zablokovala celá silnice. Motor vzadu byl pro kloubový autobus v zimě opravdu dost nevhodný v tomhle měl Ikarus s motorem uprostřed dost výhodu tam zadní část fungovala v podstatě jen jako přívěs. Navíc tím že Karosa má motor až za kloubem tak třeba ovládání plynu jde přes kloub a byly s tím občas problémy.

Jinak co se týká Trolejbusu tak kloubový má víc poháněných náprav a motor u každé z nich. Takže třeba 15Tr má poháněnou jak prostřední nápravu tak i poslední což je v zimě dost výhoda i když v kopcích má i tak někdy problém že se zlomí.

 


0x

Přibližně u kterého kloubáku. Každej to může mít jinak. Čabajka měla hnanou prostřední nápravu a byl tam i motor.

Systém, kdy je motor vzadu a kardan dopředu se mi zdá zvláštní. Tím nechci říci, že to je nesmysl, ale nějak se mi to nezdá. I když jeden nikdy neví.

Ruský štábáky měly hnaný nápravy i na návěsu. Kardan přes točnu a všude možně až dozadu.


Mě to dřív nezajímalo.. Ikarusy jezdily za mejch školních let..A to mě zajímala akorát ta točna..prali jsme se,kdo tam bude na ní stát
lmgify

Na točně bylo zakázáno stát, jestli si to pamatuji dobře.

Nevím o tom že by bylo zakázáno stát na točně, možná nějaké vnitropodnikové nařížení konkrétního dopravního podniku kvůli volnému průchodu autobusem. U prototypu kloubového RTO byly na točně dokonce i sedačky.

nevím ale docela běžně lidé stáli na točně a že by tam bylo upozornění o tom, že se tam nesmí stát? Nic tam nebývalo, ani řidič když jsme tak stáli i v skoro prázdném busu nic na to neříkal. Takže asi zákaz uněkteré místní dopravy?!

lmgify

Vím skoro jistě, že bylo zakázáno stát u Ikarusů blízko obvodu točny, protože se točna dost pohybovala i zdvihala (prudké zatáčky do různě naklopených ulic). Je úplně možné, že to platilo jen u toho jednoho konkrétního MHD.


Imgify...A právě proto, že se to houpalo a kejvalo,tak jsme tam všichni chtěli stát.. líbilo se nám to, když jsme byli fakani A nikdo to tenkrát nezakazoval..

@doutnak... ty taky?

Všichni jsme se na točnu cpali, když nás kloubák vozil na bazén


Jo,jo..jako každej..A to samý s vysněným povoláním jsem chtěl bejt popelář, protože se přece vozí vzadu na stupátku

Já chtěl bejt kosmonaut. Vydržel jsem v kuchyňské lince zavřenej i 3 hodiny .


Jenom jestli nekecáš a nemusel si tam bejt zavřenej za trest a přebírat tam hrách Dělám si srandu

Já tam sjížděl čtyřlístek a poslouchal walkmana .

Dneska, když dovnitř dávám hrnec, tak nechápu, že jsem se vešel


Čtyřlístek byl the best četba.. Ještě teď bych si starý čísla přečetl znova Některý čísla už jsou sběratelskej artikl a obchoduje se s tím pomalu jak se zlatem..Do linky mě nepustili,bo byla plná věcí.. Musel jsem si vystačit s domečkem z krabice od telky.. Dnešní děti mají smůlu..do krabice od LEDky se dítě nevejde
30.07.22 03:25

 

makk

0x

Záleží jaký autobus. Ta poalední Karosa a po ní následující mají hnaný vlek a ten před sebou strká autobus. Takže de facto je vlekem spíš ten autobus . Moc dobré řešení to není, protože při prudším rozjetí má autobus tendenci se lámat, tak se to eliminuje jakýmsi tlumičem.


Já to řešil spíš u těch současných.. většinou tu jezdí SOR..A v zimě se vždy lámou v jedné pravoúhlé zatáčce a zablokují ji.. Přitom by mi stačilo jít se podívat, která kola se jim protáčí Ale jelikož stojím vždy v půlce kolony,tak na kola jim nevidím..

SOR začínal s výrobou autobusů díky přeběhlíkům z Karosy takže defacto vycházeli ze stejného technického řešení v trošku ošklivějším kabátě.

makk

Jistě to nevím, ale SOR bude asi totéž, co Karosa protože ho založila skupinka lidí, kteří odešli z Karosy po jejím prodeji Renaultu.

Ono když výchozí autobus má motor vzadu a chcete z toho udělat kloubák, tak je to jediné možné řešení, pokud nechcete začínat od nuly.

 

 


0x

Tazatel - asi 1/4 minuty a výsledek je zde : cs.wikipedia.org/...

Poháněná PROSTŘEDNÍ náprava !

A Karosa zadní, záleží prostě na typu a značce konkrétního autobusu.

Tak o Karosách vím jen o prototypech a že byli nasazeny nevím zhola nic a ani jsem je ve skutečnosti neviděl, navíc o nich psali tenkráte,ve Světě motorů, že v případě smyku se celý klub zablokuje, aby byla ovladatelnost ve smyku prý stejná jako u normálních busů. O jiných tuplem ne, jen o všeobecně známých Ikarusech z osmdesátek

 

novak1*

0x

U Ikarusu to bylo jasný. Vzadu byli jenom 2 kola, tak to nemohli být hnací.

Karosa se v zime stočila a zadek šel mimo cesto do kanálu, tak tam je hnací zadná náprava.

Možná teď maji autobusy dve hnací nápravy v zadu.

 

glyx

0x

Pár srojů, dnes už spíš muzejních kousků, mělo hnanou druhou nápravu. Jinak je vždy hnaná poslední náprava. Ono to u nízkopodlažního autobusu ani jinak řešit nejde. Pod podlahu se nic nevejde.

Ikary měly motor uprosted a hnanou druhou nápravu, byl to v podstatě standardní Ikarus s vlekem. Výše zímněné problémy s ovládním plynu u Karos, spočívaly v tom, že stará koloubová karosa měla hydraulický přenos mezi plynovým pedálem a čerpadlem. Občas brzovka utekla, nebo se to zavzdušnilo, a Karosa nejela. Ale to už je taky jen historie, to měla naposled sedmičková řada a ta se přestala vyrábět někdy v roce 1997. Dnes už má všechno elektronický plynový pedál.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]