Nejste přihlášen/a.
Zdravím všechny rádce,
mám jeden problém s alternátorem (Magneton 55A Kroměříž). Ne, že bych si nedokázal poradit, ale je to spíš záhada, nebo jsem něco udělal špatně. Zhruba před 2000km jsem alternátoru dělal repasi. Tedy jsem ho rozebral, očistil víka,rozebral můstek a propájel novým cínem,diody přeměřil a všechny OK,přeměřil stator i rotor a opět bez průrazu a OK,vyměnil ložiska za rychloběžná 2RS SKF,vyměnil uhlíky v regulátoru (regulátor origo škoda původní).
Alternátor od té doby parádně dobíjel s těmito hodnotami, což si myslím, že jsou správné:
Volnoběh bez zapnutých el. spotřebičů: 14,16V
Zapnutá obrysová a potkávací světla: 14,02V (úbytek na vodiči z B+ na akumulátor byl 0,128V)
Alternátor nijak nepálil a i po jízdě bylo možné udržet ruku (i se zatnutím zubů, když byl po velkém odběru proudu)
Dnes jsem pozoroval, že při otáčkách kolem 1600ot./min je slyšet vrzání typické pro klínový řemen. Cokoliv mimo tohle rozmezí otáček vrzání ustalo. Mám v autě voltmetr s LED a LM3914, takže napětí sleduju furt a ani na něm mi nepřišlo, že by přestával dobíjet. Při volnoběhu jsem po zahřátí měl i 13,5V, ale to jsem měl puštěný větrák a stál na brzdě, takže (21+21+třetí 20W navíc). Což si myslím, že je pokles normální, protože mi to dělalo i před tím a problém nebyl.
Řemen jsem měl starší (RUBENA 975mm klín), ale napnutý tak, že měl asi 10mm průhyb u rozdělovače. Píšu starší, protože už byl utopený a ležel v řemenicích na doraz. Koukal jsem na net, že by se měl hned měnit a má ležet viz. obr, který jsem dnes našel.
Otázka tedy zní. Poškodil jsem řemenem ložiska, která se přidřela nebo nefunguje regulátor (pokles napětí při zatížení, ale jen u volnoběhu ... při 1000 otáčkách mám 14,2 trvale)?
Nejde mi do hlavy, jestli se ta ložiska tak rychle poškodí, když jsou SKF kvalitní. Ještě dotaz. Dají se sehnat i jiná rychloběžná ložiska stejné kvality, nebo lepší. Popř. dají se tovární SKF ložiska vytunit lepší vazelínou.
Rozebírat to budu asi zítra, takže zatím přemýšlím, kde jsem udělal chybu a co se podělalo, abych tomu pro příště předešel.
Předem díky za odpovědi
doplněno 26.11.12 18:35:Řemen jsem měl celou dobu viz, obr stav "X"
nejsem kovaný v elektrice,ale naměřené by mělo být tak jak je-co se řemenu týče,tady bych asi něšpekuloval a za pár desítek kaček pořešil novátora(když už repas altíkumtak asi automaticky) a ložiska-i velmi kvalitní-beru třeba ložiska kol(ta přenášejí mnohem větší síly a jsou tedy mnohem více namáhaná),tak i u Ruewelle (asi špička-něco jako V.Reinz u těsnění hlav motorů) se mi stalo,že odešla během dvou dnů dvě...,a to samozřejmě nebylo auto bourané,drblá těhlice,prostě nic...Nicméně ložisko,je-li nějakým stylem "načaté" začne se jednakk ozývat a hlavně teplotně...
doplněno 26.11.12 18:49:doplnující obrázek-tím spíš řemen vyměnit...!
Řemen jsem dnes koupil nový, ale tehdy jsem ten starý ještě chtěl dojezdit (tehdy nebylo moc peňez).
Jak poznám ložiska kol? Jedná se o zapozdřená z nerez oceli s nějakým speciálním tukem?
Kdo je výrobcem Ruewelle?
Mohl jsem narazit na zmetek z výroby u toho SKF? Může třeba prohnutý rotor ložisko zničit (i když si myslím, že rotor je OK).
doplněno 26.11.12 18:53:A mohl ten řemen zničit ložisko nebo se jen v prokluzu oleští řemenice?
Ruewelle jsou němci a specializují se právě na ložiska kol-to byl jen příklad,že i mistr tesař se někdy utne-i od renomovaného výrobce vzejde kus na dva dny(což je fakt málo)...Prohnout rotor lze nějakým páčením ve svěráku(otázka je jak byla lóža stažena),jinak asi nee...A ano rotr mimo osu(trošku prohnutý) vyřadí ložisko vcelku úspěšně a rychle-i to od SKF...Řemen by musel být fakt na své pevnostní hranici(čili napnutý "jako prase")aby dokaličil ložisko-pokud měl řemen v bodě mezi řemenicemi,kladkami,cca.10mm vůli,tak ne...
Řemen nechávám s vůlí na hranici skluzu. Bojím se totiž o vodní pumpu. Je sice od loňského listopadu nová (HEPA), ale ta výměna je porod. Teda jsou horší věci, ale říkám si, že musí vydržet aspoň do roztrhnutí silentbloku.
Ložisko jsem nasazoval do víka tak, že jsem víko rozehřál a ložisko dal do mrazáku a pak ho omaštěné WD vložil prsty do víka a starým ložiskem přiloženým na nové doklepl na doraz víka. Rotor jsem očistil a omastil WDčkem a pak ho tam natloukl.
Možná je to onen problém. Nezajistil jsem si proti rázu vnitřní kroužek ložiska a tak při naklepávíní tlačil na klec. Jsem to ale blb...
To bude asi ono. Měl jsem použít na podepření trubku...
Může zničit ložisko i trochu oleštit řemenici.
Zničí ložisko takto - řemen začne prokluzovat = tak ho víc napneš = větší boční namáhání a zahřívání ložiska. mazací tuk zřídne, prosákne z ložiska ven, rozstříká se a ložisko běží skoro nasucho, kuličky, klec a dráhy se opotřebovávají čím dál rychleji, otěr z kaleného kovu se rozmíchá se zbytky tuku je to jak leštící brusná pasta, čím dál víc se to zahřívá až se zadře a zastaví.
Jestli máš řemen jako na obrázku "X", je to špatně. Řemen přenáší tah svými boky ( největší plochou). Musí být pod ním vůle, jako na obr. "O". Takhle ti přenáší sílu jen třením na malém průměru řemenice, ta plocha je moc malá a řemen prokluzuje.
Když se tedy utopí, tak přenáší sílu jen ve spodním místě? Já myslel, že ve všech třech, akorát na těch bocích už slaběji. Může to tření alternátor takto rozhycovat?
Řemen pokud dosedne až na dno, tak slábne tlak kterým působí na boky řemenice a začne prokluzovat
Takže to byla ode mě první blbost ho tam nechat. Byl starý cca rok a najel něco kolem 8000km. Asi proto se dnes používají ploché vícedrážkové, které se tolik nekazí...
Ale mohl poškodit ložiska? Předpokládám, že z rotorem za běhu pocukával, když vrzal.
Nebo se ložisko nezadře napevno, ale klec se tím brusným svinstvem doslova probrousí, rozpadne se , kuličky se rozkoulí a ložisko se rozpadne.
To co píšu je už takový extrém. Viděl jsem ledacos...
doplněno 26.11.12 20:24:Jinak ty ložiska tam nemáš moc dlouho, tak jen sundej řemen roztoč altík rukou a přes tyčku poslechni jestli ložiska nedrnčí. Musí ten lehce šumět.
doplněno 26.11.12 20:33:jinak pokud ložiško narážíš jen tak kladivem bez narážecí trubky můžeš deformovat boky kuličkových drah v místech kde v tom okamžiku se kuličky nacházejí a kuličky samotné, pak tam budou otlaky, větší vůle, ložisko může být hlučnější, drnčivé
20 mm je moc. Zatížením 2 kg uprostřed mezi řemenicemi se musí prohnout o 10 - 15 mm!
doplněno 26.11.12 20:44:Zkontroluj tyčkou jestli altík nedrnčí a dej nový řemen, jestli máš nějakýho voklouzanýho starce
sundáš řemen, vezmeš kovovou tyčku, opřeš ji o štít ložiska , co nejblíž k ložisku, druhý konec tyčky si opřeš o ucho, rukou roztočíš altík a posloucháš, co to dává za zvuky.. Lze to i za chodu motoru ale je to nebezpečnější.
doplněno 26.11.12 21:02:ne v držáku alternátoru, ale jen hluk ložisek.
doplněno 26.11.12 21:07:Takhle
doplněno 26.11.12 21:10:to černý je ta tyčka, přitlačíš jí v tom místě na ucho až se jako zavře, zacpe. druhý konec na místo kde je ložisk o nebo co nejblíž a nasloucháš zvuky. Je to takový zesilovač.
Tyčku takto dám jen na zadní ložisko. Kolem předního mám větrák a na něm sedí řemenice. Jinak dobrý nápad. Zkusím. .
Jenom jestli to má ještě cenu, když ta ložiska prošla takovým třením.
doplněno 26.11.12 21:15:Jj, chápu. Takže musím slyšet lehké ššššššššš a při zadření usliším jakoby co? Vrzot,pískot?
tak jí dej hned vedle řemenice na okraj altíku. Tuhle zkoušku používám normálně, a u svýho fáčka jsem taky takto odhalil jak ty ložiska drkotaly. pak jsem po výměně schválně ty starý vymyl benzínem a hned bylo vidět že už byl nejvyšší čas...pěkně cvakalyNo byly asi ještě původní.
poznáš to i citem, jak s hřídelí otáčíš, pokud se hřídel točí lehce, a má pěkný plynulý doběh, bez žádných podezřelých zvuků, nemělo by být zadřený ale nějaký drkotání, cvakání nebo hrčení, podezřele krátký nebo moc dlouhý doběh - to už něco značí - může být zhoustlý starý tuk, přemazáno, nebo naopak málo tuku, vyschlý tuk, poškozená vnitřní stavba ložiska - odrnčené kuličky a dráhy, poškozená klec. můžeš zkusit hřídel jako v její ose přitlačit a prudce kousek pootočit, odtáhnout a pootočit s ní a naslouchat.
(pozor, taky můžou vrčet uhlíky, (takové ječivé vrčení) pokud máš opotřebovaný je nebo i kroužky s vybroušenou drážkou a dělá to hodně když budeš otáčet PROTI směru normálního točení)
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.