Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Proč nejde vyndat kulový čep řízení z těhlice? (Felicia)

Od: zdenek2® odpovědí: 27 změna:

Už od jara se pokouším sundat kulový čep levé tyče řízení z těhlice ven, ale bezvýsledně (Felicia z roku 1995).
Teď čep ale kvůli výměně manžety hřebenového řízení potřebuji sundat hned.
Stříkal jsem WD40, nahříval plamenem, bušil kladivem do těhlice ze strany, do čepu zespodu a nevysunul se ani o milimetr. Sundal jsem i tlumič z těhlice, abych mohl těhlici naklápět do strany pro případ, že čep je našikmo. Čep nevypadá vůbec moc orezle, těhlice je na povrchu orezlá, ale například šroub čepu dolního ramene šel vyndat, stejně jako šroub tlumiče.
Kdybych neviděl na fotce nový čep, že je uvnitř těhlice hladký, myslel bych si, že čep a těhlice jsou jeden kus železa.
Mne už napadá jen jeden způsob jak čep vyndat, říznout ho flexou v místě jak je ta malá prachovka čepu. Jenže, co když ani pak nepůjde zbytek čepu vyrazit z těhlice ven?
Jistící matka na tyči řízení je povolená.
Potřebuji radu, jak čep dostat z těhlice ven. Dík.


 

 

27 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

jericho

4x

Já když mám takovýto problém tak na čep dám matku (jen na konec) a pod ni panenku, zvednu a buď už tímto povolí nebo jak je zvednutá tak kladivem je-nu do těhlice v místě čepu a vždy jsem sundal. Plus předtím wdčko

 

asd1

1x

Stahovák kulových čepů voe...


To jsem zapomněl napsat, že jsem si koupil za tři stovky stahovák kulových čepů vorel a on je malý, těhlice je v místě čepu tlustá a tudíž ten šroub stahováku se smeká do strany. Obávám se, že koupí jiného stahováku bych nemusel problém vyřešit a nový čep vyjde levněji.

asd1

Si ho uprav flexou aby pasoval...

Nebo o rameno opři druhý kladivo (čim těžší tim lepší) a druhým kladivem jebni do šroubu - přesná ostrá rána abys ho vyrazil. Čep je v rameni na kuželu musí se stáhnout nebo vyrazit.. Jebat do toho z boku, řezat čep atd. jsou prasárny.

asd1, Navíc uřezání čepu nahoře nic neřeší. Kužel tam bude přireznutý dál.

asd1

Užezání řeší "tlustý" stahovák který se nevejde mezi rameno a čep...

Kužel jsem přirezlý ještě neviděl, uvnitř byl vždycky čistý... Ale i tak to umí držet fest.. Napružit panenkou a klepnout OK a obvykle to jde.. Protizávaží na rameno a přesně jebnout do šroubu taky jde. Hlavně se do toho nesmí bušit jak bulhar do vrat, viz ten závit čepu na fotce

 

zaseja

1x

zavolej 603520324 psaní by bylo na dlouhý lokte

 


1x

heverem jsem si předepnul čep řízení(jak zde rádci píšou)-hever podepíral ten závit, do kterýho tlučeš a nosem kladívka přes druhé klaívko jsem bouchal ze stran kolem dokola do toho závitu. CHtělo to otukávat asi tak 3 minuty, trpělivost se vyplatila a vyskočilo to. To tukání ze všech stran na závit šroubku pomocí dvou kladívek bylo podle mě to zásadní.

Takhle jsem vyndal čep řízení před nedávnem z Alfy 156, kde byl a ještě je 22 let původní

klidně nahřát závit čepu hořáčkem a pak zchladit stříkáním vody-materiály se snad trochu od sebe "hnou" jak skříň ložiska kola, tak čep řízení

break

Nahřát ano, prudce zchladit ne

@break

nahřát ten závit(ne do ruda) a pak na něj(na ten závit opatrně z pet lahve stříkat vodu-udělat ve víčku pet lahve dírku. Samozřejmě nemyslím stříkat na skříň ložiska(těhlici)

Jelikož jsou těhlice a šroub z rozdílných materiálů, mají jinou roztažtnost a často se nahřátím od sebe "mikroskopicky" trhnou. Ale ne vždy, když se ohřívá těhlice(aby se zvětšila "díra" tak to teplo hned prostupuje i do závitu čepu a ten se taky roztáhne do šířky)

To chce cit a ne do toho jen mydlit hlava nehlava

těhlice bývají z "ocelolitiny" která se sice těžko ohne, ale vznikají tam mikrotrhlinky, proto mlátit do těhlice je z principu prasárna. Ale co, v servisech taky do toho mlátí jak hovada. Když už tak aspoň přes dřevo. Obouchaná těhlice je známka typickýho kokota...

Kdyby si tazatel koupil správný stahovák, udělá nejlíp.

vždyt jsou stahováky přesně na Felicii, tak nevím, co tazatel kupuje za krámy

 

kare

0x
Nejlépe používat stahovák, pokud máte svářečku jde vyrobit jednoduchý stahovák z dvou podložek trubky matky a šroubu.
(nedávno jsem si koupil i vyražeč, takový sekáč do U, podobný jsem si i vyrobil stačí naklepnout a popřípadě zapáčit, ale je to vždy o prachovku).
Jednou jsem potřeboval vyndat čep řízení na traktoru, měl jsem po ruce jen dvě kladiva stačilo chvíli bouchat zestrany čepu proti sobě a čep vyskočil.
Říznutí pod prachovkou Vám nepomůže, bude to dál držet v kuželu.
PS. Pokud boucháte do závitu tak vždy nasadit matku!
asd1

kare - on ten čep mění, tak závit dojebat může

Jinak ano pokud se čep vrací tak závit šroubu chránit matkou, zašroubovanou tak aby byla zároveň s koncem šroubu. A nemlátit ocelovým kladivem ale mosazí, hliníkem nebo gumou (nebo aspoň přes dřevo, mosaznou pásovinu apod.)

kare
@asd1
Pokud čtu dotaz správně, tak mění manžetu řízení...
Stejně tak by mohl čep vyšroubovat z axiálního táhla řízení a nechat čep v těhlici. (Stejně to bude muset kvůli manžetě povolit a sundat.)
Ale souhlasím, vzhledem k tomu závitu je UŽ čep na výměnu

youtu.be/...

Kare, jak navlíkne novou manžetu, když je v ní 10mm díra. To jako procpe tou dírkou kloubek u řízení axiální tyčky, který má 25mm?

Čep je potřeba dát pryč stahovákem. Ani panenka vahou auta ho nemusí vytlačit. Taky jsem s tím jednou bojoval, dokud jsem nekoupil stahováky.

Dokud čep není uřezán, tak je na to supr vyrážecí klínová vidle.

mojedilna.cz/...

kare
@Gumidek Ale nee...
Axiální táhlo řízení může nechat v hřebenu řízení. Jediné co povolí z aixalního táhla řízení bude čep řízení. (Povolí matku vytočí si čep řízení z táhla řízení, vlastně vytočí axiální táhlo z čepu ) samotný čep řízení zůstane v těhlici a axiální táhlo v hřebenu řízení. A prachovka může vesele dolů.
Už se chápeme?

Jó, tak to jde pochopitelně...

 

olinl

0x
Takhle zarezlý čep který nejde povolit a je špatný rovnou dole u toho oka těhlice odříznu karboflexou a odvrtám zespodu desítkou vrtákem. Předtím jsem zkoušel plamen, WD sprej, bouchat palicí přes maticí, nic z toho nezabralo a novou těhlici jsem kupovat nechtěl.. Nový čep před montáží nastříknout Rezistinem na bázi vosku nebo jakoukoli barvou ve spreji co je po ruce, vždycky jsem to potom povolil .. a koupit kvalitnější čep např. TRW.

 

break

0x

Prostříkej to něčím rozumným a dvouma velkejma kladivama do toho flákni. Pár ran a vyskočí sám...maximálně jak tu psali, tak předepnout panenkou, stahovakem , zase kladiva nebo nahřát nebo flexa.

Tohle je akce v nejhorším případě na půl hodiny a ne na půl roku

 


Děkuji všem za podněty. Problém s čepem řízení jsem včera vyřešil pomocí zmíněného stahováku Vorel.
Musel jsem ale na stahováku mini bruskou zbrousit okraje a přidat přítlačnou matici (kterou výrobce mohl přidat sám), protože stahovák na těhlici Felicie nepasoval.
Pak nasadit stahovák z vnitřní strany těhlice. Pak čep náhle vyskočil ven a to už jsem ráčnou 40cm vyvíjel dost sílu.
Byla to ale rána jak z pistole. Nevěřil bych, že čep bude v těhlici pod takovým tlakem.
Viděl jsem na YouTube video u jiného vozu mechanik vzal čep rukou za tyč a prostě vytáhl ven. Asi je to o tom jak moc zkosený do kužele čep je.
Kladivem bych takto pevně naražený čep nevytáhl, protože těhlice pruží. Leda, že by mi někdo na těhlici stál nohama.
Čep je úplně z vnitřní strany jako nový, zářivě lesklý, protože tam dovnitř těhlice neměl přístup vzduch ani voda.
Vytažený čep jsem na povrchu ihned zrenovoval lakem a vypadá skoro jako nový.
Levný stahovák vorel doporučuji i na Felicii, musíte ale mít mini brusku na ubroušení okrajů. A pořídit na šroub stahováku matici, aby tlačná plocha byla co největší.


A zbytek obrázků.

asd1

Ten Vorel je na tohle stahovák na pi.u,, je moc malej nevejde se, musel bys ne tam jen ubrousit kraj ale ubrousit tak aby šel nasunout na těhlici pořádně - šroub stahováku musí být až v ose čepu. Kladivem to vyndáš taky, stačí opřít velký kladivo shora o těhlici a zespoda druhým kladivem jebnout do čepu přesnou ostrou ránou a vyletí. Nebo to předepnout panenkou, klasickým stahovákem atd. Origo je vcelku zbytečnej, je spousta stejně dobrých kolem tří stovek, jen musí pasovat. Radši mám typ "svorka"kde se šroub netočí po čepu ale je na druhý straně.. např. toto: Stahovák na kulov/...

 


0x

To bylo rovnou lepší koupit originální stahovák, kvalitní, vyrobený v ČR, který stojí 500Kč, než kupovat nějaký čínský Vorel za 300Kč. Já nějaký mlácení do těhlice a jiných dílů, které zajištují bezpečnou jízdu vozu nesnáším.

Stahovák kulových/...

Vzpomněl jsem si, že kdysi jsem stáhnul čep řízení pomocí stahováku na ložiska,sice neprofesionální, ale nemusel jsem mlátit do skříně ložiska

Stahovák na ložis/...

na obrázku ten český pro feliciee a favority


doplněno 27.07.21 10:43:

@asd1

neprofesionální proto, že se ten stahovák na ložiska z čepu řízení smýkal, takže jsem ho jednou rukou musel páčit, aby s e nesmeknul a druhou točit ráčnou. Ta ramena, která byla zakouslá o čep řízení(stahovák byl vzhůru nohama oproti obrázku co přikládám) se při tom rozevírala, "řešením"bylo trochu naříznout materiál u těch háků(červeně vyznačeno) a v těch zářezech u háků utáhnout silný vázací drát. tak to šlo stáhnout už v pohodě

Líbí se mi, když se práce dělá tutově-jsou k dispozici kvalitní, odpovídající nástroje, kdy nedochází k jebání komponentů.

Když vidím, jak jsou vomlácený čepy, ramena, těhlice, je mi špatně.

týpek, co měl přede mnou alfu,tak při řezání tyček stabilizátorů vzal kotoučem i rameno a docela hodně,je nařízlý slušně.Asi měl zavřený oči přitom.ten to auto celých 8 let neskutečně kurvil


doplněno 27.07.21 10:43:

@asd1

neprofesionální proto, že se ten stahovák na ložiska z čepu řízení smýkal, takže jsem ho jednou rukou musel páčit, aby s e nesmeknul a druhou točit ráčnou. Ta ramena, která byla zakouslá o čep řízení(stahovák byl vzhůru nohama oproti obrázku co přikládám) se při tom rozevírala, "řešením"bylo trochu naříznout materiál u těch háků(červeně vyznačeno) a v těch zářezech u háků utáhnout silný vázací drát. tak to šlo stáhnout už v pohodě

Líbí se mi, když se práce dělá tutově-jsou k dispozici kvalitní, odpovídající nástroje, kdy nedochází k jebání komponentů.

Když vidím, jak jsou vomlácený čepy, ramena, těhlice, je mi špatně.

týpek, co měl přede mnou alfu,tak při řezání tyček stabilizátorů vzal kotoučem i rameno a docela hodně,je nařízlý slušně.Asi měl zavřený oči přitom.ten to auto celých 8 let neskutečně kurvil

asd1

Stahovákem na ložiska proč neprofesionální? Stahovák jako stahovák aspoň v tomhle případě...Mnohem lepší než mlátit do těhlice z boku nebo podobný prasárny..

 

asd1

Jasně origo přímo na čep je nejlepší. Ale když ho nemáš tak obyč stahovák jde taky. Ale spíš dvouramenný. Ano stáhnout drátem/ svorkou aby ramena nevyjížděly a jde to taky, jen s tim je víc práce. Opřít těžkou palici o horní hranu těhlice a čep vyrazit je taky v pohodě. Nebo to napružení panenkou místo stahováku.. Jebat do oka těhlice z boku je prasárna a ano hrozí trhlinky. Naštěstí ocelolitina toho snese docela dost tak se to láme jen při bouračkách a ne při běžný jízdě

Nařízlý rameno bych bez milosti vyměnil. Ostatně pokud máš starší čep i silentbloky tak to je běžný spotřebák.. Obzvlášt pokud s tim chceš ještě chvíli jezdit..

kare
Jak jsem psal, jde takový stahovák jednoduše vyrobit z trubky a podložek. (Pro použití jednou za x let dostačující)
Pokud používám stahovák na ložiska a klouže tak je nejlepší mu ramena stáhnout velkou hadicovou sponou.
Tak proč jste tu Alfu kupoval, když jste takový znalec?

@kare

alfu v takovém stavu jsem koupil kvůli zvědavosti, co vydrží, vzhledem k negativní reklamě, která je dle mě na objednávku(Klaus tomu říkal "neviditelná ruka trhu", Ludvíka Kalmu taky zasáhla asi "neviditelná ruka trhu"), vzhledem k ceně se zas tak o velký risk nejednalo...Mám ji 5 let. Ježdění mě s tím autem baví a to nejezdím moc rychle, to auto se chová tak, jak se chovat má. motory TS jsou v pohodě, kdyby tam debilové necpali svíčky M10 co jsou do motorek...Koroze? Rozhodně ne větší než u VW Golf 6 generace, kde jsem už mnohokrát viděl korozi prahů ZEVNITŘ, stejně tak bllatníků. Nedávno tu korozi u 6 řešil i nějaký týpek tady. Ale když zrezne Alfa, tak je to pro hejtry(co ty auta ani nevlastnili) největší shit pod Sluncem.

break

Bobane, seš aspoň registrovanej na Alfistech?

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]