Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Na kolikátém zubu má brzdit ruční brzda škoda Felicia?

Od: feldak odpovědí: 12 změna:

Dobrý den,

zdá se mi, že mi hůře brzdí ruční brzda, a to, až na předposledním nebo posledním zubu při zatažené páce. Předchozí zuby již auto neudrží a auto se hýbe i v mírném kopci. Na poslední zub (nevím kolikátý) je těžké se dostat, je třeba vyvinout velké úsilí. Můj dotaz tedy zní od kolikátého zubu má být správně brzdný účinek ruční brzdy a případně jestli to jde nějak jednoduše seštelovat v domácích podmínkách.

Děkuji.

 

 

12 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

olinl

3x
Nastavení ruční brzdy Felicie: Od druhého zubu to má začít přibržďovat, na pátém se nesmí kola hnout. Sám si ty brzdy můžeš nastavit povolováním/utahováním matic na dvou lankách od zadních kol, ty jsou přímo pod pákou ruční brzdy. Musíš sundat tedy plasty z ručky (je víc variant krycích plastů) a posunout jednu přední sedačku dozadu, případně obě. Poměrně špatně se bez posunutí sedačky k tomu může. Na povolení matic budeš potřebovat dvě desítky klíče, případně trubkovou desítku a jednu stranovou nebo očkovou- ta hlavní matice je jištěna další matkou (kontramatkou). Před nastavením ručky musíš mít odvzdušněné provozní brzdy a funkční, nezatuhlý samostav v bubnu u paken (pokud to nemáš celé předělané na kotoučovky) a dobré, nesjeté pakny. Jednou jsem nemohl "donastavit" ručku a bylo to právě neodvzdušněnými provozními brzdami, pořád se měnil tlak díky vzduchové bublince. Ideální je celý zadek při nastavování zvednout heverem uprostřed za těleso zadní nápravy, aby si mohl točit oběma zadníma kolama, stačí aby byla kola centimetr nad zemí. Když dáš páku ručky úplně dolů, utáhni matice až k opěrnému plechu páky ručky, potom zatáhni páku na druhý zub, kola musí začít lehce brzdit, spíš tedy škrtat obložení o buben. Na pátém zubu ručky nesmíš otočit zadními koly. Píšeš, že máš ty zuby ručky orvaný, chtělo by to vyměnit.

 

feldak

0x

Díky za odpověď. Ráno jsem se na to lehce v přítmí díval, je tam jen malý plastový kryt brzdy a koberec, takže nevím kde se "ústrojí" nachází a jak se přesně k němu dostat?

Nevím zda jsou zuby "orvaný" ale když je páka zcela nahoře tak ten poslední "zub" tam už nechce zalízt. Zuby se počítají od spodu, tj. od povolené brzdy předpokládám. Kolik jich v celé dráze zdvihu páky je netuším...

Když mi to tedy brzdí až na posledním zubu (počítáno odspod) mám tedy matky utahnout.

Samostav - nevím jak zjistit.

olinl

Samostav je v zadním brzdovém bubnu, ten buben musíš sundat (povolit čtyři šrouby kol, nadzvednou auto heverem tak, aby bylo zadní kolo alespoň pět centimetrů nad zemí, odšroubovat čtyři šrouby a sundat kolo, sklepnout ochrannou plechovou misku chránící matici, podložku, ložiska a další součásti na čepu náboje kola v části se závitem Po sklepnutí ochranné misky tedy vyndat závlačku, potom jistící plechovou korunkovou pojistku, zároveň povolit matici+vyndat podložku. S trochou štěstí ti buben seskočí z čepu i s klecovým ložiskem, případně lehce poklepej kladívkem na buben ze strany viz. video. V 7:09 minutě poklepává muž na samostav, který je potřeba dostat co nejvýše.


Škoda Felicia - Údržba a oprava zadní bubnové brzdy - YouTube . Zuby ručky se počítají od spodu, tj. když uslyšíš ono cvaknutí při zatahování ručky nahoru a tipuji že jich je tam tak deset až patnáct (přidám obrázek z internetu kde je trošek zubů ručky vidět+foto ručky z Feldy r.v. 2000). Pokud ti to brzdí až na posledním zubu, budeš muset matky utáhnout, ale až po kontrole částí v brzdovém bubnu a případném odvzdušnění provozních brzd, jinak se dobrého výsledku nedobereš.

olinl

Ještě: Jinak pokud ti začne obložení drhnout již na prvním zubu ručky, tak při každém vjetí na hrbol (retarder) nebo do díry, případně při přetíženém autě se ti to obložení bude odírat. Zjistíš přiložením prstu nebo ruky na brzdový buben.

feldak

Parádní návod a popis! Moc děkuji! Tohle přesně jsem potřeboval. Jen možná poslední otázka, je možné aby tam už nebyl žádný závit na utažení nebo to nehrozí?

olinl

Mám na Feldě lanovody brzd už 21 let (i u Favorita z 1989 vydržely originály 30 let) a nebylo potřeba vypodkládat podložkami, ale jak píšu, zkontrolovat obložení paken (nové 6 mm, minimum nevím, ještě se podívám do knížky a napíšu, myslím ale, že 2 mm), odvzdušnit brzdy, zkontrolovat samostavy, raději i pohyblivost pístků v brzdovém válečku(prasátko), případně i lanovod, když tam už budeš u páky ručky povolovat matičky.

 


0x

Já bych teda řekl, že každá ručka má brzdit hned na prvním zubu, a je to jen o tom, jak ji seštelujete.

To je samozřejmě blbost.

Proč? Schválně jsem to byl zkusit a všechna 3 auta brzdí na prvním zubu. Ručku testuji při přezouvání. Ale Feldu jsem teda zrovna nikdy neměl.

 

dominik007*

0x
Mě brzdí od první, ale skoro vždy nechávám na třetím zubu když nestojím v nějakém prudkém kopci.
feldak

Aby i mě brzdila od 2.zubu mám tedy dotáhnout obě táhla? Předpokládám, že když to brzdí na posledním, tak problém bude v táhlech...

dominik007*
Ano přesně tak ale chce to i zkontrolovat stav obložení

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:
Otázky na téma jak nastavit samostav

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]