Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Nabíjení záložní / staniční baterie v autě

Od: dzak1 odpovědí: 16 změna:

Zdravím pánové,

u nás ve firmě nastala 4 letá obměna baterii pro záložní zdroje a mám tedy zadarmo 12v gelové baterie ze záložních zdrojů - tzn. staniční baterie o celkové kapacitě 160ah.

Jelikož náhodou řeším baterie v karavanu a naskytla se taková příležitost. Nevýhodou je o něco vyšší váha, ale pořád to je dost ušetřených peněz.

Řeším teda jediné - nabíjení baterie. Je možné tyhle baterie nabíjet 12v z alternátoru nebo je potřeba nějakého speciálního zdroje?

 

 

16 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


1x
Proč by to nešlo? Půjde to, jenom nabíjení z alternátoru je o tom kolik si baterie sama vezme. Speciální nabíječky naopak proud do baterie tlačí proti odporu baterie samy. To alternátor neumí. Je to pasivní nabíjecí zařízení.
Poskládat 160 ampérhodin z malých akumulátorů, to bude o nadbytečné váze.

Nesuhlasim s "nabíjení z alternátoru je o tom kolik si baterie sama vezme". Alternator ma regulator, ten sa snazi drzat konstatne napatie v palubnej sieti. Akumulator (najma gelovy zalozny) na rozdiel od startovacieho na to nie je stavany. Nabijaci prud sa rozdeli do sucasneho startovacieho a geloveho podla ich stavu nabitia a opotrebovania, vysledky mozu byt vselijake.

Právě proto, že alternátor má regulátor, který udržuje V síti konstantní napětí, dodává alternátor do sítě jen tolik proudu kolik si spotřebiče vyžádají. Odborně se tomu říká Ohmův zákon.
Baterie má vnitřní odpor, který se s procentem nabití neustále zvyšuje.

Baterie má vnitřní odpor, který se s procentem nabití neustále zvyšuje. NESOUHLASÍM s tímto tvrzením; to by s plně nabitou autobaterii byl problém se startem; čím větší vnitřní odpor baterie, tím dodává menší proud...kolik ohmů má, podle vás, vnitřní odpor "nabitá" a "vybitá" autobaterie o jmenovitém napětí 12V? Neberte to ve zlém...jen pro vyjasnění...

Jak vám to vysvětlit? je to o chemických procesech v průběhu nabíjení nebo vybíjení baterie. To je rozsáhlé téma, které je třeba si nastudovat.
Přiložil jsem alespoň obrázek, kde je to jasně vidět. Zelená křivka je proces nabíjení. Červená křivka je proces vybíjení. na ose y je vnitřní odpor. SOC je State of Charge neboli stav nabití.

Vsimnite si tie miliohmy vnutorneho odporu. Tie pri zmene z 1 miliohm na 5 miliohm s prudom nespravia skoro nic. Prud klesne hlavne kvoli narastu svorkoveho napatia. Ak napojite skoro vybity aku s napatim okolo 1.8 V na clanok na velmi tvrdy zdroj, akym je vykonny alternator moderneho auta, gelovy aku stavany na fungovanie v UPS to bude zle znasat.

Pan potrebuje zohnat (netusim, ci sa vyraba) ale si nechat postavit specialny regulator, ktory ustrazi maximalny prud do akumulatora. Obecne pre vysoku zivotnost ma byt nabijaci prud 0.1 az 0.12 ciselnej hodnoty kapacity. Jrednoducha matematika priblizne vravi : ak vybijem polovicu kapacity, potrebujem nabijat aspon 5 hodin. Bude tak dlho motor v chode? Skor radim pridat solarne clanky, kempuje sa v lete, slnko je silne a dni dlhe. Navyse regulator pre solar je bezne dostupny.

Zabudnite na alternator, spravte si prepinac medzi solarom a nabijanim z beznej zasuvky.

Není potřeba z toho dělat vědu. K omezení proudu nepotřebuje žádný speciální regulátor. Stačí obyčejný odpor. Solární články jsou sice efektní, ale v našich krajích velmi neúčinné. Na dobíjení při stání stačí nabíječka do sítě. Spaní mimo kempy je zakázané a v kempech nebo u soukromníka je proud, takže stačí prodlužovačka..

 

 


0x

Zapojit by ste to chceli ako? Paraelne k existujucej baterii v aute? To nepojde.

Mate aku 12V / 160 Ah viac kusov? Zratajte si, aky cas potrebujete na nabitie, ak ju cez noc v karavane vybijete, pricom nesmiete prekrocit povoleny prud na nabijanie. Z toho vam vyjde potrebny cas, ked bude auto nastartovane ...

 


0x

Jestli to jsou Pb akumulátory, tak je to velice dobrá možnost napájení karavanu. Způsob nabíjení se bude odvíjet od spotřeby při stání. Jakýkoli Pb akumulátor potřebuje k nabití do cca 75% konstantním napětím 14V kolem 20 hodin. Je tedy jisté, že jízdou ho není možné za den dobít a je nutné s sebou ještě vozit nabíječku ze sítě. Bylo by dobré udělat ovládací panel s vypínačem od sítě auta, voltmetrem a indikací poklesu napětí. Mezi sít auta a karavanu bych dal do série odpor, který by omezil proud na nějakých 20A při vybitém přídavném akumulátoru na 10V, aby se po nastartování auta příliš nezahřál.

 

jabraka*

0x

Pokud jedete na dovolenou s karavanem,připojený akumulátor se stane souičástí automobilové sítě a bede napájen za jízdy i s autobateriíív autě.Ovšem Po odstavení přívěsu doma je nutno pošítat s tím,že akumulátor po odstavení z provozu nemůže dlouho stát bez provozu.Podle doby odstavení je ho nutno připojiot na externí nabíječku,která bude dodávat proud udržovací.Asi 0,5 A.Pokud se nechá baterie bez provozu,může ztrácet kapacitu sulfatací článků.

JABRAKA

 


0x
Jestli to jsou Pb akumulátory ze záložních zdrojů (UPS), tak je to velice dobrá možnost, jak je "oddělat"během jedné sezóny v karavanu... V karavanu se používají baterie trakční, které snášejí hlubší vybití a opětovné nabití ve více cyklech. Víc informací svetkaravanu.cz/... A za druhé; životnost baterií, používaných v UPS, bývá 5 nebo 8 let. Ty u vás jsou pětileté, proto preventivně měněny po 4letech, aby "nebyly problémy"se záložními zdroji z důvodu baterií, které už mají zenit za sebou. V UPS bývají AGM baterie, je třeba dodržovat nabíjecí napětí, aby nedošlo k jejich poškození...atd. Nedovedu si představit, jak to řešit poměrně jednoduše v karavanu, aby to nebylo dražší, než nová trakční baterie...
Jestliže bude mít plnou kapacitu 160 ampérhodin a bude svítit večer LED žárovkami tak toho zase moc nevybije. Takže to může fungovat. Dostal ty baterky přece zadarmo.
U autobaterie se říká že se nesmí vybít pod 50% jinak se poškodí.

Nevíme, jaké spotřebiče v daném karavanu jsou, ale...lednice, televize, ... někteří používají baterii pro "měnič" 12/230V...nevímě. Ale při pouhém osvětlní by problém nebyl...a pokud bude v kempu, napojen na rozvodnou sít...pak v pohodě. Problém vidím ve stáří baterií, tedy končící životností...po roce, dvou bude třeba měnit vadné kusy; za nové? To asi ne...jedině za použité...a stále dokola. Proto i za skoro nulovou cenu baterií to nevidím po podobných zkušenostech za vhodné...

 


0x

Gelové akumulátory, jsou nabíjené řízeně, elektronikou ve vozidle. To znamená, že ne vždy při jízdě se dobíjí. Elektronika sama rozhoduje, kdy bude dobíjet. Proto použití gelových akumalátorů, pro jiné účely bude problematické. Při nesprávném dobíjení mají omezenou životnost.

Nejspíš máte na mysli t.zv. "inteligentní dobíjení", což je dobíjení při brzdění motorem. To nesouvisí s tím, jaký je v baterii elektrolyt. Stačí omezit proud pro případ úplného vybití a bude to fungovat úplně stejně, jako když tam bude startovací akumulátor s kapalným elektrolytem.

 

kare

0x
Ano, je možné je NABÍJET z alternátoru.(problém může nastat při úplném nabití, v záložním zdroji je určité nabíjecí napětí které klesne na udržovací 12,8-13,5V, u automobilu drží cca 14,4V, docházelo by tedy k přebíjení).
Pokud bude spojeno více kusů musí být všechny ve stejném stavu nabití/životnost/kapacita a čas od času nabíjet zvlášt.
Staniční baterie je takový kočkopes. Není ani trakční ani startovací.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]