Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Když selžou brzdy

Od: astik odpovědí: 22 změna:
Otázka: ve filmech, když jim selžou brzdy, auto zvyšuje rychlost... Nejde zastavit. Co by se stalo, kdyby se vypnul motor? Bude se sice řítit dál, ale už ho nebude nic pohánět, jen setrvačnost(?), z kopce... Nebo je to nesmysl? Díky za objasnění. Jen ze zvědavosti a neznalosti.
doplněno 11.05.21 10:41: Tohle vše chápu. Filmy beru s rezervou. 4 kopance do obličeje okovanou botou, 2 průstřely, kovovou tyčí přes celé tělo a hrdina se jen oklepe a nemá téměř ani škrábanec. No, chtěla bych ho vidět v reálu... Mně jen zajímalo, že zvědavosti a z neznalosti, pro nevyhnou motor, když nefunguje žádná brzda. Ani nožní, ani ruční, nic. A auto stále jen zrychluje. Tak mě napadlo, vypnout motor. Když nefunguje motor, tak by auto nemělo, pokud nejede z kopce, ani zrychlovat. Spíše se po čase zastaví...? Jsem jen zvědavá, a chtěla jsem vysvětlení od někoho, kdo tomu rozumí. Neřeším otázku strachu, paniky. Tato odpověď je mi jasná. Díky.

 

 

22 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 


4x

Kdyz selzou brzdy tak

1) bud nemas cas nic udelat a v tom pripade muzes leda tak stihnout hodit nejakou nadavku

2) nebo cas mas a pak

- podrad na co nejnizsi stupen, ale zase tak, aby se motor nepretocil nad limitni otacky

- zatahni rucni brzdu

- stale pumpuj nozni brzdu

- naplanuj si, kam to posles

- priprav se na naraz

- pokud jsou u silnice svodidla, lze brzdit o ne

- zapni vystrazna svetla, pokud je cas i na to

Motor bych nevypinal, protoze prijdes o posilovac rizeni a i o posilovac brzd, pokud je stale sance, ze alspon trochu brzdy brzdi.

"Motor bych nevypinal, protoze prijdes o posilovac rizeni..."

Nepřijdeš - posilovač funguje, pokud se točí motor a vytváří podtlak v sání. A je jedno, jestli se točí díky zapnutému zapalvání, nebo s ním točí kola přes převodovku. Samozřejmě musí být zařazená rychlost.

Ale souhlasím, že je vypínání motoru zbytečné.

Magdone.

Mas pravdu. Ja sem v te chvili myslel spis na pumpu ABS a blbe jsem to napsal, ale je pravda, ze v takovou chvili je to asi to posledni.

Chlapi, platí to i pro elektrický posilovač? Tomu je přece nějaký podtlak v sání zcela fuk, ne?

ajvn, to je, ale motor neběží a tudíž neběží alternátor. Bez altíku se k vůli řj podtlak nezapíná. Tak je to kupříkladu na Fabii III. Zbytečně by vybíjel baterku, takže motor ve vypnutém stavu nepovolí aktivaci podtlaku. Ani ohřev zadního skla nepůjde na některých vozech (ze stejného důvodu).

gumidek - tak nějak jsem si to myslel, takže kolegové nahoře neměli pravdu v tom, že při vypnutém motoru nepřijde o posilovač. Dík

ajvn, on ten motor altíkem sice točí při vypnutém zapalování, ale díky vypnutému zapalování jsou vypnuté jednotky a buzení altu, takže jen při podtlakovém posilovači (vakuové pumpě od rozvodů) nebo podtlaku přímo ze sání, lze ovládat snadno pedál brzdy i když je motor vypnutý, ale kola motorem točí.

 


2x

Ve filmech vždy selžou brzdy při jízdě s kopce. V reálu určitě pomůže podřadit na co nejnižší rychlost a vypnout motor. Sice motor sám o sobě auto neubrzdí, ale určitě ho celkem dostatečně zpomalí i když ho nezastaví.

 


1x
Filmy a auta to je jeden velikánský nesmysl. Podle toho se vůbec nemůžeš řídit. Ve filmu odřeš blatník o svodidla a hned auto skončí výbuchem.

To se víc objevují scény, kdy auto při pokusu o únik naráží do kde čeho, nakonec rozrazí policejní zátaras z aut postavených napříč přes silnici a nemá při tom ani rozbité reflektory.

makk

jenyk: Pozor, ale pouze v případě, že řidič je záporný hrdina . Kladý hrdina naopak spadne s autem ze skály, vyleze z toho a má jen natržený sako .

 


1x

Ak sa to stane na rovine, trecie sily a odpor vzduchu postupne auto zastavia, aj ked by malo zaradeny neutral.

Dole kopcom zalezi na jeho sklone, tzv brzdenie motorom rychlost obmedzi. V Rakusku a Taliansku su na dialnici pre kamiony s prehriatymi brdami take nudzove cesticky bokom, vysypane strkom a v malom protisvahu.

 


1x

Horší je to u aut s automatickou převodovkou, u nichž často motorem ani brzdit nelze. Zařadit parkovací polohu řadící páky nemá smysl, jediné, co by to udělalo by bylo hlasité "chřup" jak by se ustřihl čudlík v převodovce. Takže zbývá ruční brzda (pokud je to ještě klasická a je funkční), brždění bokem o svodidlo a pro věřící modlitba .

Ani kolik by se naustrihl. Pouze by byl slyset zvuk jako od rehtacky.

Parkovaci zapadky jsou konstruovane tak, aby v zadnem pripade nezapadli pri rychlosti nad 5km/h a zaroven aby s naprostou jistotou bezpecne zaklapli pri rychlosti pod 3km/h.

Namahani pak je napocitano mimo jine prave na onech 5km/h a zadny bezpecnostni strizny prvek zapadky neobsahuji.

 


0x

Když selžou brzdy, selže zpravidla i svěrač tlustého střeva
Auto s vypnutým motorem samozřejmě z kopce pojede. A z velkého kopce i se zařazenou rychlostí.
Nebo nechápu dotaz? Když jedeš z kopce na kole, tak snad taky nemusíš šlapat a nabíráš rychlost.

 

makk

0x

Ve vymakanějších filmech mají i poškozenou převodovku, takže tam nejde nic zařadit (nevím teda, jak se dotyčný rozjel ). Motor vypínat nemusíš, protože u aut se vstřikováním vlastně vypnutý je, jakmile dáš nohu z plynu (přestane tam jít palivo). Takže si to klidně můžeš zkusit, když tam máš pětku, tak to moc motorem nebrzdí. Musel bys včas, než se to rozjede moc, řadit směrem dolů, ale pokud nepřeřadíš včas a rychle, tak už tam pak žádnou rychlost nedáš.

S náklaďákem se takhle jezdí, i když je vše v pořádku, protože kdyby sis z kopce vyhodil rychlost (nebo nechal nějakou vyšší) a přibržďoval brzdama, tak je otázka času, než si vyfoukáš vzduch z brzd a přestane to brzdit.

S osobním autem by se tak mělo jezdit taky, protože brzdy se můžou po delší době ohřát a pak "vadnou".

U starých aut s karburátorem tam nějaké palivo šlo i při volnoběhu, takže to brzdilo motorem hůř.

U osobaku tam rychlost das, protoze mas synchrony. Ve chvili kdy rozpojis spojku a vyradis, je jedno, jak rychle se toci motor nebo jak rychle auto jede. Synchronizace odpojene casti prevodovky s neodpojeou probehne tak jako tak.

To same plati pro moderni nakladaky s manuali prevodovkou, ktere synchrony taktez maji.

Ovsem u starych nakladaku nebo u modernich s robotickymi prevodovkami, toto problem jiz skutecne je, jelikoz ani jedny synchrony nemaji. Synchronizace pri podrazovani se deje pomoci motoru (drive nohou, dnes samozrejme automaticky) a pokud jiz motor neni schopen se vytocit do dostatecne vysokych otacek, aby se synchronizovali otacky kol, ktere chceme zaradit, pak je to skutecne v pytli.

sirokko

U toho náklaďáku nejde ani tak o vyfoukání vzduchu ale o to, že bys třecí brzdy za chvíli odrovnal, přehřejou se, začne od nich dým a přestanou brzdit. Náklaďák musí mít zařazeno, aby bylo možné brzdit motorem jak pasivně (zařazeným stupněm), tak aktivně motorovou brzdou, která uzavírá výfuk. Pud sebezáchovy nedovolí řidiči náklaďáku mít vyřazen neutrál, ani náhodou.

U náklaďáku s neporouchanou brzdovou soustavou musí kompresor být schopen dodávat dostatečné množství vzduchu i na volnoběh.

 

sirokko

A u náklaďáku, když vyfoukáš vzduch, tak začne brzdit. U vzduchových brzd je princip takový, že při prázdné soustavě je zabržděno.

 

guma

0x

Ruply mi brzdy při brždění - koroze trubky. Auto okamžitě zrychlilo a ihned jsem napálil do auta přede mnou. Pokud jede něco před vámi nemáte šanci vůbec zareagovat.

sirokko

To ty trubky ruply u obou okruhů zároveň, jo? Zajímavé. Auto má kvůli tomu jištění dvěma okruhy, každý je do kříže vždy na přední a protilehlé zadní, takže by při poruše jednoho okruhu mělo brzdit aspoň na 50%.

 

joudic*

0x
kdyz selzou brzdy, chovate se jako na snehu, jen podradite tak dolu jak byste na snehu nemoh, cili dvojka, az si zarve a zpomali, tak hned jednicka a do toho rucka podle toho jak moc rychle potrebujete zastavit, pokud co nejdriv, tak rucka opatrne uz u prvniho podrazeni. Panika a zarvani rucky vam nepomuze pac, kdyz ji urvete, tak jste nahranej.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]