Nejste přihlášen/a.

Přihlásit se do poradny

 

Zimní/letní gumy

Od: suzymon® odpovědí: 52 změna:

Dobrý den, jen tak pro zajímavost. Marně tady vzpomínám, jestli za komunistů byla také povinnost měnit to "obutí" kol na zimní a letní. A jestli ne, tak jak to bylo možné? To byly tenkrát ty gumy nějaké lepší, že se nemusely měnit? Já si to teda nepamatuji, ale já jsem měla auto v roce 1977. A to už je šíleně dávno.

 

 

52 odpovědí na otázku
Řazeno dle hodnocení

 

 

asd1

5x

Povinné zimní je relativně nová věc, dřív "zimní " gumy ani nebyly. Ovšem na druhou stranu letní se dost podobaly současným celoročním (no skoro) - měly poměrně hrubý vzorek který na sněhu částečně fungoval. Oproti tomu současné letní mají vzorek prakticky "několik hladkých pruhů" a na sněhu se na nich moc jet nedá..

Buď jsi hodně mladý nebo nepamatuješ zimní vzorek OR7, případně jeho ještě starší obdobu v diagonálu!

 


4x

Já jsemna starým žigulíku měl také jedny gumy a to vzadu byly protektory a bylo to ale okolo roku 2000 a to už komunisti nebyli - sice jsem moc v zimě nejezdil a na technickou jsem chodil v létě.

 

berger*

4x

Pokud si pamatuji,povinnost to nebyla. Já začínal ještě na diagonálkách,kdo měl radiálky,byl frajer... Jenže - daleko méně aut,více místa,nižší rychlosti,tak to nějak šlo...

Taky jsem na trabantu začínal s diagonálkama, vepředu terénní vzorek a trabant se vyhrabal všude

 

horakk*

4x

Co si pamatuju, tak táta jezdil ve škodovce 120 i v zimě na stejných. Dříve se tohle neřešilo, povinná zimní výbava nebyla. Vše se postupně vylepšuje, aby bylo ježdění autem bezpečnější. Jinak kamiony mají u nás také celoroční pneu.

Dříve se jezdilo pomaleji a tak to bylo bezpečnější. Dnes každé auto nabere stovku za pár vteřin a v takové rychlosti se v případě potřeby těžko ovládá. Vše se vylepšuje zejména buzerací řidičů. Svítíte jak idiot za jasných slunečných dní a šouráte se městem 30 km rychlostí, ale hlavně, že jste připoután bezpečnostním pásem !

 

pneumatik

4x

Dříve auta projela vše, pohon na zadní kola. Nyní ani zimní pneu není zárukou, že neuváznete. Blbá stará Škodovka vás předjede, když napadne sníh.

oldo

Tak to neni,skodovka jela dobre protoze mela vzadu i motor!Naopak auto s motorem vpredu a nahonem vzadu mela problem,ja jsem v zime v ziguliku vozil v kufru 50kg zatez.

Já už tedy Š1xx na silnici neviděl nejmíň 5 let.

 


3x

Suzy, v dnešním zákoně 361/2000 je (tuším) §40a, který ale není od roku 2000. Musel bych hledat doma v poči, od kterého datumu přesně je novela 40a. Nicméně za komunistu taková norma nebyla, zimní pneumatiky byly jen velké špalky. Taky to dříve nebylo potřeba, páč bylo 2,5x méně aut, nežli je teď, méně se jezdilo, vozidla jezdila daleko pomaleji.

Doba jde dopředu, specializace pneumatik taky. Lidé více spěchají, což se ukázalo dneska ráno v okolí Pardubic, kdy doprava zkolabovala, kvůli 3cm sněhu a nezodpovědnosti řidičů. Každý hledal zkratky a při otáčení jich několik spadlo do příkopu. Řidič kouká, jak auto před ním při otáčení spadlo do příkopu, tak se otáčí o 10 metrů vedle a taky spadne do příkopu. Ostatní koukají, jaký to jsou řidiči...

milancukrar: Milane jezdilo méně aut..a i celkově se jezdilo méně. Na druhou tranu, kdo jezdil v zimě, tak se zpravidla nedivil, že v lednu je na silnici sníh a nečuměl jak péro z gauče.

To co potkávám v zimě na silnicích, to je na změnu zákona. Zákon bych změnil v tom smyslu, že dnes se píše "brýle nutné".."kontaktní čočky", ŘP lze udělat jen na auto s automatickou převodovkou. OK. Tak některým lidem by se mělo psát do ŘP "smí jezdit jen v létě, na prázdné a zcela suché silnici".

Pane Martine, proč já s Vámi souhlasím skoro vždy...

Asi máme stejnou krevní skupinu

To si porovnáme příští rok.

berger*

Martincakl,něco takového zřejmě existuje,narazil jsem na to vloni,týpek má v papírech kódy,které dovolují jezdit pouze ve dne,do třiceti kilometrů od místa bydliště. Docela jsem zíral...

berger, zákon umožňuje omezení řidičského oprávnění, třeba jen na 30km od bydliště, jen do určité vzdálenosti atd..

cspsd.cz/...

berger*
Fajn,a "smí jezdit jen v létě, na prázdné a zcela suché silnici" by tam nějak napasovat nešlo?

- řidič cítil auto "pod zadkem" - každé podklouznutí a ustřelení už v nízké rychlosti a potem na čele ubral, nebylo ESP atd.

- s pohonem předních kol se v zimě nedal vyjet kopec, což tehdá byla vyjímka (Trabant, Wartburg, staré Renaulty)

- Š100 až Š120, výborná trakce na sněhu, ale tím že byl lehký předek, tak se vozil vepředu "pytel cementu" na zátěž, aby vítr nezvedal přední kola

S wartasem jsem v Krkonoších v zimě vyjel bez problémů všechno a z pangejtů pomáhal mercedesům i škodovkám.

oldo

Vim,ze je to neresitelne,ale myslim,ze zimni pneu a ty elektronicke pomucky u mnohych vyvolavaji falesny pocit,ze mohou jezdit jako v lete!Nikdo je neupozornuje,ze napr.na cistem ledu neni mezi letni a zimni skoro zadny rozdil a na mokrem zadny!

 


2x
Pokud si dobře vzpomínám, tak první zimáky jsem měl na stodváce Barum OR 42. Ale rok přesně nevím, odhadem tak 1990.

Spíš OR24, to byly zimáky a vyráběly se někdy v začátku 80. let. Když pak přišly OR32 v r. 83-84, to byla bomba...

 

jabraka*

2x

Když jsem koupil Š105,měla pneu univerzální.Na zimu jsem s ní jel na šumavskou chalupu a projel jsem všude,i kam se běžně i západní auta nedostala.Zůstali pod kopcem.Ovšem musí se podporovat výrobci pneu,tak vymysleli letní gumy,ty mají jemnější vzorek,jsou také výrazně tišší.Mají také větší životnost,směs kaučuku je tvrdší.Mají za sucha lepší jízdní vlastnosti.

Zimní gumy jsou vyrobeny z měkčí směsi,vzorek je hlubší a tvarovanější,na suché silnici dělají větší rámus.Lépe sedí na mokru.Ovšem aby si mohl řidič myslet,že na ledu na nich nedostane smyk,když prudce zabrzdí?to by byla pohádka na dobrou noc.

Jsem dědek,v zimě nikam kromě do krámu nejezdím.Když vyjedu,tak jen kdy je silnice suchá.Pak mohu jet na letních-

JABRAKA

Jo jo, škodovky s motorem vzadu byly na průjezdnost nepřekonatelné. Nepamatuju si, že by někdy něco neprojely. Na rozdíl třeba od žigulíků, pro které byl problém i trocha bláta na mokré poní cestě.

berger*

No,ve škodárně na sněhu do kopce vždy jako král,ale dolů jsem se docela bál. V žigulu bez cementu jsem se na sněhu bál vždy. Ale byla to občas sranda...

Kolega měl v Žigulíku v kufru několik olověných desek od rentgenu. Pak opravdu projel všude.

 


2x
Nevím přesně od kdy jsou povinné, ale zima 2004/2005 jsem ještě s naklaďákem jezdil na letních protektorech a ještě k tomu ojetých. To byla poslední zima a bylo dost sněhu a v březnu jsem po mnoha letech dal výpověď, jezdit s vrakem byl zážitek i v létě. No a když se dívám na zprávy, jak mnozí lidé spoléhají na zimní gumy, kdy jsou na silnici sotva tři centimetry sněhu, tak se vážně divím. Někteří by v zimě neměli vůbec jezdit, ani za mlhy, možná jen za sucha a slunečného počasí.

 


2x

Od zimy roku 2008 platí značka zimní výbava která nařizovala zimní gumy v takto označeném úseku a od zimy roku 2011 platí úprava o zimních gumách tak jak ji známe dnes.

 


2x

Letné a zimné gumy vyhláška neriešila. U osobných aút sa čo sa týka pneumatik riešilo len použitie diagonálnych a radiálnych pneumatík. Na náprave museli byt rovnaké.

 

 


Tak díky za osvětu. Já tady nad tím dumala, protože napadl sníh, tak se mi to nějak vybavilo. Jak to teda bylo tenkrát. Jestli to bylo kvalitou toho "obutí", že se mohl používat jeden typ a fungovalo to jak v létě, tak v zimě.

asd1

Jet se na tom dalo, ale taky si mamatuju jak často jsme tlačili do kopce že to klouzalo a jinak nešlo vyjet

A to Schade měla motor i náhon vzadu, což je na sníh do kopce nejlepší kombinace (samo kromě čtyřkolky)

Žigul musel mít v kufru celou zimu pytel cementu. Radši dva.

Ale zase byly letní a zimní oleje...

gene, správně.

Ale to pak ještě se na léto dávala voda do chladiče a fridex jen na zimu. Taky pamatuji u starého Populáru, že po jízdě se voda vypustila a ráno se lila teplá.

jenyk - ve Š1203 jsem v zimě vozil bednu se štěrkem. Jízdní lastnosti na sněhu se výrazně zlepšily a když přesto došlo k nejhoršímu, bylo co podhodit pod kola .

milancukrar - ...a když tekl chladič a přidávala se do chladiče "melta" tak to pak při večerním vypouštění chladiče krásně vonělo kafem.

Magdon štejsna byla super auto. To obrácený řazení - bezvadná záležitost.
Ono vůbec starý auta měla něco na co se nezapomíná. Taková T 111, bez posilovače, to byla jízda. Ale zase, dvanáct válců je dvanáct válců.
berger*

Stejšna byla dvanáctsettrojka? Já myslel,že stejšn je předchůdce,asi1202? Dvanáctsettrojkou jsem jezdil,stejšnem nee.

Ano, moje chyba. Přehlédl jsem se. 1203 nebyla štejsna. Ta byla skutečně 1202.
Omluva.
berger*

Jenyk,já spíše čekal nějakou evoluci názvu stejšn (1202) - štejsna (1203). Chtěl jsem se dozvědět,o co šlo...

Také mám zafixováno stejšn- podle mne od station wagoon.

 


0x

Někdy v 70 letech jsem měl na Felicii (kabriolet, rok 1962) celoročně zimní gumy a byl jsem v širokém okolí jediný. Tehdejší zimáky byly kupodivu tvrdší a měly výrazně hrubý vzorek. Na tom autě vypadaly lépe, než běžné gumy (dneska by se řeklo, že byly "in" ). Vydržely mnohem víc, než gumy letní, ale byly hlučné a zvyšovaly spotřebu. Povinné nebyly a málokdo na nich v zimě jezdil.

 


0x

Na Škodě 100 při koupi byly pneu diagonál dezén OS11 - jen také jemné vlnky. Hrozně to klouzalo, jen tehdy byl provoz několikanásobně slabší. Po přezutí na radiálky OR34 i v zimně - "král" . Zimní pneu došly později.

Taky se mohly v zimě za určitých podmínek používat pneumatiky s nastřelenými kovovými hroty,hlavně v horách na silnicích s dostatečnou vrstvou sněhu nebo ledu,ale byly nakonec zakázané,kvůli enormnímu ničení povrchu vozovky.

Jedině gumy s vysouvacími hroty
Viděl jsem je v jednom filmu asi s bondem.

nebyl to knight rider?

berger*

Byl to Bond, v Dnes neumírej. Při honičce v Ice Palace...

 


0x

Zlaté univerzály OR34. Gumy k nezaplacení v létě i v zimě. V 80. a 90. létech jsem je používal a mohl jsem se na ně vždy spolehnout.

 

sirokko

0x

Za komoušů se gumy moc neřešily. Ale dnes je to jiné. Soudruzi svazáčtí neomarxisti potřebují k řízení vozidla mraky asistentů a hlavně se nepo*rat ze dvou centimetrů sněhu, u Muzea čtyř. Takže bych byl pro zavedení gum na celý rok. Jarní. letní, podzimní a zimní. A ještě bych to dělil podle teplot. Takže ráno jedny gumy, odpoledne zase jiné.

A přezouvání tlačítkem umístěným na palubní desce jak to bylo v jednom filmu

a nebo mít na to čidlo

 

jenda2*

0x

Toto se moc neřešilo, protože koupit pmeumatiky nebylo snadné, spíše téměř nemožné. Tak to bylo s akumulátory, destičkami atd.

 

 


 

 

 

Přihlásit se k odběru odpovědí z této otázky:

Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.

Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.

Copyright © 2004-2025 Poradna Poradte.cz. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o ochraně osobních údajů. | [tmavý motiv]