Nejste přihlášen/a.
Co tipujete, že bude v budoucnu za palivo.
Z důvodu snižování emisí které nelze snižovat donekonečna asi to produkty z ropy nebudou.
Hromadné rozšíření elektromobilů asi také ne - neutáhne to elektrická sít
Nebo vodíkový pohon? Jaderná asi také ne, tak malý reaktor asi nelze vyrobit.
Před časem jsem zaslechl o fůzním motoru, prý je dokonce funkční ale byl dán tzv. k ledu protože ropné společmosti by jinak přišly na mizinu.
A nebo budeme mít fotovoltaický článek na střeše auta.
Fotovoltaický článek na střeše to nebude, sluneční konstanta je cca 1,3kW/m2, takže i kdyby článek fungoval se 100% účinností, tak na 13kW potřebujete 10m2 a tak velká střecha ani zdaleka není. A co když bude zataženo, nebo v noci?
Elektromobil má silnou lobby, ale ceta to také není. Emisí produkuje víc, než auto se spalovacím motorem, jedinou výhodou je to, že ty emise nejsou produkovány ve městě, ale někde za městem elektrárnou. A to nemluvím o akumulátorech, které se po skončení životnosti stávají nebezpečným odpadem.
Vodík je cesta, ale do auta je to pořád dost nebezpečné.
Při současném stavu poznání je podle mě jediným skutečně ekoligickým řešením zůstat u aut se spalovacími motory, ale snažit se o skutečné snížení emisí. To znamená neměřit je v procentech, ale v absolutních hodnotách. Tedy od 2,5 tunových SUV s třílitrovým motorem se vrátit k Trabantu s hmotností 615kg a motorem 600ccm. Samozřejmě se čtyřtaktem a katalizátorem. Jedno auto by pak mělo cca 5x menší emise a to není vše, zdaleka zanedbatelné není ani to, že když auto váží o 75% méně, znamená o také o 75% menší těžbu, výrobu oceli, pastů... a to jsou taky emise. Bohužel dnes ale nevítězí rozum, ale lobby.
Pokud nebudou vynalezeny kvalitní baterie s dlouhou výdrží a rychlým nabíjením, tak elektromobily to nebudou. Ten dnešní elektromobilní boom je uměle vytvořen. Mě by se nechtělo ujet 400km a pak několik hodin čekat na nabití.
@bobik: Když říkáte A, tak taky řekněte B! Níže se chlubíte, že máte dvě vysoké školy z toho jednu technickou, tak si doufám snadno domyslíte nebo spočítáte, že kdyby takto rychlonabíjel každý, tak elektrická sít zkolabuje a nebude stačit ani zdrojově! Nedávno byl článek, myslím na auto.cz, o rychlonabíječce kdesi na západě, která měla příkon několik MEGA WATT. Chápete ten nesmysl?! To je neudržitelné bez zásadních úprav rozvodných sítí a bez stavby nových zdrojů el. energie. Ale hlavně že Němci chtějí do pár let zrušit všechny jaderné elektrárny, které vyrábí nejvíce elektřiny. Tak taky asi něco nehraje, nemyslíte?
@stir: Vy nevíte co píšete... Prý: nechtějí jádro zrušit, ale nahradit za... Tak snad pokud něco něčím nahrazuji, tak to první ruším ne? Krom toho, fakticky větrnými a solárními elektrárnami zdaleka nenahradíte výkonné jaderné a uhelné elektrárny! To si můžete číst co chcete od propagandy německé vlády, ale realita je trochu jinde. Zkuste zapojit hlavu... Další věcí je pak nestabilita takové dodávky zdroje ( slunce, vítr...). A to upozorňuji, že nejsem zastánce jaderných elektráren, pokud se mluví o čistém zdroji energie... Současný koncept jaderek je neekonomický a neúčinný (stavba, provoz, využití paliva, uskladnění).
@dejv111neprihl nevěřte magazínu autoweb. :D Chápu, že nevíte jaká je energie o výkonu v megawatech, ale to že takovouhle blbost propaguje nějaký web je trestuhodné. Auto by bylo nabíjecím výkonem 1MW nabito v řádech jednotek minut (okolo 3 minut pro 50kWh) a to je blbost. Jedna věc je PR a druhá je pak realita. Každopádně elektřiny je zatím dostatek. Nemusíte se bát. ) Větší problém celosvětově je spíše spotřeba klimatizací, jak automobilový průmysl. O tom se ale nepíše. To není in.
P.S. Kde jste viděl že se chlubím s nějakýma školama? Nespletl jste si to s někým jiným?
@bobik: Tak tady máte fakta vy posměváčku... Kvůli vám jsem si dal tu práci a článek našel... Není to autoweb, ale autoforum... Těch autocosi je prostě hodně... autoforum.cz/.... Sundejte si růžové brýle člověče...
@bobik: Slyším od vás jen samou spekulaci a hanění někoho, koho neznáte... Jste v tomto fanatik a extremista a předloženým číslům prostě už z principu nevěříte ... Trpíte kognitivní disonancí... Takovému člověku se těžko argumentuje i kdybych měl sebe víc pravdivé údaje. Takže žijte si dál ve svém snu. Opakuju... až bude vynalezena baterie s vyšší životností, plně recyklovatelná, levná a s vyšší kapacitou, rád si i já EM koupím.
V dohledné budoucnosti se podle mě mnoho nezmění. Ekoteroristé sice masivně tlačí na ,,jediný správný´´ pohon - tedy elektro, jenže jak vidno, ani s dotačním bičem to nejde nijak hladce - nejen kvůli zdrojům a rozvodům energie, ale samotný elektromobil má i dnes mnohá omezení bránící tomu, aby nahradil spalováky.
Takže podle mě to bude kombinace všeho - benzín, nafta, LPG, CNG a též zmíněné elektro.
Víte, už jsem vyrostl z hesel typu ,,Až budeš, pionýre, dospělý, bude se na Měsíc létat na výlety´´
Nedokázali to soudruzi z východu, nedokáží to ani soudruzi z EU - byt jejich šílenství poslední dobou silně předčí ty komunisty...
Třeba bude ruční pohon na Flinstouny . Když byly parní motory, tak nikdo ani nehádal vodík nebo elektropohon.
Doporučuji kouknout na Krtka ve snu. Aby jsme se nějakého rozumného pohonu dočkali, když dojde ropa.
Protože je nedostatek baterek, tak spalovací motor tady bude ještě dlouho. Ropa a zemní plyn to jistí.
Budoucnost možná vodík.. Ideálně rychlá veřejná doprava. Na poslední kilometry do cíle autonomní vozidlo.
Také sázím na větší rozvoj vodíkových pohonů. Podle mě je to jeden z nejekologičtějších paliv na zemi, ale musí být vyráběn buď někde na poušti elektrolýzou vody nebo v místech jako je Island, kde se nachází "zdarma" energie ze země, která je jak dělaná na štěpení molekul vody. Do budoucna bych nevylučoval malé jaderné články. Vzpomeňte na fil terminátor 2, jak vyhodil baterii z těla a za ním se objevil malý atomový hřib. Ne ale vážně... Četl jsem, že Rusové jsou blízko výrobě jaderného reaktoru, který dokáže spotřeboval 99% paliva. Tipuji, že to budou oni, kdo vyrobí první mini jaderný zdroj do automobilů. Rád bych se toho za svůj život dočkal. Ale zatím není vůle, svět žije z ropy a ropných produktů. Věřím ale, že už něco takového v šuplíku existuje.
Nejen v šuplíku - sověti už dost dávno realizovali letadlo s jaderným pohonem. Mělo jednu drobnou vadičku - poměrně velkou spotřebu posádek. Ozáření přece jen není moc komfortní pro létající personál. Na druhou stranu by podobný pohon v autě vcelku elegantně vyřešil i jiný vážný problém současnosti - a to přelidnění Země
Vodík se možná uchytí jen u kamionů. A to ještě jen možná. U osobních vozidel se doufám vodík neprosadí. Když vidím na parkovištích ty olejové skvrny a technický stav různých vozidel, tak s vodíkem by bylo hodně veselo... :D
bobik, nemuselo by být. Auta kolem nás jsou 20 let stará. Dnešní auta bez Adblue kolikrát nejdou nastartovat, jak je blokuje elektronika.
to gumidek: a co to má společného s tím vodíkem? Lidi jsou na jednu stranu flinkové, kteří neřeší technický stav vozidla a na druhou stranu přímo vychcánci, kteří záměrně šidí technické kontroly a různě obchází bezpečnostní systémy aby získali nějakou pro ně výhodu. Na okolí akorát ser...
Třeba to má společného to, že co si počneš s vodíkovám autem mimo dosak plniček? Úplně to samé co s elektrickým nebo s naftákem kterému předčasně došlo AdBlue. Seženeš nejbližší kravský (či jiný povoz) a necháš se někam odtáhnout.
Pro klasické naftáky nebo benzíňáky (plyn včetně) seženeš palivo všude, při nejhorším v plechovce na nějakém tržišti.
Politici teď tlačí elektroauta na baterky. Podle mě ty baterky jsou největším problémem - jsou na prd. Museli by technici přijít s něčím převratným na ukládání elektřiny. A ani pak by to nebylo úplně ono.
Vodík by úspěch mít mohl. Ona jsou to taky elektroauta, jen se jako zdroj elektřiny používá vodík a palivový článek. Jenže ty články jsou prý zatím příšerně drahé (to byly ale dřív i sluneční panely) a opotřebovávají se, takže je nutné je po čase vyměnit. Kdyby se podařilo vyřešit cenu vodíkového palivového článku, asi by bylo rozhodnuto. Vodík by se dal získávat pomocí slunečních panelů, větru apod., v době, kdy to zrovna je. Dá se snadno převážet, dá se snadno "natankovat plná".
Jezdit se bude na uhlovodíková paliva. Časem ne na přírodní, ale na uměle vyrobená.
Elektromobil je stejně starý jako čuďák. Před sto lety jezdily v Londýně elektroautobusy s rekuperací a dojezdem nad 100 km, v USA bylo víc elektromobilů, než čuďáků. Jeden typů pohonu měl nějaké výhody, že ..
Problém vodíku je, že je to vodík. Odevšad uteče aby stálo za co ho někam vozit musí se zatraceně stlačit, případně zkapalnit. Ale i kapalný má hustotu pouze 72 g/l. Pokud se spaluje v čuďáku, budou vznikat oxidy dusíku, jako při každém hoření na vzduchu. Stlačení a zkapalnění sežere asi třetinu energetického obsahu, ani případný převod na elektřinu v palivovém článku nebude energeticky zas tak nic moc.
Pokud jsme teď viděli v každém druhém americkém filmu vybuchovat benzinovou nádrž (což je nesmysl), můžeme vidět pouliční Hindenburgy v reálu. Čekal bych, že vzhledem k extrémní nebezpečnosti nebudou smět vodíková a elektrická vozidla parkovat v podzemních garážích, což poněkud sníží komfort.
A mimochodem, životnost asi nebude těch 30 let, jako dnes ..
Uměle vyrábět palivo si myslím že je podobný tunel jako soláry. Zemního plynu je na Zemi přebytek, v některých oblastech se považuje za odpad který je nutno spalovat. Takže trochu zorganizovat dodávky a přepravu, technologie v autech je zvládnutá.
Bláboly zelených slepic? Nastudujte si radši nějakou vysokou školu, nejlépe něco o fyzice a chemii ..
@ra252 Vysoké školy mám dvě, z toho jednu technickou včetně fyziky a chemie. Kolik Vy a o čem?!
Pokud je metan něco jako odpad, tak jeho užitečné spalování je snad ekologičtější než spalování bez užitku nebo vypouštění do ovzdujší jen tak. Navíc těch skleníkových plynů je z něj podstatně méně než z fosilních paliv.
Dobře tedy, buliku. Co se stane, pokud všechna (osobní) auta v ČR přejdou ze spalovacích na elektrické motory.
Co se stane s hladinou CO2 (pokud ho považujete za problém), co se stane s ekonomikou ČR, so se stane s životní úrovní obyvatel ČR, co se stane s životním prostředím?
@ra252 Tak tedy si pište: Hladina CO2 ae sníží o 17,8%. ekonomika ČR vzroste o 8,7%, životní úroveň obyvatel se zlepší o 12,3% a životní prostředí bude čistší o 22,7% !
bulíku, dvě vysoké školy a nedávno jste se zde ptal na nejlevnější stravu s vejci... Dobrý vtip. Zasmál jsem se.
Takže předešlé dva roky, kdy opravdu moc nepršelo má na svědomí doprava? Hlavně automobilová? Chápu to správně.
Lidi se přemnožili a huntují Zemi svou spotřebou. Spalovat cokoliv je cesta do pekel. Zbytečně cestovat(a spotřebovávat tím uhlovodíky) je katastrofa. Letecká doprava se podílí na Uhlíkové stopě 27%. A ejhle, koronavirus uzemnil letadla a i v Evropě začalo zase pršet. Cestu vidím v ekologickém zdanění zbytných přeprav. A dotovat výrazně fotovoltaiku pro rodinné a obytné domy. Budoucnost vidím nyní ve fotovoltaice, zástrčka bude všude a přes oběd bude dostatečně nabito(na 200km), možná časem vodík s palivovým článkem pro cestu po poušti(ještě jim bude kapat do kanystru voda).
@martincakl A co je lepší? Dotovat výstavbu atomových elektráren nebo výstavbu fotovoltaiky na střeše domu?! Nebo dotovat Agrofert a výrobu MEŘO?!
Soláry nejsou udržitelné, vemte v potaz jejich výrobu, špatnou recyklaci a klesající účinnost. To je stejná cesta jak elektromobily s dnešními bateriemi.
Ano danit a dotovat. Bylo by nám dobře bez takových. Navrhoval bych víc skutečně žít a méně debatit. Pak by někdo neměl naprosto zcestné představy o tom, jak budeme energeticky žít ze slunce a větru. Já doma mám FVE, takže vím moc dobře, jaká je reálná využitelnost. Každý jednotlivý zastánce budoucnosti v elektřině by si měl uvědomit, že i on bude muset sahat hlouběji a hlouběji do kapsy, aby v ceně elektřiny dotoval různé skupiny. A zároveň by si měl uvědomit, že establishment zamlčuje, že v budoucnu bude auto privilegium pro "horních 10 tis". Pokud si někdo myslí, že po masivním direktivním! přechodu na elektro-auta budeme všichni stejně mobilní, jako teď, tak ho hluboce lituju pro jeho zaslepenost. Mě osobně stačí jedna procházka po běžném městě a sídlišti.
@jarin Dá se žít jako poustevník, neplatit daně a tedy nevyužívat lékaře, sportovní utkání, kulturu, nejezdit po silnicích a železnici, jen jít na procházku a natrhat si kopřivy na jídlo. Syn s družkou a malými syny si nechal postavit výborně zateplený bungalov, kde má všechno na elektřinu. Nyní mu dělají projekt na fotovoltaiku, aby naprosto okrajově nakupoval elektřinu a využíval vlastní ze střechy na všechno včetně nabíjení elektroaut a elektrokol.
Proč platíme v ceně elektřiny miliardy solárním baronům? Ti dostali dotace na pořízení a ještě jim všichni dotujeme provoz. Nebylo by lepší odlehčit síti tím že se zadotují domovní soláry,které navíc nemají možnost rozhodit přenosovou sít jako solární parky?
"dotace jsou špatně" - dotace obecně nejsou špatně,špatné je kolik se na nich přiživuje lidí. V momentě kdy se začly dotovat kolte,jejich cena vyletěla a podmínky jsou takové, že místo ulehčení pro toho kdo to opravdu myslí ekologicky ( což je vlastně dobře pro nás všechny) na tom vydělá výrobce,překupník a montážní firma. A jsou tací co berou 10% provizi jen za vyplnění dotačního formuláře
K tématu - proč všichni dotujeme elektromobily? proč neplatí např. dálniční známku?
Nedávno jsem četl jak to mají amíci . Tam mají danové odpočty. Třeba na krbovky (at už s kat. nebo cb) a to 30% ceny výrobku do max. výše 1500dolaru. Zjednodušeně řečeno na krbovky kde se udává cena 600dolaru si mužete odepsat 200 dolaru na daních. Na krbovky za 4500dolaru je maximum 1500dolaru dopočet a to je maximum. Je to srozumitelné , jednoduché a prodejcum se do ruk nedostanou nějaké dotace . To až na konci roku si odepíšete vy na daních . Nezvyšuje to ceny . Žadné fronty na uřadech atd. Všicni mají stejnou možnost.
buliku Vy jste naprosto marný. Jednak jste nedával asi dostatečně pozor v hodinách fyziky, matematiky a ekonomie. Stejně jako tisíce zbytečných úředníků vymýšlejících direktivy, které mají prý obejít přírodní zákonitosti.
A ohledně FVE si prosím za domácí úkol zjistěte, kolik toho pan syn vyrobí ráno, večer, v noci, kolik v zimě, když bude pršet apod. A pokud mě budete chtít zatlouct bateriema, jak to mají prodejci a montéři FVE nyní v módě, tak na to stačí základy matematiky, abychom spolu zjistili, že je to ekonomicky kravina. A nebo jsme zase u Vás přerozdělovačů (Socan?, "Zelený"?) - tj. vybrat na daních a rozdat na dodacích.
Takových už bylo nadšených do energie ze slunce, aby pak zjistili, že doma v jednom okamžiku zároveň posílají energii zadarmo do sítě a zároveň si ji kupují.
Všechno je to o levné energii . Nedávno se psalo , že čínané mají v současnosti elektrárny na uhlí cca 1000GW (500 temelínu ) . Za deset let mají v plánu postavit dalších 300GW . A zároveň se psalo že snižují dotace na výrobu fotovoltaik (co zlikvidovaly evropskou a americkou konkurenci) . Následkem toho největší čínský výrobce panelu zbankrotoval . Tudíž o nějaké nákladové ceně z fotovoltaik se moc nedá mluvit . Vše je to o ovládání trhu a manipulace . Američané se aspoň už brání cly. My stále strkáme hlavu do písku.
Ještě doplním evropa vyrábí z uhlí cca 150GW energie. I kdyby jsme je zavřely , tak čínané je do deseti let zdvojnásobí. Tudíž to je ten boj za zelenou planetu
Máte pravdu částečně. Existující sít to převážně utáhne. Problém je v tom, že by byla potřeba i jinde a tam není a nebude. Statisíce nabíječek v Praze asi jednoduše nevzniknou ..
Docela mě to zaujalo - můžete nějak doložit Vaše tvrzení o tom, jak elektroauta pomohou stabilizovat sít? Jak může sít stabilizovat naprosto nahodilá spotřeba 135kW v případě nabíječky Tesla? Ještě k tomu násobená třeba tisíci?
Nebo oni ekoteroristé plánují nějjaké schéma, v kterou hodinu může daný automobil nabíjet? Jinak mě to přijde spíše jako docela destabilizující prvek, kdy třeba večer přijedou lidé z práce a hodí auta na nabíječku. A to za situace, kdy večer už nesvítí slunce - tedy soláry nic - a často utichá vítr - tedy větrníky nic. To bude stabilizace jaxviňa...
Stejně tak je hodně podivná myšlenka používat akumulátor auta jako zdroj třeba pro chatu. Původně jsem napsal hloupá myšlenka, ale ona nemusí být hloupá - spíše vyčůraná- v situaci kdy takto baterii ždímám rok, max dva a pak auto prodám jako ,,zánovní vůz´´ přičemž následující majitel si pak rve vlasy, kvůli totálně vycyklované baterii. Ono se sice obecně mluví o tisíci cyklech, ale to je spíše nedosažitelná meta, zejména za situace, kdy akumulátor dostává na pr*del na rychlonabíječích.
To už je x-krát lepší koupit si elektrocentrálu a tu chatu živit z ní .
Když už jsme u těch centrál - ano, pak dává stabilizace sítě svůj význam - viz foto
@stir: Přesně tak, doložte vaše tvrzení. Protože co příspěvek, tak z vás lítají samé perly...
@stir: Teď jste ukázal, že kecáte. Kdybyste si aspoň ověřil data, než plácnete nesmysl. Maximální výkon Dlouhých strání je 650 MW. Aspon tu Wikipedii jste si mohl otevřít. Nemá cenu s vámi dál diskutovat... Vytvořil jste si vlastní realitu ve své hlavě, nic víc... Na obnovitelné zdroje v současné podobě jako hlavní zdroj elektřiny zapomeňte! Až někdo vymyslí, jak přebytečnou energii kvalitně, ekologicky a levně uchovávat, pak se můžeme o něčem bavit...
A fakta o vodíku? Už na něj pěkných pár let jezdí hromadná doprava v několika evropských městech a do ČR se pomalu dostávají také...
@stir: Nerozumím vaší argumentaci. Pokud můžu vodík natankovat do busu nebo náklaďáku, nic nebrání tomu ho natankovat i do osobáku, jen by se logicky použila menší nádrž...
Znovu opakuji - kapalný vodík má hostotu 72 g/l. Čili ta speciální vysokotlaká nádrž musí být hovadsky velká. A za měsíc bude poloprázdná, i když nikam nepojedete ..
Smysl to nedává. Proto se bude jezdit na uhlovodíková paliva. Těžená nebo vyráběná. Je v nich na jednotku hmotnosti i objemu mnohem víc elektronů použitelných k předání energie než vodík nebo jakýkoli akumulátor.
Máte v tom poněkud hokej, Stire. Dlouhé Stráně jsou úžasné technické dílo a za mě říkám, že můžeme komančúm jen děkovat, že něco takového realizovali, protože dnes už tady nikdo nic takového nepostaví, protože to by se ekoteroristé obrátili naruby. Jenže nepostřehl jste jeden ,,drobný rozdílek´´ ty Dlouhé Stráně pracují jen a pouze s kinetickou energií - prostě je elektriky moc, pumpuje se nahoru, je jí málo, pouští se to zase dolů. A i kdybyste to vypumpovat 20x za den, tak dostanete stejný objem energie i po dvaceti letech.
Jenže akumulátor pracuje na zcela jiných principech a rozhodně nemá neomezenou životnost a jen blbec - nebo ekonomický analfabet, což vyjde na stejno, by jej používal k jakési stabilizaci sítě. Ono i tak totiž není životnost aku nijak oslnivá, tak proč si ji ještě nezkrátit, že ...
Stejně tak jste vedle s tou elektrocentrálou - Vy totiž máte tendenci vidět pouze plusy elekter a jen mínusy spalováků. Ono totiž technický pokrok nefunguje jen u elekter ale dotýká se i spalováků. Takže i elektrocentrály prodělaly určitý vývoj - od oněch dvoutaktů, které jsem si užíval za své vojenské služby
které byly rozhodně hlučné a exhalace neřešily, se vývoj posunul třeba k něčemu takovému
takovou používáme k nabíjení akumulátorů na modelářských akcích a mohu Vás ujisti, že rozhodně nedělá nijak velký hluk - o exhalacích nemluvě
Mimochodem - ona stojí docela ranec, takže nám ji půjčuje jeden majitel Renaultu Zoe, který ji vozí jako jako ,,range extender´´ a prý dost často si s tím dopomáhá k dojetí.
Pálení ropy je především škoda chemické suroviny. Život to nijak mimořádně neničí ..
Pokud je elektromobil tak skvělý, nebude potřebovat okrádat nezúčastněné ..
stir 05.07.20 22:21> A to mají Dlouhé stráně kapacitu 3,2GWh. Pro představu milion elektromobilů s průměrnou kapacitou baterie 50kwh dá kapacitu 50GWh.
dejv111neprihl 05.07.20 23:03> Teď jste ukázal, že kecáte. Maximální výkon Dlouhých strání je 650 MW.
Jeden o voze, druhý o koze.
*stir* uvádí 3,2 GWh, což je "práce" (energie), *dejv111neprihl* uvádí 650 MW, což je okamžitý výkon.
*dejv111neprihl* má pohledně výkonu pravdu.
*stir* by měl uvést i období, za které Dlouhé stráně obvykle ty 3,2 GWh vyrobí. Při plném výkonu to totiž zvládnou za 5 hodin provozu. Přepočet 50 GWh pro milion elektroaut je dobře (za předpokladu kapacity baterie 50 KWh, což ve vyráběném rozsahu je).
@ hm: Pokud přeci uvedl 3,2 GWh, znamá to dodaný výkon za jednu hodinu, tzn. pokud doplním k mnou uvedenému údaji 650 MW písmenko "h", tak porovnávat můžu... Takže opravuji, Dlouhé stráně můžou dodat 650MWh, tedy 650MW za hodinu, ale ne 3,2 GW za hodinu. Je to tak správně?
Ono je to vcelku jedno. Rozhodně se tam nevejde všechno světlo, teplo, cementátny, železárny, auta, vlaky atd. na listopad, prosinec, leden a únor ..
dejv111neprihl> Pokud přeci uvedl 3,2 GWh, znamá to dodaný výkon za jednu hodinu
Ne. Znamená to dodanou energii (za nějakou dobu). Množství. Podívej se do faktury od svého dodavatele elektřiny a najdeš tam fakturované množství v kWh (bude to třeba 5000 kWh) a je to za celý rok, rozhodně to neznamená, že jsi všechno spotřeboval během jedné hodiny.
Dlouhé stráně tedy za hodinu dodají nejvýše 650 MWh, ale za den to může být těch 3,2 GWh (protože nejednou trvale).
3,2 GWh můžeš buď dodat tak, že budeš hodinu dodávat výkon 3,2 GW, nebo budeš 5 hodin dodávat výkon 650 MW, nebo budeš 9 let dodávat výkon 40 kW (sakra, je to možné?! ).
@hm: Nechci se hádat, ale myslím, že v tomto mám pravdu já. Pokud Stir napsal pouze 3,2GWh bez dalšího časového období, pak se vždy bere udaný výkon za hodinu! Pokud by napsal 3,2GWh / 5 hodin, pak máte pravdu Vy, ale to nikde nepadlo.
A to tito lumeni(vyjma @hm), co nevnímají ani rozdíl mezi kW a kWh, chtějí radit o elektromobilitě !
Wh je kapacita (celková) a W je výkon (okamžitý) Dlouhý stráně jsou schopný dodávat svůj max. výkon 650 MW po dobu 5 hodin (kapacita 3,2 GWh)
Stirovo teorie o stabilizaci sítě elektromobilama je sluníčkový sen, to by musely být trvale připojené a jejich nabíjení/ vybíjení řízené podle potřeby sítě (stejně jak ta přečerpávačka). V reálu lidi přijedou z práce a připojí auto na nabíjení = sít naopak budou nárazově zatěžovat, místo žehlení špiček/ minimálních odběrů je budou vytvářet a uregulovat to bude dost pakárna.
A chci ho vidět jak s elektromobilem pojede na chatu, tam si z baterky na cirkuli nařeže dřevo a pak dojede zpátky. To je taky dost sluníčková představa
@stir: Já to chápu, nebojte, jen jsem přehlédl slovo kapacita. Pak byl Váš údaj správný. Ovše Vaše růžové brýle ohledně elektormobility nelze, bohužel, brát vážně. Moc si to idealizujete. I já bych byl rád, kdyby celý tenhle systém fungoval, ale pokud si dáte dohromady dílčí problémy (politické, ekologické, infrastrukurní aj.), tak to prostě, zatím, dohromady nedáte, at byste si to přál sebevíc. Němci chtějí rušit jaderné elektrárny a člověk se ptá, čím energii nahradí, aby uživili elektormobilitu. Obnovitelná energie je nesmysl, je nestálá... Pak je tu ale další možnost a ta by byla, podle mého názoru, reálná. K Německu se v těchto dnech dostavuje plynové potrubí Nord stream 2 z Ruska. Takže je to asi jasné. Budou stavět stovky (?) menších plynových elektráren. Po jejich postavení+posílení infrastruktury by elektromobilita mohla být udržitelná...
Tvl reklama na wallbox... Podobně medově mluví prodavač zázračný diety, taky krásně funguje.
Realita je lehce jinde 1.- musíš to mít doma = garáž, 2. musí to být připojený 3. baterce cyklování dělá moooc dobře atd. Prostě zatim je to sluníčkovina. Použitelná baterka furt neni a uhlovodíky nedokáže nahradit, resp. jen za cenu zásadního zhoršení komfortu. Drahý těžký problémový a ještě zoufale pomalý dobití... A eko to podle mě neni ani náhodou (např. oproti metanu)
Tak pokud se nic nezměnilo, tak přece Vy, Stire, máte ropáka, ne? Jak s tím můžete žít?
Ale k tomu komfortu - nevím, v čem ten závratný komfort spatřujete. Při jízdě se to chová jako běžný automat, ale co já osobně považuji za silný diskomfort je ,, baterkové trauma´´ - např - je horko? Pustíš klimu a vidíš, jak dojezd klesá před očima. Je zima, máš zapocené skla . pustíš intenzivní ofuk a zase - procenta mizí před očima. Přidáš si plyn proti kopci - zase špatně.
Ale abych jen nehaněl - co se mi na elektrách moc líbí je rekuperace, navíc vícestupňová - to je super věc .
Co bych si uměl celkem představit je hybrid - nemyslím takové ty švindlhybridy co si kupují hoši z Prahe, aby mohli stát v modrých zónách a tudíž ani neví, kde zůstaly nabíjecí kabely, protože to vživotě nenabíjeli. - mám takového spolužáka
Nedávno jsem se svezl s Transitem na baterky - koncepce se mi zamlouvala - jezdí to jen z baterií, ale má to spalovák na dobíjení, takže dojez není problém.
Jenže - i plechová verze stojí 1,5M což je dost přes čáru- a co nechápu vůbec - nejaký debil tam dal omezovač na 120km/h, čímž to zcela zabili. Předjíždíte kamion a najednou to nezrychluje - bomba věc. To je fakt pak jen na rozvážení rohlíků po městě - a to se zase nemá šanci zaplatit
Štíre, kolik stojí kompletní výměna akumulátorů pohonu? Jaká je cca životnost v km? Nejsem v tom ev zběhlí.
To gumidek : to vím celkem přesně, jeden kamarád se nechal nachytat a koupil tříletý Leaf z Německa, kde ho prý používali také přesně tím způsobem, co popisoval Stir - tedy jako zásobárnu energie z větráků. Takže dotyčnému baterie vydržela pár měsíců, výměna stála 170 tKč. A to se vyplatí
Komfort myšlený to hlídání dojezdu, kde nabít atd. Jezdí to možná příjemně, ale když to můžeš použít jen kolem nabíječky abys dojel a na jakýkoliv delší cestě se to bojíš použít a rozjezdy šolícháš jak s starou schade... Podobně se bojíš zapnout klimošku, v zimě topení.. Představi si jakýkoliv normální víkendovej výlet kdy jedeš 200km mimo město, na místě něco popojedeš a druhý den se 200km vracíš. A už máš pakárnu, nemůžeš spát protože musíš nabíjet. Podobně jakákoliv cesta po Evropě, zkus si zajet na víkend do Alp a zjistíš jak tě elektro tvrdě omezuje. Další nekomfort baterky - tebě prudí rozvody za 7k jako velký výdaj, ale po 5 letech nutnost nový baterky za 150k ti přijde v pohodě? Věř tomu že tou úžasnou stabilizací sítě "cyklováním" za těch 5 let budeš ještě rád. Baterka se taky bude měnit při každým menším drcnutím, tj. nebude to nárazník světla a chladič za 30k, ale plus nová baterka, takže 200k za nedobrždění o dva metry. Nebo platit pojistku a ta vůbec nebude levná.
Prostě současný elektromobil je použitelný leda na dojíždění do města ze satelitu (kde máš vlastní garáž kde přes noc nabíjíš). Jet na víkend přes půl republiky je už silně nekomfortní. Cesta k moři - tak to si užij, pojedeš tři dny (jakmile pojede hodně elektromobilů tak nabiješ jen přes noc v penzionu s garáží)
A že by elektromobil nepotřeboval servis je taky zbožný sen - brzdy, tlumiče, nápravy apod. to má taky. Elektromotor má taky ložiska, převodovka tam je.. Ubyde jen spalovák a vejfuk. A přibyde baterka :D
ads1 - ono to nedobrždění bude spíš znamenat utopení auta v bazénu na 14 dní a následnou "ekologickou" likvidaci.
Vysloužilá baterie může fungovat déle. Kdy je vysloužilá?
Cena klesla o 90%. Jaká byla původníc ena třeba pro baterie do Nissanu?
Fakta! Dík
Si představ na té stanici u D1 provoz jak při tankování benzínu a teorie přístupný nabíječky je v tahu Rychlonabíjení taky znamená velký omezení životnosti baterky. Dobrá baterka pořád neexistuje a současný mají zásadní nevýhody. Prostě naivní představy jak sluníčkově to bude fungovat, ale realita je že tohle doma nechceš. Abych si za mega pořídil obyč kombíka, na delší cesty vozil vozík s centrálou a za 5 let řešil novou baterku tak to ahoj.. Levnější provoz je taky sluníčková představa 1. pořizovací cena 2. jak se sníží příjem ze spotřební daňe z benzínu tak se akorát přehodí na elektriku. Navíc už teď cena na nabíječkách až tak výhodná neni.. Současnej elektromobil je slepá cesta vnucovaná ekoteroristama.
Gumid - vysloužilá bude nejspíš teprve až když nedojedeš z baráku do práce bez dobíjení po cestě ani na "nejvíc ekorallye" tj. bez klimy, topení, rádia a po rovnikách max. 80kmh
Tak pokud ti lidi dají tak velké peníze za ev, rozhodně myslím, že zelené uvažování a prosazování zastíní realitu. Proto se ptám na fakta a s asd1 zatím sdílím názor.
Štíre - pořád nějak nevidím smysl toho nesmyslu. Nějaký přínos to může mít ve velkých městech, kde se mírně zlepší ovzduší z hlediska NOx a nespálených uhlovodíků. Jenže ve velkých městech nelze vyřešit nabíjení. To lze vyřešit v Horní Lhotě na dvorku. Ale tam to zas nijak neovlivní to ovzduší.
Štíre - znovu se ptám - jak se bude nabíjet v Praze? V té Praze, kde se na sídlištích parkuje i na kruhovém objezdu na vnitřku i vnějšku. Řeči o trafačkách jsou k smíchu. Opravdové řešení znamená rozkopat celé město. A ono tu opičárnu musí někdo zaplatit. A když budou chtít nabíjet všichni, nepůjde to už platit z peněz nezúčastněných, protože těch bude málo. A tahová hloupůstka, jako řízený přechod pro chodce stojí cca dva miliony. Kolik doopravdy stojí zřízení jednoho nabíjecího místa? A kolik bude stát provoz auta na uhlí po trojnásobném zdražení elektřiny v důsledku šílenství zelených krav a dorovnání zdanění na úroveň uhlovodíkových paliv?
@stir: Trh bude neúprosný. Jakmile začne být vlivem elektromobilů silná poptávka po elektřině, tak raketově zdraží a mnohým lidem se pak nevyplatí elektromobil kupovat, to je bohužel zákon trhu. Leda by se do té doby změnil ekonomický systém... Což na jednu stranu tak úplně nereálné není a možná něco brzy přijde. Nějak se ty nesplatitelné dluhy "západních" vlád smazat musí...
Štíre, jak bude ešena tato situace s ev? Na dálnici vznikne dopravní nehoda. Je zimní období prosinec-leden. Lidé v autech topí, aby nezmrzli a svítí, aby byli vidět. Nehoda se protáhne a EV postupně dochází baterie, že nestihnou dojet na charger. Odtahovka se přes tu kupu aut EV postupně prokousává a odzadu je odtahuje. EV nemohou uvolnit cestu, protože bez energie stojí a neujedou ani metr, aby uhly stranou.
...
To bude radost a nebo bude řešení mobilních chargerů na dieselagregáty?
Vy mne ale bavíte. po stirovi chcete rešení jak to bude. Copak je věštec? Možností a řešení je spousta. Které z nich se ujme je ale ve hvězdách. Vy ale nechcete slyšet řešení i když se na něj ptáte. Na jakýkoli argument ihned vypálíte tuny doměnek a výmluv proč to nejde. Opravdu výmluv. U vás je hlavně přání otcem myšlenky. Taky mne baví věty typu.. "jeden známý to měl a říkal" , je to ekvivalent "jedna paní povídala". Reálné zkušenosti tedy nemáte.
Pokud by ale byli všichni jako vy, tak stále používáme koně a doma svítíme svíčkama. :D
To mtan - takovéto předjímání budoucnosti - kde už jsem to slyšel, nebo četl? Jooo - už vím - v Ábíčku po tátovi, prakticky stejný styl, jen sem tam nějaký ten termín je jiný
a že se toho splnilo, že
Ad4) mtan má znalosti malého dítěte a proto píše takové nesmyslné příspěvky. Ani elektromotor nedokáže mít obdobný točivý moment v celém pásmu otáček. Běžte raději na pivo a směšné příspěvky nechejte komikům.
Možná tím chtějí borci ze štatlu vyřešit současnou naprosto tristní dopravní situaci, kdy je tam prakticky neprůjezdno.
Přes pobídky a dotace nemají lidi o e-automobily zájem.
Výrobci je ale musí vyrábět. Kvůli snižování emisí.
Nemají ale dost odvahy vzepřít se EU, nebo komisi, k čertu která instituce to protlačuje.
Náklady na výrobu, náklady na hašení při zahoření jsou enormní.
Každému hořícímu autíčku bazén. To není z mé hlavy.
Pokud si někdo myslí, že elektroauta se v dohledné době vyrovnají spalovacím motorům, tak nevyrovnají ani náhodou.
Přečtěte si názor od zdroje ze škodovky.
Elektromobil není hudba budoucnosti.
Takže podle mě, nejvíce eko bude osel.
Ale protože bude potřeba přepravovat spousty potravin, materiálu, zboží kamiónama, tak ty jezdí na motorovou naftu.
a proto má škodovka v ČR vyprodané veškeré e-citigo až do konce roku a v Polsku vyprodáno úplně vše co tam plánovali dodat.
Proto Peugeot navýšoval výrobní plány 208e o 100% a i tak nepokryjí poptávku.
Těch automobilek co nestíhají vyrábět je víc. Ale je pravdou že ty výrobní série jsou relativně malé. To hlavně z důvodu, že nemají k dispozici více baterií. Né že by nechtěli.
To že se chovají stylem, dáme zaváděcí cenu, pak zdražíme o 40tis. Jé... on je o to auto velký zájem, tak zdražíme ještě o dalších 60tis. když to lidi berou. Tak tohle chování raději ani nekomentuji, ale přesně tohle jsem už viděl u pár automobilek.
S hašením máte pravdu. Naštěstí hoří tyhle auta o dost méně často jak spalováky.
Holt není nic ideálního. Už teď se ale pracuje na vývoji solid state baterií, které nebudou hořet. Třeba se jich jednou dočkáme. Před 30 lety by nám taky nikdo nevěřil dotykový mobil, nebo vůbec nějaký mobil.
@stir
narozdíl od vás jsem si to pročetl ... zkuste to taky
Tím že do loňského listopadu hořelo 0 elektroaut, znamená to že ta 0 bude dalších 100 let?
Připadá mi tu, že je tu mnoho zastánců na obou stranách a tak říkajíc mnohdy v technickém životě co přesvědčují mnohdy až hloupě a na "sílu" svými argumenty...
V dnešbní době, kdy elektromobil je taková modní záležitos, tak se o tom hezky povídá... Není žádný problém...
A teď se zamyslete, pominu předpokládám do budoucnosti nebezpečný odpad ze starých článků...
Tak at mi třeba někdo vysvětlí dobíjení ve velkém stylu... Pokud se automobil nebude dobíjet něco mezi 5-10 minutami a budu ho nabíjet dejme tomu třeba přes noc (5kW/hod. 40kW energie) a obden, kolik a jak bude muset být nabíječek když každý nemá svůj dům a ve městech stojí tisíce aut na ulicích... To bude obmísto nabíječka? Bude se čekat na pořadí na nabíjení, sudý, lichý den? Určitě se bude muset podstatně zesílit energetická soustava... Rychlonabíječky o 150kW to je taky síla! Nápor na energosoustavu je obrovský... Samozřejmě to dokáže posoudit pouze ten, kdo se v elektrotechnice a energetice orientuje... A ještě se baterie ničí, nebot nikdy i když se s tím počítá , tak není rychlonabíjení pro životnost přínosné.
Myslím si, že až cena elektromobilů bude odobná cenám automobilům neelektro, životnost taktéž a běžně ho nabiju za cca 5-10 minut, tak nikdo nic řešit nebude... Ale zatím je to elektromobilová lobby EU, spíš taková totalita... Totalita zelených mozků, co si mnohdy neumí spočítat příkon, proud, ekologickou likvidaci baterií...
Taky jsem se dočetl, že v roce 2020 je u nás cca 6.000.000 (8.5000.000 motorových vozidel celkem) osobních automobilů... A z toho cca 3.000 elektromobilů (2020) , tak nějaké to vytahování jak elektromobily nehoří a běžná auto hoří x více je jen vytrháváním údajů co s se hodí a nehodí... Při požáru 1800 osobních automobilů je to z daného počtu 0,03% ... A při požáru jednoho elektromobilu je to taktéž 0,03%... A jednou k tomu dojde... Nebot elektromobil je taková časovaná bomba...
Ano, jsou zde zastánci obou táborů. Tak to má být. Všichni mají své neotřesitelné argumenty a jen neradi naslouchají jiným názorům. Já jsem na straně klasiků, i když mě je jasný, že jednoho krásnýho dne nafta a benzín tak jak je známe dnes asi skončí.
Je mě jasný, že nelze během krátké chvíle, řekněme do dvou tří let mít všechny auta elektrický. To není technicky možný. Jak samotná výroba aut, tak i potřebný pozemní infrastruktury. Však jen na nabíjení necelých šesti milionů aut, k tomu několik dalších milionů dodávek a náklaďáků by byly potřeba dva Temelíny. A nerozsvítili by jedinou žárovku, jen nabíjeli auta. Ovšem ty auta taky musí být kde nabíjet. Je hezký, že na D1 jsou nabíječky po dvaceti třiceti kilometrech, ale řekl bych, že drtivá většina aut jezdí prostě jinde.
Třeba já mám dvě nabíječky ve Vrchlabí. Tím to končí. Další v Trutnově a nebo ve Špindlu na hotelu. Neměl bych problém si nabíjet doma, to úplně v pohodě. Ale lidé ze sidlišt ve Vrchlabí? Jak by v současnosti nabíjeli? Uznávám, že se nemusí nabíjet každý den, taky netankuji každý den, ale dejme tomu jednou týdně. Na hodinu. Dvě nabíječky po dvou místech, dohromady čtyři auta najednou. Nabíjení hodinu týdně. Týden má, jak známo 168 hodin. Krát 4 místa, to je 672 nabitých aut týdně. Vypadá to jako dost, ale ve skutečnosti by to bylo dobře o čtvrtinu méně. Těžko si někdo pojede ve dvě ráno nabíjet auto, když přes den nebylo místo.
Prostě podtrženo, sečteno, zatím to je spíš jen výstřelek několika milionářů.
@hiawata Trochu bych to shrnul. Neřešte kde se vezme energie, neřešte její distribuci, neřešte recyklaci a neřešte ani jiné prkotiny které stejně neovlivníte. Určitě jste tyhle věci neřešil ani u vašeho stávajícího vozidla. Raději se zamyslete jestli je takové EV vozidlo vhodné pro vás a co vám může dát. Máte kde nabíjet z obyč zásuvky? Pokud ne, tak elektormobil není zatím pro vás. Rychlonabíječky jsou jen řešení pro dlouhé trasy. Správně jste řekl že baterkám moc neprospívají (ale jen pokud jezdíte jen na rychlonabíječky). Jezdíte skoro každý den stovky až tisíce kilometrů daleko? Pak bude pro vás lepší spalovák. Pokud ale jezdíte denodenně okolo sta kilometrů případně méně, pak už stojí elektromobil o zvážení. Né třeba nový, ale starší. Jezdíte li jen občas a jen krátké trasy, tak se vám EV nevyplatí, ale to se vám nevyplatí ani ten spalovák. Na to je vhodnější veřejná doprava, nebo si půjčit auto. Jde li vám o finance, tak si spočítejte naprosto veškeré náklady za vaše aktuální vozidlo (nákup, servis, opravy, palivo, pojištění) a pak si zjistěte reálné náklady elektromobilu, hybridu, nebo vodíku. Ale je potřeba započítat opravdu vše, jinak se nedopočítáte. Taky není špatné zjistit si od okolí jaká je je poruchovost nových a lehce jetých vozidel (to byl u mne asi největši důvod proč jsem chtěl zkusit něco nového). Každý si tak může sám určit co je pro něj to nejlepší. Vám bude třeba vyhovovat starý diesel a jinému mladý hybrid. Buďme rádi za tu možnost volby dokud ji máme.
Ovšem to je momentálně, alespoň u nás v Krkonoších momentálně pouze zbožné přání.
Jak píšu výše, v širokém okolí Vrchlabí jsou pouze DVĚ nabíječky. Tahat kabely z okna paneláku je opravdu ptákovina a kde jinde mají nabíjet? Budou tahat kabel na parkovišti u automobilky nebo u Hytosu? Když tam žádný nabíječky nejsou.
Taktéž u Kaufu či jiných velkoobchodů nic není. Kde mají nabíjet? Není třeba každý den, stačí jednou týdně.
Tihle lidé na sídlištích a ve městech mají prostě smůlu. Musejí zatím čekat až se probere město a začne pro ně něco chystat. Technicky to není problém. Problém je jen chtít. Některá města už se k tomuhle chystají a dělají plány. Jsme ale v česku kde je obrovská byrokracie a tak si lid počká. Dlouze počká.
Si to představuje jak Hurvínek válku.. To nejdřív ta zásuvka u auta musí být. U každýho Kaufu stojí 100 aut, kde tam je 50 rychlonabíječek aby mohlo dobíjet aspoň každý druhý? A kabel k těm nabíječkám? Ke každý sámošce?
To samý nabíjení v práci, kolik lidí parkuje v uzavřeným areálu u zásuvky s elektroměrem (protože jinak tě šéf s nabíjením pošle do háje). Takže v reálu si bude nabíjet akorát ředitel a sekretářka. Zbytek smůla, fabrika nemá rezervu pro příkon nabíječek.
Právě že tohle technicky je velký problém. To znamená překopat celou přenosovou sít a nějak jí uregulovat. Jednoduše až tu bude pár milionů elektromobilů tak dobití bude mnohem větší problém než dnes. A to beru jen dostupnost nabíjení. Všude kde se parkuje na ulici - to přes den jezdíš, večer zaparkuješ, natáhneš kabel a ráno jdeš shánět novej. Pěšky, protože ani nemáš nabito. Nebo auto necháš u Kaufu, akorát tam vystojíš frontu než někdo od nabíječky odjede a hned po nabití jdeš vyzvednout auto protože bude povinnost odjet do hodiny po nabití.
Hlavně že natankovat benzín je proti tomu opravdu pakárna
@asd1 chjo.. další z těch co řeší věci o kterých nic neví. K čemu všichni potřebujete ty rychlonabíječky? Elektro mám a byl jsem na rychlonabíječce všeho všudy jen párkrát a to spíše jen abych si to ozkoušel. Obyč zásuvka 230V stačí!
Taky asi nevíte že nabíjecí kabel jde uzamknout a nemálo elektromobilů se je dokáže i samo držet. Taky doufám že se nenajde nikdo kdo by se snažil poškodit nabíjecí kabel, pokud není v klubu přátel žehu. Firmy (pokud to nejsou jen kanceláře) mají rezerv dost. To se nebojte. Navíc firmy neřeší kWh, ale rezervovaný příkon a čtvrthodinové maximum. Určitě jistě víte, že firmy se strojním vybavením mají většinou indukční zátež a elektromobil kapacitní. Co to znamená vám jistě nemusím vysvětlovat a ani to co to znamená pro firmu když si u ní zapojím nabíjet auto.
bobiku - tedy říkáte to, co já. Že elektromobily nic nepřinášejí. Ve velkých aglomeracích jsou nepoužitelné a jinde ničemu nepomohou.
Bobik to jsi neviděl magnety jak na šachtě kradou vysokonapětový kabely k rypadlu pod proudem Prodlužka co nejde vytáhnout z auta - haha, tu nepotřebujou stačí jim kabel. Šmik u auta, šmik u baráku a ahoj. (A pokud chceš elegantně, tak odhalíš dráty, cvakneš fázi a zbytek máš už bez proudu. Takhle se s tim ale nefrcaj..
Stir zeptej se toho EONU at dá ke Kaufu 50 nabíječek co ti na to řekne.. Jestli tam nebudou v nejlepším případě ty dvě, takže tam budou stát dvě auta a 98 zbývajících ahoj. To samý "v místě bydliště" - to asi nemyslí u baráku, ale ve městě, tj. dvě nabíječky pro celý město a pořadník pro 500 aut, to budeš moct nabíjet jednou za dva týdny
A ty fabriky - jasně, nebude problém připojit na firemní rozvod 50 aut, hlavněkdyž parkáč je 100m od haly... A tam budou dvě nabíječky pro celou fabriku Asi to vidim moc černě, nebo spíš si to nemaluju na růžovo jak ekosluníčka...
Problém je v tom, Stire, že si to malujete příliš na růžovo - pro reálný vhled do problému by Vám prospělo pořídit si tu Vámi vysněnou elektru a přestat zde pouze teoretizovat.
Čímž netvrdím, že nemáte svůj kousek pravdy - chápu, že pokud někdo denně nejezdí do 100 km, má možnost nabíjet doma přes noc a má balík prachů na počáteční investici, takový člověk může být s elektrou spokojen. To jsem nikdy nerozporoval . Je ale totální ptákovina chtít NAHRADIT spalováky elektropohonem prostě befélem shora a za každou cenu.
Mě na elektře nejvíc vadí právě ten limitovaný dojezd, který je pro všechny ostatní problémem a rozhodně nepřispívá k jízdní pohodě neustále se stresovat - dojedu k té nabíječce? Bude tam volno? Bude vůbec fungovat? Je mi hic, když si pusím klimu, dojedu vůbec? Nebo je mi zima, když zatopím, tak nedojedu...
Je to stejné jako v průmyslu - jsou aplikace, kde jsou elektropohony výhrou - typicky třeba elektrické VZV, ty miluju - jezdí to stále okolo nabíječky, nehulí to v hale, ekonomicky je to super proti naftě a pod , je to tichoučké, nádherně ovladatelné, i mnohatunovou mašinu tím dokáži položit pŕakticky na milimetr přesně. Tam má elektrika svůj význam. Ale snad i mírně slabomyslná osoba pochop, že těžko bude na baterky traktor, který frézuje závěje ze silnic, nebo který orá mnohahektarové pole.
S auty je to stejné - pro rozvoz pizzy, nebo rohlíků jsou elektry super, ale rozhodně ještě dlouho nedokáží plně nahradit spalováky - a to se vůbec nemusíme bavit o příslušné infrastruktuře, prostě je spousta lidí, spousta profesí, kteří si nemohou dovolit řešit neustálé problémy s nabíjením.
Jen pro příklad - naše mateřská firma je z Itálie, před cca 10 lety se tam dostal do křesla řízení servisu jeden zelenomozek a snad jen strach mu nedovolil nakoupit servisákům elektry, tak se jim pomstil aspoň auty na CNG. Že to byl průser, pochopil záhy - podobně jako elektra, je i CNG závislé na poměrně řídké infrastruktuře - jen proti elektře to má výhodu v daleko rychlejším plnění nádrží a taky to v případě průseru nezůstane na pankejtu, ale dojede to na benzín. Přesto to znamenalo spousty km mimo trasu a spousty zbytečného času na cestách. Času, který pak chyběl při servisu, kdy se protahovaly termíny a pod. Takže dnes už dotyčný v křesle není a italští kolegové už zase mají diesely.
To jsou ovšem jen řeči, co by kdyby, že... Vy tady už roky vystupujete pomalu jako prodejce elektromobilů, ovšem sám jezdíte v ropákovi, takže pokud je to, co tu tvrdíte jen z poloviny pravda, tak už jste mohl elektru koupit a ušetřit si na další
Stejně tak byste si pak mohl vyzkoušet, jaké to je jezdit s Damoklovým mečem dojezdu nad hlavou. Zažil jsem - jeden čas jsme měli služebáky O II předělané na LPG - tam vycházel dojezd okolo 500 km a mnohdy to bylo docela špatný, když jsem třeba musel x-km z trasy, abych doplnil plyn - a to se bavíme o plnění v řádu minut. Prostě řečeno - už na vojně mě naučili auto před zagarážováním dotankovat - to činím od té doby a vím, že pokud nejedu zrovna do IT na ústředí, tak mi nádrž bez problémů vystačí za každých okolností, at topím, at klimatizuji, at si přišlápnu plyn do kopce - prostě můžu se soustředit na jízdu, nebo - což dělám často po cestě vyřídit telefonáty a pod. Vím, že auto nemusím řešit, že mě doveze z bodu A do bodu B.
Tím nechci říct, že jsem planoucím odpůrcem elekter - jak už jsem x-krát psal, nic proti, kdo elektru chce, nebo potřebuje, at si ji klidně koupí - ale za své a už vůbec nemám rád, když se někdo snaží nutit i ostatní do této zatím pochybné vize.
Přitom vlaštovky už jsou - ten Fordí koncept hybridu s malým motorem pro dobíjení - nebo myslím BMW používali jeden čas REX - range extender se spalovákem, stejně tak Mazda plánuje použití wankelu pro dobíjení aku - to dává smysl, jen to třeba ti Fordi podělali rychlostním limitem. Takže pokud se najde někdo, kdo postaví takový plugin hybrid, který se v případě dálky sám dobije bez stresu, kde seženu volnou díru do zdi, z které bych ten krám dobil, klidně s tím budu jezdit. Ale jezdit to, co jezdím s jakýmkoliv současným elektromobilem je absurdní nesmysl.
A já do toho hodím další vidle.
Všichni zapomínate na jediný smysluplný projekt, a to elektroauta s výměnnými bateriemi.
Řeší to problém sítě, protože se to nabíjí někde v automatické nabíjecí stanici klidně delší dobu, za kterou může být klidně solární pole.
Řeší to problém s kapacitou, a s tím souvisejícím dojezdem.
A řeší to problém s životností baterií.
Zbývá jediný problém: dostatek levných baterií, aby to nebylo dražší, než klasická paliva. Do toho ale může klidně vstoupit růst cen klasických paliv atd. Tak daleko těžko dohlédnout.
jenyk: automat, robot, bez zásahu lidské ruky, ta slova ti nedošla, nebo ti nic neříkají?
Buď trochu vizionář, popust uzdu fantazii. Existuje v historii techniky ve všech oborech, nespočet příkladů, které se zdály být neperspektivní, a nakonec se prosadily.
Souhlas s Nikdo. Toto řešení vidím jako asi jedině použitelné pro dodávkáře a třeba i servisáky jako jsem já. Dokonce jsem už někde na netu viděl nějakou verzi dodávky, která měla z boku dveře do šachty s baterkou, takže ta byla v suchu a čistotě, Výměna se prováděla takovým vozejkem, byla to otázka pár minut. To bych akceptoval.
Jenže - tento systém je poměrně náročný na infrastrukturu, protože třeba u mě by se jednalo i o několik výměn denně, takže by logicky šlo o poměrně významné množství baterií v oběhu. Navíc unifikace je dosti ošidná věc, u dodávek asi není problém, tam je většinou prostoru dost, ale vymyslet něco co by se nějak rozumně vešlo do každého typu auta bude dost boj. Aby to nevypadalo jako za války auta na dřevoplyn
Ale jinak je pravda, že by takové řešení mimo jiné umožnilo smysluplné zapojení OZE, které jsou jinak značně nestabilní.
Ovšem co si budeme nalhávat - těžko se podobného systému dočkáme v dohledné době
Já bych ten brusel tak nehanil . Přitlačily výrobce nabíječek telefonu na jeden konektor . Akorát aplisti maj svej vejmysl . Tudíž když tlačí tu CO debilitu , tak by i mohly protlačit i tu bateriomobilitu . A že si vyměnujete baterie mezi sebou? To je zase o garanci dojezdu . Zaplatíte si dojezd (energii) a budou třeba v paketu ruzné energetické baterie a co si zakoupíte to máte. Budte chtít dlouhý dojezd - zaplatíte více . Budte chtít cmrndačku okolo komína , koupíte něco levnějšího (podle obsažené energie)
Částečný souhlas, Stire. Pravděpodobnost, že se výrobci domluví na nějakém jednotném formátu je skutečně mizivá - i když spoustě lidí i těm nahoře už začíná docházet, že současná koncepce elektromobility tak, jak je protlačována, nemá perspektivu. Takže je možné, že třeba tohle řešení s výměnou baterií může určitý segment elektromobilů pokrýt. Pak by byla reálná i ta Vaše stabilizace sítě.
Dnešek je však o něčem jiném. Jen abyste si udělal obrázek - mám v Norsku známé - je to kolega, pracuje pro stejnou firmu co já, jen pro norskou pobočku. A ano, je dost ,,petrolhead´´ má asi čtyři auta, všechno šílené lokomotivy na kolech - HMWV, Dodge RAM a pod. No a protože je Norsko silně postižené vnucenou elektromobilitou, jen tak ze srandy, aby ukázal baterkářům, že i elektromobil má kouřící výfuk, jen kouří jinde - udělal si živnost - mobilní dobíjení elektromobilů. Neboli - za toho RAMa se sedmilitrovým Cumminsem zapřáhne vozejk s dieselgenerátorem - rovněž Cummins, výkon myslím 250 kW, no a s tímto monstrem přijede a dobije dotyčnému jeho elektrovozejk. Z počátku to bral jako hec, ten Cummins hulí neskutečným způsobem - jenže v současnosti se díky množství elektroaut v Norsku nedostává k jiné činnosti, než že každý den od rána do večera jezdí a tím ,,ekologickým a levným ´´ způsobem dobíjí těm, co nedojeli, nebo možná jsou líní najít si funkční a volnou rychlonabíječku.
Jen abyste si udělal obrázek - takhle vypadá studený start toho generátoru Cummins, dotyčný to velmi rád předvádí - viděl jsem, zažil jsem, proti tomu je studená Tatra slabý odvar : Jen ho štve, že při současném vytížení ten motor pak až do večera nevychladne a tolik to už nehulí
To je sice pravda, ale předpokládám, že asi není úplně easy tahat auto po seversky zasněžených silnicích, že?
Navíc podle toho, co jsem od něj pochytil, zdaleka ne všichni jsou ,,trosečníci´´ kterým došla štáva, ale že jsou prostě líní hledat nabíječku, čekat na nabití atd. Nevím. Nicméně co vím, že to, co bylo původně myšleno jako hec se v jeho případě změnilo ve výnosnou živnost. Věřte nebo ne - Vaše věc.
Nicméně vidím zde jistou analogii s borci z Prahe, kteří kupují plug-in hybridy ve velkém jen proto, aby mohli zadáčo parkovat v modrých zónách, které se po našem velkoměstě rozrůstají jako rakovina. Přitom ta auta nikdy ani nenabili - holt na ekonomiku provozu se lze dívat z různých úhlů, že
Neneseme odpovědnost za správnost informací a za škodu vzniklou jejich využitím. Jednotlivé odpovědi vyjadřují názory jejich autorů a nemusí se shodovat s názorem provozovatele poradny Poradte.cz.
Používáním poradny vyjadřujete souhlas s personifikovanou reklamou, která pomáhá financovat tento server, děkujeme.